Vinterföräldrar 16/17 del 3

Däremot fick jag också skäll av en barnmorska att vår dotter är för liten och jag ger henne för lite att äta :(. Tycker att jag ammar på hennes signaler men ibland vill hon bara äta i ca 5 minuter och sedan är det stopp (hon slocknar eller kniper ihop munnen). Vet inte riktigt hur jag ska lösa det :(.

Får hon i sig för lite tror du? Ammar hon ofta behöver 5 minuter inte vara för kort tid om hon har bra teknik. Hur mycket väger hon och hur har hon gått upp i vikt? Om hon inte går upp i vikt som hon ska man självklart ta det på allvar. Men BVC är ibland halvt hysteriska när det kommer till sånt här. Att hon är liten är ju helt irrelevant om hon går upp som hon ska och följer sin kurva.

Upplever du det som att hon tröttnar på att amma efter 5 minuter eller att hon tycker att hon har fått i sig tillräckligt?

Funderat på att ge ersättning som komplement? Eller pumpa ur i förväg och sen ge bröstmjölk på flaska? Då får hon ju i sig mer snabbare...?

Vi testade med ersättning som kvällsmål när vi kom hem och då fick hon i sig 70 ml i alla fall (barnmorskan propsade på att de ska ha 100-140 ml medan hennes kollega tyckte åtminstone 80 ml och successivt vänja in henne)! Igår lyckades jag pumpa 150 ml och då fick hon halva det men vaknade ändå var/varannan timme inatt och snuttade 5 min för att sedan inte vilja ha mer... Men du har rätt i att hon äter snabbare med flaska så det kanske kan vara lösningen ett par mål om dagen i alla fall?

Får hon i sig för lite tror du? Ammar hon ofta behöver 5 minuter inte vara för kort tid om hon har bra teknik. Hur mycket väger hon och hur har hon gått upp i vikt? Om hon inte går upp i vikt som hon ska man självklart ta det på allvar. Men BVC är ibland halvt hysteriska när det kommer till sånt här. Att hon är liten är ju helt irrelevant om hon går upp som hon ska och följer sin kurva.

Upplever du det som att hon tröttnar på att amma efter 5 minuter eller att hon tycker att hon har fått i sig tillräckligt?

Hon fick beröm för sin teknik när vi var bodde på patienthotellet efter förlossningen så jag tror att den sitter ganska bra även om hon har svårt att ta ett stort tag (= jag fick sår och har fått använda amningsnapp omväxlande). Hon vägde 3310 när hon kom och vägde 3340 senaste kollen på BVC för en vecka sedan. Har en ny koll imorgon så ska höra efter då. Den barnmorska på gynakuten som påpekade hennes storlek såg henne bara under en filt och har alltså inte vägt henne. Men hon sa att jag skulle ge mycket mer mat och då skulle hon sova i 4 h och sedan vara vaken i 30 min. Det mönstret har vår lilltjej hittills inte haft några tendenser till - hon är framför allt vaken betydligt längre perioder än så.
Svårt att säga om hon tröttnar eller är mätt. Inatt och imorse åt hon ca 5 minuter - somnade sedan eller knep ihop munnen för att 20 -30 min senare vilja ha mer... Detta har resulterat i en mycket trött bebis och mamma :p. Tur att min egen mor kommer över idag så jag kan få lite avlastning nu när maken har börjat jobba igen!

@Pilo
Fyllde på med mig på listan så det här borde vara den senaste :)

November
22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12 kl 16:05, 3536g och 52 cm

December:
6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja) född 23/11 kl 19.50, 4390 g och 52 cm
7/12 - cute_beast, första barnet. En flicka född 4/12 kl 16:30, 3515 g och 50 cm
13/12 - LillaMy84, tredje barnet, pojke född 20/12 05.58 53cm 3894g
15/12 - Solvind, andra barnet
17/12 - et_flickan, första barnet, flicka född 00.51 24/12 3195g 50 cm

Januari:
16/1 - *gotlandsrusset*, andra barnet, flicka född 7/1 03:07 48cm och 3175g
16/1 - supersonic 28 år, andra barnet, pojke född 28/1 20.14, 51 cm och 3818 g
18/1 - trixan, första barnet, pojke
20/1 - MEJ84, första barnet, underbar tjej född 17/1, 3480g och 52cm
20/1 - malumbub, första barnet, flicka född 27/1, 4853g och 53cm
25/1 - Atiksa, första barnet. Pojke, född 16/1, 3438g och 49cm
28/1 - Lady_A 31 år, första barnet, tjej. Astrid Född 3/2 50 cm 3655 g

Februari:
5/2 - Safir, första barnet, flicka född 7/2, 3310 g och 51 cm
9/2 - amk, första barnet
10/2 - megin, första barnet, flicka född 5/2, 3040g och 50 cm
12/2 - Halali, första barnet
13/2 - Lenis, första barnet, pojke, planerat snitt 7/2
16/2 - Hera_ 30 år, första barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, RUL tror en lillasyster
25/2 - Glittra, andra barnet
28/2 - clusia, första barnet RUL sa tjej

Hon vägde 3310 när hon kom och vägde 3340 senaste kollen på BVC för en vecka sedan. Har en ny koll imorgon så ska höra efter då. Den barnmorska på gynakuten som påpekade hennes storlek såg henne bara under en filt och har alltså inte vägt henne. Men hon sa att jag skulle ge mycket mer mat och då skulle hon sova i 4 h och sedan vara vaken i 30 min. Det mönstret har vår lilltjej hittills inte haft några tendenser till - hon är framför allt vaken betydligt längre perioder än så.
Svårt att säga om hon tröttnar eller är mätt. Inatt och imorse åt hon ca 5 minuter - somnade sedan eller knep ihop munnen för att 20 -30 min senare vilja ha mer... Detta har resulterat i en mycket trött bebis och mamma :p. Tur att min egen mor kommer över idag så jag kan få lite avlastning nu när maken har börjat jobba igen!

Den där barnmorskan skulle jag strunta i att lyssna på. Att alla barn skulle sova 4h och sedan vara vakna i 30 min är ju inte ens nästan sant. Hoppas du har bra stöd från BVC :)

Däremot är det bra att de har koll på hennes viktuppgång. Det är ju också lite beroende på hur mycket hon gick ner efter förlossningen hur mycket hon har gått upp :)

Om hon går upp tillräckligt är ätmönstret du beskriver inget onormalt. Hon är ju fortfarande jätteny och det kan ju också ta ett tag innan amningen "sätter sig". Men det ska ju funka för dig också och blir det en ohållbar situation är det ju bra att komplettera med ersättning om det funkar bättre :)

Kan också tipsa lite generellt om Amningshjälpens facebookgrupp. Man får sålla lite för vissa inlägg är lite väl fanatiska och tror att amning hjälper mot allt inklusive brutna ben och överkokt potatis. :p Men det finns också jättemånga bra råd framför allt från hjälpmammorna som är engagerade i amningshjälpen :)

Den barnmorska på gynakuten som påpekade hennes storlek såg henne bara under en filt och har alltså inte vägt henne. Men hon sa att jag skulle ge mycket mer mat och då skulle hon sova i 4 h och sedan vara vaken i 30 min. Det mönstret har vår lilltjej hittills inte haft några tendenser till - hon är framför allt vaken betydligt längre perioder än så.
Alltså jag måste bara hoppa in och bli lite arg på uttalandet ovan från BM. :mad:
Första gången min bebis sov 4h i sträck var när hon var 10 veckor gammal och det var nattetid. Det finns ett enormt normalspann på hur länge bebisar äter, sover och är vakna så sådana där tvärsäkra sanningar kan ju få en att bli helt knäckt som förälder.

Vår bebis, som bestämde sig för att bli tung och lång snabbt efter att ha startat på 3500 g, åt ca 5-15 min första 4 veckorna, sov 20-45 min och var sen vaken en varierande stund innan det var dags att mata igen. Så var det dygnet runt utom kl 22-05 då hon mikrosov max 5 min åt gången och varvade sedan mellan att vara vaken länge och äta som vanlig. Hon har ätit effektivt from start och är numera en dagsvaken bebis som faktiskt sover i längre stötar nu nattetid, men det tog ganska länge.

Vad jag vill säga är att det är ju jättebra att ni provar det som fungerar för er, men att bebisen är vaken mycket kan bara vara att det är en vaken bebis. Så länge den följer sin egen viktkurva så brukar det vara lugnt. :)

Haha, andra på bollen!

Hur ofta badar ni era bebisar? Här sker det ungefär var tredje dag, ibland lite oftare om han kräkts mycket men oftast så bara "våttorkas" han efter kräkfest.

Hur ofta badar ni era bebisar? Här sker det ungefär var tredje dag, ibland lite oftare om han kräkts mycket men oftast så bara "våttorkas" han efter kräkfest.
Samma här, ungefär var tredje dag.
Brukar "tvätta" ansikte, nacke och händer med en blöt tvättlapp morgon och kväll, mest för att ha några rutiner som markerar att det är dag eller natt, utöver pyjamasen.

Samma här, ungefär var tredje dag.
Brukar "tvätta" ansikte, nacke och händer med en blöt tvättlapp morgon och kväll, mest för att ha några rutiner som markerar att det är dag eller natt, utöver pyjamasen.
Här tvättas främst halsvecken morgon och kväll, blir röd där så himla fort. Önskar att vi också kunde ha pyjamas som "nattmarkering" men han är så varm av sig så kan inte ha så mycket kläder på sig. Vi har sänkt värmen i huset för att han ska slippa vara så varm hela tiden, så nu fryser jag på nätterna :cool:

Här tvättas främst halsvecken morgon och kväll, blir röd där så himla fort. Önskar att vi också kunde ha pyjamas som "nattmarkering" men han är så varm av sig så kan inte ha så mycket kläder på sig. Vi har sänkt värmen i huset för att han ska slippa vara så varm hela tiden, så nu fryser jag på nätterna :cool:
Men åå. Vi har lite motsatt här. Har fått höja värmen och stå ut med elräkningen (gammal stuga, bara elvärme). Jag svettas inte på natten, kan fortfarande ha känslan av att frysa, men tror det beror på hormoner och trötthet. Knoddrick fryser inte, men har sen hon kom haft behov av att ha kläder på sig. Enda gången hon skulle kunna ha lite mindre på sig är när hon ligger hela kvällen på makens bröst under en mysig filt.

November
22/11 vinkelina, första barnet, pojke (Gustav) född 5/12 kl 16:05, 3536g och 52 cm

December:
6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka (Vilja) född 23/11 kl 19.50, 4390 g och 52 cm
7/12 - cute_beast, första barnet. En flicka född 4/12 kl 16:30, 3515 g och 50 cm

Januari:

Februari:
9/2 - amk, första barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, flicka 21/2, 3270 gram och 50 cm

Sådär, då var det gjort :D

Tack @Safir och Grattis!

Vår son åt med flaska och åt jättefort. Men det finns ju så många olika sorters flaskor och nappar för att kunna justera lite... Om bäbis trivs med dom.

Min blivande bebis har så sjukt mycket kläder. :o Jag packade väskan för typ 6 veckor sedan och efter det har vi fått så himla mycket. Så nu "måste" jag ju packa om med några av de nya kläderna vi fått. :D

Vi testade med ersättning som kvällsmål när vi kom hem och då fick hon i sig 70 ml i alla fall (barnmorskan propsade på att de ska ha 100-140 ml medan hennes kollega tyckte åtminstone 80 ml och successivt vänja in henne)! Igår lyckades jag pumpa 150 ml och då fick hon halva det men vaknade ändå var/varannan timme inatt och snuttade 5 min för att sedan inte vilja ha mer... Men du har rätt i att hon äter snabbare med flaska så det kanske kan vara lösningen ett par mål om dagen i alla fall?

Hon fick beröm för sin teknik när vi var bodde på patienthotellet efter förlossningen så jag tror att den sitter ganska bra även om hon har svårt att ta ett stort tag (= jag fick sår och har fått använda amningsnapp omväxlande). Hon vägde 3310 när hon kom och vägde 3340 senaste kollen på BVC för en vecka sedan. Har en ny koll imorgon så ska höra efter då. Den barnmorska på gynakuten som påpekade hennes storlek såg henne bara under en filt och har alltså inte vägt henne. Men hon sa att jag skulle ge mycket mer mat och då skulle hon sova i 4 h och sedan vara vaken i 30 min. Det mönstret har vår lilltjej hittills inte haft några tendenser till - hon är framför allt vaken betydligt längre perioder än så.

@Pilo
Fyllde på med mig på listan så det här borde vara den senaste :)

November

December:

Januari:

Februari:
9/2 - amk, första barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, RUL tror en lillasyster

Jag trodde såna fyratimmarsbarn inte fanns när jag fick min dotter. Sov hon något alls på dagen var det MAX 20 min och i princip all den vakna tiden var hon klistrad på mig. Ammade henne jätteofta men inte så länge.
Nu med nr 2 insåg jag att de där fyratimmarsbarnen visst finns, men det är precis lika individuellt som min stora som inte sov alls. Skulle också strunta i bvc-tanten sålänge hon går upp.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 468
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka