Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag är glad att jag inte har de problemen som många av er andra har i alla fall med jobben! :cool:

Jag tycker det är jobbigt på helgerna när sambo och son är hemma eftersom jag då förväntas göra mer än vad jag gör på vardagarna. Dessutom på bestämda tider och inte i mitt tempo... ;)

Nu är dessutom sonen sjuk, så sambon är hemma och vabbar med honom och ja... Det blir en "långhelg" för min del.

Missförstå mig inte, jag älskar dem över allt annat! :love: Men det är jobbigt när man lyckats få en vardag som går ihop och man mår hyfsat de där timmarna på kvällen.

Jag fick beslut från fk idag. Jag får inte graviditetspenning!
Pga att de inte fått in utlåtande om omplacering. Jag var och lämnade in pappret till arbgivaren som lovade att skickade det till fk.
Ringde ju fk förra veckan och frågade om sjukpenningen (som arbgivaren glömt anmäla) och graviditetspenningen. Hon jag pratade med sa att utlåtandet hade kommit in.
Och idag säger de att de inte fått något sådant.
Fan vad less jag blir på allt strul.
Ringde min arbgivare som sa att jo, den lappen har de skickat in.
Men hon skulle dubbelkolla med kollegan som skulle skickat det.

Jag kommer väl inte få ett enda öre i slutet av oktober.

Och igår sa mannen att kamremmen ska bytas på bilen vid servicen. Det är ju jättebilligt!
Jag vill inte behöva ta av sparpengarna till sånt för att min arbgivare är klantig. Jag hatar att inte ha kontroll över ekonomin.

Men! :eek:

Vilken arbetsgivare det verkar vara du hamnat hos! Eller vad FK kan strula till det... :crazy:

Hoppas det löser sig snabbt nu i alla fall!

Neej,fy vad trist! :cry: Lider verkligen med dig.. Jag HATAR när det bara blir en massa krångel,och det kryper i kroppen på mig nu även fast det inte är jag som är drabbad (inte än då iallafall...) och det du säger att inte själv ha kontroll på ekonomin är det värsta som finns... Jag hoppas verkligen att det ordnar sig. Hur lång tid tog det för dig att få beslutet?

Jag har själv lite panik över hur allt ska flyta på nu med pengar,för vi har inte råd att leva på en lön,så blir det något krångel för oss så sitter vi i skiten... :crazy:

Om bara huset kunde ha blivit sålt.... Varit så stressad över det enda sen vi plussade men tänkt att det kommer ordna sig,,men nu har jag gett upp och insett att vi kommer få lov att bo kvar här. *suck* Har gjort en "budgettavla" iallafall,och visst är den tight,men det går,även vid katastrofmånader. Vi kan även lyckas spara en liten slant. Men den håller inte för om jag skulle bli helt utan inkomst. Usch,finns inget värre än att behöva oroa sig för ekonomin,och nu har man ju haft stenkoll på den när man vetat att både jag och mannen får våra pengar den 25 varje månad. Nu känns allt mest som kaos...

En liten fråga om min GP går igenom,jag får ju min sista fulla lön 25 November,jag har ansökt om GP från den 19 november,när blir den utbetald? Och 25 December så kommer jag ju få min lön för mina 18 jobbade dagar i November,kommer jag sen få full GP ersättning då också,eller är det först då jag får första utbetalningen för resterande dagar i November? 25 Januari är första gången jag inte får ett öre från jobbet... OM nu GP går igenom....

Neej,fy vad trist! :cry: Lider verkligen med dig.. Jag HATAR när det bara blir en massa krångel,och det kryper i kroppen på mig nu även fast det inte är jag som är drabbad (inte än då iallafall...) och det du säger att inte själv ha kontroll på ekonomin är det värsta som finns... Jag hoppas verkligen att det ordnar sig. Hur lång tid tog det för dig att få beslutet?

Jag har själv lite panik över hur allt ska flyta på nu med pengar,för vi har inte råd att leva på en lön,så blir det något krångel för oss så sitter vi i skiten... :crazy:

Om bara huset kunde ha blivit sålt.... Varit så stressad över det enda sen vi plussade men tänkt att det kommer ordna sig,,men nu har jag gett upp och insett att vi kommer få lov att bo kvar här. *suck* Har gjort en "budgettavla" iallafall,och visst är den tight,men det går,även vid katastrofmånader. Vi kan även lyckas spara en liten slant. Men den håller inte för om jag skulle bli helt utan inkomst. Usch,finns inget värre än att behöva oroa sig för ekonomin,och nu har man ju haft stenkoll på den när man vetat att både jag och mannen får våra pengar den 25 varje månad. Nu känns allt mest som kaos...

En liten fråga om min GP går igenom,jag får ju min sista fulla lön 25 November,jag har ansökt om GP från den 19 november,när blir den utbetald? Och 25 December så kommer jag ju få min lön för mina 18 jobbade dagar i November,kommer jag sen få full GP ersättning då också,eller är det först då jag får första utbetalningen för resterande dagar i November? 25 Januari är första gången jag inte får ett öre från jobbet... OM nu GP går igenom....

Just gravidpenning har jag inte koll på, men både sjukpenning och föräldrapenning kommer fram till 20:e i samma månad.

Så i januari får du utbetalt 21 dec-20 jan, i februari 21 jan-20 feb... Det bör ju vara lika med gravidpenningen, så du får "dubbelt" i december. :)

Enligt ul ska det bli en liten tjej. Med sonen var vi rättså överens trodde jag. För i mitt minne var vi överens om Wilhelm, men när vi på ultraljudet såg att det var en son och jag sa att vad bra då blir det en Wilhelm såg sambon ut som ett frågetecken. Men det blev en Wilhelm i allafall. Den här gången var vi överens om att det skulle vara ett kurdiskt namn då sambon är kurd. Mitt förslag var Dilsa och hans Zilhan. Jag gillar Zilhan och han gillar inte Dilsa, så det kommer bli en Zilhan. Det enda jag känner mig osäker på är stavningen då jag inte är särskilt förtjust i namn på Z, utan funderar på om man kan stava Shilan i stället. Jag får kolla med sambon så det inte blir knas med uttalet.

Jag lider med alla er som har problem med försäkringskassan. Jag kommer ihåg hur stressande det var förra gången och det strulade med pengar.

*kl*

Vi har bara varit inne på det här med namn väldigt kort. Vi känner båda att man måste träffa bebisen för att se vad den heter :), så vi har lite listor med tänkbara namn men det kommer inte att stå klart vad det blir förrän den kommit.

Vi är nog överens egentligen, men jag är lite sur över att sambon inte accepterar mitt förstahandsval av namn. :angel: :D

Med Hugo köpte han det efter att ha fått fundera ett tag, så jag hoppas väl vidare på det ändå. :D

Det är tvåstavigt, men det slutar inte med -o! Jag vill ha ett en- eller tvåstavigt o-namn! :angel: Och det ska inte vara ett namn som man gör smeknamn av (därav att det ska vara en- eller tvåstavigt).

Otto! :love:
Tvåstavigt och slutar på O.
Hade jag väntat en grabb så hade Otto varit förstahandsvalet.
Bo är också fint tycker jag :).

De namn jag har funderat på är Hilma, Hilda, Liv, Ottilia, Malva, Ellie.

Otto! :love:
Tvåstavigt och slutar på O.
Hade jag väntat en grabb så hade Otto varit förstahandsvalet.
Bo är också fint tycker jag :).

De namn jag har funderat på är Hilma, Hilda, Liv, Ottilia, Malva, Ellie.

Av någon anledning så gillar jag inte Otto. Jag tror det har att göra med att när jag var liten så hade jag en "hatkompis" som istället för att svära alltid sa "Otto också". Namnet är förstört för mig efter det. :cool:

Bo heter min brors pappa, så det faller bort också. :p

Jag kan ju inte hålla mig, Leo är min favorit! :love:

Hade det varit en tjej vi väntade så hade Ellie fallit bort för mig av dina namn, det har blivit så väldigt populärt (som att Hugo inte ligger topp 5 på namnlistan över nyfödda...:grin:). Men jag har haft funderingar själv på både Hilma och Hilda. Hade det varit en tjej skulle det ha börjat på H... :D

Det har varit guld att byta rum, nu stannar sonens leksaker INNE på hans rum, och han sover bra mycket bättre. :D

Pratade igår med mannen och nämnde att det känts de senaste 3 dagarna som att jag sprungit ett maraton, den mjölksyran jag har i låren är inte nådig. Då nämnde han att så hade jag ju det första graviditeten. Haha, tur att någon minns när man själv tydligen förträngt allt :angel:

Vi har så många rum att sonen har ett sovrum vägg i vägg med vårat sovrum och sen ett lekrum bredvid köket. Men inte stannar grejerna i nåt av hans rum... Sover gör han hos oss och leker gör han i köket. :D

Jag hade nog förträngt hur jävligt det var med illamåendet efter förra gången... Sammandragningarna upplevde jag aldrig som jobbiga (tror jag :angel:) förra gången. Egentligen är de väl inte jobbiga nu heller, bara de är verkningslösa än så länge. ;)

Vi väntar ju en Flicka och namnen vi har pratat om hela tiden är Emma, Tilde och Melissa. Och vi har bestämt oss för att det hon ska få heta Melissa! :D

Mellannamnen har vi inte riktigt bestämt oss för ännu....jag själv heter Emma i mellannamn. Så vi få se, är kul med lite fina släktnamn som mellannamn.

Till skillnad mot många andra så är jag sådan som "bara" bestämmer mig, är det ett namn jag gillar och jag vet könet jah då blir de det namnet, jag har inte behov av att se först för att sedan bestämma om namnet passar, jag har alltid varit likadan med alla våra djur vi föder upp, Fölungarna har namn bestämda inann de kommer ut och på någotsätt så känns det så naturligt eftersom man i så många månader inann pratar och annvänder namnet. :p

Jag är likadan nu, när jag pratar om lill bebis där inne så blir det ofta att jag säger Melissa.... så tror det blir naturligt att namnet passar när hon väl kommit ut också. :love:

Hade vi väntat en pojke hade han nog fått heta Oliver. Så det namnet sparar vi.

Gah det är så svårt med namn, det tog typ månader innan jag bestämde mig för att mitt föl skulle heta Vindil till exempel, så jag vågar inte ens tänka på hur lång tid det kommer ta innan vi bestämmer oss för ett namn till bebisen. Jag tycker Ellen eller Ellie vore fina tjejnamn, men nu tror jag ju att det är en kille så då blir det svårare. Oskar kanske! Jag tycker Milo var fint också, Fibusen!!

KL

I morse berättade min pojkvän att han vaknat mitt i natten av att bebin sparkade mot hans ben :D :love: (jag låg med magen mot hans ben). Hihi den verkar vääldigt busig!

Gud vad ni snackar, jag hänger inte med för fem öre! Är väl så när man jobbar 85%, samtidigt som jag studerar 100% och har hus, hem och familj som vill ha sitt ;)

Namndiskussionen pågår här med, flicknamn är nog klara - Ines eller Elise. Pojknamn har vi svårare med, kanske Pelle. Äh, vi får se vem det är som kommer ut - vi vet ju inte kön heller så...

I övrigt så flyter dagarna på här, 1 månad kvar att jobba och sen är det "bara" studier fram till jul. Kommer bita ihop sista månaden nu trots jobbiga sammandragningar, vi har så mycket strul med personal på jobbet just nu att jag inte orkar ställa till det än mer för min chef..

Åh va kul med en liten Melissa! Jag har en Melissa som är drygt ett år nu. Kan varmt rekommendera namnet :P rätt ovanligt, men inte okänt.
Kul!

Delvis knapp

Har varit på mitt första bm besök där man mäter magen nu,och man skulle ju ligga inom två svarta linjer,sen var det en grön linje i mitten som skulle vara den "normala" kurvan. Problemet var att jag låg nästan uppe i den översta svarta! :confused: Jag frågade bm,och hon sa att det är normalt att ligga lite högt så här tidigt,men att det brukar jämna ut sig,men klart man blir lite nojig endå... Nån som varit med om detta? Vad kan det vara för "fel"?

Annars så allt bra ut,har gått upp 3,5 kg sen inskrivning i v 12,alt som allt 6,5 kg sen vi plussade. Blodtrycket kommer jag inte ihåg vad det låg på,men det var jättebra iallafall,blodsocker 5,8 vilket också var bra enligt bm.

Lilla hjärtat pickade på 146 slag/minuten! :love:

Det är nog ingen fara, speciellt eftersom hon sa att det är vanligt att man ligger över i början. Folk ser väl olika ut och bär barnet olika helt enkelt. Dessutom förstod jag det som att olika barnmorskor kan mäta lite olika och att det därför är bra om samma barnmorska mäter under hela perioden. Hon kanske är en lite mer frikostig mätare liksom :D Jag låg typ mitt på gröna "genomsnittslinjen", men å andra sidan har jag gått upp bra mycket mer i vikt än du :o och ändå har min barnmorska inte svimmat när jag ställt mig på vågen, så jag tror inte det är någon fara :)

*delvis kl*

Var också på mitt första besök hos bm efter inskrivningen. Hade 26 i SF mått och låg strax över normalkurvan.

Har då gått upp 10kg sen jag plussade och det mesta har satt sig på låren och rumpan :grin:;)

Hjärtat låg på 142 slag/minuten på lillan :love::love:

Järnvärden låg toppenbra fortfarande fast jag inte käkat nå järntabletter. Trodde tröttheten berodde på det, men tydligen inte.
Hade något lågt blodtryck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 335
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar