Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vilken envis sjuka:mad: det är verkligen ingenting jag ser fram emot, när det går runt, runt, runt!

Vad roligt att ni också har en ny lillkusin! Vi har redan hunnit träffa våran två gånger emellan förkylningarna och jag ser redan vilket utbyte vi kommer att ha: lillkusin får komma hit och vara på landet med allt vad det innebär. Sen får kusinerna från landet (:p:D) åka till storstan och hänga där och få en inblick i ett något mer stylat liv:angel:

Men visst är det så! Det lurar dödsfaror precis överallt:arghh:

Jag tycker det är först de senaste åren vi drabbats av sådana eländiga sjukor, märkligt nog var det mindre när barnen var mindre (eller så är det inte märkligt, vi levde lite lugnare - i bemärkelsen mindre förskoletid och så - då). Men igårkväll friskförklarade sambon sig så nu lever vi på hoppet!

Ja, väldigt roligt med en lillkusin som är mer jämnårig med lilla A. Ska bli kul att se vad det blir för konstellationer när barnen blir lite större - de har en treåring också så det är lite spritt i ålder :).
 
Jag tycker det är först de senaste åren vi drabbats av sådana eländiga sjukor, märkligt nog var det mindre när barnen var mindre (eller så är det inte märkligt, vi levde lite lugnare - i bemärkelsen mindre förskoletid och så - då). Men igårkväll friskförklarade sambon sig så nu lever vi på hoppet!

Ja, väldigt roligt med en lillkusin som är mer jämnårig med lilla A. Ska bli kul att se vad det blir för konstellationer när barnen blir lite större - de har en treåring också så det är lite spritt i ålder :).
Vad skönt med en egenutfärdad friskförklaring!:) då tar ni påsklov på riktigt nu?
 
@Positron det verkar inte vara nån tvekan om allergi nej.

Är lite osäker på hur du menar?
Undrar du om du kan märka om hon även är allergisk mot soja och annan typ av mjölk (ex get), eller menar du om det finns ett allergitest? (Det är sent och jag är lite trött och trög :o)

Det finns ett test man kan göra (blodprov) för att påvisa komjölksallergi. Min son har inte gjort det men jag ska fråga nästa gång det är dags för bvc, för det underlättar en del när det finns på pränt. Däremot har jag ändå fått ett intyg som jag lämnat på hans förskola så han får mjölkfri kost.
Han har aldrig haft blod i avföringen, men några timmar efter intag så blossar det upp utslag och sen får han ont i magen och den blir hård, sen tar det ca en vecka innan magen stabiliserat sig igen.
Min man är inte helt övertygad om att det är mjölken som är boven. Han menar på att det kan vara ett sammanträffande med reaktionen :meh:
Hon fick inga utslag utan enda reaktionen var att jag märkte att hon fick såna små attacker med ont från ingenstans. Hon får fortfarande laktulos varannan dag så det är svårt att säga något om den reaktionen.

Jag menade ett test för att se om det är mjölkprotein. Jag misstänker att de vill vänta med att göra det för att se om det växer bort?
 
En sån här:
17008733-f7fBQdXD.jpg


https://www.bonprix.se/produkt/oevergangsjacka-foer-blivande-mammor-med-babyficka-moerkbla-926479/
Jätteskön och bra, inte supervarm men funkar med en varm tröja under och blir säkert lagom längre fram i vår. Tar jag bort fickan funkar den ju dessutom fint som vanlig vårjacka :)
Fin! Har funderat fram och tillbaka om jag inte ”behöver” en sådan här. Är ju onekligen praktiskt, för även om det går att ha sele och bebis utanför sin jacka så måste man ju i så fall klä på bebisen extra. Inte alltid så smidigt om bebis redan sover i selen.

Hade varit skönt att börja gå ut på fler promenader i sele snart, så jag börja gå i skogen igen.
 
Verkar som det är matförgiftning iallafall!

Sambo pratade nu på förmiddagen med sina vänner som var med oss och åt middagsbuffé, en fick rusa på toa redan där, jag mådde lite illa efteråt och hade magknip på kvällen + lös mage men jag har ständigt magproblem så är ju sällan jag kan säga exakt varför min mage är dålig.

Sambo kräktes en gång inatt, ytterligare en hade fått gå hem från jobbet på morgon för att spy och en sista hade varit dålig i magen :yuck:

Enda som mådde bra var den som är veg men äter fisk så köttet är enda hon inte hade ätit. :grin:

Känns konstigt att gilla en matförgiftning... ;) men det smittar ju i alla fall inte! :)
 
Då ska jag verkligen försöka tänka på det! :up: Problemet är ju lite att jag ser på John som just snäll och känner som sagt en skev tacksamhet för det. Jag inser ju att han bara är en nöjd bebis som får alla sina behov tillfredsställda. Han är också enkel då han är väldigt trygg i sig själv, vilket speglar sig i att han kan somna själv osv. Han är dock en väldigt bestämd bebis så dom få gånger han inte är nöjd får vi verkligen höra det. :p Hade han haft oturen att till exempel ha magproblem hade vår upplevelse varit annorlunda, utan att han för den sakens skull varit ”dum” (det har jag ju såklart inte sett på någon bebis som, men som du säger så är det ju motsatsen till snäll). Så jättebra påpekat, jag tar det verkligen till mig!
Min son hade inga fysiska bekymmer utan var väldigt frustrerad för att han ville så mycket! Han är fortfarande inget lätt barn (särskilt inte för de som inte känner honom) och jag kan inte räkna alla de gånger jag fått höra "det där var inget glatt barn", varför man nu måste påpeka det:confused: (han skrattar och busar mycket men är inte helt lättflirtad om det var längesen han träffade någon eller han inte känner personen)
Men allt blev lättare när han lärde sig gå och han var snabbt väldigt stadig och kunde lösa problem på egen hand och jag kan tänka mig att han kommer tycka att det är en befrielse när språket släpper också.
Sen har jag såklart en stor fördel i vår relation eftersom jag är hans mamma och han är extremt lik mig till sättet. (Så den som egentligen har lättast med honom är min mamma, hon har ju redan stor erfarenhet;):p)
 
Ja att bära i sele (och även utan sele men i upprätt position) gör extremt mycket för deras rygg och nackstyrka! Många har tyckt att våra barn har varit så starka tidigt men så har vi nog ingen runtomkring oss som bär sina barn i sele och det har varit stor skillnad.

Håller med! Lilla A ligger på mage på oss en del, men oftast sovande, i övrigt är det dock mycket bära upprätt/i sele. Lägga ner honom på mage lär jag knappast göra förrän han börjar tycka att det är lattjo, behöver de korta stunderna utan bebis på mig för väl :p
 
Håller med! Lilla A ligger på mage på oss en del, men oftast sovande, i övrigt är det dock mycket bära upprätt/i sele. Lägga ner honom på mage lär jag knappast göra förrän han börjar tycka att det är lattjo, behöver de korta stunderna utan bebis på mig för väl :p
Det funkar väldigt bra med magläget på golvet här hemma men hon är ju två månader äldre så det går inte att jämföra. En stor favorit är när jag sätter sonens docka framför henne, då tjattrar hon på en bra stund:D
 
Det funkar väldigt bra med magläget på golvet här hemma men hon är ju två månader äldre så det går inte att jämföra. En stor favorit är när jag sätter sonens docka framför henne, då tjattrar hon på en bra stund:D

Precis, det är ju två hela livstider tills jag har en så uråldrig bebis! :D
 
Fin! Har funderat fram och tillbaka om jag inte ”behöver” en sådan här. Är ju onekligen praktiskt, för även om det går att ha sele och bebis utanför sin jacka så måste man ju i så fall klä på bebisen extra. Inte alltid så smidigt om bebis redan sover i selen.

Hade varit skönt att börja gå ut på fler promenader i sele snart, så jag börja gå i skogen igen.
Att äntligen kunna komma ut på skogspromenad ser jag som en av dom största vinsterna med sele! Och tycker också det är praktiskt att (iaf i teorin, i praktiken vaknar han än :p ) kunna växla mellan ute och inne med sovande bebis, och bara behöva klä av sig jackan.
 
Ja, det är väl tanken! :) ... fyllt med roliga aktiviteter som bvc-besök och tandläkarbesök :D (nåväl, till helgen blir det kalas och innebandycup också).
Bvc och tandläkare, har du samma schema som jag denna veckan?:laugh:
Men cupen har jag missat och det verkar inte heller vara någon dom vill bjuda mig på tårta:mad::p
 
Bvc och tandläkare, har du samma schema som jag denna veckan?:laugh:
Men cupen har jag missat och det verkar inte heller vara någon dom vill bjuda mig på tårta:mad::p

Vi ses i väntrummen! :laugh: ... och jag lär inte få vara med på varesig cup eller kalas heller, så där är det lika. Bara barnen som får förlusta sig :cautious:
 
Tycker förresten att diskussionen om "snälla" barn är väldigt intressant! Min mamma frågade i lördags om kotten "är snäll nu när ni kommer hem ikväll?" Då hade vi haft en ganska jobbig dag hos dom där han var ledsen för magknip och mycket intryck. Försökte förklara hur jag ser det, att det ju inte handlar om huruvida han är snäll eller inte utan att han blir övertrött och orolig, men vet inte om hon riktigt förstod.

Även om jag kan uttrycka att det är jobbigt med hans skrikperioder och kvällsoron, eller när han kämpar och kämpar mot sömnen, så är det så tydligt att det alltid finns en anledning. När han är pigg mätt och magen funkar är han världens gladaste bebis, skrattar, jollrar och pratar. Men jag försöker se det som att han har mycket som ställer till det i kropp och knopp och det kommer såklart ut som gråt och skrik.

Kan tänka mig att han kommer vara lite som din äldsta @Positron och bli mer nöjd ju mer kroppen hänger med på allt han vill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 341
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 326
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp