Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag är bara rätt nojig att de som jobbar närmast mig ska bli sura och tänka att de bara får mer att göra när jag ska vara mammaledig :cool:

Förhoppningsvis tänker de rationellt och placerar ansvaret för den delen av din ledighet där den hör hemma - hos arbetsgivaren :).

Hur gör ni andra med KUB-test? Jag avböjde, gör ett tidigt ultraljud istället,utan KUB. Jag vet inte vad jag tycker om möjligheten att få veta sannolikheten för downs. Frågan är vad jag ska göra med informationen liksom..abort?..ångest? så jag avstår.

Vi gjorde KUB-testet, mycket för att få ultraljudet faktiskt - jag är/var mer nojig för att något annat ska vara fel är just Downs (vi hör inte till någon riskgrupp). Men jag håller med dig om att det är vettigt att först ta någon sorts preliminär ställning till vad man ska göra med informationen, innan man säger ja till den.

Här blir vi inte erbjudna KUB förens man är 34+,jag är ju bara 26,så jag har inte blivit erbjuden...

Vikten på inskrivningen v 12 var 3+ för mig! :eek: Men då hade jag ätit lite och ofta först,sen från v 10 åt jag som en häst och var hungrig JÄMT! Kunde äta en jätteportion,sen vara hungrig efter en halvtimme,och ta en macka då! :o

Från v 12 stabiliserades det,så jag har ätit normalt sen dess,så förhoppningsvis så har jag inte gått upp så mycket mer än dom där 3 kg.

Mitt blodsocker låg på 5,3,sen blodvärde 143 eller vad det var,blodtrycket kommer jag inte ihåg,men det var iallafall så bra det kunde bli,så jag hoppas det håller sig!

Jag tror inte att vi hör till någon riskgrupp heller, jag är ju äldre men inte lastgammal (32). Hade jag hört till någon riskgrupp hade jag kanske resonerat annorlunda vem vet.
Men eftersom jag har jobbat med människor med psykiska funktionshinder så känner jag att det finns värre saker än att få ett barn med begåvningshandikapp..och dessutom kan man ju aldrig gardera sig mot det även om KUB-testet ser bra ut..

Svår fråga, blir ett rätt elitistiskt samhälle om alla aborterar foster som inte verkar helt "normala".

Vi gjorde KUB-testet, mycket för att få ultraljudet faktiskt - jag är/var mer nojig för att något annat ska vara fel är just Downs (vi hör inte till någon riskgrupp). Men jag håller med dig om att det är vettigt att först ta någon sorts preliminär ställning till vad man ska göra med informationen, innan man säger ja till den.

Här blir alla erbjudna det (nu så var det inte för några år sedan).

Min vikt innan graviditet var ju 10kg mer än vad den borde..så min utgångsvikt är ju 10kg högre än när jag blev gravid med dottern (vilket iof var 8år sedan.. :angel:) så nu med illamående & så har jag gått ner 2kg men är fortfarande för stor så HOPPAS verkligen att jag inte går upp så mkt under den hjär graviditeten..

Här blir vi inte erbjudna KUB förens man är 34+,jag är ju bara 26,så jag har inte blivit erbjuden...

Vikten på inskrivningen v 12 var 3+ för mig! :eek: Men då hade jag ätit lite och ofta först,sen från v 10 åt jag som en häst och var hungrig JÄMT! Kunde äta en jätteportion,sen vara hungrig efter en halvtimme,och ta en macka då! :o

Från v 12 stabiliserades det,så jag har ätit normalt sen dess,så förhoppningsvis så har jag inte gått upp så mycket mer än dom där 3 kg.

Mitt blodsocker låg på 5,3,sen blodvärde 143 eller vad det var,blodtrycket kommer jag inte ihåg,men det var iallafall så bra det kunde bli,så jag hoppas det håller sig!

kl

En sak jag funderar över är detta med kläder. Hur mycket behöver man köpa i varje storlek, på ett ungefär. Har inget barn sedan tidigare och har ingen som helst aning om detta med kläder (eller ja ingen aning om något alls egentligen, haha! ;) ).

Har egen tvättmaskin, så det behövs kanske lite mindre i klädväg då, eftersom det är lätt att sätta i gång en maskin vid behov.

Någon som kan ge mig en liten riktlinje, ni var ju ett par omföderskor här i tråden såg jag. :)

Tack, jo han var med pa det forsta i v. 6 sa han fick se lilla hjarta ticka :)
Sen har jag ju saklart skickat honom det andra ultraljudet som gjordes v.12 och nu pa lordag blir det tredje.

Jag tycker att det verkar som om har i Belgien sa gor dom alla tester utan att fraga (KUB och NUPP heter det val pa svenska?!) jag fick inga forfragningar utan dom bara gor och jag vet ju inte riktigt hur det brukar ga till, jag ar 28 sa jag ar sakert inte i ngn riskgrupp. Ska dock ta och fraga ordentligt nu pa lordag sa att jag vet hur allt kommer att ga till framover och nu har jag en lakare som pratar engelska, ni anar inte vilken lattnad da min franska inte ar toppen annu.

Jag tycker mig ha kant den lilla nagra ganger, men det kan ju lika garna vara gaser haha. Men efter min senaste barbackagalopp pa ponnyn haromdagen sa tyckte jag mig kanna nagot (i protest kanske :D)

Vi hade nog ett tiotal bodys och byxor i 50 och något liknande i 56. De minsta storlekarna hinner man ha så kort tid, och man kan bika ärmar och dyl om det är lite stort. Sonen var 49 cm och vägde 3252g när han föddes så han var ju ganska liten, även om han inte var pytte. ;) Han hade 50 första månaden ungefär, vilket jag förstått i efterhand är länge. :p

Vi kommer inte köpa några mer kläder för att det behövs, utan mer om vi hittar något snyggt vi vill ha därför. :)

Det är nog inte omöjligt att känna efter dn sån sak, jag har för mig att jag kände första barnet efter att vi varit och handlat (vilket var att jämföra med ett maratonlopp även den gången). ;)

Jag tror inte att vi hör till någon riskgrupp heller, jag är ju äldre men inte lastgammal (32). Hade jag hört till någon riskgrupp hade jag kanske resonerat annorlunda vem vet.
Men eftersom jag har jobbat med människor med psykiska funktionshinder så känner jag att det finns värre saker än att få ett barn med begåvningshandikapp..och dessutom kan man ju aldrig gardera sig mot det även om KUB-testet ser bra ut..

Svår fråga, blir ett rätt elitistiskt samhälle om alla aborterar foster som inte verkar helt "normala".

Jag tror att det är från 35 som man räknar med förhöjd risk pga ålder. Här verkar de dock erbjuda testet till alla nu (vilket de inte gjorde när jag väntade förra barnet, så då gjorde vi inget KUB-test).

Håller med om att frågan är svår, fast kanske av andra orsaker än de du nämner. Jag kan se den risken också, men för mig handlar det mest om hur man ser på ett 12-13-14-veckors foster när man har knutit förhoppningar till att det ska bli ens framtida barn.

Håller med trazel om att man inte behöver så mycket kläder, speciellt de minsta storlekarna växer de snabbt förbi och vi låg mycket hud mot hud = bebis behövde bara blöja och en liten filt över. Sedan finns det förstås bebisar som kräks mycket också, vilket kan öka behovet av antalet ombyten. Men över lag skulle jag säga att det kan vara bra att vänta med att köpa på sig alltför mycket, tills man vet vad man föredrar för kläder. Till exempel föredrog vi omlottbodys före sådana man måste dra över huvudet, framför allt i de minsta storlekarna, och i storlek 56 bestod sonens garderob mest av kortärmade/kortbenade bodysuits eftersom det var sommar när han hade den storleken.

Har du fått ultraljuden på filmer som du kunnat skicka, alltså? :)

(PS. Självklart protesterade inte bebisen mot barbackagaloppen - det måste ha varit glädjeskutt den gjorde ;))

Sonen har en riktig kräkunge. Här var det nog ombyten efter i princip varje amning det första halvåret... Men vi har ju tvättmaskin och det gick nog en om dagen. Det blev ju ändå inte bara hans kläder som behövde tvättas. Det var mina/pappans kläder, kräklappar, sängkläder...

Man hade inget tvättberg att ta tag i till helgen i alla fall som det är nu! ;)

Men vad dum jag ar, saklart att det var ett gladjeskutt :D nu hoppas jag att jag far se massa rorelser imorgon sa att jag efter detta ultraljud antligen kan sluta oroa mig,slappna av och njuuuuuuta av att vi ska ha barn :love:

Ang. klader, jag har inte tankt alls pa grejer till bebis, skulle vilja prova med tygblojor men det beror lite pa hur vara planer ser ut nar bebis fods. Vi har min familj i Sverige och hans familj i Argentina och vi vill ju helst halsa pa bada 2 :) kanske det far bli tygblojor pa hemmaplan (dar vi har tvattmaskin, lyyyx i argentina) och kanske vanliga nar vi reser.
Sen pa min sida sa ar det forsta barnbarnet och min pappa har kollat pa barnvagnar fore mig haha sa jag tanker att jag vantar en del med inkop tills jag ser vad som kanske vi far i present (och sakerligen en del begagnat fran vanner). Jag ar ju hursomhelst inte ngn kopgalen person sa det blir nog det nodvandigaste och sedan eftersom.

Vad kuuul att vi ar sa manga :)

Hoppas det gått bra för dig idag!

Jag är nu tröttare än någonsin, mår väldigt illa (mer än tidigare) och substituet jag fick för Zofran på apoteket hjälper inte det minsta. Vikten fortsätter dala, så till veckan blir det väl en vända till sjukan igen...

Någon som vill fixa en tidsmaskin på några månader framåt i tiden..?

Tack!! det gick bra igar, bebis ser ut att ma bra och ar stooor :) sa nu kanner jag mig lugnare och vagar beratta for mer an absolut narmaste omgivningen. Hur som helst sa borjar det val synas snart, jag ser redan lite smatjock ut men mest som jag atit for mycket :)

Hoppas du slipper illamaendet snart trazel, trottheten undrar jag ocksa nar den ska forsvinna.
Jag orkar inte med bada hastarna nu sa ponnyn far mest ga ut och ga och den storre forsoker jag aktivera med ridning och longering i den man jag orkar.

Lakaren sag vad det var och jag var saaa nyfiken att veta men har sagt till mig sjalv att jag vill inte veta forran vi gar tillsammans min pojkvan och jag sa jag far helt enkelt sta ut ett tag till:)

Vad skönt att allt såg bra ut! :)

Är det ingen mer som varit på RUL än? :)

Har inte varit än men ska på RUL den 11/8. Var lite seg med att ringa om tid så det blev först i v.20. Nå det är ju inte allt för länge dit. Ska bli spännande och så kanske jag faktiskt kommer förstå att det är något där i magen och inte bara massa luft. :)

Hej alla, har varit lite dålig på att besöka tråden sedan semestern började. Har bara telefon att surfa med och tycker det går sådär med att använda de olika funktionerna...att uppdatera och lägga till mig själv i listan får jag tyvärr inte till alls...om någon vill hjälpa mig så är det alltså Sapfo här, första barnet och beräknat datum 1 december. Annars fixar jag det när jag är hemma igen på tisdag :) Kan ärligt säga att det börjar bli roligt att vara gravid nu. Med tanke på alla tidigare komplikationer så har det varit svårt att slappna av och tro på att det verkligen ska bli något. Men nu står det plötsligt vecka 23 på appen och idag kände vi äntligen en liten spark när vi kände tillsammans på magen. (Har moderkakan i framvägg, därför tydligen svårt att känna rörelser tidigare). Har gått omkring med ett stort leende på läpparna hela dagen! En stor kram till alla er andra därute som snart ska bli föräldrar :)

usch jag lider så med dig angående illa måendet. Mitt har lugnat ned sig något från att legat och balanserat mellan 7-9 om man tänker en 10 gradig skala och 10 är att man kräks, så befinner jag mig nu mellan 5-7. JAg är fortfarande jävligt trött på¨att må illa men det blir bättre i alla fall.
Börjar jobba idag efter semestern, lite nervöst men jag hoppas att det går bra. Det brukar vara lite lugnar under sommaren, men det drar igång om ca två veckor med lite mer intensitet.
Då jag mådde riktigt dåligt på jobbet innan semestern vet de flesta om att det är bebis på gång. Jag ser inte särskilt gravid ut utan bara fet, vilket också är sant då att äta varannan timme varit ett måste för att hålla illa måendet någorlunda i shack.
En ljusglimt är att RUL är inbokat 22/8

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 320
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII