Hur ofta äter han? Har brösten svullnat något och blivit ömma? Han är ju bara ett par dagar, det kan ta upp till 5 dygn innan den mogna mjölken rinner till. Om du vill amma så försök ge ersättning efter att han ammat så att brösten stimuleras först. De kan hamna i lite paltkoma om de får ersättning, så ge lite men ofta om det behövs ersättning så ni inte missar amningstillfällen.
Obs, detta är skrivet utifrån att du vill helamma.
Vår son heter Albin i mellannamn.
Första natten var jag precis nysnittad och då låg han mest hos pappa. Men nätterna efter har han legat klistrad på mig och snuttat ganska mycket. Även på dagen så mycket han velat men har varit mer vila också då. Brösten har inte svullnat än/ gör ont mer än bröstvårtorna. Men det verkar vara något på gång nu. Efter att han fick första ersättningen fick han nog lite ny ork, för efter det har han kunnat ta bra tag och orkat amma ganska långa stunder. Ger ersättning var tredje timme nu och ammar innan det, ibland även emellan. Han verkar få bättre tag nu efter tungklippet med.
Jag frågade idag om pump kan stimulera igång mjölken mer, då jag inte upplever att handstimulans hjälper så mycket. Så fick prova en pump och det kom faktiskt ut så att vi kunde ge honom några matskedar! skönt att vet att det i alla fall kommer nånting när han suger
Nu är det bara mina ben/fötter och min mage som det ska bli ordning på - mina ben ser ut som elefantben och mina fötter har nog fått dubbel storlek. Väldigt obehagligt. Linkade ner och köpte stödstrumpor på Apoteket idag så får vi se om det kan hjälpa. Magen är uppblåst och öm, gör mer ont än snittet :/
Det är svårt med namn - vi hade inte många pojknamn vi kunde tänka oss båda två. När man är lärare är det många namn som går bort till slut, men Albin har klarat sig