Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi pratade om det i föräldragruppen, alla barn hatade att ligga på magen :D
Men ja, kotten gillar det bättre och bättre. Dock läste jag att man skulle försöka ha dom på mage 2x15 minuter per dag och det kommer vi nog inte riktigt upp i.

Med Havanna struntade vi i det helt. Hade henne mycket i sele och på magen istället. Hon blev stark tidigt hon med.
Hon gallskrek efter 2-3min!
Då tänker jag lite som nu. Det BVC säger är riktlinjer men gå på eget sunt förnuft. Du känner ditt barn bäst! Bär du i sele får du mycket gratis.
 
Vi pratade om det i föräldragruppen, alla barn hatade att ligga på magen :D
Men ja, kotten gillar det bättre och bättre. Dock läste jag att man skulle försöka ha dom på mage 2x15 minuter per dag och det kommer vi nog inte riktigt upp i.
Men de måste ju inte ligga på mage direkt på golvet. Hur funkar det om du ligger på rygg i sängen och låter honom ligga med bröstkorgen på din mage och benen på sängen? Eller prova med en ihopvikt eller rulla handduk/filt under bröstkorgen på bebis. De brukar gilla när de får lite uppförsback:)
 
Det här med djur och barn
IMG_20180401_212706.webp
 
Men de måste ju inte ligga på mage direkt på golvet. Hur funkar det om du ligger på rygg i sängen och låter honom ligga med bröstkorgen på din mage och benen på sängen? Eller prova med en ihopvikt eller rulla handduk/filt under bröstkorgen på bebis. De brukar gilla när de får lite uppförsback:)
Vi brukar variera en del :) Antingen på bröstet när man sitter tillbakalutad, eller dito fast ligga ner. Det gillar han ganska bra. Sen bär vi ju mycket upprätt och i sele, han har blivit grymt stark i nacken senaste veckan och tittar sig massor omkring när man bär :)
 
Jag är lite i samma förälskelsestadie. Även om jag ser mycket fram emot att se honom utvecklas och allt vi kan hitta på när han blir större så saknar jag redan den lilla bebisen har var (och är). Jag försöker verkligen njuta fullt ut av honom och leva i nuet också :love: men har redan frågat mannen om han kanske kan tänka sig en trea OM vi kan få fler. Sonen är alltså bara första barnet, men en tvåa har vi redan planerat att försöka få till. Han tyckte kanske att jag var liiite långt i planeringen :angel: men var inte helt negativt inställd. Han är allt ganska förälskad han också :D

Jag ser också fram emot det och tycker att det är så roligt när han utvecklas (senaste hos oss är att han har börjat skratta, man DÖR ju :love:) men det behöver väl inte gå så snabbt? Kan det inte ta tre-fyra gånger så lång tid för honom att utvecklas? Det vore lagom för mig. :D
 
Igår tog vi revansch på att åka bil själva, jag och grodan. Vi åkte till min bror med familj och firade påsk, dom bor ungefär 1 h 20 min bort i bil. Allt gick så himla bra och jag känner en sån stor (nästan osund) tacksamhet till min bebis som är SÅ snäll. Blir extra tydligt när jag träffar min brorsdotter som är 1 år, hon är och har hela tiden varit rätt krävande och jag är väldigt glad att John inte är sån. Det gör mitt föräldraliv väldigt mycket härligare och roligare.
 
Vi brukar variera en del :) Antingen på bröstet när man sitter tillbakalutad, eller dito fast ligga ner. Det gillar han ganska bra. Sen bär vi ju mycket upprätt och i sele, han har blivit grymt stark i nacken senaste veckan och tittar sig massor omkring när man bär :)
Ja att bära i sele (och även utan sele men i upprätt position) gör extremt mycket för deras rygg och nackstyrka! Många har tyckt att våra barn har varit så starka tidigt men så har vi nog ingen runtomkring oss som bär sina barn i sele och det har varit stor skillnad.
 
Igår tog vi revansch på att åka bil själva, jag och grodan. Vi åkte till min bror med familj och firade påsk, dom bor ungefär 1 h 20 min bort i bil. Allt gick så himla bra och jag känner en sån stor (nästan osund) tacksamhet till min bebis som är SÅ snäll. Blir extra tydligt när jag träffar min brorsdotter som är 1 år, hon är och har hela tiden varit rätt krävande och jag är väldigt glad att John inte är sån. Det gör mitt föräldraliv väldigt mycket härligare och roligare.
Nu vet jag att du inte menar snäll på det viset men de krävande barnen är ju inte dumma, vilket är motsatsen till snäll.
Jag kunde tycka att det var jobbigt när det pratades om snälla bebisar när sonen var bebis eftersom han var av den krävande sorten. Det var ju inte som att han var som han var för att vara dum:(

Vill bara ge en inblick i hur en mamma till ett krävande barn kan känna när det pratas om snälla bebisar, det finns andra adjektiv som kan passa mycket bättre:)
 
Vi pratade om det i föräldragruppen, alla barn hatade att ligga på magen :D
Men ja, kotten gillar det bättre och bättre. Dock läste jag att man skulle försöka ha dom på mage 2x15 minuter per dag och det kommer vi nog inte riktigt upp i.

Lilla F orkar ligga på magen i kanske ett par minuter som bäst innan hon blir förbannad. Hon börjar alltid kräla sig fram, leta bröst i mattan så hon blir helt andfådd och röd i ansiktet. Plutten. :p
 
Nu vet jag att du inte menar snäll på det viset men de krävande barnen är ju inte dumma, vilket är motsatsen till snäll.
Jag kunde tycka att det var jobbigt när det pratades om snälla bebisar när sonen var bebis eftersom han var av den krävande sorten. Det var ju inte som att han var som han var för att vara dum:(

Vill bara ge en inblick i hur en mamma till ett krävande barn kan känna när det pratas om snälla bebisar, det finns andra adjektiv som kan passa mycket bättre:)

Jag tror precis som du att @Sofie_B inte menade så, men det är så lustigt när folk frågar mig om hon är en snäll bebis, eller om hon varit snäll idag. Om hon skriker är hon inte direkt dum, utan bara ledsen ju.
 
Nu vet jag att du inte menar snäll på det viset men de krävande barnen är ju inte dumma, vilket är motsatsen till snäll.
Jag kunde tycka att det var jobbigt när det pratades om snälla bebisar när sonen var bebis eftersom han var av den krävande sorten. Det var ju inte som att han var som han var för att vara dum:(

Vill bara ge en inblick i hur en mamma till ett krävande barn kan känna när det pratas om snälla bebisar, det finns andra adjektiv som kan passa mycket bättre:)
Eller ja, elak är väl den egentliga motsatsen. Men det känns ännu värre att säga att en bebis är elak:crazy::cry:
 
Jag tror precis som du att @Sofie_B inte menade så, men det är så lustigt när folk frågar mig om hon är en snäll bebis, eller om hon varit snäll idag. Om hon skriker är hon inte direkt dum, utan bara ledsen ju.
Precis! Det jag mest är ute efter är lite eftertanke om vad det man säger/skriver faktiskt innebär:)
 
Idag var det bökigt och stökigt. Vi åkte till Mio och handlade lite textilier inför mäklarens fotografering på onsdag, kanske inte sagt det i den här tråden men vi ska flytta till ett litet kedjehus! Sedan åkte vi och köpte penséer och planterade på balkongen.

I bilen och när vi handlade var hon lugn men väl hemma runt 15 blev det bökigt, det höll i sig ända till kl 20:30 med mindre sovpauser. :crazy: Till slut lyckades min man söva henne med barnvagnen så att hon höll sig fortsatt sovande och jag kunde ta ett bad och andas. Imorgon ska vi till stallet och gosa häst!
 
Känner att kroppen känns återställd, har bra knip och lätt att få kontakt med magmusklerna så nu snäppar jag upp träningen. Körde ungefär 45 min helkroppsträning varav 25 min ungefär var ett träningspass som finns på Spotify "Träna med fashionablefit", körde fram till tredje rundan och känner mig skönt slut i kroppen :banana:

Men framförallt blir april godisfritt. Åt inget godis under graviditeten knappt för att det inte var gott helt enkelt och nu blir jag svullen om magen av sockret och känner att jag borde låta bli. Jag har dessutom ätstörningsproblematik liggandes i det förflutna (svält/hetsätning) så har svårt att vara lagom. Godis ska annars vara en dag i veckan men blir fredag, lördag, söndag :angel:
 
@Positron det verkar inte vara nån tvekan om allergi nej.

Är lite osäker på hur du menar?
Undrar du om du kan märka om hon även är allergisk mot soja och annan typ av mjölk (ex get), eller menar du om det finns ett allergitest? (Det är sent och jag är lite trött och trög :o)

Det finns ett test man kan göra (blodprov) för att påvisa komjölksallergi. Min son har inte gjort det men jag ska fråga nästa gång det är dags för bvc, för det underlättar en del när det finns på pränt. Däremot har jag ändå fått ett intyg som jag lämnat på hans förskola så han får mjölkfri kost.
Han har aldrig haft blod i avföringen, men några timmar efter intag så blossar det upp utslag och sen får han ont i magen och den blir hård, sen tar det ca en vecka innan magen stabiliserat sig igen.
 
Nu vet jag att du inte menar snäll på det viset men de krävande barnen är ju inte dumma, vilket är motsatsen till snäll.
Jag kunde tycka att det var jobbigt när det pratades om snälla bebisar när sonen var bebis eftersom han var av den krävande sorten. Det var ju inte som att han var som han var för att vara dum:(

Vill bara ge en inblick i hur en mamma till ett krävande barn kan känna när det pratas om snälla bebisar, det finns andra adjektiv som kan passa mycket bättre:)

Det har du rätt i! Har inte ens tänkt på det. :o Något förslag på bättre valt ord? Enkel?
 
Enkel, lätt, smidig och nöjd fungerar nog i de flesta sammanhang:)

Då ska jag verkligen försöka tänka på det! :up: Problemet är ju lite att jag ser på John som just snäll och känner som sagt en skev tacksamhet för det. Jag inser ju att han bara är en nöjd bebis som får alla sina behov tillfredsställda. Han är också enkel då han är väldigt trygg i sig själv, vilket speglar sig i att han kan somna själv osv. Han är dock en väldigt bestämd bebis så dom få gånger han inte är nöjd får vi verkligen höra det. :p Hade han haft oturen att till exempel ha magproblem hade vår upplevelse varit annorlunda, utan att han för den sakens skull varit ”dum” (det har jag ju såklart inte sett på någon bebis som, men som du säger så är det ju motsatsen till snäll). Så jättebra påpekat, jag tar det verkligen till mig!
 
Jag försöker stötta min kompis som fick barn för några veckor sedan. För henne gick verkligen allt fel.

Så är du känslig, sluta läs här!!
Det blev ett planerat snitt då vändningsförsök inte gav resultat. Under graviditeten hade hon fått graviditetsdiabetes, var sedan innan överviktig vilket var bidragande till diabetesen.
Men till själva skedet. Allt var toppen, snittet började och mitt under ingreppet känner hon hur smärtan kommer och bara gallskriker. Bedövningen släppte alltså mitt i ingreppet. De kunde då inte söva pga risker med övervikten.
Idag är hon livrädd för sjukvården, vill ha fler barn men är livrädd för ett eventuellt snitt. Hon får ångest i tanken på att ens behöva opereras i framtiden. Och sjukhuset hjälper henne inte, jag är på henne om att hon måste få prata med någon professionell om det. Då hon knappt klarar att prata med anhöriga om det utan att få ångest och börjar skaka.

Alltså jag lider så med henne. Världens mest fantastiska tjej. Men vart vänder man sig när vården inte hjälper? Hon ska göra en anmälan till patientnämden. Men mer?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 355
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 350
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp