Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi en bebis som börjat sova 2-3 timmar i sträck 1-2 ggr om dagen (!). Detta har hon inte gjort på flera månader. Sover oftast 8-10 h om natten också utan direkta uppvak förutom att hon vill snutta lite (jag liggammar så det sker nästan i sömnen). Hon är 6,5 månad gammal. Kan det vara en växtfas eller något sådant som gör att sömnbehovet ökat så markant igen?

Här har vi en bebis som börjat sova 2-3 timmar i sträck 1-2 ggr om dagen (!). Detta har hon inte gjort på flera månader. Sover oftast 8-10 h om natten också utan direkta uppvak förutom att hon vill snutta lite (jag liggammar så det sker nästan i sömnen). Hon är 6,5 månad gammal. Kan det vara en växtfas eller något sådant som gör att sömnbehovet ökat så markant igen?

Wow! Jag vet inte men hoppas lilla F tar efter om 1 vecka när hon blir 6,5 månad.

*kl*

Idag var jag på föräldragrupp och det slår mig hur trist det är att jag först nu hittat folk att umgås med dagtid när jag ska börja jobba igen i oktober. Nåja, jag bjöd hem dem till oss imorgon för att köra lite babymassage. Har kvar en mapp med olika grepp och massa bra olja sedan kursen jag gick.

Kotten är också 6,5 månad och har inte sovit över en timme dagtid sen gud vet när, standard är typ 37-45 minuter, så ifall det är en fas så har iallafall inte han hört talas om den :p

I

Vad kul! Vad är det för gäng du träffar? Någon "öppen" grupp eller föräldragrupp etc? Känner att jag behöver aktivera mig mer inför hösten :p:)

Via en fb grupp faktiskt, det är lite gambling med träffar dock.. svårt att få ihop när flera kan. Men igår blev riktigt lyckat! Gruppen heter ”bf 2018 Linköping”
Känner likadant med att hitta på mer under hösten nu, jag träffas gärna om du och kotten vill ses nåt :)

Lillan är ju 6,5mån nu också och har faktiskt sovit lite längre stunder på dagarna nu sista tiden tycker jag :)

Wow! Jag vet inte men hoppas lilla F tar efter om 1 vecka när hon blir 6,5 månad.

*kl*

Idag var jag på föräldragrupp och det slår mig hur trist det är att jag först nu hittat folk att umgås med dagtid när jag ska börja jobba igen i oktober. Nåja, jag bjöd hem dem till oss imorgon för att köra lite babymassage. Har kvar en mapp med olika grepp och massa bra olja sedan kursen jag gick.

Känner igen att ha träffat folk att umgås med först nu.. eller ja egentligen träffade jag en innna jag började jobba under sommaren, så samma scenario där :p men träffade fler eventuella häromdan också, men funkar bra nu när jag ska vara hemma igen!

Äsch, jag har inget att skriva, känner jag :p.

Två dagar ensam hemma med lilla A och han har minsann inte långsovit av tacksamhet :p. Vi umgås med katterna för att inte känna oss ensamma (lilla A blir så glad när han ser dem - och av gosedjur, tills han inser att de är fejk :mad:) och lilla A övar handklappningar med varierande framgång (och tar väl säkert paus nu bara för att jag säger det :p).

Två dagar ensam hemma med lilla A och han har minsann inte långsovit av tacksamhet :p. Vi umgås med katterna för att inte känna oss ensamma (lilla A blir så glad när han ser dem - och av gosedjur, tills han inser att de är fejk :mad:) och lilla A övar handklappningar med varierande framgång (och tar väl säkert paus nu bara för att jag säger det :p).

Varje gång jag går in på forumet och ser din boktråd har jag börjat läsa ”barnkonventionen” istället för barnversionen. :p

Varje gång jag går in på forumet och ser din boktråd har jag börjat läsa ”barnkonventionen” istället för barnversionen. :p

Haha, det kanske vore något - en studiecirkel om barnkonventionen! :p Jag hade någon trådrubrik förut som jag alltid läste fel på också, men vad det var har jag visst hunnit glömma..!

I det här husdjurslösa hemmet är det tvärtom, kotten blir glad för att han tror att hundar och katter är gosedjur :p Han fick syn på brorsans fluffiga hund, och när jag gjorde samma ljud (”vovovovov” :p ) som med gosehundarna hemma pep han och försökte gräva ner fingrarna i hennes päls :D

Jag är sluuut. Barnen har varit snoriga i snart en vecka, med sämre sömn som följd. Några nätter (inte alla tack och lov) har jag fått gå upp mitt i natten med L. Sen vaknar sonen tidigt som satan pga snor och hosta. Han har varit hemma hela veckan, hade feber i söndags, men igår och idag var han pigg och väldigt rastlös. Höll honom hemma då han fortfarande varit snorig men imorgon känns han redo att få gå till förskolan igen i alla fall. Jag är så sjukt trött, också lite småförkyld och det är omöjligt att få barnen att sova samtidigt så att man själv får någon vila eller en stunds tystnad. :grin:

Via en fb grupp faktiskt, det är lite gambling med träffar dock.. svårt att få ihop när flera kan. Men igår blev riktigt lyckat! Gruppen heter ”bf 2018 Linköping”
Känner likadant med att hitta på mer under hösten nu, jag träffas gärna om du och kotten vill ses nåt :)
Tack, Gick med i gruppen igår så kanske man kan dyka upp på någon träff. Hittar gärna på något med er också! Nästa vecka är jag ledig hela och sen resten av hösten mån, tis och varannan onsdag, så då borde vi ju kunna få till något :)

Tack, Gick med i gruppen igår så kanske man kan dyka upp på någon träff. Hittar gärna på något med er också! Nästa vecka är jag ledig hela och sen resten av hösten mån, tis och varannan onsdag, så då borde vi ju kunna få till något :)

Kul! Hoppas vi ses på nån träff framöver :D
Ja, men nåt borde vi kunna styra upp då. Jag är ju i princip hemma på heltid nu :)

Idag, dagen jag som mest behöver att R ska vara pigg glad och sova. Hon är mammigare än någonsin och jag får bära runt henne medan jag städar för visning i eftermiddag..

om 2.5h ska H hämtas på fsk och där har jag 1h att försöka hålla huset i okej skick innan vi kan ge oss ut i skogen för picknick (vilket är min plan under visningen)

https://www.viforaldrar.se/forsta-aret/darfor-strular-somnen-sa-ofta-vid-8-manader/

Såg att nån länkat detta i fb-grupp, och det stämmer så bra på lillan just nu. Hon protesterar så fort jag lämnar rummet, kan leta efter mig när hon är med sambon. Och nu är det samsovning som gäller annars sover hon oroligt :p ..och så står det ju typiskt när de börjar krypa, och det är ju så himla nära. Känns som det händer vilken dag som helst nu
+ @YaHilweh
Intressant med fler närhetstörstande bebisar nu, kotten vill helst också bli buren och vara nära. Stämmer bra med en fas som Wonder weeks beskriver också, som inte är ett språng egentligen men att de börjar förstå att de kan bli lämnade nu. Och bara för att jag skrev att kotten inte är mycket för gos, så har han stundtals varit supergosig senaste dagarna, och velat sitta nära och kramas och vara kind mot kind.

För övrigt så tar han sig framåt nu, ifall det finns något tillräckligt intressant en bit bort. Typ min telefon, eller som idag när vi monterade ett nytt matbord och det låg kartonger på golvet, då kravlade han utan problem 2-3 meter :o Inte kryp i ordets rätta bemärkelse dock, han har fortfarande inte riktigt klurat ut knästående...

+ @YaHilweh
Intressant med fler närhetstörstande bebisar nu, kotten vill helst också bli buren och vara nära. Stämmer bra med en fas som Wonder weeks beskriver också, som inte är ett språng egentligen men att de börjar förstå att de kan bli lämnade nu. Och bara för att jag skrev att kotten inte är mycket för gos, så har han stundtals varit supergosig senaste dagarna, och velat sitta nära och kramas och vara kind mot kind.

För övrigt så tar han sig framåt nu, ifall det finns något tillräckligt intressant en bit bort. Typ min telefon, eller som idag när vi monterade ett nytt matbord och det låg kartonger på golvet, då kravlade han utan problem 2-3 meter :o Inte kryp i ordets rätta bemärkelse dock, han har fortfarande inte riktigt klurat ut knästående...

Mm, intressant att fler är liknande!
Här ålar hon fram :p men står ofta och gungar på alla fyra, så inte långt ifrån krypande.

Idag har det bara funkat att söva i sele... väldigt närhets törstande just nu. Så har nya spjälskyddet kommit också, så snart inviger vi nya spjälsängen på natten och inte bara dagtid. Känner mig lite bekväm med bedside criben bara :angel:

Mm, intressant att fler är liknande!
Här ålar hon fram :p men står ofta och gungar på alla fyra, så inte långt ifrån krypande.

Idag har det bara funkat att söva i sele... väldigt närhets törstande just nu. Så har nya spjälskyddet kommit också, så snart inviger vi nya spjälsängen på natten och inte bara dagtid. Känner mig lite bekväm med bedside criben bara :angel:
Jag var skeptisk till att byta från criben, men är positivt överraskad faktiskt! :) Han verkar liksom sova bättre med mer plats och skönare madrass, innan hamnade han liksom ihopknölad i fotändan eller slog i huvudet så fort han rörde sig, nu kan han rulla och vända sig fritt :) hoppas det blir bra för er också!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 096
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 531
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka