Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så glad att kotten för en gångs skull ville somna om efter morgonflaskan istället för att vakna. Nu har han sovit på mitt bröst sen klockan 5 :heart Jag sover å andra sidan inte, men sambon får sova ut och det känns nästan mer värt :)
 
Jobbigt! Vet hur du känner dig, det är fortsatt jobbigt att vara Ebbelito här hemma...

Stackarn bröt ihop alldeles när vi provade sele innan, har aldrig(!) hört honom skrika så ilsket... tur vi lånade hem en vecka och kan testa i lugn och ro!

Så bra att du fick låna hem! Hemma kan man ju ha typ ett gosedjur att öva med tills man själv fått in snitsen :). Sedan kan jag säga att med vårt mellanbarn så fick vi i början sätta honom i selen/sjalen och bara börja gå (ut), han tyckte om den när han ”skumpat in sig” men tyckte annars att vi borde använda alla våra armar till att bära på honom :p (efter ett tag fungerade det fint inne och till lugnare sysselsättningar också, båda mina stora har - när de blivit lite större - blivit helt gladsprattliga när de sett att selen kommit fram :love:)
 
Jobbigt! Vet hur du känner dig, det är fortsatt jobbigt att vara Ebbelito här hemma...

Stackarn bröt ihop alldeles när vi provade sele innan, har aldrig(!) hört honom skrika så ilsket... tur vi lånade hem en vecka och kan testa i lugn och ro!

Jag är återigen fascinerad av att det kan vara så olika! Vår skrutt trivdes i selen från första försöket. Pappan bär henne ofta utan, men jag får ont i ryggen nästan direkt så jag söver henne alltid i selen. Ingenting kan man tydligen ta för givet ska fungera med bebisar :p
 
När bebis börjar vakna efter fyra timmar och den nöjda, självuppoffrande mamman med sprängande bröst och huvudvärk (och nackspärr eftersom jag inte velat flytta mig för mycket och väcka bebis) försiktigt väcker sambon med tanken att han nu måste vara pigg efter en sån sovmorgon, och då kan ta ungen en stund.

Frågar honom, ganska nöjd: har du sovit gott? Känner du dig piggare?
Och han muttrar: Nej.
Då känns det verkligen värt det :banghead::meh::D
 
Om vi bara hade bebis skulle vi få sovmorgon varje dag :angel: Men 2-åringen tycker bara sömn är ett nödvändigt ont och vaknar gärna tidigt så han inte missar något. Idag var det ändå 6.40, bättre än 5 som det var ett tag.
 
Jag blev lite sugen på att läsa nån distanskurs till hösten, om det fortsätter flyta på smidigt med bebis. Hade aldrig kunnat göra det när sonen var bebis, han skulle roas dagen lång, men L är lite mer chill :D Hittat två distanskurser på halvfart som lät intressanta och som dessutom skulle utöka min behörighet :idea: Saknar att plugga, känns tråkigt att den delen av livet är över. Men har knappt nåt mer CSN att utnyttja :angel:
 
Om vi bara hade bebis skulle vi få sovmorgon varje dag :angel: Men 2-åringen tycker bara sömn är ett nödvändigt ont och vaknar gärna tidigt så han inte missar något. Idag var det ändå 6.40, bättre än 5 som det var ett tag.
Kotten vaknar nästan alltid när solen går upp, så jag bävar lite för utvecklingen under våren. Idag hade jag hängt en filt för fönstret och bäddade in honom så det skulle bli mörkare där han låg. Sen kanske han iofs bara sov igen gårdagens sömn och det var en ren slump, återstår att se :)
 
Kotten vaknar nästan alltid när solen går upp, så jag bävar lite för utvecklingen under våren. Idag hade jag hängt en filt för fönstret och bäddade in honom så det skulle bli mörkare där han låg. Sen kanske han iofs bara sov igen gårdagens sömn och det var en ren slump, återstår att se :)
Det är väl lätt fixat med mörkläggande gardin? Antingen vanliga som man drar för eller rullgardin. Vi har en rullgardin från Jysk som funkar fint!:)
 
Det är väl lätt fixat med mörkläggande gardin? Antingen vanliga som man drar för eller rullgardin. Vi har en rullgardin från Jysk som funkar fint!:)
Absolut :) ska bara orkas med, just nu känns matlagning och diskmaskinsplock som ungefär vad man mäktar med på en dag utöver att jobba och ta hand om bebis. Men det får nog hamna ganska högt upp på priolistan.
 
Kotten vaknar nästan alltid när solen går upp, så jag bävar lite för utvecklingen under våren. Idag hade jag hängt en filt för fönstret och bäddade in honom så det skulle bli mörkare där han låg. Sen kanske han iofs bara sov igen gårdagens sömn och det var en ren slump, återstår att se :)

Vi har rullgardin i sovrummet :) Har dock en liten svag lampa tänd för att kunna se lite när jag och L byter sida på natten samt se och hjälpa till så hon får ett bra grepp om bröstet. På sonen hjälper inte rullgardin så mycket dock - han är som en väckarklocka och vaknar tidigt oavsett om det är ljust eller mörkt :p
 
Kan bebisar äta för mycket? Blir nog extra mycket idag iofs eftersom han varit ledsen och inte sovit - i dom lägena tar han inte napp - men ändå!

Har tänkt samma sak, han äter bra mycket mer
än vad paketet har som riktlinje och ibland betydligt oftare, tack och lov för att vi har
baby brezza så det iallafall går smidigt att fixa
 
@FeatherCloud Enligt vår bvc kan bebisar inte äta för mycket. På ersättningspaketen står det just riktlinjer och det ska man inte titta på så noga, alla barn är individuella. Vissa barn behöver mer mat än andra för att växa osv. Var bebis stor vid födsel äter de oftast mer för att hålla vikt och orka växa som de ska.
 
Kotten vaknar nästan alltid när solen går upp, så jag bävar lite för utvecklingen under våren. Idag hade jag hängt en filt för fönstret och bäddade in honom så det skulle bli mörkare där han låg. Sen kanske han iofs bara sov igen gårdagens sömn och det var en ren slump, återstår att se :)

Vi är oense hur vi vill göra i vårt sovrum, H sover med rullgardinen nere om nätterna och dagarna när sambon lägger, men inte när jag lägger.
Jag vill ha det uppdraget om nätterna då jag älskar att vakna till solen, hela dagen känns ås mycket bättre när man vaknat samtidigt som solen. Sedan är vårt sovrum så vi har soluppgången perfekt bakom berget/skogen och ser hur himlen ändras :love::love:
Sambon vill ha det neddraget och stänga ute den extra energi man får av solen :mad::banghead:
R sover lika bra vare sig det är sol eller ej, vilket är väldigt skönt. :up:
 
@JeayL @YaHilweh
Tack, skönt att höra era tankar. Jag vill ju tro att han äter så mycket han behöver, och han kräks knappt något så borde inte vara direkt överskott. Han är ju dock lågt på kurvan så borde inte vara för att han är stor, så att säga.

Jag funderar lite på om det är så att han -och vi - helt enkelt löser gnällighet (för tex magknip eller utvecklingssprång) med mat, vilket ju iofs borde vara ok, men iom att han inte ammar längre så blir det så mycket mer påtagligt att han äter mycket och ofta...
 
Jag älskar den här tiden på dagen, H sover, R sover, Sambon är ut och grejar jag sitter i köket och bara är. Eller okej, just nu lagar jag lunch. Idag blir det köttfärspaj alá lchf. Började ta tag i kosten ordentligt i morse. Så nu hoppas vi på att jag ska kunna hålla det.
Behöver/vill bli av med lite mer av magen innan helgen 18-20/5, men jag antar att det tar den tid det tar, även denna gång. Jag vet att man inte ska stressa fram något och kroppen behöver tid att läka. Den kommer få ta sin tid, dock mår mitt blodsocker så mycket bättre när jag är lite engagerad och tänker på vad jag stoppar i mig.
 
@JeayL @YaHilweh
Tack, skönt att höra era tankar. Jag vill ju tro att han äter så mycket han behöver, och han kräks knappt något så borde inte vara direkt överskott. Han är ju dock lågt på kurvan så borde inte vara för att han är stor, så att säga.

Jag funderar lite på om det är så att han -och vi - helt enkelt löser gnällighet (för tex magknip eller utvecklingssprång) med mat, vilket ju iofs borde vara ok, men iom att han inte ammar längre så blir det så mycket mer påtagligt att han äter mycket och ofta...

Många barn hamnar i en ond cirkel (vilket vi lärde oss med H). Magknip - bebis vill ha mat, magknip försvinner medan bebis äter - magknipet blir ännu värre - bebis vill äta mer, för magknipet försvinner medan bebis äter... osv.
 
Många barn hamnar i en ond cirkel (vilket vi lärde oss med H). Magknip - bebis vill ha mat, magknip försvinner medan bebis äter - magknipet blir ännu värre - bebis vill äta mer, för magknipet försvinner medan bebis äter... osv.
Precis, lite så känner jag att det är här. Vet inte hur vi ska bryta det bara... Gick ut på promenad ett tag, funkade hyfsat men han vaknade på vägen hem och var tydligt hungrig. Tack vare nappen höll vi iaf gråten i schack.

Försöker få i lite "större mängd" per måltid så han ska stå sig ett tag och låta magen vila däremellan men det är riktigt svårt. Hur uppehåller man liksom en bebis som låter som han ska dö om han inte får flaskan nu, trots att han åt för en halvtimme sen? (Vi gör det helt enkelt inte, utan matar bevisligen på, men jag vet varken ut och in...)
 
Precis, lite så känner jag att det är här. Vet inte hur vi ska bryta det bara... Gick ut på promenad ett tag, funkade hyfsat men han vaknade på vägen hem och var tydligt hungrig. Tack vare nappen höll vi iaf gråten i schack.

Försöker få i lite "större mängd" per måltid så han ska stå sig ett tag och låta magen vila däremellan men det är riktigt svårt. Hur uppehåller man liksom en bebis som låter som han ska dö om han inte får flaskan nu, trots att han åt för en halvtimme sen? (Vi gör det helt enkelt inte, utan matar bevisligen på, men jag vet varken ut och in...)

För oss funkade bärsele, hänga på mage på en arm, pysventil, pilatesboll osv. att just vänta ut det när vi misstänkte att det var magknip som ställde till det.

För H var det absolut bästa att ha henne mot axeln och försiktigt studsa upp och ned på en pilatesboll, förresten var det även så hon somnade bäst (den tid hon faktiskt somnade i famnen)
 
För oss funkade bärsele, hänga på mage på en arm, pysventil, pilatesboll osv. att just vänta ut det när vi misstänkte att det var magknip som ställde till det.

För H var det absolut bästa att ha henne mot axeln och försiktigt studsa upp och ned på en pilatesboll, förresten var det även så hon somnade bäst (den tid hon faktiskt somnade i famnen)
Bra tips! Får dåligt resultat med pysventil, oftast bara lite,lite gas som kommer ut men kanske är det nog för att göra ont. Innan "pruttbajsade" han tydligt men nu bajsar han nästan ljudlöst så misstänker att luften blir kvar inuti, trots Minifom. Får köra vidare med olika uppehållsmetoder, och kanske införskaffa en pilatesboll :)
 
Bra tips! Får dåligt resultat med pysventil, oftast bara lite,lite gas som kommer ut men kanske är det nog för att göra ont. Innan "pruttbajsade" han tydligt men nu bajsar han nästan ljudlöst så misstänker att luften blir kvar inuti, trots Minifom. Får köra vidare med olika uppehållsmetoder, och kanske införskaffa en pilatesboll :)

Rörelse upplevde vi var bra, dock funkade inte vagn för oss. Men det kan vara för att H aldrig gillat vagn, R verkar trivas grymt i vagnen än så länge. Hoppas det håller i sig (just nu är jag en sådandär "dålig" mamma som använder vagnen som säng inomhus, mest för att slippa springa fram och tillbaka samt slippa vara orolig för att vår klumpiga hund springer över henne eller att kattskrället lägger sig på henne.. Vilket dom gärna gör :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 908
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 382
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 404
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp