Vinterföräldrar 16/17 del 3

Var hos bvc igår, grabben ökar stadigt i vikt. + 300 g sen förra veckan och + 1,5 cm.
Helt sjukt att han på drygt tre veckor ökat 800 g och 4 cm. Var tar min lilla bebis vägen? :arghh:
Läkarkontroll på tisdag när han blir 1 månad.

Tar man dels sina 10 dagar som partner och sen dubbeldagar kan man ju vara hemma längre ihop :) sen är det ju upp till varje familj men min sambo kommer vara hemma 20 dagar :)

Men vänta nu...
Dubbeldagar, alltså dagar då båda får ersättning från FK...? Partnern får väl 10 sådana i samband med förlossning (60dagar)?
Vad är de andra dubbeldagarna du menar?

Men vänta nu...
Dubbeldagar, alltså dagar då båda får ersättning från FK...? Partnern får väl 10 sådana i samband med förlossning (60dagar)?
Vad är de andra dubbeldagarna du menar?

Ja partnern får ju 10 dagar att vara hemma. Men det finns även 30 (tror det är 30) dagar till som man kan ta ut tillsammans på valfria dagar och då kan man ju tex förlänga partners första tid hemma, men dubbeldagarna måste tas ut innan barnet blir ett (om jag inte läst helt galet). Dagarna försvinner inte men möjligheten att vara hemma båda försvinner :) kolla dubbeldagar på förskassan så finns all info :)

Har fått ta hand om tre bajsblöjor i natt. Nu senast var hon jätte hungrig och gapade som en fågelunge ända till skötbordet. Tänk er hennes vrål när hon blev nedlagd på skötbordet innan frukost :rofl:

Nu ska vi se om fågelunge vill somna om efter den tidiga frukosten :D

Har fått ta hand om tre bajsblöjor i natt. Nu senast var hon jätte hungrig och gapade som en fågelunge ända till skötbordet. Tänk er hennes vrål när hon blev nedlagd på skötbordet innan frukost :rofl:

Låter som våra normalnätter. :D
Fast de har faktiskt börjat ändra sig. I natt var vi nog bara uppe vid 02.00 och 04.00. La oss vid typ 23.30 efter att ha sovit tre timmar på pappas bröst. Vaknade 06.15 och sover sen typ 06.45. Vaknar nog om en timme eller så.

Oj vad ni är duktiga på att skriva. Här är det fullt upp hela dagarna med storebror hemma och lillasyster som växer som hejsan. Vaken mer och har en jobbig period på kvällen då hon är allmänt missnöjd. De enda som hjälper är att bära. Har köpt en sjal nu som underlättar men blir ordentligt trött i ryggen (otränad som man är). :p

Imorgon blir hon 7 veckor, väger nu 4545g och är 55 cm lång. Spyr fortfarande massor men hade gått upp 600g på 2 veckor. Fick rotavirusvaccinet igår och haft lite mer ont i magen men annars inga biverkningar vilket är skönt :up:

Tiden går lite för fort och hon är ingen liten bebis längre :arghh: kollade på kort igår och växer hon i den här takten är hon snart lika stor som brorsan. :rofl:

Ja partnern får ju 10 dagar att vara hemma. Men det finns även 30 (tror det är 30) dagar till som man kan ta ut tillsammans på valfria dagar och då kan man ju tex förlänga partners första tid hemma, men dubbeldagarna måste tas ut innan barnet blir ett (om jag inte läst helt galet). Dagarna försvinner inte men möjligheten att vara hemma båda försvinner :) kolla dubbeldagar på förskassan så finns all info :)
Får helt klart läsa på mer. Har bara tänkt på de där 10 dagarna man får ta ut under de första 60 dagarna.

Oj vad ni är duktiga på att skriva. Här är det fullt upp hela dagarna med storebror hemma och lillasyster som växer som hejsan. Vaken mer och har en jobbig period på kvällen då hon är allmänt missnöjd. De enda som hjälper är att bära. Har köpt en sjal nu som underlättar men blir ordentligt trött i ryggen (otränad som man är). :p

Imorgon blir hon 7 veckor, väger nu 4545g och är 55 cm lång. Spyr fortfarande massor men hade gått upp 600g på 2 veckor. Fick rotavirusvaccinet igår och haft lite mer ont i magen men annars inga biverkningar vilket är skönt :up:

Tiden går lite för fort och hon är ingen liten bebis längre :arghh: kollade på kort igår och växer hon i den här takten är hon snart lika stor som brorsan. :rofl:

Du har två barn, en del av oss har bara ett. ;)
Även om ett barn gott och väl räcker för att ha fullt upp. :D

Kan inte låta bli att :rofl:... Knoddrick, 4 veckor idag, väger mer och är längre än din 7veckors. :D:o:rofl:

Här är alla blöjor bajsblöjor :D Det händer nästan aldrig att det inte är bajs i blöjan och ibland hinner man precis byta så hör man hur det kommer mer... Dottern bajsade 4 på morgonen. Fyllde två blöjor (man blev en jäkel på att byta snabbt när första var full) och jag menar verkligen FYLLDE. Bytte man inte första tillräckligt snabbt hittade det ut ur blöjan...

Själv fick jag byta pyjamas på lillen och handdukarna som han ligger på i nestet tidigt imorse. Han kräkte... :meh:

Du har två barn, en del av oss har bara ett. ;)
Även om ett barn gott och väl räcker för att ha fullt upp. :D

Kan inte låta bli att :rofl:... Knoddrick, 4 veckor idag, väger mer och är längre än din 7veckors. :D:o:rofl:

Haha inte så konstigt kanske när det nästan skiljde 2 kilo när dom föddes? :rofl: Min lilla väger mindre nu än din gjorde vid födsel :rofl::heart

Här går det ganska bra med nätterna, numera är sovperioder på cirka 3 h standard och då brukar hon vakna någon timme innan vi kliver upp för påfyllning. En dålig natt är numera med flera entimmars perioder, men ingen övrig vakentid. :banana:

Nästan alla förmiddagar är hon en liten solstråle och får in minst ett sovpass på 1 h självmant. :eek: Men nåde mig om hon inte får en promenad före eller efter lunch, hon blir så glad när overallen åker på så hon märker om det inte blir av och det är inte okej. :nailbiting:
Byter kissblöjor med 3-4 h intervall numera om de inte känns fulla innan.
Bajsa gör hon 1-3 gånger om dagen, ofta mellan 9 och 16.
Vi grodhåller över handfatet ofta för att släppa ut en fis på tvären men hittills har det bara kommit lite bajs, ingen "riktig" skit. Mest kräks hon där.
Kräks gör hon ofta och mycket, både ny mjölk, gammal mjölk och nästan rent vatten. Vi rapar och rapar och det lindrar ju en del för henne och när hon rapas brukar inte kräket komma i enorma mängder men det kommer likväl.
Längtar tills hon kräks mindre.

Till veckan är det 3 månaders kontroll med första vaccineringen. Ska bli kul att se hur mycket hon väger och hur lång hon är.
Hon vägde 6 kg för en månad sen, så skulle tro att hon är på 7 kg nu. :D Hon ryms knappt i mjukliften längre då ullfilten är där, så vi skulle behövt varmare väder nu annars måste vi komma på någon annan lösning. :down:

Jag fick tag på en läkare tillslut också och ska hämta ut rotavaccin så även det blir av, men i mitt landsting får man bekosta det själv.

Här går det ganska bra med nätterna, numera är sovperioder på cirka 3 h standard och då brukar hon vakna någon timme innan vi kliver upp för påfyllning. En dålig natt är numera med flera entimmars perioder, men ingen övrig vakentid. :banana:

Nästan alla förmiddagar är hon en liten solstråle och får in minst ett sovpass på 1 h självmant. :eek: Men nåde mig om hon inte får en promenad före eller efter lunch, hon blir så glad när overallen åker på så hon märker om det inte blir av och det är inte okej. :nailbiting:
Byter kissblöjor med 3-4 h intervall numera om de inte känns fulla innan.
Bajsa gör hon 1-3 gånger om dagen, ofta mellan 9 och 16.
Vi grodhåller över handfatet ofta för att släppa ut en fis på tvären men hittills har det bara kommit lite bajs, ingen "riktig" skit. Mest kräks hon där.
Kräks gör hon ofta och mycket, både ny mjölk, gammal mjölk och nästan rent vatten. Vi rapar och rapar och det lindrar ju en del för henne och när hon rapas brukar inte kräket komma i enorma mängder men det kommer likväl.
Längtar tills hon kräks mindre.

Till veckan är det 3 månaders kontroll med första vaccineringen. Ska bli kul att se hur mycket hon väger och hur lång hon är.
Hon vägde 6 kg för en månad sen, så skulle tro att hon är på 7 kg nu. :D Hon ryms knappt i mjukliften längre då ullfilten är där, så vi skulle behövt varmare väder nu annars måste vi komma på någon annan lösning. :down:

Jag fick tag på en läkare tillslut också och ska hämta ut rotavaccin så även det blir av, men i mitt landsting får man bekosta det själv.
Gud vad mysigt allt låter! :love:

Gud vad mysigt allt låter! :love:
Nu när vi får sova så man inte har en iq på 39 nå längre och hon är glad majoriteten av tiden känns det riktigt mysigt!
Hon kräver fortfarande mycket jämfört med en standardbebis, men det är så mycket lättare att hantera nu.
Och så underbart att se hur mer och mer av lilla I som faktiskt tittar fram genom de där stormblå ögonen för var dag som går. :love:

Låter som våra normalnätter. :D
Fast de har faktiskt börjat ändra sig. I natt var vi nog bara uppe vid 02.00 och 04.00. La oss vid typ 23.30 efter att ha sovit tre timmar på pappas bröst. Vaknade 06.15 och sover sen typ 06.45. Vaknar nog om en timme eller så.

Vi har inte haft det så sen hon var några veckor. Jag tror det är magsjuka eller nåt på g för jag är också krasslig. Sambons jobbarkompis tyckte det var smart att gå till jobbet med magsjukesymptom.

Gud vad allas kids växer!
V vägde idag, 3 månader och 1 dag gammal, in på blygsamma 6150 g och 60 cm... Hade gått upp "bara" 555 gram på 3 veckor fast läkaren tyckte hon låg jättebra på kurvan för både vikt och längd.
Brorsan exploderade i vikt när han var liten men alla är ju olika så...

Fick även sprutor idag, skrek i kanske 2 minuter så det var ju väldigt lättsamt jämfört med brorsan som skrek som en stucken gris i två timmar efter första sprutorna, och vart tyst först efter Alvedonet började verka och tvärslocknade :D än så länge ingen feber på V.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 468
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka