Hur
får man en bebis som inte vill sova att sova på eftermiddagen 1-3 h?
Hon blir nämligen ofta övertrött redan vid 17-18 och då börjar tröstande från fader/amning/läggning om vartannat och det pågår ungefär till kl 20. Sen sover hon numera oftast bra (2-3 amningar per natt) och vaknar vid 06:30, ibland sover hon till 07.
Dagtid får jag till en till två 20- till 40-minuters sovperioder vid bröstet på förmiddagen.
Sen nästan en timme i vagnen direkt efter lunch.
Och efter det likadant som förmiddagen, fast max 20 minuter sovande.
På förmiddagen är hon ofta jätteglad. Det går sakta över efter lunch och hon blir mer irriterad och ledsen eftersom.
Jag/vi har provat:
Lägga henne brevid en i soffan när hon är vaken. Resulterar i glad bebis som tolererar det nästan en minut innan hon kräver underhållning alternativt spyr ner sig. Kan också resultera i direkt gråt samtidigt som hon spyr ner sig.
Lägga henne brevid en i soffan när hon sover. Bebisen vaknar 99 gånger av 100, börjar gråta övergivet och spyr ner sig.
Lägga bebisen i spjälsängen vaken/sovandes, samma resultat som i soffan.
Ha bebis liggande i armarna och gå runt och sjunga = bebisen blir ledsen och spyr ner sig.
Ha bebis i famnen upprätt och gå runt och sjunga fungerar ibland, men tar drygt 30 min innan hon somnar och du måste fortsätta dansa/knäböja/skumpa annars vaknar bebisen så det blir groteskt tungt. Risk att hon spyr ner sig även här och vaknar då av det. Hon kan också vara klarvaken även om du håller på 2 h.
Vagn är stort no-no inomhus, hon blir fly förbannad då.
Jag vet att det konstanta kräkandet är en stor faktor i det hela. Förhoppningsvis kommer hon spy mindre när hon börjar få fastare föda vilket är en av orsakerna till att vi kommer introducera gröt redan vid 4 månader även fast amningen funkar super.
Någon som har några tips?