Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste bara hoppa in och tacka för all hjälp!! Sen vi bytte till neutramigen har vi sakta men säkert fått tillbaka vår snälla bebis :love: refluxen är kvar och zantacen fungerar inte alls. Men nu har han inte ont och börjar bara gråta när han kräks så snabbt att det kommer genom näsan. Så det kan vi leva med!

Nu till en annan fråga. Fixar man vara iväg en hel dag från bebis? Har blivit erbjuden ett tv-reklam jobb för walkers (chips) men det är en heldag på 10 timmars filmande och vet inte alls hur jag känner inför det. Han är då 6veckor...
Är bebis bara van att vara med sin pappa eller vem som ska ta hand om honom den dagen går det säkert bra för hans del. Du måste ju hålla efter brösten på något sätt och se till att bebis har mat hemma. Så det går säkert om du vill det. Det går inte att göra som stjärnorna? Att ha bebis med barnvakt i kulisserna?

Måste bara hoppa in och tacka för all hjälp!! Sen vi bytte till neutramigen har vi sakta men säkert fått tillbaka vår snälla bebis :love: refluxen är kvar och zantacen fungerar inte alls. Men nu har han inte ont och börjar bara gråta när han kräks så snabbt att det kommer genom näsan. Så det kan vi leva med!

Nu till en annan fråga. Fixar man vara iväg en hel dag från bebis? Har blivit erbjuden ett tv-reklam jobb för walkers (chips) men det är en heldag på 10 timmars filmande och vet inte alls hur jag känner inför det. Han är då 6veckor...

Jag gjorde det, när min var 7 veckor. Det var jobbigt på flera sätt, jag saknade ju honom som liksom blivit en förlängning av mig och hade ingen kontroll på hur han sköttes. Men nyttigt, just därför :D Jag tror den viktiga frågan att ställa sig är om man kan slappna av med vetskapen att bebis är i goda händer, isåfall är det nog lugna gatan. Om inte blir det nog jäkligt tufft att gå och oroa sig.

Jo, och prova pumpa innan, det är inte skoj att gå så lång tid omjölkad..

Detta gick väldigt snabbt för min del faktiskt. Typ en och en halv månad eller så tog det tills jag kunde hosta, nysa, rida osv utan att behöva tänka på att knipa. I början fick man ju pinka ofta för att inte riskera att bli stående någonstans och inte kunna hålla emot :p

Och jag har inte haft några problem alls, förutom direkt efter förlossningen då jag inte kunde kissa alls så de fick tömma, men där var ju problemet åt andra hållet. Och jag kan inte heller skryta med att jag gjort knipövningar som man ska, fick bakläxa på det sista besöket hos BM/läkaren då jag har smärtor i magmusklerna och de tror att det kanske kunde hjälpa att stärka upp bäckenbotten. Men det vetesjutton om det har något samband.

Sådärja! Spiral insatt. Var inte så farligt som jag hade trott... Får hoppas att den funkar bra också nu. :)

Liten är idag 10 veckor gammal, väger 5160g och är 56cm lång! :) Han var jätteglad nästan hela besöket. I väntrummet var det lite andra barn som tjoade och lekte vilket var jätteintressant tyckte han, satt i mitt knä och tittade. När de gick blev han ledsen och vi knallade runt runt och tittade på allt - tydligen jättespännande! :p När han skulle vägas var han jätteglad hela tiden på skötbordet, skrattade och tokade sig, tillochmed tyst på vågen(!) och när vi mätte och allt. Men när jag skulle klä på honom och drog bodyn över huvudet blev han jätteledsen och tokgrät. :o Lät nästan som om jag hade gjort illa honom, men han hatar verkligen att ta på mössa och dra på kläder över huvudet. Inte alls poppis. Somnade gott i bilen påväg hem och sov vidare när jag lyfte över honom i vagnen. :) Nu hoppas jag han får sova ett par timmar för han ville inte alls sova i förmiddags. Annars har jag nog en väldigt gnällig och trött bebis ikväll...

Vår lille hatar också att få kläder dragna över huvudet och mössor är djävulens påfund. :cautious: Och vad roligt med glad bebis på besöket! Vi har också ett kommande besök om några dagar och jag vet inte om jag ser fram emot det. Sist började han skrika som en jag vet inte vad efter att vi fått träffa läkaren och gick inte att lugna ner honom, som tur var var undersökning och allt klart så vi fick gå, men blev inte så mycket prat.

Och jag har inte haft några problem alls, förutom direkt efter förlossningen då jag inte kunde kissa alls så de fick tömma, men där var ju problemet åt andra hållet. Och jag kan inte heller skryta med att jag gjort knipövningar som man ska, fick bakläxa på det sista besöket hos BM/läkaren då jag har smärtor i magmusklerna och de tror att det kanske kunde hjälpa att stärka upp bäckenbotten. Men det vetesjutton om det har något samband.

Vår lille hatar också att få kläder dragna över huvudet och mössor är djävulens påfund. :cautious: Och vad roligt med glad bebis på besöket! Vi har också ett kommande besök om några dagar och jag vet inte om jag ser fram emot det. Sist började han skrika som en jag vet inte vad efter att vi fått träffa läkaren och gick inte att lugna ner honom, som tur var var undersökning och allt klart så vi fick gå, men blev inte så mycket prat.
Jodå, magmusklerna och bäckenbotten har ett klart samband. Du använder m. transversus abdomninis (tvära bukmuskeln), mm. multifidi (pyttesmå muskler i ryggen), diaframa (den muskel som sköter andningen) och bäckenbotten för att stabilisera upp ryggraden. När du spänner transversus får du bättre effekt om du dessutom kniper samtidigt - utan att hålla andan. Inte helt lätt för alla, men öva så går det. Det är viktiga muskler när du lyfter och bär, rider och för din hållning bla. Så sätt igång bara:)

Det är svårt att hitta en passande behandling för ett tillstånd man inte vet vad det är. Kolik kallar man ofta det när man inte hittar en orsak till barnets skrikande. Om det då inte har med magen att göra utan tex är överstimulering som gör att bebis skriker lär ju inte magdroppar hjälpa. Det är det intressanta med akupunktur mot kolik tycker jag. Det har smärtlindrande, avslappnande och lugnande effekter, ungefär som massage då det drar igång bla hormoner i kroppen. Det borde alltså hjälpa fler kolikbebisar iom att det påverkar fler orsaker till att bebis kan vara missnöjd. Är mycket nyfiken på den studie som man ska presentera i ämnet under våren.

Detta gick väldigt snabbt för min del faktiskt. Typ en och en halv månad eller så tog det tills jag kunde hosta, nysa, rida osv utan att behöva tänka på att knipa. I början fick man ju pinka ofta för att inte riskera att bli stående någonstans och inte kunna hålla emot :p
Haha jag trodde att det hade gått snabbt här med (6veckor sedan idag) men häromdagen fick jag en dundernysning när jag var väldigt kissnödig. Glad att jag var hemma :rofl:
Så jag kniper på ;)

Herr klump sover rätt mycket på nätterna. Det gör inte hans päron.
Vad är grejen med att han stånkar, stönar, bökar och fäktas som en halv förskoleklass medan han sover?!?:confused::cautious:

Jag har varit mer eller mindre inkontinent hela graviditeten och räknar med att behöva träna lång tid framöver. Syster är fortfarande lite inkontinent 5 år efter sin graviditet. Så det är nog olika hur man är skapt där. Vissa har lättare än andra. Men träning hjälper nog!

Jodå, magmusklerna och bäckenbotten har ett klart samband. Du använder m. transversus abdomninis (tvära bukmuskeln), mm. multifidi (pyttesmå muskler i ryggen), diaframa (den muskel som sköter andningen) och bäckenbotten för att stabilisera upp ryggraden. När du spänner transversus får du bättre effekt om du dessutom kniper samtidigt - utan att hålla andan. Inte helt lätt för alla, men öva så går det. Det är viktiga muskler när du lyfter och bär, rider och för din hållning bla. Så sätt igång bara:)

Då slipper jag inte undan i alla fall då :meh:
Får se om jag kan hitta kontakt med den där muskeln, får nog googla bild först :p
Kan det vara bra att göra "vacuums" också? Den övningen där man drar in magen på ett sätt och håller så länge man kan och andas samtidigt.

Vad är grejen med att han stånkar, stönar, bökar och fäktas som en halv förskoleklass medan han sover?!?:confused::cautious:

Så gör vår bebis också, här misstänker vi en massa luft som behöver komma ut+hungrig+för trött för att äta.
För tar jag upp honom, byter blöja så han vaknar till och hjälper honom att få ut luft (ibland kommer det mängder med luft) samt låter honom äta så sover han gott sedan utan att vrida och låta och ha sig. Är omöjligt att sova när han håller på så. :p Och han får nog ingen kvalitétssömn heller för han är i princip däckad under hela morgonen/förmiddagen.

Så gör V också :p överlag är det inte missnöje utan han bara låter. Hummar både när han sover ytligt och när han ammar, snarkar osv.
Vi sover när han sover nattetid men är dels dåliga på att lägga oss i tid och dels är jag riktigt dålig på att vila dagtid. Blivit sämre på det sistnämnda sen han kom.

Gick och handlade direkt efter hundpromenad idag= hungrig och närhetskrävande bebis =skrik. Nästa gång testar jag nog att handla i sele... Han sover i den nu medan jag bakar muffins :)

Då slipper jag inte undan i alla fall då :meh:
Får se om jag kan hitta kontakt med den där muskeln, får nog googla bild först :p
Kan det vara bra att göra "vacuums" också? Den övningen där man drar in magen på ett sätt och håller så länge man kan och andas samtidigt.
Har aldrig hört det uttrycket, men tänk att du drar in området nedanför naveln utan att spänna högre upp eller hålla andan. Ryggraden skall plana ut i ländryggen. Svårt att förklara utan att kunna visa.

En potentiell anledning till natthärjandet flög ut ur unge Herrns näsa vid en nys i förmiddags!:p
En hemskt stor gulgrön snorbobba:yuck:

Natthärjandet har bara hållit på de tre senaste nätterna. Visst, han är en väldigt ljudlig bebis och har så varit sedan BB. Han låter när han äter, sover, är vaken osv men de tre senaste nätterna har varit outstanding.
Han har inte låtit eller verkat vara täppt men har han haft en begynnande infektion i kroppen förstår man ju. Jag vet ju hur en annan känner sig när man börjar bli sjuk:(

Fick testat den fantastiska uppfinningen snorsugen:bow: och ut kom en stor bobba till och nu efter lunch kom det lite mer av rinnigare konsistens.

Jag har inte haft särskilt stor aptit efter förlossningen men nu när jag sovit minimalt har den verkligen blommat ut:d låg och läste tråden om MAX's nya vegoburgare inatt och herregud vad hungrig jag var:rofl: så jag svängde därom och laddade på med energi i mängder. Haloumiburgare säger jag bara :love:
Sen införskaffade jag energireserver i form av en 200 g marabou och en påse surskallar, köpte köttben till hunden och nu ligger vi nerbäddade i soffan i pyjamas och myser:D

Slutrapporterat från camp trött!:laugh:

Händer det något skoj i era hem? Här har vi börjat greppa tag i saker och vifta målmedvetet i babygymmet. Det är roligt när det skallrar! Då stannar han upp och tittar tills det slutat innan han labbar till mojängen igen. Sådant vi visar honom kan han lite försiktigt sträcka händerna efter och ta på med öppen handflata. Eller greppa och reflexkasta tvärs över rummet :D

Tycker mamflaskan funkar bra hittills, ska prova mer utförligt i helgen och se om han mår bättre. Hoppas! Tack för tips och erfarenheter :)

2565qoj.jpg

Händer det något skoj i era hem? Här har vi börjat greppa tag i saker och vifta målmedvetet i babygymmet. Det är roligt när det skallrar! Då stannar han upp och tittar tills det slutat innan han labbar till mojängen igen. Sådant vi visar honom kan han lite försiktigt sträcka händerna efter och ta på med öppen handflata. Eller greppa och reflexkasta tvärs över rummet :D

Tycker mamflaskan funkar bra hittills, ska prova mer utförligt i helgen och se om han mår bättre. Hoppas! Tack för tips och erfarenheter :)

2565qoj.jpg

Vilken sötnos! Och roligt när det händer nya saker med de små.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V