Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en 1 åring som är mjölkprotein allergisk. Hon är även utredd för reflux. Hon har i perioder ätit magsårsmedicin. Jag tyckte inte det hjälpte dock. Hon har ätit mjölkprotein fri kost sedan hon var 6 veckor. Hon äter Nutramigen LGG. I Sverige finns den att köpa på apotek, kostar ca 250kr burken. Dottern äter en burk var 2,5 dag. Utan recept blir det dyrt. Med recept betalar vi 120kr oavsett hur många burkar vi får på receptet. Senaste receptet var på 36 burkar (120kr). Receptet innan var på 48 burkar.

Dottern fick ont i magen, kräkningar (som fortsatte till ca 10 månader, därav refluxutredning), röda fläckar på kroppen (sk mjölkfläckar). Eftersom hennes bror hade samma diagnos så gick det fort med utredningen.

Hoppas verkligen er lilla kille blir bättre snart oavsett vad det är!

Mvh Miks

Åhh det var precis vad jag ville höra, vi köpte faktiskt nutramigen igår på rekommendation av ett Apotek här. Så vi började ge mjölken från igår kväll. Luktar inte speciellt gott, typ potatismjöl men mini hade inget emot det.
Hur lång tid tog det innan det blev resultat? Tycker han verkar lugnare men har fortfarande sina "kramper" speciellt i samband med mat. Han sov hela natten i sin säng hörde hur han drog ihop sig och stönade natten igenom men inte så som det varit vissa dagar när han bara skrikit rakt ut och vägrat sova annat än över axeln.

Eftersom jag pumpar med... Någon som vet Hur lång tid tar det innan proteinet går ur mjölken? Har hört två veckor men det måste väl vara ätligt innan dess?

Det är jätteviktigt för anknytningen att man får ha bebis nära sig så nej du skämmer inte bort bebis genom att låta honom sova i din säng OCH det är inte okej att bebis är mer hos någon annan än hos dig om inte omständigheterna kräver det. Så du måste nog vara riktigt tydlig och sätta ner foten. Om systern blir sårad så är det hennes problem, inte ditt. Sedan tycker jag nog att pappan förtjänar en stekpanna i skallen. Han MÅSTE ta din oro på allvar! Kanske hade det varit bäst om han tog ledigt från jobbet och hjälpte dig istället för att systern gör det?

Jag tycker med att han varit lite hård mot mig. Förra veckan när han var sjuk så var det ju förståligt att någon skulle hjälpa men nu blir det lite irriterande istället. Dessvärre är det ju bara att glömma pappaledigt eller ledighet på egna villkor här i uk. Mamman får dessutom bara 3mån :down: så här är standard att mamma eller nära familj hjälper första 1,5 mån. Blä för det!

Men ja jag var rätt irriterad på mannen också och tyckte inte riktigt att det var så skoj när han varken tar min oro på allvar eller när han viftar bort min ledsenhet över att han inte kan vara lika delaktig. Han försöker iaf och skickade mig i säng och satt med honom till 01.00 tills mini somnade.

Åhh det var precis vad jag ville höra, vi köpte faktiskt nutramigen igår på rekommendation av ett Apotek här. Så vi började ge mjölken från igår kväll. Luktar inte speciellt gott, typ potatismjöl men mini hade inget emot det.
Hur lång tid tog det innan det blev resultat? Tycker han verkar lugnare men har fortfarande sina "kramper" speciellt i samband med mat. Han sov hela natten i sin säng hörde hur han drog ihop sig och stönade natten igenom men inte så som det varit vissa dagar när han bara skrikit rakt ut och vägrat sova annat än över axeln.

Eftersom jag pumpar med... Någon som vet Hur lång tid tar det innan proteinet går ur mjölken? Har hört två veckor men det måste väl vara ätligt innan dess?
Det jag har hört är att det finns kvar i kroppen 3-4 dagar. Då är det ju rimligt att hålla uppe med mjölk i ca 2 v för att få resultat. Tar det 3-4 dagar innan bebis slutar få i sig mjölk från dig och sedan 3-4 dagar innan bebis fått det ur sitt system så är det ju rimligt att det behövs några dagar till innan de mår bra.

Jag tycker med att han varit lite hård mot mig. Förra veckan när han var sjuk så var det ju förståligt att någon skulle hjälpa men nu blir det lite irriterande istället. Dessvärre är det ju bara att glömma pappaledigt eller ledighet på egna villkor här i uk. Mamman får dessutom bara 3mån :down: så här är standard att mamma eller nära familj hjälper första 1,5 mån. Blä för det!

Men ja jag var rätt irriterad på mannen också och tyckte inte riktigt att det var så skoj när han varken tar min oro på allvar eller när han viftar bort min ledsenhet över att han inte kan vara lika delaktig. Han försöker iaf och skickade mig i säng och satt med honom till 01.00 tills mini somnade.
Nej jag förstår att det inte är lika lätt som här i Sverige men han kan kanske sjukskriva sig några dagar om det inte går att få någon annan ledighet?

Det beror lite på hur allergisk han är. Du borde se resultat inom en vecka ungefär. Men det kan även vara så att tarmarna har fått små sår i sig och då kan det ta längre tid för honom att bli bra. Kräkandet kommer antagligen vara kvar. Om det nu är reflux. Om han kräks på grund av mjölkprotein allergi borde det bli bättre ganska fort.

Om du vill fortsätta amma/pumpa behöver du också äta mjölkprotein fritt. Det tar ca 2 veckor innan allt mjölkprotein är borta ur bröstmjölken. Sen är det mjölkprotein i en massa otippade grejer, bröd, chips tacokrydda, osv. Jag har valt att helt sluta amma istället. På Meadjonssons hemsida tror jag man kan hitta en folder med allt som är mjölkprotein men heter något annat. Jag ska försöka leta efter den.

Också viktigt att notera är att havreprotein och sojaprotein är väldigt lika i sin sammansättning så om du går över till dessa som ersättning så finns risk att han utvecklar allergi även mot dessa protein.

Mvh Miks

För de som undrar hur man får tiden att gå som föräldraledig/om man kan ha kvar hästen/tid för hunden när bebis anlänt:

- Packa in hund, vagn, skötväska, bärsele (utifall att), unge Herrn och dig själv i bilen. Ta gärna med ett äpple.
- Promenad med hund och barnvagn i ca 1 h. Träna inkallningar, fotgående och kasta lite boll med hunden.
- Gör hälften av stallsysslorna medan unge Herrn sover vidare i vagnen.
- Unge Herrn påpekar att det är dax för käk. Amma i halmboxen där det lägligt finns en "soffa" av halmbalar (nåde den som snor någon av soffdelarna :devil::p).
- Ät äpple.
- Blöjbyte på ett schabrak i den uppvärmda sadelkammaren.
- Unge Herrn säger: Roa mig! Så då går vi en sväng och kikar på färgglada bommar och sånt.
- Sitta i halmsoffan en stund till och lyssna på Spotify och sjunga med för att hjälpa unge Herrn att komma till ro och somna.
- Gör färdigt stallsysslorna medan unge Herrn sussar gott i vagnen.
- Ta in pålle och borsta av det viktigaste, sadla och sånt där.
- Rid en stund på banan.
- Tacka pålle för ridtur, släpp ut i hagen och ge en morot.
- Packa in allt och alla i bilen igen och kör hemåt.
:laugh::p

Med tanke på att dagen börjar ganska sent numera när man leker nattuggla och man sedan har ett par timmar med lek och praktiska måstemoment (typ äta frukost, klä på alla och borsta tänderna) så har det mesta av dagen gått när man kommer hem och landar på soffan. Då väntar lunch(för alla) och gos/bus/vila, och alla är nöjda och glada.

Men då ska nämnas att jag blivit duktig på att ta saker som de kommer och stressar inte upp mig ifall unge Herrn tycker att det ska ätas när halva boxen är mockad eller mitt i ett ridpass. Jag anpassar helt efter honom och avbryter det jag gör och är glad för det jag hunnit med. Oftast kan man ju fortsätta en stund senare igen.
Och jag är bara en hobbyryttare som inte pysslar och piffar särskilt mycket med pålle och rider för min egen skull och har helt släppt ambitionerna för stunden. Pålle är nöjd bara vi gör nåt regelbundet :)

Ibland hinner/orkar/har jag lust att ta tag i något här hemma men det känner jag ingen press med att göra. När unge Herrn sover är det "min" tid att göra vad jag vill med, om jag lägger den på att sova eller vara i stallet(som också ger energi) eller något helt annat är upp till mig. Hushållssysslorna kan vi ta när sambon är hemma och hjälpas åt, det funkar ju ypperligt med bärselen:up:

För övrigt så har min humor tagit en helt ny vändning av att gå hemma med unge Herrn och pudelen hela dagarna :D
dels är den nere på den nivån att man kan knäcka sig totalt över värstingspruttarna och kaskadkräkattackerna men den ligger också på nivån "Önskar ers majestät att äta lunch från höger eller vänster tutte?" och annat svammel som får en att gå runt med ett dåraktigt flin. :D

Vi är tre individer här hemma på dagarna. En kung, en tjänare och en gycklare. Ekvationen om vem som är vem löser ni säkert lätt:rofl:

Så klockrent @Positron! :laugh: Vad skönt att du hittat ett så bra koncept för att hinna med allt i stallet också. :) Jag betäckte ju min donna så jag har inte pressen på motion, men jag känner ändå att tiden nog hade funnits på dagarna när lillen sover. Men så har ju jag sån lyx att pålle står tjugo meter från huset så jag slipper hela grejen med att packa in och åka iväg. ;)

Igår var liten vaken från 14-22... Så trött att ögonen liksom trillade ihop av sig själva men inte sova inte! När han äntligen somnat tänkte man ju då att han skulle sova rätt länge, men tre vaknade jag av en fäktande viftande bebis som var klarvaken. :meh: Som tur är så var han bara vaken en stund, åt och somnade om. Men jag har ingen aning om hur länge han hade varit vaken innan han sparkade liv i mig, för han var helt tyst, bara väldigt yvig. :p

Idag har han hittills hållit sitt mer "normala" schema. Jag tog med honom ut i stallet en stund på fm och kikade på hästar, han vart väldigt storögd! :D Sen somnade han i vagnen och vi tog en timmas promenad/powerwalk med vovvan. Jag hann duscha, äta lunch, se ett avsnitt av Så ska det låta och sen somnade jag en stund. Nu verkar det vara dags att vakna igen låter det som.

Nytt besök på sjukhuset idag, blodtrycket var aningen högre igen, läcker fortfarande protein i urinen men bebisen mår prima :). Fick göra min undersökning på någon timme, sedan tog det ytterligare två timmar i väntrummet (!) innan läkaren konstaterade att det är normalt att blodtrycket stiger och att man läcker proteiner i slutet på graviditeten... Hade de tagit om blodtrycket då så hade det nog varit rätt mycket högre ;). Sur och hungrig tar jag mig hem och får reda på att bilen som jag nyss lagat för en massa tusenlappar inte startar. Nåja, nu kan dagen bara bli bättre.

Ni som fått graviditetspenning, har ni kunnat se lång tid i förväg hur mycket ni får? På försäkringskassans hemsida så kan jag inte se att jag kommer få någon graviditetspenning alls i februari, bara föräldrapenning. Men när jag fick pengar i januari så syntes det först samma dag hur mycket de betalade ut. Blir det samma nu tro?

Nytt besök på sjukhuset idag, blodtrycket var aningen högre igen, läcker fortfarande protein i urinen men bebisen mår prima :). Fick göra min undersökning på någon timme, sedan tog det ytterligare två timmar i väntrummet (!) innan läkaren konstaterade att det är normalt att blodtrycket stiger och att man läcker proteiner i slutet på graviditeten... Hade de tagit om blodtrycket då så hade det nog varit rätt mycket högre ;). Sur och hungrig tar jag mig hem och får reda på att bilen som jag nyss lagat för en massa tusenlappar inte startar. Nåja, nu kan dagen bara bli bättre.

Ni som fått graviditetspenning, har ni kunnat se lång tid i förväg hur mycket ni får? På försäkringskassans hemsida så kan jag inte se att jag kommer få någon graviditetspenning alls i februari, bara föräldrapenning. Men när jag fick pengar i januari så syntes det först samma dag hur mycket de betalade ut. Blir det samma nu tro?

Seg läkare!

Jag kunde inte heller se förrän samma dag som pengarna kom, fp däremot har jag kunnat se i förväg. :)

Utbetalningarna går att se dagen innan. Jag ska ha 5 dagar grav-penning och resten föräldrapenning nu nästa vecka, men kan också bara se f-penning och barnbidrag av nån anledning.

Dagens träning:
DSC_0197_zpsun4i67we.jpg

Ibland är jag nog lite för envis för mitt eget bästa ;) Lägg till 5 cm nyfallen kramsnö också... Svor över snö i framdäcken redan när jag var ute med hundarna (fick bli en kortare promenad idag) men ger mig ändå iväg till affären- UTAN att be grannen jag träffade i postkön om hjälp.

Dagens träning:
DSC_0197_zpsun4i67we.jpg

Ibland är jag nog lite för envis för mitt eget bästa ;) Lägg till 5 cm nyfallen kramsnö också... Svor över snö i framdäcken redan när jag var ute med hundarna (fick bli en kortare promenad idag) men ger mig ändå iväg till affären- UTAN att be grannen jag träffade i postkön om hjälp.
Men vad är det i paketet dåååå?!?:p

I söndags var det ju magknip deluxe här, orolig på måndag fm också. Då hade jag ätit två delicatobollar mitt på dagen på lördagen. Sen dess har det varit mer som vanligt och idag har han varit sig själv. Igår kväll kl 19 åt jag en delicatoboll igen för att se om det gav nånting. Nu är det magknip igen... Är väl bara att inse att "kan innehålla spår av mjölkprotein" räcker för vår stackars lilla kille... :( Det är så himla jobbigt att se honom ha så ont... Magen riktigt krampar. Han tar i så han är alldeles högröd i ansiktet och blir alldeles kallsvettig... :cry: Nu jävlar skiter jag i allt vad det där heter.

Nån skrev att det även är mjölkprotein i tacokrydda. Jag har läst och läst på förpackningen men inte sett nåt så vi har ätit tacos ett par gånger. Alla gånger har han sen varit lite gnällig och extra gasig, vilket jag bortförklarat med att det kanske var för starkt kryddat eller att det lätt blir så om man äter för mycket grönsaker. Men det kan ju alltså ha att göra med mjölk där också då. Vad i kryddblandningen är mjölk!?

Amningskudde (vansinnigt skön men luktar kemiskt :confused:), nattlampa och nytt spjälskydd (vårt gamla ärvda visade sig ha fel mått).
Vad är det som gör amningskudden så väldigt bra? Vad gjorde att du kände att du hade ett behov av en?

Jag använder mig av det som är i närheten;kudde, täcke, armstöd, sitta med korsade ben, pudeln osv och har inte riktigt känt ett behov. Men om det är så revolutionerande som vissa verkar tycka kanske man ska testa. Man spenderar ju rätt många timmar med att amma :p

Vad är det som gör amningskudden så väldigt bra? Vad gjorde att du kände att du hade ett behov av en?

Jag använder mig av det som är i närheten;kudde, täcke, armstöd, sitta med korsade ben, pudeln osv och har inte riktigt känt ett behov. Men om det är så revolutionerande som vissa verkar tycka kanske man ska testa. Man spenderar ju rätt många timmar med att amma :p
Enligt min åsikt är amningskudden bra pga följande: den är fastare än huvudkuddarna, den ligger mer stilla än mindre kuddar eftersom man fäster den runt sig, iom att den är så stor ger den stöd längs större del av barnets kropp och man behöver inte bära upp barnet med armkraft utan barar stötta det.

Nu när bebis börjar bli större är det inte lika svårt att få till en bra position även utan kudden, så om man har ett stort barn redan från början kanske man inte upplever behovet så stort.

I söndags var det ju magknip deluxe här, orolig på måndag fm också. Då hade jag ätit två delicatobollar mitt på dagen på lördagen. Sen dess har det varit mer som vanligt och idag har han varit sig själv. Igår kväll kl 19 åt jag en delicatoboll igen för att se om det gav nånting. Nu är det magknip igen... Är väl bara att inse att "kan innehålla spår av mjölkprotein" räcker för vår stackars lilla kille... :( Det är så himla jobbigt att se honom ha så ont... Magen riktigt krampar. Han tar i så han är alldeles högröd i ansiktet och blir alldeles kallsvettig... :cry: Nu jävlar skiter jag i allt vad det där heter.

Nån skrev att det även är mjölkprotein i tacokrydda. Jag har läst och läst på förpackningen men inte sett nåt så vi har ätit tacos ett par gånger. Alla gånger har han sen varit lite gnällig och extra gasig, vilket jag bortförklarat med att det kanske var för starkt kryddat eller att det lätt blir så om man äter för mycket grönsaker. Men det kan ju alltså ha att göra med mjölk där också då. Vad i kryddblandningen är mjölk!?
Hur är det med annan choklad du äter? Reagerar han på det också? Min lilla reagerar på om jag äter mycket choklad. Brukar försöka begränsa mig till två rutor riktigt mörk choklad eller en rad mjölkchoklad åt gången. Ska tydligen inte vara helt ovanligt att bebisar reagerar på choklad.

Jag tänkte som du skriver innan bebis kom, har dock inte tyckt att det räckt med vanliga kuddar utan har fått ont i axlar/rygg.
Nu när jag testat den så ger den bättre höjt/stöd/position för bebis och går att lägga runt mig och ger då stöd hela vägen så jag kan sitta helt avslappnad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter