Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man läser i grupp på fb att pappan inte behöver byta blöjor eller hjälpa till med bebisens skötsel för att han är den som tjänar pengarna.

Undra vad en bajsblöja är värd? :cool:

Jag tror jag vet vilken tråd du läst :p
Här delar vi, kommer överens på kvällen vem som tar vilket barn på natten. Ronja = 2 uppvak med sovmorgon, Havanna = sova hela natten men vakna tidigt.

Blöjbytandet tar den som är närmst när behovet finns. Den andra hämtar korgen med saker (vi använder inte skötbord utan byter där vi är och har en korg med blöjor, ombyte och det som behövs).

Vi tänker som så att bådas sömn är lika viktig, även bådas anknytning till barnen. Vi ska kunna åka hemifrån och kunna lita på att den andra klarar av det, vare sig det är han eller jag som är iväg.
 
Åh, jag minns mina första ensamnattningar av två barn :nailbiting:. Vi läste Madicken i 2+ h och trodde aldrig den äldsta skulle behaga att somna :arghh:. Vi såg oftast till att vara hemma båda två...

Ensamnattningarna är inte lätta här heller. Men har hittat det som funkar för oss här (Just nu). Men blä vad tungt det vart de första gångerna.
 
@YaHilweh ja vi hamnar ju ofta i samma trådar :p Om inget annat för att det iallafall i mitt flöde dyker upp när du kommenterat något :D

Ja men precis. Än viktigare när man har två små barn. Jag tar alla nätter MEN jag ammar och kan då likaväl byta blöja när jag ändå är vaken.
 
:wtf:

Förstår inte folk som resonerar så?! Vill man inte vara delaktig i sin bebis liv?
Vi ha en vän som resonerar så. Han har uttryckligen sagt att han vill snabbspola till ungarna fyllt tre och gör bara det absolut nödvändiga när partnern är borta. Han har inte heller varit föräldraledig med något av barnen (som i år blir fem och tre). Så de finns. Sorgligt nog.
 
@YaHilweh ja vi hamnar ju ofta i samma trådar :p Om inget annat för att det iallafall i mitt flöde dyker upp när du kommenterat något :D

Ja men precis. Än viktigare när man har två små barn. Jag tar alla nätter MEN jag ammar och kan då likaväl byta blöja när jag ändå är vaken.

Du dyker ständigt upp ;) dock blir jag fortfarande fundersam då jag inte känner någon med det efternamnet :p
Du får ju inte byta efternamn, inte ens när du gifter dig ;)

Just nätterna blir ju lite skillnad då jag inte ammar.
 
Jag står just och steker potatisplättar med bebisen i selen, och tänkte just att utan det underbara bärdonet så vore jag förlorad!

Måste måste måste köpa en sele, känner mig helt handikappad de dagar han prompt ska bli buren dessutom är han tung :angel:

När man läser i grupp på fb att pappan inte behöver byta blöjor eller hjälpa till med bebisens skötsel för att han är den som tjänar pengarna.

Undra vad en bajsblöja är värd? :cool:

Undra om han är miljardär, isåfall tycker jag han borde betala en nanny :laugh:
 
Jag låg faktiskt imorse och funderade på när jämställdhetsfrågan skulle komma upp i den här tråden, den brukar ju göra det i föräldratrådarna en tid efter att bebisarna tittat ut:D

Jag informerade mannen innan barnaskaffandet att antingen delar vi lika eller så blir det inga barn.
 
Jag låg faktiskt imorse och funderade på när jämställdhetsfrågan skulle komma upp i den här tråden, den brukar ju göra det i föräldratrådarna en tid efter att bebisarna tittat ut:D

Jag informerade mannen innan barnaskaffandet att antingen delar vi lika eller så blir det inga barn.
Kan tillägga att jag är väldigt glad över att frågan kommer upp på det här viset istället för så som det brukar vara med en pappa som inte tar sitt ansvar:)
 
Jag var nojig med stora barnet och hembesöket så då var det kliniskt rent hemma. Denna gången? Not so much:D

Kan tänka mig att det är lite lättare med större storasyskon. Bara det kan få mig att överväga en nr 3. Så att man kan bebisgosa medan de är i skolan:angel: jag har 3.5 h minus resan "fritt" medan storebror är på förskola. Brukar typ hinna mocka i stallet och fixa lite hemma/göra nåt ärende/tupplura en stund. Med stora barnet sov jag minst 2 h under dagtid de första månaderna. Och då gick jag en 5 km runda med hunden och red/longerade 45 minuter nästan varje dag också. Inser nu hur lätt allt var;)

Vad säger storasyskonen om att bebis är på utsidan numera?

Jag tänkte att sambon kanske skulle göra en städrunda i huset eftersom hans föräldrar skulle komma sedan på eftermiddagen vilket brukar få honom att städa så prylarna flyger, men tydligen inte så vi fick helt enkelt visa upp den osminkade sanningen :p. Barnavårdsnämnden har inte kommit och knackat på dörren än i alla fall ;)

Jag skullr till och med sträcka mig till ”mycket lättare” (i alla fall hittills), åtminstone de 95 % av tiden de sysselsätter sig själva/varandra/är till hjälp! Tänk bara lyxen när mina försök att göra mellis avbröts av en akuthungrig bebis - och då kunde storasyskonen ta över och fixa och bjuda mig :)

Så, de är väldigt glada att lillebror kommit ut! Det var lite kämpigt för femåringen när jag skulle lägga alla själv, men annars gullar de med honom massor :)
 
Den känslan har jag med. Att inte vara vara gravid länge det måste vara det bästa än så länge.
Det kryper i kroppen efter att få börja träna ordentligt igen. Ska signa upp för gymkort snart tänker att Ronja får hänga på medan Havanna är på fsk.

Och jag vill mest komma UT! Men vis av erfarenhet från förra gången försöker jag ta det lite lugnt :p
 
När man varit inne länge så börjar många så. Det beror nog också lite på hur långt man har att åka, om det liksom blir värt åkandet.

Natten har gått bra, och jag är mer utvilad än på evigheter trots att sparven velat äta vid två tillfällen. Det gör så oerhört mycket att bara få sova i sin egen säng!

Hemma är helt klart bäst! :)
 
Jag är förkyld :nailbiting: Ingen feber eller halsont men är ganska snorig. Bebis är frisk än så länge men är ju rätt kört för mig att hålla mig borta från henne eftersom jag är matstationen.... Vad ska man göra?

Jag brukar mest försöka undvika att snyta mig i bebisens body ;) och kör sedan med mantrat att det är bra att det är jag som är sjuk = serverar antikroppar i massor.
 
Jag hittade 2 gamla kartor cerazette här hemma som inte gått ut än. Så vi testar väl och ser om jag blir ett lila stort hormonmonster denna gång. Jag vill kunna ligga utan Att behöva tänka och ta bort den osexiga biten med kondom. Här garvar vi var gång den ska på då ingen av oss har den rutinen :angel:
 
När man läser i grupp på fb att pappan inte behöver byta blöjor eller hjälpa till med bebisens skötsel för att han är den som tjänar pengarna.

Undra vad en bajsblöja är värd? :cool:

:yuck: Var det pappan som tyckte så? Vill man inte ha någon relation till sitt barn? :meh:
 
Idag kände jag att någon gärna får ta min bebis. Vägrar sova, skriker och är missnöjd för allt. Nu ligger hon äntligen och slumrar i babysittern, men då kan inte jag sova såklart.

Jag måste lära mig knyta sjalen eller lära mig få in henne i selen smidigt så jag får lite gjort och hon blir gladare. Är rädd att hon ska glida ur sjalen bara och selen måste jag öva att få på.
 
Kan tillägga att jag är väldigt glad över att frågan kommer upp på det här viset istället för så som det brukar vara med en pappa som inte tar sitt ansvar:)
Jämställdhet och små barn är verkligen en utmaning. Jag är dock så oerhört positivt "överraskad" över hur bra det ändå går + tycker att vår relation vuxit av det. Nu blir det ju ännu lättare eftersom jag slutade amma, men tycker det gått bra redan från början :)

Även vi diskuterade föräldraledighet innan jag blev gravid, kommer dela i princip lika i "kalendertid" skulle jag tro.
 
Idag kände jag att någon gärna får ta min bebis. Vägrar sova, skriker och är missnöjd för allt. Nu ligger hon äntligen och slumrar i babysittern, men då kan inte jag sova såklart.

Jag måste lära mig knyta sjalen eller lära mig få in henne i selen smidigt så jag får lite gjort och hon blir gladare. Är rädd att hon ska glida ur sjalen bara och selen måste jag öva att få på.
Jobbigt! Vet hur du känner dig, det är fortsatt jobbigt att vara Ebbelito här hemma...

Stackarn bröt ihop alldeles när vi provade sele innan, har aldrig(!) hört honom skrika så ilsket... tur vi lånade hem en vecka och kan testa i lugn och ro!
 
Du dyker ständigt upp ;) dock blir jag fortfarande fundersam då jag inte känner någon med det efternamnet :p
Du får ju inte byta efternamn, inte ens när du gifter dig ;)

Just nätterna blir ju lite skillnad då jag inte ammar.
Haha! Om du får byta efternamn så får jag det :p

:yuck: Var det pappan som tyckte så? Vill man inte ha någon relation till sitt barn? :meh:

Antar att fadern ifråga inte sa emot men det var mamman som delade med sig av den fräscha åsikten :up: vilket är hemskt egentligen. Blev ett väldans liv bland kommentarerna (fler som reagerade) men hon förstod inte alls vad folk blev så provocerade över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 910
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 382
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 404
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp