Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

KL

Tog på mig min fluffigaste t-shirt till jobbet igår och trodde i min enfald att jag kunde dölja att jag är gravid (tänkte bara vänta till efter ultraljudet, en dryg vecka alltså). Ha! Funkade typ en halv dag, och nu vet typ alla som är på jobbet på min avdelning om det, de flesta är på semester fortfarande. Fast det kanske är lika bra, alla verkade bara bli lite förvånade och glada :)

Haha, då slapp du ju berätta i alla fall :)

Att det är snällt mot magen kan ju vara värt att betala lite för, kan jag känna :)

FASS på nätet säger fortfarande att Niferex är receptfritt, men jag kanske skulle kontakta min BM och fråga...

Om Fass säger att det är receptfritt så bör det ju vara det. Fråga på apoteket :idea:
Jag har dock alltid fått utskrivet på recept, men det kanske beror på att det blir billigare då?

Jag tänker inte ta järntabletter så länge Hb:t ligger över 100. Jag hatar att ta läkemedel :crazy:.

Här i Östergötland erbjuds man NUPP & KUB-test och då görs ett tidigt ultraljud mellan 11+6 - 14+6 (tror jag det var). Jag har ju avböjt KUB & NUPP men gör då istället ett "vanligt" ultraljud tidigt. Vilket känns jätteskönt då jag går & oroar mig över allt möjligt (att det är två bebisar därinne, att det bara är en men den har dött osv..)
Så det ska bli jätteskönt. Sedan görs ju RUL runt v 18

Vad är det för ultraljud du ska göra? :) För det kan väl inte vara RUL än?

Tror att Niferex är receptfritt. Jag har ju fått Duroferon på recept men även det går att köpa receptfritt & det är samma med mina gallkrampsmediciner (Diklofenak) som finns receptfritt men som jag ändå fått på recept..

Om Fass säger att det är receptfritt så bör det ju vara det. Fråga på apoteket :idea:
Jag har dock alltid fått utskrivet på recept, men det kanske beror på att det blir billigare då?

Jag tänker inte ta järntabletter så länge Hb:t ligger över 100. Jag hatar att ta läkemedel :crazy:.

Så kan det ju vara, att det är billigare eller att kostnaden går in under högkostnadsskyddet om man får det på recept :)

Här i Östergötland erbjuds man NUPP & KUB-test och då görs ett tidigt ultraljud mellan 11+6 - 14+6 (tror jag det var). Jag har ju avböjt KUB & NUPP men gör då istället ett "vanligt" ultraljud tidigt. Vilket känns jätteskönt då jag går & oroar mig över allt möjligt (att det är två bebisar därinne, att det bara är en men den har dött osv..)
Så det ska bli jätteskönt. Sedan görs ju RUL runt v 18

Vad lyxigt med ett tidigt ultraljud på rutin! Jag känner igen mig i din oro, så har jag också känt hela tiden innan ultraljud - ja, egentligen enda fram till RUL. Sedan börjar jag oroa mig för att den ska födas för tidigt istället :grin:

Snor min egen knapp.

Känns som att jag kommer få bebis sist i den här tråden, alla verkar redan ha haft inskrivning och ultraljud och hela kitet.
Jag har inskrivningssamtal om två veckor, alltså i vecka 14.
Iofs var det lite självvalt också då min bm har semester nu och jag blåvägrar att gå till någon annan än honom "i onödan".

Känns som att jag kommer få bebis sist i den här tråden, alla verkar redan ha haft inskrivning och ultraljud och hela kitet.

RUL är det nog bara två-tre stycken som gjort tror jag :). Fast nu börjar ni ju bli ett gäng i februari också, och fler kan ju tillkomma!

Ja det är lyxigt & nytt med båda mina andra så var första (och enda) ultraljudet RUL.

Skönt att höra att man inte är ensam om att vara nojig ;) jag minns att jag var nojig med sonen men inte så mkt med dottern men å andra sidan var den graviditeten inte planerad (eller särskilt önskad) och jag hade fullt upp med att bemästra min förlossningsskräck. Nu har jag två stora ungar så jag har fullt upp med att oroa mig över graviditeten :crazy:
De är ju dessutom jätteglada över tanken på att få ett lillasyskon så då blir jag orolig över att något ska hända & att behöva berätta det för barnen.. *suck*

Vad lyxigt med ett tidigt ultraljud på rutin! Jag känner igen mig i din oro, så har jag också känt hela tiden innan ultraljud - ja, egentligen enda fram till RUL. Sedan börjar jag oroa mig för att den ska födas för tidigt istället :grin:

Tror inte att du är sist.. Jag tror att jag borde få barn (enligt BF preliminärt innan UL) typ 17/2 eller ev 15/2.. så då skiljer det bara några dagar ju ;)

Snor min egen knapp.

Jag har inskrivningssamtal om två veckor, alltså i vecka 14.
Iofs var det lite självvalt också då min bm har semester nu och jag blåvägrar att gå till någon annan än honom "i onödan".

Tror inte att du är sist.. Jag tror att jag borde få barn (enligt BF preliminärt innan UL) typ 17/2 eller ev 15/2.. så då skiljer det bara några dagar ju ;)

Ah, vad bra! Då slipper jag dö av bebislängtan och vara dyngtrött på graviditeten ensam medans alla andra snusar bebis :D

Jag vill inte heller ta läkemedel... Det är rätt kämpigt att ha blivit övertalad av läkare att ta Primperan, Ondansetron och Zofran då ingen av dessa är rekommenderade under graviditet. I mitt fall hävdade läkaren att det skulle vara en större risk att förlora bebisen pga. uttorkning än riskerna med medicinen. Det var ändå en gynekolog jag hade den diskussionen med, och där borde ju kunskapen finnas tycker jag...

Niferex är receptfritt, men ingår i högkostnadsskyddet. Du får det alltså billigare på recept. :) Jag tog Fexim förra graviditeten. Det är en brustablett som enlogt apotekaren skulle vara det absolut snällaste järntillskottet. Jag kunde ta det utan problem.

*fortsätter på samma knapp*

Jag som normalt är rätt känslokall människa (eller vad motsatsen till känslomänniska är) är nog rätt hormonstinn för tillfället. Jag satt och storgrät när Sara fick sitt OS-silver. Skulle aldrig ha hänt normalt... :p

Annars så tror jag fortfarande att Zofran hjälper faktiskt! Jag har för första gången på jättelänge varit ute med sonen och grävt i sandlådan. :love:

Usch vad jobbigt att tvingas äta mediciner när man inte vill egentligen.
Förhoppningsvis behöver du kanske inte ta dem hela graviditeten.
Du har ju trots allt varit inlagd för dropp redan, så då är det nog en god idé att lyda läkarens råd och ta medicinen.
Och om du till och med känner mer ork att leka med sonen osv så gör ju medicinen lite nytta iallafall :).

Och jaaaa, det är helt sjukt vad hormonerna ställer till med!
Jag kan börja böla åt typ vad som helst nu, men vanligtvis är jag rätt hård :p

Jo, jag har mest legat i sängen tidigare för att inte kräkas. Men både igår och idag har jag varit uppe mer och fått behålla vad jag stoppat i mig. Vilken dröm!

Det är ju långt från normalt jag mår, men jag börjar ana bättring! :bump:

Kan inte minnas jag var så här hormonstinn förra gången, men det är mycket nytt den här gången också. :p

KL
Hormoner var det ja....
Har nästan varit gråtfärdig och jättefrustrerad för att jag inte hittar ett par av dotterns finaste shorts :crazy:.
Och mitt uppi letandet efter shortsen kommer man på att man har tusen andra saker att göra och att M skulle ha varit i säng för länge sedan och shortshelvetena är säkert på dagis eller hos farmor eller hos mormor.
Och middagstallrikarna står kvar på bänken, karln tittar på tv och jag ska natta M och ta reda på tvätt.
Gaaaah, jag blir tokig! Kastar ut teven genom fönstret snart! :mad:

Och nu i efterhand så hade jag inte behövt jaga upp mig.
M somnade själv på 5 minuter, hon var jättetrött och sambon skulle stoppa de 3 talrikarna i diskmaskinen i nästa paus (vilket är gjort nu).
Snacka om att jag är bra på att göra en höna av en fjäder, *suck*...

December
10- Mustasukka- fjärde barnet
23 - SusieQ - första barnet
26 - uva - andra barnet
30 - Karolajna - första barnet
31 - escade - första barnet

Januari
? - snna - första barnet
3 - westernsuzie - första barnet
6 - Fridaespaña - första barnet
14 - Zody - andra barnet
14- Numma - andra barnet
15 - Fibusen - Första barnet
22 - Trulsan - första barnet
23 - trazel - andra barnet
28 - Chambery - första barnet

Februari
18 - Nisse - andra barnet
? - tessiem - tredje barnet
? - Linduzz - andra barnet

Tyckte det var dags att lägga till mig också.:laugh:

De är ju dessutom jätteglada över tanken på att få ett lillasyskon så då blir jag orolig över att något ska hända & att behöva berätta det för barnen.. *suck*

Ja, syskon kan ju tillföra nya orosmoment... Sonen är fortfarande för liten för att kunna relatera till att han ska få ett syskon, men det gör å andra sidan tanken på att hamna på neo i veckor eller månader ännu mindre lockande. Så parallellt med mitt nojande när jag en väldigt stark målbild av att detta verkligen ska bli en decemberbebis...

Jag vill inte heller ta läkemedel... Det är rätt kämpigt att ha blivit övertalad av läkare att ta Primperan, Ondansetron och Zofran då ingen av dessa är rekommenderade under graviditet. I mitt fall hävdade läkaren att det skulle vara en större risk att förlora bebisen pga. uttorkning än riskerna med medicinen. Det var ändå en gynekolog jag hade den diskussionen med, och där borde ju kunskapen finnas tycker jag...

Det får man ju ändå utgå från! Jag går på en låg dos progestoron som en del i projekt håll-bebis-inne-så-länge-som-möjligt, och efter att ha läst bipacksedeln till de tabletterna är min slutsats: läs inte! Gör som läkaren säger :p

Det får man ju ändå utgå från! Jag går på en låg dos progestoron som en del i projekt håll-bebis-inne-så-länge-som-möjligt, och efter att ha läst bipacksedeln till de tabletterna är min slutsats: läs inte! Gör som läkaren säger :p

:D Kanske är bäst så... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 321
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?