Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Som att inte illamåendet var nog... Jag tror jag fått UVI nu också. Väntar på att BM ska ringa upp så jag får gå dit och kissa... Hoppas hon kan kolla sånna där ketoler eller vad det heter också. Om de är lugna så tycker jag inte att jag behöver läggas in igen med dropp... :angel:

Jag fick UVI-känningar när jag drack riktigt dåligt, det kan ju vara så för dig med. I och med att du mår som du mår så är det ju inte så konstigt att du inte får i dig som du ska. Tänkte på medicinen - nu har du väl antagligen tabletter kvar, men om/när det blir dags att hämta nytt, kan du inte be om att få just det som läkaren skrivit ut, istället för en likvärdig?

Här rullar veckorna på, 16+0 idag. Har känt av mini där inne i 1,5 vecka ungefär, nu är det inget fladder utan regelrätta små buffar som kommer då och då. Mår riktigt bra just nu, ingen huvudvärk och inga känningar från fogarna. Hoppas att det fortsätter såhär! RUL den 16 augusti, är ett tag kvar. Känner dock att den här graviditeten går bra mycket fortare än den förra, kanske för att jag har en vild 2-åring som håller mig sysselsatt. ;)

Jo, jag tänkte ta en sväng förbi apoteket och be dem ta hem Zofran om de inte har den hemma när jag ändå ska till MVC. :) Så dåligt tycker jag inte att jag dricker jämfört med tidigare, men iofs så har det ju äntligen gått och blivit sommarvärme.

Vi får se vad som händer resten av dagen, BM har inte ringt än så...

Jag vet inte om jag tycker det går så mycket snabbare den här gången, men det har nog att göra med att jag mår så dåligt. Får hoppas att det släpper snart så jag kan få börja njuta! Jag har nåt minne av att jag kunde göra det ett tag sist. ;)

Då har du UL dagen innan mig! :)

Jag mår oförskämmt bra,så bra att jag är orolig att knodden inte finns kvar.... :(

3 ½ vecka kvar till ul,så vi får se då hur det går...

Varit hos BM nu. Ingen UVI på snabbtest, inget protein och inga ketoler (eller vad det nu heter). Hon skulle skicka det på odling eftersom symptomen är precis lika som vid tidigare UVI.

Vikten var densamma som för två veckor sen hos henne (:banana:) så jag behövde inte in för dropp i nuläget i alla fall enligt henne. Hämtat ut Zofran på Apoteket också och jag tror faktiskt att det är skillnad mot substitutet jag fick tidigare.

Det går bra nu! :bump:

KL
Hej hej!
Har smygläst lite i den här tråden, men nu känns det som att det är dags att hoppa in :D

Jag väntar mitt andra barn som kommer runt den 18/2-13.
Jag går in i vecka 12 imorgon.
Har redan en tjej som fyller 3 år i september.

Jag har inte berättat om graviditeten för någon mer än mina 3 närmsta vänner och min sambo då såklart (så ni som är kompis med mig på fejjan: Schhhh!)

Hade jätteproblem med illamående på jobbet innan jag gick på semester då jag jobbar inom hemsjukvården och alltså går hem till folk som t.ex röker inne eller bara har det riktigt snuskigt hemma och det är lite svårt att vägra gå dit utan att kunna berätta för chefen varför.
När jag går tillbaka nästa vecka känns det som att jag faktiskt kan berätta för chefen varför jag inte vill bli utsatt för passiv rökning, hot och våld, mögel osv.

Annars känns allting rätt lugnt, är sjukt trött så jag misstänker lågt HB.
Jag har väldigt lågt Hb normalt och ska egentligen äta duroferon dagligen, men det gör jag inte, så det blir väl till att äta mycket spenat, jordgubbar och broccoli. Huu vad less jag kommer bli på det :p

Jag är också en notorisk telefonsurfare :D

Härligt att ni fått känna en spark! Jag har också hört att det brukar bli senare när moderkakan ligger i framvägg. Vi väntar fortfarande på att vår lilla ska få tillräcklig kraft i sprattlandet för att sambon ska kunna känna det, men så ligger vi ju ett gäng veckor efter er också :)

Vad skönt att illamåendet gått ner något i intensitet! För mig räckte de där veckorna i början för att jag skulle börja undra vad jag gett mig in på, så jag lider verkligen med er som det inte släppt för.

Välkommen! :)

Jag har väldigt lågt Hb normalt och ska egentligen äta duroferon dagligen, men det gör jag inte, så det blir väl till att äta mycket spenat, jordgubbar och broccoli. Huu vad less jag kommer bli på det :p

Bebisen jag har i magen gillar inte broccoli, jag kväljs bara det ställs fram framför mig :crazy:. Men, på tal om järn: är det någon som börjat med järntabletter? Jag vill minnas att man började med det tämligen rutinmässigt från typ v 20 förra gången jag var gravid, men den här gången har BM (som inte är samma som förra gången utan en ny och lite förvirrad :p) inte sagt något om det - och nu är det länge tills vi ska träffas igen.

Jag hade 124 i hb på inskrivningen, så det var ingen panik för min del att äta järntillskott. Med en mage som redan är i olag var det nog helt enkelt en dum ide dessutom. :p

Jag tror man tidigare rekomenderade alla gravida att ta järntillskott, men att man sedan en tid tillbaka bara rekomenderar det om det behövs. Jag fick ju barn i mars -11 och då var det individanpassat. :)

Bebisen jag har i magen gillar inte broccoli, jag kväljs bara det ställs fram framför mig :crazy:. Men, på tal om järn: är det någon som börjat med järntabletter? Jag vill minnas att man började med det tämligen rutinmässigt från typ v 20 förra gången jag var gravid, men den här gången har BM (som inte är samma som förra gången utan en ny och lite förvirrad :p) inte sagt något om det - och nu är det länge tills vi ska träffas igen.

Vad låg ditt Hb-värde på då?
Jag tror inte att de gärna skriver ut om inte Hb:t är lågt.

Mitt Hb ligger oftast runt 110 vilket är en aning lågt så min läkare har skrivit ut recept på duroferon åt mig som jag ska ta dagligen. Sista receptet skrev han ut i höstas när jag även hade kaliumbrist, men jag hämtade bara ut kaliumtabletterna.
Järntabletterna pajar verkligen min mage.

Vad låg ditt Hb-värde på då?
Jag tror inte att de gärna skriver ut om inte Hb:t är lågt.

Mitt Hb ligger oftast runt 110 vilket är en aning lågt så min läkare har skrivit ut recept på duroferon åt mig som jag ska ta dagligen. Sista receptet skrev han ut i höstas när jag även hade kaliumbrist, men jag hämtade bara ut kaliumtabletterna.
Järntabletterna pajar verkligen min mage.

Det får jag erkänna att jag inte kommer ihåg - men det var inte lågt på något sätt och var inte det förra graviditeten heller. Då åt jag Niferex, det var (är, tror jag?) inte receptbelagt. Och så hade jag tur att magen klarade sig rätt opåverkad!

Jag hade 124 i hb på inskrivningen, så det var ingen panik för min del att äta järntillskott. Med en mage som redan är i olag var det nog helt enkelt en dum ide dessutom. :p

Jag tror man tidigare rekomenderade alla gravida att ta järntillskott, men att man sedan en tid tillbaka bara rekomenderar det om det behövs. Jag fick ju barn i mars -11 och då var det individanpassat. :)

Så kan det ju vara, att det ändrats. På 1177 står det dock fortfarande att gravida bör äta järntabletter från ca v 20, såg jag när jag googlade.

Det får jag erkänna att jag inte kommer ihåg - men det var inte lågt på något sätt och var inte det förra graviditeten heller. Då åt jag Niferex, det var (är, tror jag?) inte receptbelagt. Och så hade jag tur att magen klarade sig rätt opåverkad!

Både niferex och duroferon är receptbelagda.
Niferex är snällare mot magen, men är dyrare än duroferon :)

December
10- Mustasukka- fjärde barnet
23 - SusieQ - första barnet
26 - uva - andra barnet
30 - Karolajna - första barnet
31 - escade - första barnet

Januari
? - snna - första barnet
3 - westernsuzie - första barnet
6 - Fridaespaña - första barnet
14 - Zody - andra barnet
15 - Fibusen - Första barnet
22 - Trulsan - första barnet
23 - trazel - andra barnet
28 - Chambery - första barnet

Februari
18 - Nisse - andra barnet
? - tessiem - tredje barnet
? - Linduzz - andra barnet

Lägger till mig i listan :laugh:

Senast ändrad:

Jag har börjat med järntabletter då jag alltid har låga HBvärden och just nu är så SJUKT trött & yrslig.. så började äta Duroferon och får se vad mitt HB-värde ligger på på måndag när jag har min första provtagning (och Ultraljud samma dag..wihoooo!!)

KL

Tog på mig min fluffigaste t-shirt till jobbet igår och trodde i min enfald att jag kunde dölja att jag är gravid (tänkte bara vänta till efter ultraljudet, en dryg vecka alltså). Ha! Funkade typ en halv dag, och nu vet typ alla som är på jobbet på min avdelning om det, de flesta är på semester fortfarande. Fast det kanske är lika bra, alla verkade bara bli lite förvånade och glada :)

Att det är snällt mot magen kan ju vara värt att betala lite för, kan jag känna :)

FASS på nätet säger fortfarande att Niferex är receptfritt, men jag kanske skulle kontakta min BM och fråga...

Jag har börjat med järntabletter då jag alltid har låga HBvärden och just nu är så SJUKT trött & yrslig.. så började äta Duroferon och får se vad mitt HB-värde ligger på på måndag när jag har min första provtagning (och Ultraljud samma dag..wihoooo!!)

Vad är det för ultraljud du ska göra? :) För det kan väl inte vara RUL än?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 320
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII