Vinterföräldrar 16/17 del 3

Tack för all feedback!

Nu är vi tillbaka från besöket hos BVC och lillan väger nu 3700 gram så hon har ökat 360 gram på en vecka :bump:. Berättade innan vägningen om min oro efter det personalen på gynakuten hade sagt men "min" barnmorska tyckte att jag skulle strunta i allt det där. Hon blev lite upprörd över att den barnmorskan hade kommit med de råden/förmaningarna med tanke på att hon varken visste hur mycket min dotter vägt vid födseln eller hur mycket hon vägde vid den tidpunkten.

Fick rådet att fortsätta som vi gör nu men att jag kan prova att inte erbjuda bröstet lika snabbt som jag gjort hittills för att se om hon verkligen är hungrig. Har ju försökt gå efter rådet "så fort de visar tecken" men när det innebär 3 amningstillfällen på en timme och en bebis som inte sover (var vaken 7 timmar igår under dagen med totalt 30 min sömn - som inte var i ett sträck) så tyckte hon jag kunde avvakta lite så hon hinner bli hungrigare (och inte bara småäta) och då kanske kunna amma längre än 5-10 min :).

November
22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12 kl 16:05, 3536g och 52 cm

December:
6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja) född 23/11 kl 19.50, 4390 g och 52 cm
7/12 - cute_beast, första barnet. En flicka född 4/12 kl 16:30, 3515 g och 50 cm
13/12 - LillaMy84, tredje barnet, pojke född 20/12 05.58 53cm 3894g
15/12 - Solvind, andra barnet
17/12 - et_flickan, första barnet, flicka född 00.51 24/12 3195g 50 cm

Januari:
16/1 - *gotlandsrusset*, andra barnet, flicka född 7/1 03:07 48cm och 3175g
16/1 - supersonic 28 år, andra barnet, pojke född 28/1 20.14, 51 cm och 3818 g
18/1 - trixan, första barnet, pojke
20/1 - MEJ84, första barnet, underbar tjej född 17/1, 3480g och 52cm
20/1 - malumbub, första barnet, flicka född 27/1, 4853g och 53cm
25/1 - Atiksa, första barnet. Pojke, född 16/1, 3438g och 49cm
28/1 - Lady_A 31 år, första barnet, tjej. Astrid Född 3/2 50 cm 3655 g

Februari:
5/2 - Safir, första barnet, flicka född 7/2, 3310 g och 51 cm
9/2 - amk, första barnet
10/2 - megin, första barnet, flicka född 5/2, 3040g och 50 cm
12/2 - Halali, första barnet
13/2 - Lenis, första barnet, född 4/2, 3570 gram, 50 cm
16/2 - Hera_ 30 år, första barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, flicka 21/2, 3270 gram och 50 cm
25/2 - Glittra, andra barnet
28/2 - clusia, första barnet RUL sa tjej

Fick ju fylla i den här med :)

Vi har inte haft det så sen hon var några veckor. Jag tror det är magsjuka eller nåt på g för jag är också krasslig. Sambons jobbarkompis tyckte det var smart att gå till jobbet med magsjukesymptom.

Dum jobbarkompis.

Nu sover Knoddrick mycket igen på dagen och kvällen. För att sen vara jättearg, jättehungrig och spy så att jag inte vågar slappna av och sova. Suck.

Lilla sköna bönan och jag får bli utskrivna imorgon :heart helt ljuvligt att se alla hennes minspel efter amning och när hon sover.

Vaknade i en blöt pöl inatt för jag var så varm! Sen istället höll jag på att frysa ihjäl, och brösten var stenhårda. Fortsatt jobbigt med det idag, hade mjölkstockning med sonen och den känslan sitter i. Men nu är det ju "bara" att produktionen ska igång.

För övrigt så har all personal bara varit så fin här. Med frågor och svar.
Tur i oturen kan jag känna lite att vi ändå fick den här tiden med så kunniga runtomkring när jag aldrig ammat innan. Och få landa efter en förlossning. Hörde om stackars mamman som fick föda i bilen :eek: :cry:
Att förlossningar finns nära med eftervård borde det vara så självklart

Gårdagen mellan 17-20 va fruktansvärd, har aldrig i mitt liv varit med om en så ledsen bebis. Jag började tom fundera på att åka in till akuten med henne då hon skrek så hjärtskärande :( Antingen va det vaccinet som körde i magen eller så har hon kolik, nu förstår jag att föräldrar till kolikbarn är helt slut.

Tycker dock att hon borde skrika nattetid också om de är kolik? Någon som har erfarenhet?

@*Gotlandsrusset* jag har inte personlig erfarenhet men har två kollegor som haft kolikbarn så vi har pratat en del om det på jobbet. Den ena skrek från 18-19tiden och fram till 3tiden på natten och den andra 2-5 timmar per kväll. Jag har för mig att BVC sköterskan sa till oss att om bebisen skriker i genomsnitt 3 timmar per kväll eller natt i mer än en vecka så är det kolik.
Det måste vara fruktansvärt jobbigt att ha det så, hoppas att det bara var tillfälligt för din lilla.

@*Gotlandsrusset* jag har inte personlig erfarenhet men har två kollegor som haft kolikbarn så vi har pratat en del om det på jobbet. Den ena skrek från 18-19tiden och fram till 3tiden på natten och den andra 2-5 timmar per kväll. Jag har för mig att BVC sköterskan sa till oss att om bebisen skriker i genomsnitt 3 timmar per kväll eller natt i mer än en vecka så är det kolik.
Det måste vara fruktansvärt jobbigt att ha det så, hoppas att det bara var tillfälligt för din lilla.
Så sa de till oss på BVC om jag inte minns helt tokigt. Äldsta barnet skrek hysteriskt varenda kväll, men eftersom han "bara" brukade skrika två timmar i ett så räknades han inte som ett kolikbarn.

Gårdagen mellan 17-20 va fruktansvärd, har aldrig i mitt liv varit med om en så ledsen bebis. Jag började tom fundera på att åka in till akuten med henne då hon skrek så hjärtskärande :( Antingen va det vaccinet som körde i magen eller så har hon kolik, nu förstår jag att föräldrar till kolikbarn är helt slut.

Tycker dock att hon borde skrika nattetid också om de är kolik? Någon som har erfarenhet?

BARNET hade kolik, antal timmar kommer jag inte ihåg men det var hysteriska kvällar men sov hyfsat på nätterna. Det var väl 20-00 som var värst för det mesta för oss.

Hon sover som sagt bra på nätterna med vid 16:30-17 börjar de ALLTID skriva hjärtskärande. Magen bubblar som hejsan också, vet inte om de har med vaccinet att göra som sagt men om de är de som spökar så borde de ju ge sig imorgon. Jobbigt är de iaf, tack för svaren @LillaMy84 och @Hyacinth ❤️

Kan en vagnpromenad hjälpa?

Garanterat för i vagn och oftast i bilen är hon nöjd. Dock svårt om man är själv med två barn att klä på båda och gå ut precis innan de blir mörkt :( har köpt bifibaby och gett i 2 dagar får se om de gör någon skillnad eller bara är ett "säljknep". Kollat upp akupunktur och de kostar ju, men hellre de än detta :(

Garanterat för i vagn och oftast i bilen är hon nöjd. Dock svårt om man är själv med två barn att klä på båda och gå ut precis innan de blir mörkt :( har köpt bifibaby och gett i 2 dagar får se om de gör någon skillnad eller bara är ett "säljknep". Kollat upp akupunktur och de kostar ju, men hellre de än detta :(

Jag lade en bräda på golvet och rullade vagnen över.
Jag var kolikBARN, pappa hade en gigantisk skiftnyckel han använde.
Du kanske kan rulla vagnen över en tröskel eller nåt, inomhus?

Jag lade en bräda på golvet och rullade vagnen över.
Jag var kolikBARN, pappa hade en gigantisk skiftnyckel han använde.
Du kanske kan rulla vagnen över en tröskel eller nåt, inomhus?

Sambon testade de idag när jag lekte med sonen, hon skrek än mer :( men tack för tipsen❤️

Hoppas de blir bättre imorgon, idag va bättre än igår iaf även om de kanske handlade om 10 min mindre skrik. Har även pysventil och masserar men hon skriker så tårarna sprutar (inser nu hur "skönt" det va att sonen inte grät tårar förrän han va 3 mån):rofl::nailbiting:. Har aldrig känt mig så hjälplös.:arghh:

Dock, vid matbordet idag både "pratade" hon och gav leende på leende. Får leva på de :)

Sambon testade de idag när jag lekte med sonen, hon skrek än mer :( men tack för tipsen❤️

Hoppas de blir bättre imorgon, idag va bättre än igår iaf även om de kanske handlade om 10 min mindre skrik. Har även pysventil och masserar men hon skriker så tårarna sprutar (inser nu hur "skönt" det va att sonen inte grät tårar förrän han va 3 mån):rofl::nailbiting:. Har aldrig känt mig så hjälplös.:arghh:

Dock, vid matbordet idag både "pratade" hon och gav leende på leende. Får leva på de :)

Det var jättejobbigt, man känner sig så maktlös.
Vi gick och bar, vaggade, tröstade, försökte lägga osv. Det går ju över, men det är tungt.
Ni får försöka turas om så ni avlastar varandra.

Usch, jag får såna flashbacks från när sonen var liten :heart det är fruktansvärt när de är så ledsna och man inget kan göra :(
Har du provat sjalen i de lägena?
Håller tummar att det bara är tillfälligt :heart

Igår blev min lille grabb fyra veckor! Jisses var tar tiden vägen?

Fick sova riktigt bra inatt 12-05 och 0530-09 och sen kollade jag på hoppning på tv :D
Är så sjukt godissugen dagarna i ända, har vi inget hemma kollar jag runt i skafferiet ändå. Jag hoppas det har med amningen att göra, sist rasade jag i vikt så kroppen vill väl bygga på redan från början :laugh: Skämt åsido, jag hoppas suget försvinner. Har ju varit beroende förr så jag vill inte bli det igen.

F ö försöker vi få stora att gå lite på pottan emellanåt, eller toan. Frågar man henne om hon behöver gå får man snabbt ett nä tillbaka. Likadant om hon har bajsat i blöjan och man frågar henne om hon har bajsat. Nä säger hon snabbt :banghead: Nåja det kommer kanske.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 468
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat