Vinterföräldrar -17/18 del 3

Här somnar vi som bäst i baljan. Du kar på oss i korta stunder. Men är väldigt nöjd i sin balja, än så länge.

Men nu saknar jag Havanna väldigt mycket med. Men jag vet att hon har det fantastiskt roligt hos farmor.

+ @Heulwen
En titt på födda-listan indikerar ju att det är snitt, igångsättning eller över tiden som dominerar i den här tråden - bådar inte gott :p
Äsch, jag drar ju ner snittiden för nedkomst rejält, så det är klart att ni andra måste kompensera ;)

Grattis till er som fått träffa era småttingar de senaste dagarna!
Minns inte riktigt vem jag sa grattis till sist så jag vågar inte chansa på att tagga och riskera att missa någon :nailbiting:

@leoparden
Min sover i babynest som vi har i spjälsängen . Den står i till min sida av sängen.
Detta har hon gjort sen vi kom hem från BB. Både jag och min man rör oss mycket i sömnen och vågar därför inte ha henne i sängen.

Hon vaknar 1 gång per natt för mat och blöjbyte. Men nu har hon börjar sova längre. Ca 5-7 timmar efter nattning.

@YaHilweh låter som en väldigt positiv upplevelse :love: Och så härligt att eran tjeja äntligen är här (men jag skulle ju ha innan dig, så lite sur är jag :angel:)

Kl
Sambons son aka storebror pratar mycket om bebis ankomst nu och det är så underhållande :D Imorse vid frukosten "Tänk om han kommer nu *plopp*" :banana:

Har förklarat många gånger hur lillebror kommer ut och att det ofta tar ganska lång tid och att det absolut inte är med ett plopp :rofl: Men men :D Det är nog ganska abstrakt att förstå antar jag, han har ju ingen direkt koll på kvinnans hålanatomi heller så :angel: (vilket han, 6 år gammal inte behöver ha :D) Men han längtar mycket nu, tror det blev lite mer realistiskt när lillebror fick ett rum och spjälsängen kom på plats.

@YaHilweh låter som en väldigt positiv upplevelse :love: Och så härligt att eran tjeja äntligen är här (men jag skulle ju ha innan dig, så lite sur är jag :angel:)

Kl
Sambons son aka storebror pratar mycket om bebis ankomst nu och det är så underhållande :D Imorse vid frukosten "Tänk om han kommer nu *plopp*" :banana:

Har förklarat många gånger hur lillebror kommer ut och att det ofta tar ganska lång tid och att det absolut inte är med ett plopp :rofl: Men men :D Det är nog ganska abstrakt att förstå antar jag, han har ju ingen direkt koll på kvinnans hålanatomi heller så :angel: (vilket han, 6 år gammal inte behöver ha :D) Men han längtar mycket nu, tror det blev lite mer realistiskt när lillebror fick ett rum och spjälsängen kom på plats.

:D *Plopp* :D
Ett snitt kan nästas Sweden så, fast där är det mer *slurp* (fostervatten sugs upp), *ueää* (hur stavar man bebis första skrik?) :p

Vi startade ju på samma bf dag, så det är du som flyttat på dig :angel:
Dock hade jag lite andra saker som spelat in. Hade jag inte fått ett planerat snitt så hade jag satts igång i morgon som senast.

Men er bebis kommer vilken dag som :love:

Men vi fick nog förklarat varför vattnet inte gått, läkaren trodde ju oxå att det skulle gå mycket tidigare då jag vart öppen så pass i någon vecka.
Lill tjejen låg i kronbjudning, så det kan ha spelat in. (Tydligen, enligt läkaren)

Angående sovandet; John sover i en Cocoonababy mellan oss. Jag hade gärna haft honom på bröstet eller samsovit, mycket för att efter nattamningen slippa momentet med att lägga ner honom i en ”kall” bädd för ibland vaknar han då, men jag sover så himla djupt och blir så jättetrött av nattamningen (alltså av själva amningen, kan vara pigg när vi börjar och när han börjar bli klar halvslumrar jag) så jag vågar inte. Plus att han om han får välja helst sover på sida/mage och klarar av att rulla över själv. Jag lägger mig dock nära/nära honom med huvudet i nestet så vi båda får närhet ändå. :)

Men vi fick nog förklarat varför vattnet inte gått, läkaren trodde ju oxå att det skulle gå mycket tidigare då jag vart öppen så pass i någon vecka.
Lill tjejen låg i kronbjudning, så det kan ha spelat in. (Tydligen, enligt läkaren)

Ah, det gjorde John med! Kanske därför det aldrig tog fart fullt ut för mig heller?

@Cattaflajna och @FeatherCloud , visst var det i Linköping ni födde? Min kompis fick sitt barn där i fredags och åkte hem igår, ska fråga om hon upplevde samma sak som ni. Jag födde i Linköping 2009 och var nöjd men mkt kan ha hänt på 9 år :)
Stämmer bra! Intressant att se om din kompis upplevde samma sak!

Egentligen var nog inte BB-bemötandet direkt dåligt, mer som sagt oengagerat. Å andra sidan har de säkert sitt arbetssätt av en anledning. Jag och sambon var som sagt jättevilsna i början och visste knappt hur vi skulle hålla och lyfta Kotten. Personligen hade jag uppskattat och blivit tryggare om någon visade lite snabbt och gav respons istället för att säga att "bebisar tål det mesta!" lite hurtigt. Å andra sidan har jag nu efterhand hittat saker som funkar, och jag antar att det är en del av tanken :)

Ah, det gjorde John med! Kanske därför det aldrig tog fart fullt ut för mig heller?

Det finns två former av kronbjudning. Framstupa kronbjudning som är den vanligaste bjudningen samt vidöppen kronbjudning som är mer ovanligt och inte lika optimalt. Det sistnämnda kan ge längre förlossningar.

Bara ett förtydligande så ingen drar slutsatsen att framstupa kronbjudning ger långdragen förlossning. :)

Det finns två former av kronbjudning. Framstupa kronbjudning som är den vanligaste bjudningen samt vidöppen kronbjudning som är mer ovanligt och inte lika optimalt. Det sistnämnda kan ge längre förlossningar.

Bara ett förtydligande så ingen drar slutsatsen att framstupa kronbjudning ger långdragen förlossning. :)

+ @Sofie_B och @YaHilweh
Båda mina barn föddes med vidöppen kronbjudning. Med andra gick vattnet. Jag hade korta förlossningar men hade krystvärkar länge med första. Detta var inget jag visste någon av gångerna utan konstaterades när de var på väg ut.

Kl

Appropå föda med ett plopp, ibland önskar man att man vore en panda :D

Jag upplevde förlossningen som jobbig, men med fantastisk leverans på slutet ;) Och vi mår alla bra nu.

Vi har rakt igenom känt oss väl omhändertagna. Under förlossningen hade jag samma barnmorska hela tiden, och hon var inne i rummet mer än hon var utanför. Vet inte hur många sköterskor och barnmorskor som varit förbi på BB, känns som om det byts personal hela tiden:p men alla är trevliga, lugna och inlyssnande. Det är en fin balans mellan att vara påträngande och oengagerad men vår upplevelse är att personalen här lyckas bra för våra behov! :) Vi planerar att åka hem imorgon.

Kikar in från vårtråden.
Resten kommer lite när de själva behagar ;) Tycker dock att de där 4,6% som kommer på bf låter väldigt lite.. Två av mina fyra har kommit på bf, och det borde ju vara näst intill omöjligt om man ska gå efter den där statistiken :S

Jag tycker att bebisar borde vara lydigare, som (två av) dina uppenbarligen varit! :D Mina båda tidigare har missat BF gravt, så jag tycker snarare att 4,6% låter mycket :p

Januari
2 - Venus_in_furs, första barnet
15 - jordgubbsdoft, första barnet

Februari
3 - Monifa, första barnet, pojke
10 - JeayL, första barnet, pojke
19 - pollex, tredje barnet
20 - soom, första barnet
23 - Heulwen, första barnet, flicka

Födda:
November

14 - Cili, första barnet. Flicka, 36,5 cm, 1071 g (BF 15/2. -3 mån korr)
27 - Evenstar, andra barnet. Flicka, 49 cm, 4240 g (BF 2/12).

December

11 - Rugge, Första barnet. Flicka, 53 cm, 3375 g(BF 20/12)

Januari
1 - Emrox, första barnet. Flicka, 52 cm, 4150g, (BF 25/12)
3 - Positron, andra barnet. Flicka, 50 cm, 3715 g. (BF 6/1)
28 - Feathercloud, första barnet. Pojke, 51 cm, 3290 g, (Bf 18/1)

Februari
1 - Sofie_B, första barnet. Pojke, 52 cm, 4138 g.(BF 11/2)
5 - leoparden, första barnet. Flicka, 50 cm, 3600 g. (BF 30/1)
5 - astilbe, första barnet. Pojke, 54 cm, 4000 g. (BF 22/1)
6 - YaHilweh, andra barnet. Flicka (Ronja), 55cm, 4485g (BF 8/2, planerat snitt)
6 - Cattaflajna, första barnet. Flicka, 51cm, 3530 g. (BF 25/1)

Att just 5:e och 6:e februari kunde vara så populära födelsedagar! :D:up: Då är alla januaribebisar äntligen ute! :)

Äsch, jag drar ju ner snittiden för nedkomst rejält, så det är klart att ni andra måste kompensera ;)

Grattis till er som fått träffa era småttingar de senaste dagarna!
Minns inte riktigt vem jag sa grattis till sist så jag vågar inte chansa på att tagga och riskera att missa någon :nailbiting:

Det hade varit smidigare om de dagarna hade kunnat föras över till dig istället! ;)

Jag kikade precis på bloggen förresten, härligt att maten kunnat ökas och jag hoppas att det fortsätter så! Snart är ni ju framme vid BF!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 357
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025