Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ofta äter han? Har brösten svullnat något och blivit ömma? Han är ju bara ett par dagar, det kan ta upp till 5 dygn innan den mogna mjölken rinner till. Om du vill amma så försök ge ersättning efter att han ammat så att brösten stimuleras först. De kan hamna i lite paltkoma om de får ersättning, så ge lite men ofta om det behövs ersättning så ni inte missar amningstillfällen.

Obs, detta är skrivet utifrån att du vill helamma.

Vår son heter Albin i mellannamn. :)

Första natten var jag precis nysnittad och då låg han mest hos pappa. Men nätterna efter har han legat klistrad på mig och snuttat ganska mycket. Även på dagen så mycket han velat men har varit mer vila också då. Brösten har inte svullnat än/ gör ont mer än bröstvårtorna. Men det verkar vara något på gång nu. Efter att han fick första ersättningen fick han nog lite ny ork, för efter det har han kunnat ta bra tag och orkat amma ganska långa stunder. Ger ersättning var tredje timme nu och ammar innan det, ibland även emellan. Han verkar få bättre tag nu efter tungklippet med.
Jag frågade idag om pump kan stimulera igång mjölken mer, då jag inte upplever att handstimulans hjälper så mycket. Så fick prova en pump och det kom faktiskt ut så att vi kunde ge honom några matskedar! skönt att vet att det i alla fall kommer nånting när han suger :)

Nu är det bara mina ben/fötter och min mage som det ska bli ordning på - mina ben ser ut som elefantben och mina fötter har nog fått dubbel storlek. Väldigt obehagligt. Linkade ner och köpte stödstrumpor på Apoteket idag så får vi se om det kan hjälpa. Magen är uppblåst och öm, gör mer ont än snittet :/

Det är svårt med namn - vi hade inte många pojknamn vi kunde tänka oss båda två. När man är lärare är det många namn som går bort till slut, men Albin har klarat sig :D

Droppet hjälpte inte ett skvatt för mig, de bara drog på mer och mer utan att något hände så det är nog olika hur onda värkar man får av det :)

Ja dropp utan EDA känns inte som jag ger mig på. Då har jag liksom redan förlorat kontrollen över processen och det känns inte som om det finns något naturligt över kemiskt inducerade värkar. Men helst hade jag ju velat att det blev lugnt och sansat hela alltet, så jag i alla fall får en chans att klara det på egen hand...

Mig satte de eda på innan de kopplade in droppet, just för att det skulle bli intensiva värkar av droppet. Att edan inte tog är ju en annan femma... Allt är lite dimmigt efter det där droppet må jag säga.

Med mitt andra barn gick vattnet hemma men jag fick inga egna värkar så jag fick värkstimulernade dropp i samband med att vi åkte in på kontroll. De ökade droppet sakta eftersom jag hade dålig erfarenhet från första barnet och denna gång fick jag normala värkar med ett normalt förlopp. Det tog 6,5h och jag klarade mig på enbart andning denna gång.

Jag tror inte man kan säga generellt hur det blir utan det är individuellt och jag reagerade olika på droppet båda gångerna. Första gången kunde de inte ens höja från "startdosen".

Första natten var jag precis nysnittad och då låg han mest hos pappa. Men nätterna efter har han legat klistrad på mig och snuttat ganska mycket. Även på dagen så mycket han velat men har varit mer vila också då. Brösten har inte svullnat än/ gör ont mer än bröstvårtorna. Men det verkar vara något på gång nu. Efter att han fick första ersättningen fick han nog lite ny ork, för efter det har han kunnat ta bra tag och orkat amma ganska långa stunder. Ger ersättning var tredje timme nu och ammar innan det, ibland även emellan. Han verkar få bättre tag nu efter tungklippet med.
Jag frågade idag om pump kan stimulera igång mjölken mer, då jag inte upplever att handstimulans hjälper så mycket. Så fick prova en pump och det kom faktiskt ut så att vi kunde ge honom några matskedar! skönt att vet att det i alla fall kommer nånting när han suger :)

Nu är det bara mina ben/fötter och min mage som det ska bli ordning på - mina ben ser ut som elefantben och mina fötter har nog fått dubbel storlek. Väldigt obehagligt. Linkade ner och köpte stödstrumpor på Apoteket idag så får vi se om det kan hjälpa. Magen är uppblåst och öm, gör mer ont än snittet :/

Det är svårt med namn - vi hade inte många pojknamn vi kunde tänka oss båda två. När man är lärare är det många namn som går bort till slut, men Albin har klarat sig :D

De kan ju bli lite medtagna om förlossningen var jobbig dessutom, så han kan ha behövt lite mer för att få upp blodsockret och orka "snutta igång" mjölken. Kolla om de har en amningsmottagning på sjukhuset så kan de hjälpa dig att kika på taget exv.

När jag snittades i november rekommenderade de stödstrumpor efteråt för att minska risken för blodpropp, så det är nog inte en dum idé. :)

Jag bestämde mig igår för att sluta med D-dropparna för ett tag. Det är inte värt det.
Vi har haft ett kortare uppehåll på ca 2v med D-dropparna, för att se om skrikigheten berott på det. Självklart visade det sig vara så. Vi har testat fyra olika märken både oljebaserat och vattenbaserat.

Igår gav jag Holistisk en sista chans vilket resulterade i magknip och skrikig bebis 19-00 efter det somnade hon av utmattning, för att vakna och fortsätta magknipet fram till 16 snåret. Där hon åter igen somnade. Hon fick då alltså Droppar på kvällen igår och på fm idag.

Men vad jobbigt för er och lillan :(
Jag har också velat sluta med dessa droppar men vi har det nog inte lika besvärligt som ni. Ger dropparna gaser som gör ont eller vad är det som faktiskt gör ont?
Jag tror att de mesta magsmärtorna vår bebis har är pga gaser (som han kan ha ganska mycket av men jag vet inte om det är pga att han sväljer mycket luft, dropparna eller om det är någon mjölkallergi. Men har för mig att han inte alls skrek innan vi började med dropparna..).
Borde man inte kunna se till att få i sig extra D-vitamin själv eller går det inte ut i mjölken? Man kan ju ta tillskott i form av tabletter. För jag läser nästan bara negativt om dessa droppar, bebisar som får utslag, magknip, skriker, kräks m.m.
Speciella solarium för bebisar hade kanske varit något också :idea:

Vad fin den blev. Vi hade också en sådan hemma när vi var små. En mörkbrun med beige galonsits :yuck: Men den var modern när kära mor och far köpte den till mig och den dög till brorsorna också.

Tror vi också hade en sån där fin brun :laugh:

@Riru
Den tanken har slagit mig också, varför kan man inte trycka i sig extra själv när man ammar? Här är det också tydligt att dropparna stör. Har börjat ge dem uppdelat morgon och kväll för att försöka lindra men det enda som händer är att han blir ledsen mer utspritt. Igår kväll var han riktigt ledsen ett par timmar... Han tar i så han blir alldeles illröd i ansiktet och det är nästan som att magen krampar på honom... :( Har vi glömt eller hoppat över dropparna nåt tillfälle är det knappt nånting. Det är gaser som ska ut tror jag, men utan dropparna verkar det som sagt gå bättre...

En helt annan fråga. Hur snabbt efter förlossningen kommer mensen tillbaka? Hade fått för mig att det skulle ta typ ett halvår? Men för nån vecka sen hade jag mensvärk och illaluktande flytningar en dag - sen inget mer. Och nu idag är det också mensvärk. Kan det vara mens på g eller vad?

Igår gick jag en promenad och på hemvägen ringer sambon och säger att det är tekniker påväg hem som ska fixa vårt internet (ÄNTLIGEN!), de skulle vara där om typ 40 min och jag var kanske en timmes normal promenad bort. Det var längesen jag gick så snabbt, snacka om powerwalk! Tillåme så hunden fick trava på för att hålla jämna steg, modell större rottisblandning. :o Tro på fan att jag hann hem! Men fick betala med såriga hälar, ajaj! Kanske kan vara nån form av träningsvärk jag har? Minns inte om det var efter nån liknande promenad det kom sist...

@Riru
Den tanken har slagit mig också, varför kan man inte trycka i sig extra själv när man ammar? Här är det också tydligt att dropparna stör. Har börjat ge dem uppdelat morgon och kväll för att försöka lindra men det enda som händer är att han blir ledsen mer utspritt. Igår kväll var han riktigt ledsen ett par timmar... Han tar i så han blir alldeles illröd i ansiktet och det är nästan som att magen krampar på honom... :( Har vi glömt eller hoppat över dropparna nåt tillfälle är det knappt nånting. Det är gaser som ska ut tror jag, men utan dropparna verkar det som sagt gå bättre...

Inget direkt vetenskapligt svar (förutom överdosering av D-vitamin), men oftast har kvinnan som ammar brist på D-vitamin så den försvinnande lilla (om ens någon) mängd som går ut i bröstmjölken räcker inte på långa vägar av vad jag läst mig till. Att överdosera D-vitamin för att det ska täcka upp för bebis genom bröstmjölk kan ge konsekvenser i form av för höga doser kalcium i blodet och detta kan orsaka njurskador exempelvis.

Inget direkt vetenskapligt svar (förutom överdosering av D-vitamin), men oftast har kvinnan som ammar brist på D-vitamin så den försvinnande lilla (om ens någon) mängd som går ut i bröstmjölken räcker inte på långa vägar av vad jag läst mig till. Att överdosera D-vitamin för att det ska täcka upp för bebis genom bröstmjölk kan ge konsekvenser i form av för höga doser kalcium i blodet och detta kan orsaka njurskador exempelvis.

Men vad räknas som överdosering då? Tex ett D-vitamintillskott jag kan ta som exempel har ju 625% av RDI i en tablett, och många tar ju mer än så t.o.m.

Men vad räknas som överdosering då? Tex ett D-vitamintillskott jag kan ta som exempel har ju 625% av RDI i en tablett, och många tar ju mer än så t.o.m.

Rekommenderat dagligt intag enligt livsmedelsverket för vuxen som inte får så mycket solljus, 20 mikrogram. Men då får man ju i sig en del genom mat också.

En helt annan fråga. Hur snabbt efter förlossningen kommer mensen tillbaka? Hade fått för mig att det skulle ta typ ett halvår? Men för nån vecka sen hade jag mensvärk och illaluktande flytningar en dag - sen inget mer. Och nu idag är det också mensvärk. Kan det vara mens på g eller vad?

Det här har jag också funderat på. Har haft lättare mensvärk ett par omgångar och har mer eller mindre konstant rikliga flytningar. Nästan så att jag överväger att ta ett gravtest:o Men i så fall är vi sjukt fertila eftersom vi har försökt ligga en gång sedan bebis föddes men fick avbryta pga amningsslemhinnor...

Igår gick jag en promenad och på hemvägen ringer sambon och säger att det är tekniker påväg hem som ska fixa vårt internet (ÄNTLIGEN!), de skulle vara där om typ 40 min och jag var kanske en timmes normal promenad bort. Det var längesen jag gick så snabbt, snacka om powerwalk! Tillåme så hunden fick trava på för att hålla jämna steg, modell större rottisblandning. :o Tro på fan att jag hann hem! Men fick betala med såriga hälar, ajaj! Kanske kan vara nån form av träningsvärk jag har? Minns inte om det var efter nån liknande promenad det kom sist...
När jag gick på mitt första ultraljud träffade jag en som blivit gravid bara någon månad eller två efter att hon fött sitt senaste barn... Medan en bekant fortfarande inte har fått tillbaka sin mens fast barnet är 1,5 år. Så det är nog väldigt individuellt.

BF idag men det kan jag nog glömma... Är sjukt uttråkad nu, tänkte vagga bort till affären men har lite problem att få på mig skorna. Dagens fotbild (tånaglarna målades under akrobatiska former. Jag är rätt impad över mig själv). Håren på benen tänkte jag att sambon får hjälpa mig med, har någon knäpp idé om att jag inte kan åka till förlossningen med håriga ben? Men jag har svårt att komma åt själv.
12733542_10154146702427150_8755053490160661794_n.jpg

BF idag men det kan jag nog glömma... Är sjukt uttråkad nu, tänkte vagga bort till affären men har lite problem att få på mig skorna. Dagens fotbild (tånaglarna målades under akrobatiska former. Jag är rätt impad över mig själv). Håren på benen tänkte jag att sambon får hjälpa mig med, har någon knäpp idé om att jag inte kan åka till förlossningen med håriga ben? Men jag har svårt att komma åt själv.

Jobbigt att vara så svullen. Jag svullnade upp efter snittet istället. Är nog lite bättre idag, men igår kunde jag knappt röra mig. Sambon fick slita på mig stödstrumpor, det var inte det lättaste O_o Enligt BB var det dock inget ovanligt utan det går ner efter några veckor...
Hoppas det sätter igång för dig snart. Har du haft några känningar?

Idag har vi fått komma hem! A:s kurva hade vänt och han hade gått upp 100g senaste dygnet, så det var med god marginal vi blev släppta :)

Det här har jag också funderat på. Har haft lättare mensvärk ett par omgångar och har mer eller mindre konstant rikliga flytningar. Nästan så att jag överväger att ta ett gravtest:o Men i så fall är vi sjukt fertila eftersom vi har försökt ligga en gång sedan bebis föddes men fick avbryta pga amningsslemhinnor...

Samma här! Vi har försökt två gånger med hjälp av glidmedel men har fått avbryta för det har gjort för ont.

Verkar alltså vara hemskt olika. Ska höra mig för med bm imorrn när jag ska dit.

Tror det är jätteolika när man får tillbaka mensen. Även om man helammar.

Ang D-vitamin så finns det väldigt mycket olika bud om hur mycket vi egentligen bör få i oss (dislussionr om att rdi är satt för lågt och många har brist) och att det går att äta väldigt mycket mer än rdi utan att det blir farligt. Hur mjölk och bebis påverkas vet jag dock inte så det är mest en parantes.

Skönt att komma hem @Evenstar.

@Milosari jag är riktigt imponerad över målade tånaglar!

V har en betydligt nöjdare dag idag, skönt! Tycker jag börjar märka av lite rutiner också. Ammar varannan-var tredje timme nattetid, oftare på kvällen. Vaknar vid 7-8 på bra humör och är vaken (iaf större delen av tiden) ett par timmar. Sen brukar han sova rätt mycket på eftermiddan och vara vaken en stund på kvällen igen.

Funderade på EC innan han föddes men hittills har han känts för liten, ostadig och ömtålig för att grodhålla och dessutom bajsat hela tiden och mest vid amning eller sömn (är det nästan det enda man gör så ;)). Nu pausar han ofta och framförallt är väldigt tydlig så det är nog värt ett försök. Han bajsade förut när jag grodhöll i blöja iaf.

Vi har gått över till stl 2 på blöjor idag. Han växer som ogräs! Även om de är lite i största laget, men ettorna är små.

Oj, vad svullen du är! Stackare! Ser inte skönt ut alls!
Jag tyckte det var viktigare att fiffin var rakad än benen och jag hade också en hjälpsam sambo :D

Min plutt hade strl 2 på blöjor redan från start men så är hon modell större också.

Jag har redan gått ner 12kg och har 6kg kvar till startvikt. Jag vill gärna bli av med magen men jag vill inte gå ner allt för snabbt. Det tar ju rätt mkt på kroppen att amma och jag behöver ha kvar lite att ta av.

Jag väntar också, men raka benen, nej nej det struntar jag fullkomligt i :D. det får växa på, varken jag eller någon annan kommer att bry dig det minsta om hårväxt när jag väl ligger där tänker jag :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II