Usch nu är jag gnällig . Magen har sjunkit ner lite vilket väl är positivt, men något har hänt med min magsäck för nu håller den inte alls tätt uppåt längre. Det känns som om det står mat halvvägs upp i matstrupen och jag har kräkts några gånger igår och idag. Har ätit omeprazol sedan flera månader men uppstötningarna är inte sura så det känns inte som om det hjälper att äta fler tabletter. Utan det är precis som att övre magmunnen inte stänger till helt . 4 dagar kvar till BF nu, måtte det inte dröja mycket längre!
Läste för övrigt en hemsk historia om en förstagångsföderska som födde en unge på 6 (!!!) kg och naturligtvis sprack hon hela vägen. Och även om jag har fått lugnande besked av min barnmorska att mitt barn känns normalstort (eller huvudet var normalstort) så undrar jag ju hur bra koll de har egentligen. Jag vill inte föda en unge på 5-6 kg vaginalt... Så hur stor är egentligen risken för ett för stort barn om man gått upp över 30 kg (varav de sista 5 kg den allra sista tiden) och magen ligger strax över översta kurvan? Min barnmorska hävdar att det är mest vätska och att det är bebisens position som avgör hur kurvan blir men någonstans i bakhuvudet så viskar en liten röst "så säger hon bara för att du inte ska vara rädd för att föda". Jag var normalviktig när jag blev gravid och jag var själv normalstor när jag föddes. Det ska i alla fall vara till min fördel har jag förstått.
Och jag har en bekant som gick upp 47 kilo och födde normalstor bebis. Den enda jag vet som fick en 5kilos är min mamma, men då fick hon graviditetsdiabetes. Så jag tror risken är minimal! Försök ignorera skräckpropagandan, mig hjälpte det mycket att det ständigt var lugn personal närvarande som hade full koll och hjälpte mig så allt fortskred på bästa sätt. Det kommer du också få!