Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fortsätter att störa mig. En annan person i mitt fb flöde (nybliven pappa i 20 års åldern) delar en nyhet om att SD har på förslag att ge föräldrar som fått sitt första barn 20' i någon form av startbidrag. "Alla ska ha råd att skaffa barn".

Jag blir fan knäpp. Detta skulle kosta samhället 1 miljard om året enligt Julia Kronlid (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6907670) som man skulle finansiera med flerbarnstillägget som de anser är för stort idag.

För det första: Om de 20' är förutsättningen för att du ska ha råd med barn, vad gör du när de pengarna är slut?

Vad är det tänkt att dessa pengar ska gå till? En ny barnvagn för 11'? Babyskydd för 4' och kläder? En solsemester?

VARFÖR ÄR DET ALLTID NÅGON ANNAN SOM SKA BETALA? Fasiken, man får väl spara, handla begagnat och mätta matsäcken efter plånboken.

Lägg den där miljarder på skolan och ge barnen förutsättningar att ha råd med sina egna barn i framtiden istället...

Personen ifråga menar på att dessa pengar ska vara till om barnet blir sjukt. Typ celiaki eller diabetes, för det kostar ju att lägga om kosten. Rätta mig om jag har fel men sånt har man väl försäkringar till?
 
Jag fortsätter att störa mig. En annan person i mitt fb flöde (nybliven pappa i 20 års åldern) delar en nyhet om att SD har på förslag att ge föräldrar som fått sitt första barn 20' i någon form av startbidrag. "Alla ska ha råd att skaffa barn".

Jag blir fan knäpp. Detta skulle kosta samhället 1 miljard om året enligt Julia Kronlid (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6907670) som man skulle finansiera med flerbarnstillägget som de anser är för stort idag.

För det första: Om de 20' är förutsättningen för att du ska ha råd med barn, vad gör du när de pengarna är slut?

Vad är det tänkt att dessa pengar ska gå till? En ny barnvagn för 11'? Babyskydd för 4' och kläder? En solsemester?

VARFÖR ÄR DET ALLTID NÅGON ANNAN SOM SKA BETALA? Fasiken, man får väl spara, handla begagnat och mätta matsäcken efter plånboken.

Lägg den där miljarder på skolan och ge barnen förutsättningar att ha råd med sina egna barn i framtiden istället...

Personen ifråga menar på att dessa pengar ska vara till om barnet blir sjukt. Typ celiaki eller diabetes, för det kostar ju att lägga om kosten. Rätta mig om jag har fel men sånt har man väl försäkringar till?

Man önskar ju att folk kunde se förslaget som det röstfiske det är. Nämligen ett lojt försök att locka unga kvinnliga väljare.
 
Man önskar ju att folk kunde se förslaget som det röstfiske det är. Nämligen ett lojt försök att locka unga kvinnliga väljare.

Ja precis... Nej detta är inget röstfiske förstår du utan politikers goda vilja.

Jag är inget stort fan av bidrag (utom till de som faktiskt behöver det) men denna personens syn på bidrag fick mig att trilla av pinnen. Det är lite plåster på såren till svensken för den höga invandringen Sverige har. Ja för bidragen finansieras av eh jultomten och är pengar vi får. Lite samma logik som att tro att pengar tillbaka på skatten är pengar man får och inte pengar man gratis lånat ut till staten...

Ganska väldigt ot kanske men sånt här ger mig magsår.
 
Phew, den som säger att spädbarn bara sover ljuger... Kotten vaknade 06 imorse och har sen dess sovit max 3x30 minuter, i bil och en liten stund i famnen. Nu somnade han äntligen igen efter 2timmars vaggande, nynnande och försök att lugna med vitt brus varvat med lite mat.

Vågar knappt röra mig för vill inte han ska vakna igen :eek: stackaren behöver sova...

För övrigt, vi flaskar ju fritt precis som med amningen. Har idag skrivit upp för att få ett hum om vad det blir. Han har hittills idag ätit 1liter ersättning :o
Kan bebisar äta för mycket? Blir nog extra mycket idag iofs eftersom han varit ledsen och inte sovit - i dom lägena tar han inte napp - men ändå!
 
Jag tänkte att sambon kanske skulle göra en städrunda i huset eftersom hans föräldrar skulle komma sedan på eftermiddagen vilket brukar få honom att städa så prylarna flyger, men tydligen inte så vi fick helt enkelt visa upp den osminkade sanningen :p. Barnavårdsnämnden har inte kommit och knackat på dörren än i alla fall ;)

Jag skullr till och med sträcka mig till ”mycket lättare” (i alla fall hittills), åtminstone de 95 % av tiden de sysselsätter sig själva/varandra/är till hjälp! Tänk bara lyxen när mina försök att göra mellis avbröts av en akuthungrig bebis - och då kunde storasyskonen ta över och fixa och bjuda mig :)

Så, de är väldigt glada att lillebror kommit ut! Det var lite kämpigt för femåringen när jag skulle lägga alla själv, men annars gullar de med honom massor :)
Vad härligt att de är posetiva till förändringen:)

Bara det om att själv få mellanmål serverat får mig att längta några år framåt!
Jag blir sådär väldigt nöjd och föräldrastolt när tvååringen följer enkla instruktioner t.ex "kan du hämta lillasysters overall, den ligger under min jacka i vagnen". Förmodligen gör han det för att han vill ut nununu!:p:D
 
@Evenstar det där med nattningarna när man har två små är inte lätt. Just nu behöver de dessutom hjälp att somna ungefär samma tid på kvällarna så vi har delat upp det. Jag får ta bebis eftersom jag ammar och mannen tar stora barnet.
Det funkade bra när bebis var ny att ha med henne vid nattning men då låg hon ju och sov nöjt vid bröstet. Nu korvar hon desto mer och behöver ha det lugnt kring sig för att somna. Dessutom sover hon så oroligt första timmen så det funkar inte heller att natta henne först och sen storebror för man kan räkna med att få gå in till henne ett par gånger och då lär han bli störd.

Så för att komma till poängen: när mannen är borta på kvällen så försöker jag, om det är helg, åka till min mamma så kör vi därifrån vid nattningstid så somnar han i bilen hem och jag bär in honom. Nu händer det sällan att mannen är borta på veckorna men då tar jag faktiskt vagnen och bebis i sele för då är båda lugna och somnar gott:) vi har lärt oss att ta den enkla vägen;)
 
Jobbigt! Vet hur du känner dig, det är fortsatt jobbigt att vara Ebbelito här hemma...

Stackarn bröt ihop alldeles när vi provade sele innan, har aldrig(!) hört honom skrika så ilsket... tur vi lånade hem en vecka och kan testa i lugn och ro!

Usch. :( Hoppas ni hittar någon bra!

Jag har tack och lov fått sova 3 h på eftermiddagen nu då lilla F bestämde sig för att pappas bröst dög att ligga på. Han får dock inte prata enligt henne, då gnäller hon till. :D

Läste ditt senaste inlägg: Hoppas kotten får sova en stund nu och du får vila!
 
@Evenstar det där med nattningarna när man har två små är inte lätt. Just nu behöver de dessutom hjälp att somna ungefär samma tid på kvällarna så vi har delat upp det. Jag får ta bebis eftersom jag ammar och mannen tar stora barnet.
Det funkade bra när bebis var ny att ha med henne vid nattning men då låg hon ju och sov nöjt vid bröstet. Nu korvar hon desto mer och behöver ha det lugnt kring sig för att somna. Dessutom sover hon så oroligt första timmen så det funkar inte heller att natta henne först och sen storebror för man kan räkna med att få gå in till henne ett par gånger och då lär han bli störd.

Så för att komma till poängen: när mannen är borta på kvällen så försöker jag, om det är helg, åka till min mamma så kör vi därifrån vid nattningstid så somnar han i bilen hem och jag bär in honom. Nu händer det sällan att mannen är borta på veckorna men då tar jag faktiskt vagnen och bebis i sele för då är båda lugna och somnar gott:) vi har lärt oss att ta den enkla vägen;)

Vi brukar också ta varsitt barn, jag lillan eftersom jag ammar, det här var första gången jag var själv. Men bebis sov mest ändå så det var inte hon som var problemet :p
Hade det inte varit så jäkla kallt ute och jag inte varit sjuk i en månad nu hade jag nog också övervägt vagnen, nu fick det bli bilen istället...
Åh, önskar min släkt fanns lite närmre. Min mamma bor 3-4 h bort, då lär de visserligen somna :p
 
Usch. :( Hoppas ni hittar någon bra!

Jag har tack och lov fått sova 3 h på eftermiddagen nu då lilla F bestämde sig för att pappas bröst dög att ligga på. Han får dock inte prata enligt henne, då gnäller hon till. :D

Läste ditt senaste inlägg: Hoppas kotten får sova en stund nu och du får vila!
Tack! Han vaknade dock precis :arghh:
Har sovit en halvtimme tidigare idag, vågar inte sova för mycket eftersom förra gången resulterade i att jag låg vaken halva natten... Här är ju kruxet att vi delar nätterna så båda är precis lika trötta...:crazy:
 
Jag fortsätter att störa mig. En annan person i mitt fb flöde (nybliven pappa i 20 års åldern) delar en nyhet om att SD har på förslag att ge föräldrar som fått sitt första barn 20' i någon form av startbidrag. "Alla ska ha råd att skaffa barn".

Jag blir fan knäpp. Detta skulle kosta samhället 1 miljard om året enligt Julia Kronlid (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6907670) som man skulle finansiera med flerbarnstillägget som de anser är för stort idag.

För det första: Om de 20' är förutsättningen för att du ska ha råd med barn, vad gör du när de pengarna är slut?

Vad är det tänkt att dessa pengar ska gå till? En ny barnvagn för 11'? Babyskydd för 4' och kläder? En solsemester?

VARFÖR ÄR DET ALLTID NÅGON ANNAN SOM SKA BETALA? Fasiken, man får väl spara, handla begagnat och mätta matsäcken efter plånboken.

Lägg den där miljarder på skolan och ge barnen förutsättningar att ha råd med sina egna barn i framtiden istället...

Personen ifråga menar på att dessa pengar ska vara till om barnet blir sjukt. Typ celiaki eller diabetes, för det kostar ju att lägga om kosten. Rätta mig om jag har fel men sånt har man väl försäkringar till?

Man kan ju köpa begagnat. Nu hade vi tur som fick mycket av släkt och vänner men jag tycker man ska sträva efter att återvinna grejerna och inte köpa nytt nytt nytt hela tiden. Och angående sjukdom finns det som du skrev försäkringar.
 
Man kan ju köpa begagnat. Nu hade vi tur som fick mycket av släkt och vänner men jag tycker man ska sträva efter att återvinna grejerna och inte köpa nytt nytt nytt hela tiden. Och angående sjukdom finns det som du skrev försäkringar.

Ja, jag kan inte se vad man behöver de 20' till? Vi la max 5' på Vidar, allt utom babyskyddet är ärvt eller begagnat. Funkar utmärkt.

Med tanke på hur kort tid bebissakerna används är det ju ingen fråga om att ett barn hinner slita ut sina kläder/prylar.
 
Hjälp.
Suoergnällig bebis så fort hon ska äta. Ren blöja och nybajsad men gnäller ändå.
Känner med fingret över tandraderna och känner två små bulor i övre raden. Kan det vara tänder redan?
Resized_20180317_184256.webp
 
Har börjat få lite molvärk i magen de senaste 3 dagarna och har inte vågat träna enligt Mammamage. Frågan är om det är träningsvärk men tycker det känns mer som det gjorde i början av såret efter moderkakan. Hittar inget när jag googlar på det men tycker såret borde ha läkt nu, har inte känt något av det sedan de första dagarna efter förlossningen.

Känner någon igen det?
 
Vad härligt att de är posetiva till förändringen:)

Bara det om att själv få mellanmål serverat får mig att längta några år framåt!
Jag blir sådär väldigt nöjd och föräldrastolt när tvååringen följer enkla instruktioner t.ex "kan du hämta lillasysters overall, den ligger under min jacka i vagnen". Förmodligen gör han det för att han vill ut nununu!:p:D

Ja! Men så är mitt bebis-på-utsidan-jag betydligt festligare än mitt gravid-jag också, det kanske hjälper :p. Femåringen har blivit så glad varje (alla två :p) gånger jag lyft honom lite grann t.ex...

Det blev mugcakes, rekommenderas! :d

Tvååringar! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 909
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 382
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 404
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp