Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var skeptisk till att byta från criben, men är positivt överraskad faktiskt! :) Han verkar liksom sova bättre med mer plats och skönare madrass, innan hamnade han liksom ihopknölad i fotändan eller slog i huvudet så fort han rörde sig, nu kan han rulla och vända sig fritt :) hoppas det blir bra för er också!

Kul att höra! Jag hoppas på samma resultat här :) hon har sovit bra i den dagtid iaf. Och hon rör sig så mycket nu så vågar nog inte samsova så mycket längre känner jag, så himla rädd att hon rullar ner. Nu ikväll har hon skuttat fram runt hela soffan också, med en himla fart :rofl: allt för att komma dit jag är!

Nattsovandet med hela nätter håller i sig :up:
Barnet är inte ens hungrig när han vaknar utan kör 12-timmarspass utan mat. Helt normalt förstår jag ju (många barn sover ju 12-tinmarsnätter utan mat, även om kotten oftast bara sover 9-11h) men ovant att han klarar sig så länge på fastande mage.

I övrigt är det sådär, faktiskt. Jag har svårt att vara glad, sambon och jag sliter på varandra och orken finns ingenstans. Ska strax till psykologen men det är svårt att känna att det hjälper heller, i grunden, utan vi fastnar mest i detaljer. Jag är ju liksom mest ledsen, utan att jag kan sätta fingret på varför, och de saker vi pratat om, (att hitta egentid, hålla igång ridningen, åka iväg på utflykter etc) hjälper mest för stunden men roten är kvar... Vet inte om jag själv ska ta upp medicinering eller hur jag då ska gå till väga. Psykologen kan ju som jag förstår det inte skriva ut, utan då får jag gå via VC?

https://www.viforaldrar.se/forsta-aret/darfor-strular-somnen-sa-ofta-vid-8-manader/

Såg att nån länkat detta i fb-grupp, och det stämmer så bra på lillan just nu. Hon protesterar så fort jag lämnar rummet, kan leta efter mig när hon är med sambon. Och nu är det samsovning som gäller annars sover hon oroligt :p ..och så står det ju typiskt när de börjar krypa, och det är ju så himla nära. Känns som det händer vilken dag som helst nu

Typiskt, kan inte läsa utan att vara medlem. Men lilla F står på alla fyra mest hela tiden i sängen så då kanske den usla sömnen och jobbiga nattningarna beror på det! Står det om det släpper när de väl lärt sig krypa?

Barnet är inte ens hungrig när han vaknar utan kör 12-timmarspass utan mat. Helt normalt förstår jag ju (många barn sover ju 12-tinmarsnätter utan mat, även om kotten oftast bara sover 9-11h) men ovant att han klarar sig så länge på fastande mage.

I övrigt är det sådär, faktiskt. Jag har svårt att vara glad, sambon och jag sliter på varandra och orken finns ingenstans. Ska strax till psykologen men det är svårt att känna att det hjälper heller, i grunden, utan vi fastnar mest i detaljer. Jag är ju liksom mest ledsen, utan att jag kan sätta fingret på varför, och de saker vi pratat om, (att hitta egentid, hålla igång ridningen, åka iväg på utflykter etc) hjälper mest för stunden men roten är kvar... Vet inte om jag själv ska ta upp medicinering eller hur jag då ska gå till väga. Psykologen kan ju som jag förstår det inte skriva ut, utan då får jag gå via VC?

Tror det måste vara psykiater eller läkare ja som skriver ut. Låter klokt att lyfta frågan om medicinering så får ni diskutera för- och nackdelar. Hoppas det ändå kan börja kännas lite bättre av det faktum att du kanske får sova mer nu. :heart

Vi funderar på att snart byta ut vår bedside crib vi också, men har inte riktigt kommit fram till hur vi vill göra. Den börjar ju onelkligen bli lite liten för honom, sträcker han på sig slår han nästan i fötterna i fotänden. Jag ser ju fördelarna med att ha en nedsänkt spjälsäng med alla sidor uppe, men då måste jag resa mig upp när han vakna och ska komma över i vår säng på natten (samsover större delen av natten). Alternativet är att bygga om en vanlig spjälsäng så den blir en större bedside crib eller att ha den nedsänkt med borttagen sida och ställa även vår säng på golvet, så slipper vi oroa oss för att han ska ramla i golvet också. Vilka lösningar har ni?

G har knäckt koden för krypandet, han har länge stått och balanserat på alla fyra men nu tar han sig framåt också :nailbiting: Otroligt vad snabbt det går, från att han lyckades ta mer än ett par krypsteg till att börja få upp farten på en vecka. Förut kastade jag ut en leksak till honom som han började krypa mot, jag skrattade och hejade på och då tittade han bak mot mig, flinade och började krypa så fort han kunde med ett stort leende :laugh: :love:. Stannade inte vid leksaken utan bara fortsatte speeda.

Vi funderar på att snart byta ut vår bedside crib vi också, men har inte riktigt kommit fram till hur vi vill göra. Den börjar ju onelkligen bli lite liten för honom, sträcker han på sig slår han nästan i fötterna i fotänden. Jag ser ju fördelarna med att ha en nedsänkt spjälsäng med alla sidor uppe, men då måste jag resa mig upp när han vakna och ska komma över i vår säng på natten (samsover större delen av natten). Alternativet är att bygga om en vanlig spjälsäng så den blir en större bedside crib eller att ha den nedsänkt med borttagen sida och ställa även vår säng på golvet, så slipper vi oroa oss för att han ska ramla i golvet också. Vilka lösningar har ni?
Vi byggde om vår IKEA-spjälsäng så ena långsidan är borta, satte en stödbräda så blev det stabilt ändå. Sängen är i nivå med vår säng så det blev som en större bedside crib kan man säga. Sen satte vi spännande för att sängen inte ska glida ut, vet dock inte hur nödvändigt det är :)

Psykologen kan inte skriva ut, men borde kunna slussa dig vidare. Har du berättat för psykologen det du skriver ovan, att du inte känner att det hjälper?
För mig, som haft depressionsproblematik, är det jätteviktigt att aktivera mig, mycket och regelbundet (föräldraledighet är inte min grej heller). Gör jag inte det fastnar jag i passivitet, som leder till dåligt mående och så är den onda cirkeln igång. Jag har fått uppfattningen att detta är vanligt och gissar att det är därför psykologen fastnar i det.
Hoppas ni hade ett bra möte idag :heart

Apropå krypa, hur säkrar man hundens vattenskål från små klåfingrar? :cautious:
Haha, exakt samma fråga uppkom här igår. Barnet lyckades ta sig fram till vattenskålen och välta ut alltihop. Det var jättekul, så nu sätter hon full fart mot den så fort hon ser den. Bästa lösning vi kommit på hittills är att ställa den på toa. Hojta gärna om ni kommer på något bättre :)

Psykologen kan inte skriva ut, men borde kunna slussa dig vidare. Har du berättat för psykologen det du skriver ovan, att du inte känner att det hjälper?
För mig, som haft depressionsproblematik, är det jätteviktigt att aktivera mig, mycket och regelbundet (föräldraledighet är inte min grej heller). Gör jag inte det fastnar jag i passivitet, som leder till dåligt mående och så är den onda cirkeln igång. Jag har fått uppfattningen att detta är vanligt och gissar att det är därför psykologen fastnar i det.
Hoppas ni hade ett bra möte idag :heart
Jag vet med mig att jag måste aktivera mig också, men för tillfället har jag extremt svårt att öht komma till skott eller känna att något känns bra. Upplever "topparna" efter aktivitet som väldigt korta i jämförelse med vad det kostar på att ta mig för saker, liksom... Dagens samtal med psykologen var dock ett av de bästa hittills, så det känns hoppfullt för framtiden.

Jag vet med mig att jag måste aktivera mig också, men för tillfället har jag extremt svårt att öht komma till skott eller känna att något känns bra. Upplever "topparna" efter aktivitet som väldigt korta i jämförelse med vad det kostar på att ta mig för saker, liksom... Dagens samtal med psykologen var dock ett av de bästa hittills, så det känns hoppfullt för framtiden.
Känner igen det du beskriver, och i det läget har jag fått medicin.
Hoppfullt är bra :)

Inatt lät vi bli att bära upp baby brezzan till sovrummet, efter ett kotten sovit tre hela nätter i rad. Självklart (vad annars? :p ) vaknar barnet strax före 01, blir raskt klarvaken och storögd och vill leka med mamma, gosedjuren, min kudde mm. 25 minuter senare, fortfarande med piggt och glatt barn som inte har en tanke på att somna om, slår det mig att han kanske är hungrig :D Jodå, barnet sveper en stor flaska, somnar sen halvvägs upp i vår säng och sover som en stock resten av natten :heart

Jag ska läsa genom bättre så fort jag har tid.

Men idag var sista visningen på huset. 10st kom på visningen i torsdags, idag kom 30st :eek:

Alltså har 40st tittat på vårt hus. Det huset vi köpte var det totalt 8st som tittade på. När vi köpte detta var det 12st :confused: vad hände.

Det firar vi med Rosa pannkakor som H valt att äta till lunch.
0B77CCC1-C273-483D-8B6C-C3BCEE2A718B.webp

Jag ska läsa genom bättre så fort jag har tid.

Men idag var sista visningen på huset. 10st kom på visningen i torsdags, idag kom 30st :eek:

Alltså har 40st tittat på vårt hus. Det huset vi köpte var det totalt 8st som tittade på. När vi köpte detta var det 12st :confused: vad hände.

Det firar vi med Rosa pannkakor som H valt att äta till lunch.
Visa bifogad fil 18600

Vad är rosa pannkakor? :D

Inatt lät vi bli att bära upp baby brezzan till sovrummet, efter ett kotten sovit tre hela nätter i rad. Självklart (vad annars? :p ) vaknar barnet strax före 01, blir raskt klarvaken och storögd och vill leka med mamma, gosedjuren, min kudde mm. 25 minuter senare, fortfarande med piggt och glatt barn som inte har en tanke på att somna om, slår det mig att han kanske är hungrig :D Jodå, barnet sveper en stor flaska, somnar sen halvvägs upp i vår säng och sover som en stock resten av natten :heart

Äsch så typiskt! Men skönt att han somnade och sov sedan!

Hur har det gått med den nya ersättningen förresten, är den fortfarande god? :)

Haha, exakt samma fråga uppkom här igår. Barnet lyckades ta sig fram till vattenskålen och välta ut alltihop. Det var jättekul, så nu sätter hon full fart mot den så fort hon ser den. Bästa lösning vi kommit på hittills är att ställa den på toa. Hojta gärna om ni kommer på något bättre :)

Skaffa katt istället, de kan ha sina skålar uppe på en möbel ;)

+ @YaHilweh
Intressant med fler närhetstörstande bebisar nu, kotten vill helst också bli buren och vara nära. Stämmer bra med en fas som Wonder weeks beskriver också, som inte är ett språng egentligen men att de börjar förstå att de kan bli lämnade nu. Och bara för att jag skrev att kotten inte är mycket för gos, så har han stundtals varit supergosig senaste dagarna, och velat sitta nära och kramas och vara kind mot kind.

För övrigt så tar han sig framåt nu, ifall det finns något tillräckligt intressant en bit bort. Typ min telefon, eller som idag när vi monterade ett nytt matbord och det låg kartonger på golvet, då kravlade han utan problem 2-3 meter :o Inte kryp i ordets rätta bemärkelse dock, han har fortfarande inte riktigt klurat ut knästående...
Mm, intressant att fler är liknande!
Här ålar hon fram :p men står ofta och gungar på alla fyra, så inte långt ifrån krypande.

Idag har det bara funkat att söva i sele... väldigt närhets törstande just nu. Så har nya spjälskyddet kommit också, så snart inviger vi nya spjälsängen på natten och inte bara dagtid. Känner mig lite bekväm med bedside criben bara :angel:

Jag som just skulle fråga om alla bebisar i tråden bara kryper, och ingen ålar! :) Här avverkas inga sträckor än direkt, men någon liten bit framåt (vi talar enstaka decimeter :p) kan han ta sig om det är något som är tillräckligt spännande och förbjudet ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 096
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 531
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka