Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får väl mat där? Jag har iaf fått både mat o mellanmål båda gångerna. Däremot har inte sambon fått, första gången hade han med sig lasange som han värmde där och andra gången köpte han i ett närliggande café.
Har läst att en del tar med sig godis o likn men det skulle jag aldrig få i mig under en förlossning. Skulle jag ha med nåt så hade jag satsat på nåt med mer långsiktig energi i.

Hur har ni andra tänkt kring namn? Vår flicka är fortfarande namnlös. Vi väljer mellan två namn. Jag har varit inställd på det ena under i stort sett hela graviditeten men nu när hon är här så är jag osäker. Jag vet inte om jag är osäker pga att dottern på 4 1/2 år har blivit så involverad o verkligen förespråkar det andra namnet eller om det beror på nåt annat (att hon inte passar i det som jag tänkt?). Beslutsångest har vi iaf!
Jag har fått besked om att man får en macka och ett glas cider när allt är över, men ska vi vara där i över 12 timmar innan den där mackan så behöver jag kanske lite påfyllning av batterierna innan det? Jag är rätt hungrig av mig i vanliga fall...

Hur har ni andra tänkt kring namn? Vår flicka är fortfarande namnlös. Vi väljer mellan två namn. Jag har varit inställd på det ena under i stort sett hela graviditeten men nu när hon är här så är jag osäker. Jag vet inte om jag är osäker pga att dottern på 4 1/2 år har blivit så involverad o verkligen förespråkar det andra namnet eller om det beror på nåt annat (att hon inte passar i det som jag tänkt?). Beslutsångest har vi iaf!

Vår tös fick det namn vi hade planerat för under graviditeten så hon hette det direkt. Vi hade ett pojknamn och ett flicknamn i förväg. Det enda barn som haft synpunkter på namnet är en väns dotter och de förslag hon hade avfärdade vi direkt då vi inte alls gillar dem. Du får väl känna efter ett tag till? Kalla henne de olika namnen för dig själv och gärna även högt när det bara är du och bebis. Se vad som passar och vad du känner dig bekväm med.

Tips på lämplig mat att ta med sig till förlossningen? Till mig alltså. Det står att man ska ha energirika mellanmål med sig men då tänker jag på kylvaror typ risifrutti och kvarg. Veteskorpor kanske? Vill man har någon riktig mat? Undrar om det kan vara en idé att ha fryst soppa eller pasta hemma.

Undrar också om man får ha 2 stödpersoner med sig till förlossningen. Sambon är tänkt att vara huvudstödperson men jag vill gärna att min mamma är standby om sambon behöver pausa.
Vi hade inte med nåt mtp att vi kom in så oförberedda i var vi trodde var annat ärende till sjukhuset. Sambon hade behövt ha med sig typ mikromat till sig, jag bad honom köpa choklad vid nåt tillfälle men annars klarade jag mig fint på mat från förlossningen :) Fick typ mackor, lasagne och mikropizza under lördagen, sen när värkarna väl var igång fick man/jag dock bara äta flytande så då blev det nyponsoppa och smoothie.

Tror att både kyl och mikro fanns att använda där.

Vår lilla stjärna har börjat få rejält med humör och åsikter redan. Hon protesterar vilt om man lägger ner henne när hon vill vara uppe. Hon har börjat bli uttråkad på ett annat sätt nu, vill inte ligga och titta på saker på samma sätt som tidigare. Hon skall bäras runt och titta på grejer jämt, jag hinner knappt plocka fram min frukost innan hon börjar skrika om att hon inte vill sitta i babysittern längre och den gillade hon väldigt innan.

Det är inte helt lätt att hitta på nya roliga grejer i en liten lägenhet. Hade hon varit mer intresserad av sina leksaker eller annan finmotorik kunde man ju kanske roat henne mer med det, men de är inte så skoj. Helst vill hon stå upp eller sitta hela tiden. Gärna framför TV:n och program som är allt annat är barnvänliga. Har försökt med Babblarna på datorn, men de är inte intressanta alls, Teletubbies kunde hon titta på typ en minut.

Sambon tycker att hon redan blivit bortskämd eftersom hon skriker tills hon får som hon vill :D

Du får väl mat där? Jag har iaf fått både mat o mellanmål båda gångerna. Däremot har inte sambon fått, första gången hade han med sig lasange som han värmde där och andra gången köpte han i ett närliggande café.
Har läst att en del tar med sig godis o likn men det skulle jag aldrig få i mig under en förlossning. Skulle jag ha med nåt så hade jag satsat på nåt med mer långsiktig energi i.

Vi pratade namn rätt tidigt i graviditeten och kom fram till 1-2 starka kandidater. Ville dock inte bestämma nåt helt innan han var här, just för att risken är att det inte "passar". Men han fick snabbt namnet vi var inne på från början (som sambon alltid velat ha). Mellannamn är också klara men jag har beslutsångest om efternamn.. Vi är inte gifta, sambon vill ha sitt efternamn, jag tänker att jag tar sambons namn om/när vi gifter oss men han är inte övertygad om giftermål. Har ingen brådska men på sikt vill jag ju inte ha annat namn än lilleman... Funderar på dubbla men det känns så långt.

Januari
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke

Februari
4/2 - Evenstar, 1:a barnet, 28 år, Stockholm, pojke
24/2 - Milosari, 1:a barnet 35 år

Förlösta vintertrådsbebisar!
9/11
(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås
10/12 (11/12) Havanna a.k.a Bönan, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund
30/12 (24/12) Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg
1/1 (4/1) Pojke, Riru, 1:a barnet
15/1 (24/1) Pojke, Positron, 1:a barnet, Halmstad
26/1 (14/1) Joseph - Pojke, Janey, 26 år, 1:a barnet London
31/1 (5/2) Vincent, Pojke, Jenka, 1a barnet, Stockholm
11/2 (7/2) Flicka, Mois, 2:a barnet (namnlös), 31 år, södra Skåne
16/2 (26/2) Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka

Idag har V varit med på sin första hundträning. Gångavstånd hemifrån och han låg och sov i 1½ timme och vaknade lagom tills vi skulle gå hem :)
(Väl hemma insåg jag att ena bröstet läckt över typ hela tröjan. Får visst se till att inläggen ligger ordentligt om jag ska vistas bland folk inne).

Januari
12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke

Februari
24/2 - Milosari, 1:a barnet 35 år

Förlösta vintertrådsbebisar!
9/11
(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås
10/12 (11/12) Havanna a.k.a Bönan, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund
30/12 (24/12) Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg
1/1 (4/1) Pojke, Riru, 1:a barnet
15/1 (24/1) Pojke, Positron, 1:a barnet, Halmstad
26/1 (14/1) Joseph - Pojke, Janey, 26 år, 1:a barnet London
31/1 (5/2) Vincent, Pojke, Jenka, 1a barnet, Stockholm
11/2 (7/2) Flicka, Mois, 2:a barnet (namnlös), 31 år, södra Skåne
16/2 (26/2) Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka
20/2 (4/2) Pojke, Evenstar, 1a barnet, Stockholm

Namn är inte riktigt klart än. Vi funderar på Albin eller Oscar!

Vad är det för gräns? Jag har bara läst att koffein kan man dricka för det är så små mängder som går över i mjölken.

6 koppar tror jag det var, och att koffeinet skulle ta tre dagar för bebisen att få ur sig men att just upp till 6 koppar inte skulle påverka nämnvärt och var OK. Och jag har ju hävt i mig minst 3 muggar om dagen som blir långt mer än det så då blir det ju bara mer och mer som bebis får i sig och inte gör sig av med alls.
Men det är kanske olika rekommendationer beroende på var man bor.

Jag har fått besked om att man får en macka och ett glas cider när allt är över, men ska vi vara där i över 12 timmar innan den där mackan så behöver jag kanske lite påfyllning av batterierna innan det? Jag är rätt hungrig av mig i vanliga fall...
Jag hade med mig godis mackor risifrutti och chips och åt dels innan men framför allt efter. Käkade upp mina två mackor, en av pappans en risifrutti plus en chipspåse. Var ashungrig!

Tips på lämplig mat att ta med sig till förlossningen? Till mig alltså. Det står att man ska ha energirika mellanmål med sig men då tänker jag på kylvaror typ risifrutti och kvarg. Veteskorpor kanske? Vill man har någon riktig mat? Undrar om det kan vara en idé att ha fryst soppa eller pasta hemma.

Undrar också om man får ha 2 stödpersoner med sig till förlossningen. Sambon är tänkt att vara huvudstödperson men jag vill gärna att min mamma är standby om sambon behöver pausa.
Vi hade med energibars och proteindryck, sånt kräver ju varken kyl eller micro så det kändes smidigt, kunde ju ligga i bb-väskan ett par veckor utan att bli dåligt. Och kexchoklad! :D

I Lund där jag födde fick man ha med sig två anhöriga!

Ang mat så hade vi inte med oss någon men vi hade inte hunnit äta något och jag fick knappt i mig vatten/saft under förlossningen.

Tack för alla tips om mat! Jag ska köpa hem lite gott att ta med för jag vågar inte räkna med att det går fort eller att de ska erbjuda mat som jag vill äta (äter inte kött och har varit rätt så känslig mot laktos sedan jag blev gravid).

Tack för alla tips om mat! Jag ska köpa hem lite gott att ta med för jag vågar inte räkna med att det går fort eller att de ska erbjuda mat som jag vill äta (äter inte kött och har varit rätt så känslig mot laktos sedan jag blev gravid).
Det borde inte vara några problem att kunna få både vegetariskt och laktosfritt. Jag är kräsen med kött och äter hellre vegetariskt när jag inte äter hemma och sambon har svårt för laktos. Till och med mackorna gick att få laktosfritt och då hade vi inte förvarnat om det:) och vi fick mat som passade oss på BB också :up:

Vår lilla stjärna har börjat få rejält med humör och åsikter redan. Hon protesterar vilt om man lägger ner henne när hon vill vara uppe. Hon har börjat bli uttråkad på ett annat sätt nu, vill inte ligga och titta på saker på samma sätt som tidigare. Hon skall bäras runt och titta på grejer jämt, jag hinner knappt plocka fram min frukost innan hon börjar skrika om att hon inte vill sitta i babysittern längre och den gillade hon väldigt innan.

Det är inte helt lätt att hitta på nya roliga grejer i en liten lägenhet. Hade hon varit mer intresserad av sina leksaker eller annan finmotorik kunde man ju kanske roat henne mer med det, men de är inte så skoj. Helst vill hon stå upp eller sitta hela tiden. Gärna framför TV:n och program som är allt annat är barnvänliga. Har försökt med Babblarna på datorn, men de är inte intressanta alls, Teletubbies kunde hon titta på typ en minut.

Sambon tycker att hon redan blivit bortskämd eftersom hon skriker tills hon får som hon vill :D
Hua sån där är unge herrn redan nu. Undra vart det ska sluta:nailbiting:
Till och med min mamma reagerade på att det var en bebis med väldigt starka åsikter om hur saker ska vara och han markerar tydligt när det inte är rätt. På så vis en ganska lätt bebis för man vet när det är fel ;)

Fram tills i fredags har sitta varit grejen. Men då var inte det bra och då visade det sig att stå var den nya grejen.

Tv är skoj, musik är skoj och titta ut genom fönster är jätteskoj. Kan hålla med dig om lägenhet, inspirationen är väl lite sådär...
vad tycker hon om att titta i spegel? Det fick kompisens barn dille på och kunde titta i timmar!

Jag är trött ibland och orkar inte heller hela tiden. ;)

Vi håller i duschen eller över handfatet. Har en potta som han får prova ibland också.
Tänkte skaffa en bumbo toasits, kanske kan vara något? :)

Gjorde en snabb googling efter dessa men de verkar vara för större barn, eller finns det olika storlekar?

För övrigt så visade det sig att anledningen till att bebis ligger och gnyr och har sig var för att han var hungrig... Har tidigare försökt amma och flytta honom intill mig när han betett sig så men han har bara somnat om. Så inatt tog jag upp honom och gick ut i vardagsrummet och ammade i soffan och då åt han friskt och inget mer gnäll utan sov gott i ytterligare några timmar tills det började igen, samma där - ut i soffan och amma sen sova igen. Ibland känns det som att jag glömmer bort saker som tidigare varit så uppenbart. Såklart han är hungrig när han inte ätit på så länge :p

Och idag levererades min bärsjal! Ligger i tvätten just nu, hoppas bebis kommer gilla den så jag kan bli lite mer rörlig här hemma.
Samt vore trevligt om jag kunde ha möjlighet att få utlopp för mitt nördiga intresse och spela lite dataspel med bebis i sjalen :angel:

Gjorde en snabb googling efter dessa men de verkar vara för större barn, eller finns det olika storlekar?

För övrigt så visade det sig att anledningen till att bebis ligger och gnyr och har sig var för att han var hungrig... Har tidigare försökt amma och flytta honom intill mig när han betett sig så men han har bara somnat om. Så inatt tog jag upp honom och gick ut i vardagsrummet och ammade i soffan och då åt han friskt och inget mer gnäll utan sov gott i ytterligare några timmar tills det började igen, samma där - ut i soffan och amma sen sova igen. Ibland känns det som att jag glömmer bort saker som tidigare varit så uppenbart. Såklart han är hungrig när han inte ätit på så länge :p

Och idag levererades min bärsjal! Ligger i tvätten just nu, hoppas bebis kommer gilla den så jag kan bli lite mer rörlig här hemma.
Samt vore trevligt om jag kunde ha möjlighet att få utlopp för mitt nördiga intresse och spela lite dataspel med bebis i sjalen :angel:

Går att hålla mindre barn på bumbon också, provade hos syrran häromveckan. Annars har biltema tydligen en potta som många tycker är bra. Nu är min rätt stadig av sig iof, kan tänka mig att det är knepigare med barn som inte håller upp sig själva än. Behöver sällan stötta nacken på min tex.

Hua sån där är unge herrn redan nu. Undra vart det ska sluta:nailbiting:
Till och med min mamma reagerade på att det var en bebis med väldigt starka åsikter om hur saker ska vara och han markerar tydligt när det inte är rätt. På så vis en ganska lätt bebis för man vet när det är fel ;)

Fram tills i fredags har sitta varit grejen. Men då var inte det bra och då visade det sig att stå var den nya grejen.

Tv är skoj, musik är skoj och titta ut genom fönster är jätteskoj. Kan hålla med dig om lägenhet, inspirationen är väl lite sådär...
vad tycker hon om att titta i spegel? Det fick kompisens barn dille på och kunde titta i timmar!

Nja, spegel är inte så uppskattat än. Hon kan tycka att det är kul att titta på mig i spegeln, men sig själv? Inte än. Så där faller ju principen med att roa med spegeln om jag måste stå och hålla henne framför den stora spegeln istället för att låta henne ligga vid en mindre spegel som är gjord för bebisar.

Funderar på att skaffa en ergobaby 360-sele för att kunna bära med henne och ändå kunna tex laga mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar