Vinterföräldrar 16/17 del 3

När man ammar på samma bröst i x antal timmar innan man byter. Kan hjälpa om man har snabb utsrivningsreflex eller om barnet bara äter den tunna mjölken :) lillan bajsade mycket skum och sonen grönt innan jag började block amma. När jag började med det så blev bajset bättre :)

Se där, man lär sig något nytt varje dag :D

Bebis uppförde sig exemplariskt på hästtävlingarna. Hon sov som en sten, ammade en gång och fortsatte sen sova.

Tyvärr fick vi en tur till gynakuten nu på kvällen. Har haft magsmärtor sen inatt och ökade blödningar, ringde 1177 och de tyckte jag skulle åka in. Har en infektion (inflammation? Minns aldrig vad som är vad) i livmoderslemhinnorna så fått antibiotika. Suck. Är så trött på allt vad smärta heter, vill bara bli återställd.

Gilla på bebis föredömliga beteende på tävlingen givetvis (det ska börjas i tid! :D). Skönt att du åkte in!

Och så checkar vi av halsbränna oxå. Suck.

Ja, jag gnäller. Har ont i tänderna oxå. Antagligen för att jag biter ihop hårt av magbesvären.

Ska strax amma och sen duscha. Varmt. Länge. Om Knoddrick tillåter det.

Hon har för övrigt haft en bra kväll ikväll. :heart :banana:

Lillan är fortsatt snuvig så här kör vi med koksaltlösning några gånger om dagen och ibland efterföljande näsfrida. Även om det såklart är för hennes eget bästa känner man sig så hemskt elak när hon ligger och skriker samt spottar och fräser :cry:.

I övrigt en ganska pigg tjej men hon sover mer än vanligt. Inhandlade en ändtarmtermometer på inrådan av sjukvårdspersonalen och kvällens mätning visade 37,4. Är det någon som vet om det finns någon skada i att tempa henne för ofta? Håller gärna extrakoll nu men vet att man inte ska överanvända pysventil och undrar om det är samma sak här eftersom de ska in samma väg :confused:.

Är de inte barn som håller vakna nattetid är de tydligen äkta hälft. Han kunde inte sova pga insomnia tydligen. Och inte den smidigaste på att smyga om vi säger så (tänk elefant som smyger i porslinsaffär)

Vår lilla blir fem veckor imorgon, och jag tycker att det händer så mycket i hennes kropp! Att de kan växa så fort. I helgen hade hon fantastiska nätter där hon sov upp till 4,5 timmar mellan amningarna så vi har varit en pigg familj. Vi har varit på utflykt två gånger och det har gått jättebra med undantag för en nödamning i bilen på vägen hem igår. Förra veckan hade Siri problem med magknip, och på ren impuls testade vi att utesluta d-dropparna. Och vilken skillnad sedan! Nu är det kanske tio minuter om dagen som hon har ont i magen mot tre-fyra timmar tidigare. Vi ska testa Sempers d-vitamin istället för Aco, eftersom hon redan får sempers magdroppar som innehåller samma oljor som d-dropparna.

Har ni andra börjat motionera något än? Hur resonerar ni kring träning? Jag är förbenat sugen på att bli av med de sju kilo jag har kvar till min vanliga vikt, och promenerar en timme eller två varje dag. I lördags red jag också för första gången sedan augusi (fick sluta pga foglossning), men jag skulle vilja jogga också... dock läste jag någonstans att man ska vänta med studsiga aktiviteter tills efter efterkontrollen.

Vår lilla blir fem veckor imorgon, och jag tycker att det händer så mycket i hennes kropp! Att de kan växa så fort. I helgen hade hon fantastiska nätter där hon sov upp till 4,5 timmar mellan amningarna så vi har varit en pigg familj. Vi har varit på utflykt två gånger och det har gått jättebra med undantag för en nödamning i bilen på vägen hem igår. Förra veckan hade Siri problem med magknip, och på ren impuls testade vi att utesluta d-dropparna. Och vilken skillnad sedan! Nu är det kanske tio minuter om dagen som hon har ont i magen mot tre-fyra timmar tidigare. Vi ska testa Sempers d-vitamin istället för Aco, eftersom hon redan får sempers magdroppar som innehåller samma oljor som d-dropparna.

Har ni andra börjat motionera något än? Hur resonerar ni kring träning? Jag är förbenat sugen på att bli av med de sju kilo jag har kvar till min vanliga vikt, och promenerar en timme eller två varje dag. I lördags red jag också för första gången sedan augusi (fick sluta pga foglossning), men jag skulle vilja jogga också... dock läste jag någonstans att man ska vänta med studsiga aktiviteter tills efter efterkontrollen.

Jag skulle ta det försiktigt, det har man igen sedan. Promenera, knipa och mammamage är väl lagom minst till efterkontroll.

Jag har ont i magen, så jag nöjer mig med att klara av stallet varje dag (mocka, göra hö, bära vatten, sopa stallgång) och allt bärande här hemma. Har först rätt så nyligen börjat kunna gå promenader. Är nu uppe i 2 km. Har börjat tömköra och longera hästen, korta stunder. Kämpar på med knipövningar och de övningar som BB skickade med hem i ett häfte.
Har efterkontroll om en vecka och hade från början tänkt börja rida efter den, men som det känns nu kommer den vanliga ridningen dröja lite mer. Tänkte skritta av hästen nu i veckan efter att medryttaren ridit på ridbanan, för att bara känna efter hur kroppen reagerar och för att långsamt vänja in den.
Jag kan inte ha så bråttom som hjärtat vill. Jag måste kunna bära mitt eget barn. Och då är det dumt att gå för fort fram med träningen.

Just jogging är väldigt påfrestande på bäckenbotten.
För att du ska minska risken för ansträngningsinkontinens så brukar det rekommenderas att man ska ha ett riktigt starkt knip och fått igång sin core-muskulatur.
Om du googlar på 'Lofsan' och 'tankar kring löpning efter förlossning' så tycker jag hon har en bra liten lista i slutet på texten. Det är så väldigt individuellt när en är redo för löpning.
Jag är lite feg och kör (förutom dagliga svettiga promenader på 1 h) yoga och försöker hinna med styrketräning med fria vikter innan jag börjar springa.
Då bygger man ofta en stark bäckenbotten, men det finns förstås fler träningsformer som också gör det, typ dans.
Jag har glömmer helt bort att knipa numera drygt 3 månader efter förlossningen, men känner när jag nyser att jag är mycket starkare i just bäckenbotten jämfört med för en månad sen även om jag inte specifikt knipövar längre.
Men den är inte hård som betong som innan förlossningen, det kan fortfarande trycka lite neråt vid host/nysning. Tror det kommer kännas starkt nertill om någon månad till eller två, och då ska jag börja smyga igång löpningen. :D

Jag promenerar minst en timme varje dag, kör mammamage en gång per dag och har ett styrketräningsprogram som jag kör 2 gånger i veckan. Löpning blir det när hon är 6 månader minst -vill inte riskera nåt

Så ambitiösa ni är med träning! :) Här hemma kör jag stallsysslorna, väntade på etterkontrollen för att kunna börja rida men det blev ingen inspektion av underlivet eftersom jag bokade in en tid för spiral nu på onsdag så vi tar det då. Har dessutom haft riktigt ont av min förbannade ischias nu i en vecka, så pass att jag knappt kunnat röra mig. Tack och lov var sambon ledig förra veckan och nu när han är tillbaka på jobbet klarar jag åtminstone att lyfta lillen och sätta/resa mig. Minns att jag fick likadant med dottern ca 8-9 veckor efter förlossningen (lillen blev sju i lördags). Tog i alldeles för mycket trots att kroppen inte klarar det så ryggen sa ifrån, och nu har jag tydligen gjort det igen :banghead: Knipövningar gör jag när jag kommer ihåg, typ en gån i veckan :D Jag måste bli bättre på det där...

Jag gör knipövningar tre gånger om dagen med hjälp av appen TÄT och MammaMage ungefär varannan dag. Promenerar 4-5 dagar i veckan och är nu uppe i ca 45 minuter per gång. Min bäckenbotten är riktigt klen, ingen inkontinens men rejäl tyngdkänsla och ont om jag överanstränger mig.
Planerar att snart börja med väldigt lätt styrketräning för ffa rygg/axlar ska bara ta mig i kragen och leta fram gummibanden.

Jag har efter förlossningen insett hur svag jag var redan innan förlossningen. Trodde jag hade koll på bäckenbotten och knipövningar, men nu ifrågasätter jag det. Alla har alltid skyllt på min övervikt och hängmage när jag tagit upp om ev läckage, men ingen har erbjudit mig den hjälp jag hade behövt (gå igenom knipövningar mer än bara "knip").
Hoppas på att hitta nåt som får bort hängvalken. Den är både i vägen och stör muskelträningen.

På tal om att träna, vi fick lite backning sist på bvc eftersom lillen hela tiden ligger med huvudet åt samma håll när han ligger på rygg. Huvudet ändrar ju form till slut men hon var mest orolig över musklerna i nacken, på ena sidan blir de alldeles för korta. Så nu får han helt enkelt sova på mage på dagarna, det är helt omöjligt att få honom att ha huvudet annorlunda annars. Och de små stunderna han är vaken på mage räcker tydligen inte. Igår sov han fem timmar(!) på mage. Imorse sov han ett par timmar och nu ligger han mest och tittar (med huvudet åt andra hållet tack och lov så musklerna kan sträckas ut på den "korta" sidan). Inte tillstymmelse till att lyfta huvudet :D men när han rapas håller han huvudet fint själv numera.

Jag och sambon åkte hem till mamma igår och fick lite mat och jag fick träffa lite positivt folk. Lillan sov på altan hela tiden tills vi skulle åka hem såklart så hon fick mat och hade en pratstund med mormor innan vi åkte hem.

Jag slocknade på soffan strax efter att E somnade vid 19.00. Sambon hade skickat snap när jag snarkade som en karl :laugh:
Vaknade 22.30 av att sambon värmde mat åt E, gick in i hans rum och la mig, vaknade igen vid 03 och la mig hos E.

Vi sov till halv sex för en matpaus, somnade om och tog morgon vid halv åtta. Jag är pigg, har till och med skrattat idag. Väntar på att psykologen ska ringa annars får jag ringa henne i morgon. Hoppas att jag mentalt håller ihop hela dagen. Sambon jobbar eftermiddag och kan tyvärr inte avlasta, ingen annan heller förutom svärmor men nej tack!

Lillan hade låg andningsfrekvens inatt och visade feber imorse så det blev ett besök till barnakuten efter sjukvårdsupplysningens inrådan. Allting såg tack och lov bra ut - bara jag som fick skäll av barnläkaren för att jag oroar mig för mycket :o. Har lovat maken nu att INTE titta på antalet andetag/min på andningslarmets app utan får bara ha den på och kolla lillan om den skulle pipa p.g.a andningsuppehåll.

Angående träning så vill jag komma igång! Tyvärr har jag varit för ambitiös gällande promenaderna med barnvagnen så har fått ont i fogarna igen...:down: Blir att backa lite och fokusera på att träna upp mage och rygg istället. Det är tungt att bära omkring på en liten trots bärsele!

Jag gör lite sporadiska knipövningar varje dag och så går jag en promenad om vädret inte är sämst. Tänkte börja träna efter jag varit på efterkontroll om allt ser bra ut.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 486
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka