Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt har pappan i huset kräkts, så återstår att se om det var diabetesrelaterat, matförgiftning eller magsjuka, jag och junior har sovit i vardagsrummet, han i vagnen och jag på soffan in case of men är det magsjuka så lär vi ju redan varit smittade :cry:

Hur hanterar man om liten ev blir sjuk?

Och ytterligare en fråga, hur gör ni med folk som inte informerar om deras hälsotillstånd och kommer på besök tokförkylda? Slänger ut?

Bebis kommer bli sjuk förr eller senare.
Havanna hade sin första förkylning vid ca 4 mån ålder. Ronja har än så länge klarat sig trots att Havanna är inne på 4e rundan extrem förkylning sedan februari. Vart så pass illa att vi uppsökt vc 2 gånger. Men det som funkat bäst har vart lök under sängen (hur sjukt är det inte att det ens fungerar?)

Vår första magsjuka hade vi vid ca 8 månaders ålder med Havanna. Dock var det 2 kräkningar sedan var det över. Enda anledningen till att vi vet att det var magsjuka är att vi andra blev sjuka. Det var min första magsjuka med diabets, jag förstår varför många får panik då.
 
Nej, sånt händer såklart bara andra! :D

Ja så måste det vara såklart. Han kommer ju givetvis komma in och väcka mig klockan 6 en söndagsmorgon för att mysa :D

När jag målar upp det så känner jag att nä han får gärna vara självständig, gilla att ta sovmorgon och ha mig som bollplank och moraliskt stöd i den vuxenvärld han är på väg in i än att ligga i mammas knä som 17 åring :rofl: Men det är så mysigt nu när han är liten plutt :love:
 
Jag har ridit! :love:
En dryg timme ut i skogen på världens bästa häst. Kommer ha jordens träningsvärk imorgon, men lätt värt det!
Kotten hängde med pappa i verkstaden. Värmefläkten gjorde visst susen, för han sov lugnt i vagnen därute medan sambon kunde jobba.:)

Och jag har lekt i skogen med barnen :love:. Klättrat i ”berg”, letat lavar och löv och agerat mammut (:D). Både de och jag var så glada :)
 
Åh, jag lider med er! Jag har läst på nu eftersom vi haft samma situation, och om jag förstått det rätt så är inte risken att en så pass liten bebis som våra ska bli smittad jättestor. Men nyckeln vid magsjuka är ju vätska, vätska och vätska. Hoppas att ni slipper dock!

Vår första magsjuka hade vi vid ca 8 månaders ålder med Havanna. Dock var det 2 kräkningar sedan var det över. Enda anledningen till att vi vet att det var magsjuka är att vi andra blev sjuka. Det var min första magsjuka med diabets, jag förstår varför många får panik då.

Verkar som det är matförgiftning iallafall!

Sambo pratade nu på förmiddagen med sina vänner som var med oss och åt middagsbuffé, en fick rusa på toa redan där, jag mådde lite illa efteråt och hade magknip på kvällen + lös mage men jag har ständigt magproblem så är ju sällan jag kan säga exakt varför min mage är dålig.

Sambo kräktes en gång inatt, ytterligare en hade fått gå hem från jobbet på morgon för att spy och en sista hade varit dålig i magen :yuck:

Enda som mådde bra var den som är veg men äter fisk så köttet är enda hon inte hade ätit. :grin:
 
Är det någon i tråden som använder babyvakt? :)

Vi är visst i värsta shoppingtagen här, köpt bärsele, bärjacka och en baby brezza inom loppet av en vecka, och nu funderar vi på babyvakt också :p Inte minst tänker jag att det vore praktiskt om kotten ska sova i vagnen utomhus på dagarna.

Men det är ju som med alla annat till bebis en djungel, så tips tas tacksamt emot på bra märken och funktioner :)
 
Är det någon i tråden som använder babyvakt? :)

Vi är visst i värsta shoppingtagen här, köpt bärsele, bärjacka och en baby brezza inom loppet av en vecka, och nu funderar vi på babyvakt också :p Inte minst tänker jag att det vore praktiskt om kotten ska sova i vagnen utomhus på dagarna.

Men det är ju som med alla annat till bebis en djungel, så tips tas tacksamt emot på bra märken och funktioner :)
Vi har en Neonate BC-4600D som vi än så länge är nöjda med. Har använt den när sonen sover kvar ute i vagnen och har även tänkt ha den senare när man tex nattat honom på kvällen men vill sitta kvar ute. För oss var det viktigt med lång räckvidd och att båda enheterna var portabla.
 
Är det någon i tråden som använder babyvakt? :)

Vi är visst i värsta shoppingtagen här, köpt bärsele, bärjacka och en baby brezza inom loppet av en vecka, och nu funderar vi på babyvakt också :p Inte minst tänker jag att det vore praktiskt om kotten ska sova i vagnen utomhus på dagarna.

Men det är ju som med alla annat till bebis en djungel, så tips tas tacksamt emot på bra märken och funktioner :)
Vi har haft sedan första barnet var någon månad gammal och de är välanvända! (Fick köpa en ny för de klarar tydligen inte av ett fall från biltaket i 70 km/h:grin:)
Toppen ifall man vill vara ute och greja efter att barn gått och lagt sig. Båda våra har varit philips och vi är nöjda!
 
Visst är det hemskt?! :cry:
Jag är lite i samma förälskelsestadie. Även om jag ser mycket fram emot att se honom utvecklas och allt vi kan hitta på när han blir större så saknar jag redan den lilla bebisen har var (och är). Jag försöker verkligen njuta fullt ut av honom och leva i nuet också :love: men har redan frågat mannen om han kanske kan tänka sig en trea OM vi kan få fler. Sonen är alltså bara första barnet, men en tvåa har vi redan planerat att försöka få till. Han tyckte kanske att jag var liiite långt i planeringen :angel: men var inte helt negativt inställd. Han är allt ganska förälskad han också :D
 
Vi har haft en bra dag. Ronja har tillbringat största tiden på mage, nu var det 3e dagen i rad hon vänder från rygg till mage. Det kan omöjligt vara av misstag längre :banghead:

Havanna hostar något enormt, stackarn. Men lök under sängen gjorde (tro det eller ej) under i natt och hela dagen har vart nästan hostfri. Fram till läggdags nyss.
Men jag har vart vaken sedan 04. Då Ronja ville ha mat, sedan tyckte Havanna att det var morgon 05.
Jag ska Dricka upp mitt glas vin, försöka att inte se för många avsnitt av greys utan istället försöka att lägga mig :p
 
@FeatherCloud vad blev det för bärjacka? (Idag är en sån dag jag borde unna mig nåt dyrt;))
En sån här:
17008733-f7fBQdXD.jpg


https://www.bonprix.se/produkt/oevergangsjacka-foer-blivande-mammor-med-babyficka-moerkbla-926479/
Jätteskön och bra, inte supervarm men funkar med en varm tröja under och blir säkert lagom längre fram i vår. Tar jag bort fickan funkar den ju dessutom fint som vanlig vårjacka :)
 
Vi har haft en bra dag. Ronja har tillbringat största tiden på mage, nu var det 3e dagen i rad hon vänder från rygg till mage. Det kan omöjligt vara av misstag längre :banghead:

Havanna hostar något enormt, stackarn. Men lök under sängen gjorde (tro det eller ej) under i natt och hela dagen har vart nästan hostfri. Fram till läggdags nyss.
Men jag har vart vaken sedan 04. Då Ronja ville ha mat, sedan tyckte Havanna att det var morgon 05.
Jag ska Dricka upp mitt glas vin, försöka att inte se för många avsnitt av greys utan istället försöka att lägga mig :p
Gillar såklart inte hostan, men resten :) Gillar Ronja magläge? Kotten tycker bara det är kul så länge han orkar hålla upp huvudet, säg 5-10 minuter, sen blir han trött och arg :p

Det här med lök... lägger du rå lök under sängen? Låter som ett aprilskämt nästan :D :p
 
Man kan vänja sig vid allt, tänk dig att du är på en sandstrand så kommer du att uppskatta lite gruskorn mellan tårna ;)

En del saker lär de sig lite för fort! :eek: Men den där balansen kommer han säkert ha nytta av på hästryggen också, det är såklart därför han tränar så enträget kan du berätta för omgivningen :up:. En ponny vore förstås en mycket lämpligare present än en minicross ;)

Man får ett helt nytt sätt att se på omgivningen med barn :p. När jag går vid villorna nere längs vattnet här till exempel så blandas mitt suktande efter sjöutsikt ut med tankar kring vilken tur vi har som inte bor vid livsfarligt vatten :p

Jag vet inte om jag vågar uttala mig om sjukan :cautious:. Jag och barnen är friska och har klarat 48 h (åttaåringens glädje när han fick sitta med lilla A igår :love:), men sambon har fortfarande vissa efterslängar så vi fortsätter att hålla oss på vår kant (annars skulle vi ha träffat nya lillkusinen, född i januari, idag :() och jag vågar inte riktigt slappna av än.
Men vilken envis sjuka:mad: det är verkligen ingenting jag ser fram emot, när det går runt, runt, runt!

Vad roligt att ni också har en ny lillkusin! Vi har redan hunnit träffa våran två gånger emellan förkylningarna och jag ser redan vilket utbyte vi kommer att ha: lillkusin får komma hit och vara på landet med allt vad det innebär. Sen får kusinerna från landet (:p:D) åka till storstan och hänga där och få en inblick i ett något mer stylat liv:angel:

Men visst är det så! Det lurar dödsfaror precis överallt:arghh:
 
Gillar såklart inte hostan, men resten :) Gillar Ronja magläge? Kotten tycker bara det är kul så länge han orkar hålla upp huvudet, säg 5-10 minuter, sen blir han trött och arg :p

Det här med lök... lägger du rå lök under sängen? Låter som ett aprilskämt nästan :D :p

Jag trodde inte på löken egentligen. Men testade efter att ha blivit rekommenderad det massa gånger. Dela en rå gullök, höll kokande vatten på (ska ej täcka) ställ under sängen.
Löken innehåller mängder av nyttigheter. Hon blev på riktigt av med hostan natten till idag. Vet inte om det beror på löken, men löken var den enda skillnaden, nätterna emellam. Annars har hon hostat så hon kräkts i 2 dagar.

Här ligger hon mer än gärna på mage. Vi for vända på henne ibland för att det inte ska bli för länge. Men hon kan ligga 1h utan att gnälla det minsta, utan ligger och jollrar glatt för sig själv. Hon trivs väldigt på mage, det är spännande hur olika barn är Havanna hatade det.

IMG_20180330_084826.webp
 
Jag trodde inte på löken egentligen. Men testade efter att ha blivit rekommenderad det massa gånger. Dela en rå gullök, höll kokande vatten på (ska ej täcka) ställ under sängen.
Löken innehåller mängder av nyttigheter. Hon blev på riktigt av med hostan natten till idag. Vet inte om det beror på löken, men löken var den enda skillnaden, nätterna emellam. Annars har hon hostat så hon kräkts i 2 dagar.

Här ligger hon mer än gärna på mage. Vi for vända på henne ibland för att det inte ska bli för länge. Men hon kan ligga 1h utan att gnälla det minsta, utan ligger och jollrar glatt för sig själv. Hon trivs väldigt på mage, det är spännande hur olika barn är Havanna hatade det.

Visa bifogad fil 12989
Vi pratade om det i föräldragruppen, alla barn hatade att ligga på magen :D
Men ja, kotten gillar det bättre och bättre. Dock läste jag att man skulle försöka ha dom på mage 2x15 minuter per dag och det kommer vi nog inte riktigt upp i.
 
Efter att ha ätit mjölkfritt i närmare 2 månader så åt jag en ostsmörgås till frukost för att kolla av om det blev någon reaktion. (Kan ibland tänka att det kanske inte var mjölken som ställde till det)
Det dröjde inte mer än ett par timmar innan hon började ontskrika från att ha varit helt nöjd och glad:( så har hon inte gjort sedan jag slutade med mjölkprodukter så det känns väl som att det inte är någon tvekan.
Som tur är så var inte den där osten så fantastisk som jag fantiserat om:p

Känns ändå bra att ha testat inför bvc-besöket i veckan.

@supersonic finns det något sätt att testa om det är komjölkproteinallergi förutom att kolla efter blod i avföringen?

För övrigt så sover bebis mindre än sin bror vissa dagar:cautious: men hon är helnöjd mest hela tiden förutom när det kommer till bil och vagn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 355
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 350
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp