Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, så okomplicerat alltså! Tycker jag läst så mycket om att inte trycka i den för hårt etc, men ska testa igen :D

Just nu är dock lillkotten så gnällig all sin vakna tid och det dessutom är svårt att veta om han är missnöjd med flaskan eller bara livet i allmänhet... :crazy:

Jag tror du läser för mycket i detta fallet :p så har vi alltid gjort, havanna dricker fortfarande ur mam (kvällsvälling) så det har funkat för oss i snart 2.5år
Båda dricker bra och är nöjda, visst att Ronja kräks endel men det var inte med flaskan att göra.
 
Jag kommer sakna bebistiden så mycket och försöker spela in lite filmer för att minnas. Samtidigt ska det bli så otroligt skönt att slippa försöka lista ut vad bebis vill hela tiden, alla skrik och eviga blöjbyten.

När folk frågar hur det är brukar jag säga att det är den jobbigaste men mest underbara tiden någonsin. Samma med amningen, tycker den kräver så mycket och oroar mig över att mjölken inte alltid räcker. Samtidigt älskar jag att amma ibland. Så mycket känslostormar just nu!
 
Idag var vi på BVC på 4-veckorskontroll. Lilla F har nu passerat 4 kg och väger 4210 g, + 800 g sedan födseln.

Vi åkte sedan ut till stallet för första gången och hälsade på min medryttarhäst och lite folk. Det var underbart och jag fick känna mig som en egen person för första gången sedan förlossningen. Behövdes verkligen idag då lilla F sedan hon kom hem vägrat sova en blund fram till för 1 h sedan. Bara två korta lurar i barnvagnen och sängen. Där emellan har hon varit otröstlig och bänglig. Helt matt nu men samtidigt kan jag inte somna, suck!

En bild från idag iaf:
20180316_130117.webp
 
Idag ska vi till ett Sjalotek och få hjälp att prova bärselar :) ser jättemycket fram emot det, och hoppas kotten är med på noterna trots gnällighet. Mina armar dör av allt bärande så vore skönt med ett alternativ...

Jag står just och steker potatisplättar med bebisen i selen, och tänkte just att utan det underbara bärdonet så vore jag förlorad!
 
Jag kommer sakna bebistiden så mycket och försöker spela in lite filmer för att minnas. Samtidigt ska det bli så otroligt skönt att slippa försöka lista ut vad bebis vill hela tiden, alla skrik och eviga blöjbyten.

När folk frågar hur det är brukar jag säga att det är den jobbigaste men mest underbara tiden någonsin. Samma med amningen, tycker den kräver så mycket och oroar mig över att mjölken inte alltid räcker. Samtidigt älskar jag att amma ibland. Så mycket känslostormar just nu!

+ @Sofie_B , @FeatherCloud och andra som diskuterat samma

Bara igår hann jag med hela spektrat från ”kan det här verkligen vara sista gången med en sådan här liten goseplutt :cry:” till ”herregud vad skönt när han blir lite större så att vi är färdiga med det här bebismecket :up:”. Är visst helt i balans ;)
 
Sparven är fyra månader gammal och inatt ska vi för första gången få ha henne hemma över natten. Spännande!

Härligt! Hoppas att allt gått bra!

Är det ”standard” i Västerås att man påbörjar hemgången så som ni gjort, med kortare permissioner?
 
Härligt! Hoppas att allt gått bra!

Är det ”standard” i Västerås att man påbörjar hemgången så som ni gjort, med kortare permissioner?
När man varit inne länge så börjar många så. Det beror nog också lite på hur långt man har att åka, om det liksom blir värt åkandet.

Natten har gått bra, och jag är mer utvilad än på evigheter trots att sparven velat äta vid två tillfällen. Det gör så oerhört mycket att bara få sova i sin egen säng!
 
När man läser i grupp på fb att pappan inte behöver byta blöjor eller hjälpa till med bebisens skötsel för att han är den som tjänar pengarna.

Undra vad en bajsblöja är värd? :cool:
 
L sover också mycket, men inte om hon ligger själv. Så här blir det ingen egentid pga sömnen :p Titta på film/serier går ju förstås. Har avverkat ett par serier sen hon föddes. Det är bra med vinterbarn på det sättet, första månaderna kanske man är lite fast hemma men är det svinkallt och isigt ute gör det inte lika mycket att man blir fast i soffan :D

Jag ägnar också väldigt mycket tid åt att agera liggunderlag... mysigt men, som du säger, någon egentid blir det ju inte :p.

Angående vädret har jag funderat lite på vad som är hönan och vad som är ägget - kanske skulle det vara enklare att ta sig ut i början med ett sommarbarn just eftersom det inte är svinkallt och isigt? Men har ingen aning eftersom jag bara har vinterbarn :p
 
Vi har också massor med smeknamn :D lillfisan, pruttfia, bajsmaskinen, kräkan, räkan, bönan, pruttis, fisrumpa... har massor men det var några :p

Vilken kväll O_o Första gången jag var hemma själv på kvällen med båda barnen. Storebror gick inte alls att natta när L var med, trots att hon mest sov så störde han sig på att hon var där. Efter två och en halv timme gav jag upp, efter vi kollat på Pippi i sängen, kliat ryggen, strykt panna/hår, lyssnat på lugn musik osv... stoppade in barnen i bilen och körde runt samhället några gånger. L sov efter 5 minuter i bilen och storebror kanske 15. Så bra man känner sig när man inte ens kan natta sitt eget barn :meh: Lagom trött nu.

Åh, jag minns mina första ensamnattningar av två barn :nailbiting:. Vi läste Madicken i 2+ h och trodde aldrig den äldsta skulle behaga att somna :arghh:. Vi såg oftast till att vara hemma båda två...
 
Jag är förkyld :nailbiting: Ingen feber eller halsont men är ganska snorig. Bebis är frisk än så länge men är ju rätt kört för mig att hålla mig borta från henne eftersom jag är matstationen.... Vad ska man göra?
 
:wtf:

Förstår inte folk som resonerar så?! Vill man inte vara delaktig i sin bebis liv?

Jag skulle aldrig orka leva med någon som tycker att denne är så mycket viktigare än mig för att den tjänar pengar och därför ska bli "befriad" från det gemensamma livet och bara glida runt hemma utan ansvar. Men en person med sånt tänk tar förmodligen inte ut en enda dags föräldraledighet och anser säkert att det är semester att vara hemma med barn (och sköta hela hushållet och ta alla nätter och allt annat)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 910
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 382
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 404
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp