Vinterföräldrar -17/18 del 3

@YaHilweh låter som en väldigt positiv upplevelse :love: Och så härligt att eran tjeja äntligen är här (men jag skulle ju ha innan dig, så lite sur är jag :angel:)

Kl
Sambons son aka storebror pratar mycket om bebis ankomst nu och det är så underhållande :D Imorse vid frukosten "Tänk om han kommer nu *plopp*" :banana:

Har förklarat många gånger hur lillebror kommer ut och att det ofta tar ganska lång tid och att det absolut inte är med ett plopp :rofl: Men men :D Det är nog ganska abstrakt att förstå antar jag, han har ju ingen direkt koll på kvinnans hålanatomi heller så :angel: (vilket han, 6 år gammal inte behöver ha :D) Men han längtar mycket nu, tror det blev lite mer realistiskt när lillebror fick ett rum och spjälsängen kom på plats.

Härligt att han ser fram emot det! Mina barn väntar också, men det känns som att de lite grann gett upp att bebisen någonsin ska komma ut :p. Men vi var och hälsade på hos en bekant med en sexmånaders igår, och de var så himla fina med henne och klappade och sökte kontakt och pratade efteråt om hur man tar hand om bebisar :love:

Hej utvecklingssprång! Först sov hon sig igenom ett och ett halvt dygn och nu är hon på god väg att skrika sig igenom ett och ett halvt dygn. Det bästa för henne vore om vi kunde ligga näranära ensamma i ett dunkelt rum hela dagen men det är tyvärr inte görbart:(

Riktig :turd:-dag. Precis allt går fel.
Hon skrek sig genom hela läkarkontrollen men allt var godkänt och läkaren lyrisk över hennes viktkurva med tanke på hur väldigt förkyld hon varit i två veckor:up:

Imorgon fyller John en vecka och idag har BVC varit här. Han har redan nått sin födelsevikt sånär som på några gram och fick kommentaren ”man skulle kunna säga att han är helt perfekt”. Känns bra att även få det objektivt bekräftat, även om vi i familjen varit på det klara med det från dag 1. :D:grin::p

Hej utvecklingssprång! Först sov hon sig igenom ett och ett halvt dygn och nu är hon på god väg att skrika sig igenom ett och ett halvt dygn. Det bästa för henne vore om vi kunde ligga näranära ensamma i ett dunkelt rum hela dagen men det är tyvärr inte görbart:(

Riktig :turd:-dag. Precis allt går fel.
Hon skrek sig genom hela läkarkontrollen men allt var godkänt och läkaren lyrisk över hennes viktkurva med tanke på hur väldigt förkyld hon varit i två veckor:up:

Lillskruttan då! :heart (och ett extra :heart till dig som får rodda det hela).

Härligt att han ser fram emot det! Mina barn väntar också, men det känns som att de lite grann gett upp att bebisen någonsin ska komma ut :p. Men vi var och hälsade på hos en bekant med en sexmånaders igår, och de var så himla fina med henne och klappade och sökte kontakt och pratade efteråt om hur man tar hand om bebisar :love:

Hehe tålamodet hos barn är ju inte allt så bra :D Här går ju veckorna ganska fort eftersom han är varannan vecka hos sin mamma. Utmärkt när man räknar ner "efter nästa mamma-vecka är bebis här, jag lovar", sen hoppas jag att bebis kommer tidigare. Vore dessutom en ganska bra mjukstart om bebis kunde komma i helgen och sen att storebror kan vara hos oss efter skolan tills hans mamma slutar för dagen under hennes vecka innan han upplever bebislivet på allvar :angel:

Det är lite känsligt med förändringar så är ganska nervös över reaktionen (som inte behöver vara medveten).

Härligt att dina barn är så fina med små barn :love: Kan tänka mig att mammahjärtat blir väldigt mjukt av sånt :D

Lillskruttan då! :heart (och ett extra :heart till dig som får rodda det hela).
Man glömmer fort hur de här perioderna kan vara! Men jag är helt övertygad om att sonen inte ens skrek hälften så mycket som denna tösen gör. Han hade ett stort behov av närhet och att bli buren jämfört med de andra bebisarna som fanns i närheten. Men lillasyster spelar i en helt egen liga jämfört med honom;):p

Imorgon fyller John en vecka och idag har BVC varit här. Han har redan nått sin födelsevikt sånär som på några gram och fick kommentaren ”man skulle kunna säga att han är helt perfekt”. Känns bra att även få det objektivt bekräftat, även om vi i familjen varit på det klara med det från dag 1. :D:grin::p

Hur kan det ha gått en vecka!? Känns som att det var helt nyss han kom!

Det låter som en bra BVC-sköterska! :D Jag är lite nyfiken förresten, när jag kollar på födelsevikterna så är alla i femgramsintervall förutom @cili s sparv och er John. Att man väger mer exakt på pyttesmå prematurer förstår jag, men vet du varför han har fått en så exakt vikt? :)

Hur kan det ha gått en vecka!? Känns som att det var helt nyss han kom!

Det låter som en bra BVC-sköterska! :D Jag är lite nyfiken förresten, när jag kollar på födelsevikterna så är alla i femgramsintervall förutom @cili s sparv och er John. Att man väger mer exakt på pyttesmå prematurer förstår jag, men vet du varför han har fått en så exakt vikt? :)
Tar mig friheten att svara att det förmodligen beror på att vågarna mäter med det intervallet;)

Hehe tålamodet hos barn är ju inte allt så bra :D Här går ju veckorna ganska fort eftersom han är varannan vecka hos sin mamma. Utmärkt när man räknar ner "efter nästa mamma-vecka är bebis här, jag lovar", sen hoppas jag att bebis kommer tidigare. Vore dessutom en ganska bra mjukstart om bebis kunde komma i helgen och sen att storebror kan vara hos oss efter skolan tills hans mamma slutar för dagen under hennes vecka innan han upplever bebislivet på allvar :angel:

Det är lite känsligt med förändringar så är ganska nervös över reaktionen (som inte behöver vara medveten).

Härligt att dina barn är så fina med små barn :love: Kan tänka mig att mammahjärtat blir väldigt mjukt av sånt :D

Inte hos vissa vuxna, typ mig, heller! :angel:
Det låter ju som en bra anledning för er bebis att komma i helgen, läs upp den högt så att han vet vad som förväntas av honom ;)

Det är så att jag smälter :D. Fast liksom ni förväntar er att det kommer att komma en reaktion efter bebisens ankomst så misstänker jag att det kan komma också, främst från femåringen som pendlar väldigt mellan att vara ytterst resonabel och ytterst... icke-resonabel. Det kan bli spännande :p

Ja, jag tänka mig också att det beror på att (standard)vågen mäter i femgramsintervall, men varifrån kommer då den avslutande 8:an för John? :D
Ah, jag trodde du menade varför man mäter i femgramsintervall. Hade inte koll på att han hade en 8:a på slutet!

Läste om ditt inlägg nu och jag måste ha läst väldigt slarvigt:o

Man glömmer fort hur de här perioderna kan vara! Men jag är helt övertygad om att sonen inte ens skrek hälften så mycket som denna tösen gör. Han hade ett stort behov av närhet och att bli buren jämfört med de andra bebisarna som fanns i närheten. Men lillasyster spelar i en helt egen liga jämfört med honom;):p

Hon vet väl att han är småsyskon och att det gäller att ta i för att göra sig sedd ;)

Inte hos vissa vuxna, typ mig, heller! :angel:
Det låter ju som en bra anledning för er bebis att komma i helgen, läs upp den högt så att han vet vad som förväntas av honom ;)

Det är så att jag smälter :D. Fast liksom ni förväntar er att det kommer att komma en reaktion efter bebisens ankomst så misstänker jag att det kan komma också, främst från femåringen som pendlar väldigt mellan att vara ytterst resonabel och ytterst... icke-resonabel. Det kan bli spännande :p

Hur gammal är erat andra barn? Antar att det inte skiljer så många år mellan dom? :)

Ah, jag trodde du menade varför man mäter i femgramsintervall. Hade inte koll på att han hade en 8:a på slutet!

Jag har för mycket fritid :angel:

(Skyller på att jag la märke till det för att jag skulle kunna bli väckt mitt i natten och svara att åttaåringen vägde 1016 g som nyfödd, medan samma fråga angående femåringen skulle resultera i ett yrvaket "tja... typ... 4,4 kg någonting..?" :D)

Jag tycker att bebisar borde vara lydigare, som (två av) dina uppenbarligen varit! :D Mina båda tidigare har missat BF gravt, så jag tycker snarare att 4,6% låter mycket :p
Min minsting missade också bf rejält så där kanske statistiken jämnar ut sig. Femman kommer väl förmodligen också missa med en vecka eller två :D

Hon vet väl att han är småsyskon och att det gäller att ta i för att göra sig sedd ;)
Ja självklart! Så måste det vara:D

Nu har hon tvärdäckat med hela ansiktet inmölat i bröstet:laugh: matkassen med kylvarorna står ute på verandan och jag tänkte utnyttja den här timmen innan storebror ska väckas till lite lugn och ro. Jag tror att mina tålamodsnerver kan behöva det;)

Min sover tätt intill mig på nätterna fortfarande. Vi liggammar på natten, så hon får bröstet och vi somnar om båda två :p Sen ligger hon där och sover med huvudet i min armhåla typ. Hon vill INTE ligga själv, så alla får mest sömn såhär.

10 dagar är ju inte jättelänge, men hittills sover kotten i sitt babynest i sängen bredvid mig. Han somnar ofta första gången för natten i någons famn efter flaska kl 20, och läggs i nestet när han sover. På natten får han amma och flaska och somnar ofta om i nestet med en hand på bröstet.
Funkar över förväntan, inatt var han vaken en halvtimme utan att vilja somna om, runt 05, sen kom jag på att kolla blöjan :o:cool: Somnade om direkt med ny blöja, och sover fortfarande.

Enda nackdelen är att vi har ett ganska rejält nest så bara en av oss får plats bredvid i sängen. Får se om vi får skaffa bedside crib istället.
(Jag var fö ganska osugen överlag på närhet från sambon under graviditeten, nu längtar jag ihjäl mig efter att få sova bredvid!)

Dagtid sover kotte mest på oss, inte alls lika intressant med nestet då :p

+ 1 på den! Numera vill dessutom fröken helst ha tuttkontakt mot kinden när hon sover :p
@leoparden googla på säker samsovning så kan du läsa lite om vad man bör tänka på:)

Min har varit ute ganska mycket längre ;) De två första veckorna sov han på bröstet på mest mig, medan jag halvsatt. Sedan ett tag i nestet mellan oss och sedan ville han ha kroppskontakt så har sovit nära bredvid . Och gör fortfarande nu när han snart är ett år.

Jag sov inte så mycket i början.

@leoparden
Min sover i babynest som vi har i spjälsängen . Den står i till min sida av sängen.
Detta har hon gjort sen vi kom hem från BB. Både jag och min man rör oss mycket i sömnen och vågar därför inte ha henne i sängen.

Hon vaknar 1 gång per natt för mat och blöjbyte. Men nu har hon börjar sova längre. Ca 5-7 timmar efter nattning.

Angående sovandet; John sover i en Cocoonababy mellan oss. Jag hade gärna haft honom på bröstet eller samsovit, mycket för att efter nattamningen slippa momentet med att lägga ner honom i en ”kall” bädd för ibland vaknar han då, men jag sover så himla djupt och blir så jättetrött av nattamningen (alltså av själva amningen, kan vara pigg när vi börjar och när han börjar bli klar halvslumrar jag) så jag vågar inte. Plus att han om han får välja helst sover på sida/mage och klarar av att rulla över själv. Jag lägger mig dock nära/nära honom med huvudet i nestet så vi båda får närhet ändå. :)

Tack för era svar! Så intressant att läsa att det är så olika. Jag sover halvsittande som du gjorde @lil-sis och slumrar mest om jag ska vara ärlig. Ska googla säker samsovning, verkar ändå som att många sover så och det kanske är det som passar oss.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
801
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Bufera
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 356
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka