Vinterföräldrar 16/17 del 3

Hur :devil: får man en bebis som inte vill sova att sova på eftermiddagen 1-3 h? :confused:

Hon blir nämligen ofta övertrött redan vid 17-18 och då börjar tröstande från fader/amning/läggning om vartannat och det pågår ungefär till kl 20. Sen sover hon numera oftast bra (2-3 amningar per natt) och vaknar vid 06:30, ibland sover hon till 07.

Dagtid får jag till en till två 20- till 40-minuters sovperioder vid bröstet på förmiddagen.
Sen nästan en timme i vagnen direkt efter lunch.
Och efter det likadant som förmiddagen, fast max 20 minuter sovande.
På förmiddagen är hon ofta jätteglad. Det går sakta över efter lunch och hon blir mer irriterad och ledsen eftersom.

Jag/vi har provat:

Lägga henne brevid en i soffan när hon är vaken. Resulterar i glad bebis som tolererar det nästan en minut innan hon kräver underhållning alternativt spyr ner sig. Kan också resultera i direkt gråt samtidigt som hon spyr ner sig.

Lägga henne brevid en i soffan när hon sover. Bebisen vaknar 99 gånger av 100, börjar gråta övergivet och spyr ner sig.

Lägga bebisen i spjälsängen vaken/sovandes, samma resultat som i soffan.

Ha bebis liggande i armarna och gå runt och sjunga = bebisen blir ledsen och spyr ner sig.

Ha bebis i famnen upprätt och gå runt och sjunga fungerar ibland, men tar drygt 30 min innan hon somnar och du måste fortsätta dansa/knäböja/skumpa annars vaknar bebisen så det blir groteskt tungt. Risk att hon spyr ner sig även här och vaknar då av det. Hon kan också vara klarvaken även om du håller på 2 h.

Vagn är stort no-no inomhus, hon blir fly förbannad då.

Jag vet att det konstanta kräkandet är en stor faktor i det hela. Förhoppningsvis kommer hon spy mindre när hon börjar få fastare föda vilket är en av orsakerna till att vi kommer introducera gröt redan vid 4 månader även fast amningen funkar super.

Någon som har några tips?

Hur :devil: får man en bebis som inte vill sova att sova på eftermiddagen 1-3 h? :confused:

Hon blir nämligen ofta övertrött redan vid 17-18 och då börjar tröstande från fader/amning/läggning om vartannat och det pågår ungefär till kl 20. Sen sover hon numera oftast bra (2-3 amningar per natt) och vaknar vid 06:30, ibland sover hon till 07.

Dagtid får jag till en till två 20- till 40-minuters sovperioder vid bröstet på förmiddagen.
Sen nästan en timme i vagnen direkt efter lunch.
Och efter det likadant som förmiddagen, fast max 20 minuter sovande.
På förmiddagen är hon ofta jätteglad. Det går sakta över efter lunch och hon blir mer irriterad och ledsen eftersom.

Jag/vi har provat:

Lägga henne brevid en i soffan när hon är vaken. Resulterar i glad bebis som tolererar det nästan en minut innan hon kräver underhållning alternativt spyr ner sig. Kan också resultera i direkt gråt samtidigt som hon spyr ner sig.

Lägga henne brevid en i soffan när hon sover. Bebisen vaknar 99 gånger av 100, börjar gråta övergivet och spyr ner sig.

Lägga bebisen i spjälsängen vaken/sovandes, samma resultat som i soffan.

Ha bebis liggande i armarna och gå runt och sjunga = bebisen blir ledsen och spyr ner sig.

Ha bebis i famnen upprätt och gå runt och sjunga fungerar ibland, men tar drygt 30 min innan hon somnar och du måste fortsätta dansa/knäböja/skumpa annars vaknar bebisen så det blir groteskt tungt. Risk att hon spyr ner sig även här och vaknar då av det. Hon kan också vara klarvaken även om du håller på 2 h.

Vagn är stort no-no inomhus, hon blir fly förbannad då.

Jag vet att det konstanta kräkandet är en stor faktor i det hela. Förhoppningsvis kommer hon spy mindre när hon börjar få fastare föda vilket är en av orsakerna till att vi kommer introducera gröt redan vid 4 månader även fast amningen funkar super.

Någon som har några tips?

Sele/sjal?

Förlåt, glömde nämna att hon sover bra i selen men även då får man inte stå still. Ibland går det att sitta om en skumpar med rumpan och benen vilket gör att det enda du vilar är fötterna.
Sjal likadant.
Numera väger hon drygt 7,3 kg och jag upplevde henne som för tung för trikåsjalen för länge sen då den gungade så mycket när jag dansade med henne trots att jag dragit åt nästan för hårt.
Funderar på vävd sjal, men tror det blir samma som med selen att man måste konstant vara i rörelse.

Hon har också haft värmeutslag så vi har inte velat sela henne så ofta numera, tidigare var det enda sättet att få till första sovperioden för natten.

På tal om att träna, vi fick lite backning sist på bvc eftersom lillen hela tiden ligger med huvudet åt samma håll när han ligger på rygg. Huvudet ändrar ju form till slut men hon var mest orolig över musklerna i nacken, på ena sidan blir de alldeles för korta. Så nu får han helt enkelt sova på mage på dagarna, det är helt omöjligt att få honom att ha huvudet annorlunda annars. Och de små stunderna han är vaken på mage räcker tydligen inte. Igår sov han fem timmar(!) på mage. Imorse sov han ett par timmar och nu ligger han mest och tittar (med huvudet åt andra hållet tack och lov så musklerna kan sträckas ut på den "korta" sidan). Inte tillstymmelse till att lyfta huvudet :D men när han rapas håller han huvudet fint själv numera.

Samma här, får ändra hennes huvud när hon somnat. Va samma med sonen men han har inga problem idag :)

Och jag glömde tacka er för att ni bryr er om mig. Buke är fantastiskt och det är så skönt att ni inte dömer eller ställer korkade frågor. Det är hemskt att läsa att fler mått dåligt men det känns ändå skönt att jag inte är ensam. För herregud vad jag skäms över mina känslor, varje dag.

Det är så himla vanligt! Både att må dåligt och att skämmas. Jag mådde pyton över att inte känna den där ÖVERVÄLDIGANDE kärleken, jag lärde mig vad Barnet behövde men kände inte nån direkt glädje. Jag är rädd att det blir så igen, men nu har jag stöd innan av vården och de har en plan för uppföljning. Jag är en jäkel på att mörka dessutom och har tyckt det varit så jobbigt att prata om just den biten att inte ens min partner förstod hur illa det var.

Du har inget att skämmas över.

Passa på att hålla bebisen när den är mätt, nöjd och belåten eller kanske sover så du ändå är nära men inte har krav på dig.

Och det är ju super att du skriver om det istället för att bli ett ostron och hålla allt inombords, det är betydligt värre i längden.

Och jag glömde tacka er för att ni bryr er om mig. Buke är fantastiskt och det är så skönt att ni inte dömer eller ställer korkade frågor. Det är hemskt att läsa att fler mått dåligt men det känns ändå skönt att jag inte är ensam. För herregud vad jag skäms över mina känslor, varje dag.

Men du, skämmas ska du absolut inte göra är många med dig som inte "gillar" eller "trivs" med bebistiden ❤️ Det blir bara bättre och bättre med tiden. Barnen blir större är inte beroenfe föräldrarna på samma sätt ❤️

Här rullar det på. Imorgon är sista dagen som maken också är hemma, sen kommer han att jobba 80% men vi har inte bestämt om han ska vara helt ledig en dag eller jobba kortare alla dagar.
Om någon har tips på aktiviteter som passar en viljestark tvååring och en bebis (i början behöver de vara utan smittorisk för bebisen) så tas det tacksamt emot, det är alltid bra med fler idéer.

En liten påminnelse kan vara att kolla upp vilka villkor ni har om semesterlön i ert (kollektiv)avtal. Jag blev positivt överraskad av hur mycket pengar jag får nu i och med höjd lön sen senaste föräldraledigheten och att min arbetsgivare täcker 90% av mellanskillnaden mellan Försäkringskassan och min lön.

Alltså jag är galet förtjust i min bebis men så himla _rolig_ är han ju inte. Och jag känner mig låst ibland (amningen).

(Som tur är vet jag hur snabbt det går, jobbet som barnflicka har varit kanon. I slutet av maj börjar vi med babysim, längtar så!)

Här rullar det på. Imorgon är sista dagen som maken också är hemma, sen kommer han att jobba 80% men vi har inte bestämt om han ska vara helt ledig en dag eller jobba kortare alla dagar.
Om någon har tips på aktiviteter som passar en viljestark tvååring och en bebis (i början behöver de vara utan smittorisk för bebisen) så tas det tacksamt emot, det är alltid bra med fler idéer.

En liten påminnelse kan vara att kolla upp vilka villkor ni har om semesterlön i ert (kollektiv)avtal. Jag blev positivt överraskad av hur mycket pengar jag får nu i och med höjd lön sen senaste föräldraledigheten och att min arbetsgivare täcker 90% av mellanskillnaden mellan Försäkringskassan och min lön.

AFA kan betala ut FTP också om man jobbar med rätt kollektivavtal. Och så betalar de in den pension man förlorar.

Hon är tydlig min E. Från ingenstans gallskriker hon rätt ut. Då vet man att hon vill sova. På med pyjamas, smörja in fejset hennes, värma mat (150+70, hon äter som en häst) hon käkar, drar snutten över ansiktet och somnar. Jag är på ett sätt glad att jag till slut förstod att jag fått en tämligen lätt bebis.

Alltså jag blir tokig. Bebis har ammat/snuttat på mig konstant sen 17 tiden. Till och från släpper hon för att bli helt hysterisk och börja snutta igen. Försöker jag trycka in en napp så skriker hon. Gett henne till sambon men då skriker hon. Jag orkar inte ha det såhär, jag hinner knappt äta mat eller gå på toa.

Alltså jag blir tokig. Bebis har ammat/snuttat på mig konstant sen 17 tiden. Till och från släpper hon för att bli helt hysterisk och börja snutta igen. Försöker jag trycka in en napp så skriker hon. Gett henne till sambon men då skriker hon. Jag orkar inte ha det såhär, jag hinner knappt äta mat eller gå på toa.

Hur gick det med att ge flaska?
Låter jätte tufft!

Hur gammal är bebis? Tänker om det kan vara att det är dags att mjölkproduktionen ska ökas..
Hade du en Sele, kanske du kan prova att amma i den? Det kan krävas lite övning i början, men får man till det så tycker iaf jag att det underlättar något enormt i vardagen :)

Hur gammal är bebis? Tänker om det kan vara att det är dags att mjölkproduktionen ska ökas..
Hade du en Sele, kanske du kan prova att amma i den? Det kan krävas lite övning i början, men får man till det så tycker iaf jag att det underlättar något enormt i vardagen :)
Hon är snart 3 veckor bara. Så känns så himla tråkigt om jag ska behöva ge upp redan. Vi har en sele men har inte testat böra henne i den ännu. Vet inte om hon är förliten än så länge? Men jag ska absolut pröva!

Har inte försökt än. Inte haft tid att pumpa i helgen men tänkte ge det ett försök i morgon.

Det är kanske svårt att få tid om man hela tiden har en snuttande bebis på bröstet. Jag fick själv aldrig till det med att pumpa samtidigt som jag ammade när E satt fast på bröstet heeela dagarna.

Hon är snart 3 veckor bara. Så känns så himla tråkigt om jag ska behöva ge upp redan. Vi har en sele men har inte testat böra henne i den ännu. Vet inte om hon är förliten än så länge? Men jag ska absolut pröva!
Jag skulle spontant gissa på att hon vill öka produktionen, då brukar de iaf vilja tutta non stop :)

Vad är det för Sele? Vissa behöver ju speciellt inlägg för pyttebebisar men i övrigt borde hon inte vara för liten :) det finns toppenbra videos på Youtube för amning i Sele om man vill testa det.

Och sen.. Det är inte farligt för henne att gråta en stund hos pappan, så du får gått på toa och ätit, allt är mycket enklare att tackla om man är mätt

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 486
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka