Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mest diskussioner om mat i samband med förlossning :D

Då har jag inte missat så mycket :D

På Mvc sa de dock till mig att ät innan du åker in, för du vet inte hur sugen på mat du kommer vara, samt när du får äta igen. Jag åt frukost mellan värkarna här hemma, åkte in vid 6 på morgonen och fick ingen mat, annat än nypnsoppa/saftsoppa fören 11 på förmiddagen efter.

Jag pysslade lite med brorsans (även min, men han är äldre) gamla barnstol igår. Ska bara fixa ett band sedan så :D
Bättre begagnad!
Jag var inne på att måla om den, men kom fram till att giftfri plastfärg inte var det lättaste. Så det fick bli en ordentlig dusch istället.

12745433_10208698083348504_5032046327660259907_n.jpg

Jag pysslade lite med brorsans (även min, men han är äldre) gamla barnstol igår. Ska bara fixa ett band sedan så :D
Bättre begagnad!
Jag var inne på att måla om den, men kom fram till att giftfri plastfärg inte var det lättaste. Så det fick bli en ordentlig dusch istället.

Vad fin den blev. Vi hade också en sådan hemma när vi var små. En mörkbrun med beige galonsits :yuck: Men den var modern när kära mor och far köpte den till mig och den dög till brorsorna också.

Usch, nu hotar de med att sätta igång mig... Jag har övertalat dem att vänta några dagar till i alla fall. Någon som blivit igångsatt och sedan fått en normal förlossning? För mig är igångsättning = allehanda sätt att börja med som ändå leder till värkstimulerande dropp och värkstormar som leder till EDA och mycket högre risk för snitt. Men det behöver kanske inte alls vara så dramatiskt? Ska tillbaka på torsdag och hoppas att blodtrycket inte har stigit ännu mer då.

Bättre begagnad!

En sån hade vi på dagis. Jag älskade den!

Bättre begagnad!

Åh en sån har mamma hemma fast i trä. Såg faktiskt annons på sån så de finns kvar men snordyra. Mamma är dagmamma så jag anar att hon vill ha kvar sin.

Jahopp, då har jag blivit av med min ridhjälp och är tillbaka på ruta ett vad gäller att kombinera bebis och häst. Har försökt ett par varianter med arbete från marken tillsammans med bebis, men varken att sitta i selen eller ligga i vagnen är helt optimalt.

Är rädd att bebis inte skall klara att parera med huvudet om hästen drar när jag har bebis i selen och i vagnen skrek hon så fort jag kom på säkert avstånd med hästen. Att ta promenader med bebis i sele och hästen på släp har funkat bra, men det ger tyvärr inte hästen tillräckligt med stimulans.

Att hinna rida tillräckligt långa pass för att hästen ska vara nöjd hinns inte med mer än ett par gånger i veckan och det är för lite. Nu hade det varit skönt att ha hästen hemma eller på fullservice så att man inte behövde lägga 3 timmar per dag för att hinna både sköta och motionera djuret.

Usch, nu hotar de med att sätta igång mig... Jag har övertalat dem att vänta några dagar till i alla fall. Någon som blivit igångsatt och sedan fått en normal förlossning? För mig är igångsättning = allehanda sätt att börja med som ändå leder till värkstimulerande dropp och värkstormar som leder till EDA och mycket högre risk för snitt. Men det behöver kanske inte alls vara så dramatiskt? Ska tillbaka på torsdag och hoppas att blodtrycket inte har stigit ännu mer då.
De ville gärna att jag skulle ha EDA just pga blodtrycket. Dels sjunker det ofta när man sätter den, dels för att smärta höjer.

De ville gärna att jag skulle ha EDA just pga blodtrycket. Dels sjunker det ofta när man sätter den, dels för att smärta höjer.
*mutter mutter* det var ju inte alls min plan det här... Men visst hade du rätt mycket för högt? Tror mitt var 157/92 som högst idag och det skulle vara okej fortfarande. Kanske ska börja med en strykning på torsdag och se om saker och ting kommer igång av sig självt med det?

Jag hade väl så som du beskriver men ändå en normal förlossning så sätt.
Igångsättning som inte startade igång (tillräckligt snabbt) utan dropp, fick dropp som ledde till EDA pga värkar utan uppehåll. Men när jag fått EDA så var det lugnt. Från regelbundna värkar till han var ute tog det 5 timmar. Men dom sa att jag fick en snabb förlossning för att vara igångsättning så några 5 timmar skulle jag inte räkna med om jag var du.
Men från dom började igångsättningen så tog det 15 timmar men dom 10 första så kände eller hände det ju inget. Dom satte gel två ggr, tog vattnet och väntade på att det skulle starta men det drog aldrig igång så snabbt som dom önskade så då fick jag droppet och det var först då det började hända saker.
Nu vid sista förlossningen skrev jag in i mitt förlossningsbrev att jag ville ha EDA innan dom sätter dropp om det skulle bli nödvändigt. Vore jag dig så skulle jag be om den på förhand om dom tänker sätta droppet. Värkarna med droppet är mycket värre än värkarna utan droppet. Jag har gjort både ock och det är min erfarenhet.
Hoppas dock du slipper bli igångsatt :)

Igångsättning som inte startade igång (tillräckligt snabbt) utan dropp, fick dropp som ledde till EDA pga värkar utan uppehåll. Men när jag fått EDA så var det lugnt. Från regelbundna värkar till han var ute tog det 5 timmar. Men dom sa att jag fick en snabb förlossning för att vara igångsättning så några 5 timmar skulle jag inte räkna med om jag var du.
Men från dom började igångsättningen så tog det 15 timmar men dom 10 första så kände eller hände det ju inget. Dom satte gel två ggr, tog vattnet och väntade på att det skulle starta men det drog aldrig igång så snabbt som dom önskade så då fick jag droppet och det var först då det började hända saker.
Nu vid sista förlossningen skrev jag in i mitt förlossningsbrev att jag ville ha EDA innan dom sätter dropp om det skulle bli nödvändigt. Vore jag dig så skulle jag be om den på förhand om dom tänker sätta droppet. Värkarna med droppet är mycket värre än värkarna utan droppet. Jag har gjort både ock och det är min erfarenhet.
Är det vanligt med dropp om man inte blir igångsatt? Droppet påverkar även krystvärkarna va?

*mutter mutter* det var ju inte alls min plan det här... Men visst hade du rätt mycket för högt? Tror mitt var 157/92 som högst idag och det skulle vara okej fortfarande. Kanske ska börja med en strykning på torsdag och se om saker och ting kommer igång av sig självt med det?
Ja, tror det låg på 190/110 när jag kom in, hade ändå varit ok på morgonen. Fortfarande mitt val om eda såklart.

Ja dropp utan EDA känns inte som jag ger mig på. Då har jag liksom redan förlorat kontrollen över processen och det känns inte som om det finns något naturligt över kemiskt inducerade värkar. Men helst hade jag ju velat att det blev lugnt och sansat hela alltet, så jag i alla fall får en chans att klara det på egen hand...

Haha jag hade tänkt svara @Balahé att bebis som roar sig själv känns väldigt avlägset. Men så har något hänt som över en natt! Nu tycker han att det är väldigt bra att ligga och greja själv på en filt på golvet. Snackar en massa, sprattlar omkring och tittar på allt. Det är typ första gången man kan lägga honom ifrån sig mer än 2 minuter när han är vaken utan att han protesterar.

Mvh
En mycket nöjd och glad mamma :D:up:

(Och ja, köp en sele! Det är toppen att ha!)

Är det vanligt med dropp om man inte blir igångsatt? Droppet påverkar även krystvärkarna va?

Du menar det värkstimulerande droppet?
Ja, i vissa fall så kan man få det ändå. Jag blev ju igångsatt första gången i förtid. Andra gången så startade det av sig självt men när jag var öppen 7 cm så klingade mina värkar av lite och då fick jag droppet för att få fart i dom igen. 10 min senare bad jag om EDA och då hade det fungerat finfint på lustgasen i flera timmar innan jag fick droppet.
Nu tredje gången så skrev jag ju att jag ville ha EDA innan droppet men det gick så jävla snabbt alltihopa så jag klarade mig på lustgasen. Var nästan fullt öppen när jag kom in så varken dropp eller EDA var ett alternativ. Där fick jag lite revansch :D
Och ja, EDA kan påverka krystvärkarna men det har inte jag märkt av. Har krystat för kung och fosterland båda dom gångerna jag haft EDA. (Å bara spruckit 2 stygn)

Vad fin den blev. Vi hade också en sådan hemma när vi var små. En mörkbrun med beige galonsits :yuck: Men den var modern när kära mor och far köpte den till mig och den dög till brorsorna också.

Tack :)Jag är glad att morsan valde en blå och inte mörkbrun ;)
Hittade en tjock vaxduk på Rusta som jag klädde om sitsarna i, galonet är dock kvar under.
Brorsan fick den nu -85 efter det har jag och två kusiner använt den. :D

Åh en sån har mamma hemma fast i trä. Såg faktiskt annons på sån så de finns kvar men snordyra. Mamma är dagmamma så jag anar att hon vill ha kvar sin.
Nya kostar de mellan 1100:- och 2000:- beroende på vart man hittar och vilken typ man vill ha. Trä eller plast, denna är i plast alltså den "nyare" modellen.

De började prata om värkstimulerande dropp för min del eftersom jag hade så svaga/korta/glesa krystvärkar. Det var då jag bestämde mig att nu ska han ut eftersom jag knappt haft ont innan dess och hade hört att värkarna man får av droppet var riktigt onda och jag tyckte att det kändes onödigt när jag redan kommit så långt på vägen:p

Ja dropp utan EDA känns inte som jag ger mig på. Då har jag liksom redan förlorat kontrollen över processen och det känns inte som om det finns något naturligt över kemiskt inducerade värkar. Men helst hade jag ju velat att det blev lugnt och sansat hela alltet, så jag i alla fall får en chans att klara det på egen hand...

Nä, det kan jag säga att skillnad på värkarna är det verkligen! Så propsar dom på droppet så kräv EDA innan.
Dom riktiga värkarna är en baggis i jämförelse tycker jag mot dom konstgjorda.
Jag hade gjort som du gör just nu, hellre gå ett par dagar till i graviditeten än bli igångsatt. Börjar det kännas jobbigt så tänk på att det är väldigt positivt att hellre gå över och låta det starta av sig självt än att sätta igång det på konstgjord väg. Kan du stå ut med dina krämpor lite till och blodtrycket håller sig någorlunda så har du din bebis hos dig snart ändå :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 990
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?