Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menar såklart inte att hon bara ska hjälpa när han är jobbig och jag behöver sova/ vila och sen när han är snäll och gosig att jag själv tar honom.

Fast så hade jag resonerat helt utan att skämmas! Om man ska orka med det jävliga kan jag tänka mig att stunderna som är lugna och mysiga behövs för att fylla tanken. Annars blir ju bebisen 100% ångest och tårar liksom, om det är den enda tiden du får med den.

Vi har varit på bvc idag, han väger 6,1 kilo nu och är 60 cm lång. Skrattade sig genom besöket men ilsknade till när jag gick på min efterkontroll medan han fick ligga i mormors famn. Det blir spiral för mig om en månad, hua!

Nej det blir kanske inte så mycket trots allt, utan mest när jag behöver göra saker där två händer krävs och bebis inte sover någon annanstans.

Ja det är probiotika dropparna, och det var inte dessa vi var ute efter då vi inte misstänker kolik då han aldrig skriker i timtals, utan han blir bara ledsen när han måste kämpa ut pruttarna. Så vi får ge oss iväg till apoteket idag igen och se om de andra dropparna finns.

Nej hela dagen blir det ju absolut inte, vi gör så mycket annat. Barnvagnspromenader, soffhäng där vi brukar träna nacke och rygg, träna att stå m.m., sitter i babysittern eller slumrar i sin bebisgunga, ligger i babygymmet. Så det blir nog bra ändå hoppas jag.
Pröva ni minifom och se om det hjälper bättre. Sempers magdroppar kan ju dock, med lite tur, göra att han slipper pruttarna helt, dvs om magen kommer i balans. Mga ger ju både och. Vår blev helt besvärsfri när vi började ge båda (men åldern bidrog nog en hel del också).

Idag var det läkarbesök på BVC, allt såg fint ut :up:

Fick inse häromdagen att det är hög tid för att köpa hem kläder i storlek 62. Vissa plagg i 56 börjar bli för små. Så fort det går :nailbiting:

Nu har jag kommit upp på hästen också:) unge herrn sov så gott så jag kunde rida i det soliga vädret idag, vilken energiboost det var!

Jobbade till 18 och avslutade dagen med att spy, hej magsjuka! Ett antal spyor och diarré senare började det sippra vatten vid 22 och strax efter började det komma värkar. Ungefär samtidigt började sambon spy.

Åkte hemifrån 01.30 i ambulans eftersom sambon inte kände sig i form att köra mig. Inne på Varberg ca 02, då öppen 5 cm. Stod/hängde vid ett gåbord med lustgas i högsta hugg i dryg timme innan det en stund efter tre började trycka på rejält. Några få krystvärkar ned rejäla pauser emellan senare så kom vår tjej kl 03.34. 3415g 48 lång och 35,5 cm om huvudet.
Grattis! Men vilken mardröm att vara magsjuk! Kanske tur i oturen att det inte var första barnet?

Såg det var fel datum på mig, ändrat nu. Har hunnit bli ett år äldre också...

Januari

12/1 - Festina_Lente, 3:e barnet (1a flickan)
23/1 - _Maria_, 1:a barnet (kön okänt), 28 år, Blekinge
24/1 - sondag, 1:a barnet, 25 år
26/1 - HemligaGardiner, 1a, 22 år Göteborg
30/1 - AnnaKarin, 1:a barnet, pojke

Februari
4/2 - Evenstar, 1:a barnet, 28 år, Stockholm, pojke
5/2 - Jenka, första barnet,28 år, Stockholm
7/2 - Mois, 2:a barnet, flicka, 31 år, Skåne
24/2 - Milosari, 1:a barnet 35 år

Förlösta vintertrådsbebisar!
9/11
(5/12) Flicka, Balahé, 1:a barnet, Skåne
28/11 (1/12) Flicka, Eina, 1:a barnet, Borås
10/12 (11/12) Havanna a.k.a Bönan, YaHilweh, 1:a barnet, Varberg
12/12 (5/12) Pojke, Bluefish, 1:a barnet, Sundsvall
17/12 (3/1) Pojke, Maja_Kandi, 1a barnet, Östersund
30/12 (24/12) Pojke, Lilltess, 1:a barnet, 23 år, Trelleborg
1/1 (4/1) Pojke, Riru, 1:a barnet
15/1 (24/1) Pojke, Positron, 1:a barnet, Halmstad
26/1 (14/1) Joseph - Pojke, Janey, 26 år, 1:a barnet London
31/1 (5/2) Pojke, Jenka, 1a barnet, Stockholm
16/2 (26/2) Flicka, Hjartagna, 2a barnet, 37 år Kungsbacka[/QUOTE]

Extra kontroll hos BM idag, vikten har ökat ytterligare 2,5 kg på en vecka + förhöjt blodtryck och +1 på urinstickan så det blev ett besök på sjukhuset. Allt såg fint ut där dock :). Ska tillbaka på torsdag igen, är det fortfarande bra då så gör de inget mer utan fortsätter med kontroller 1 gång/vecka. Passade på att fråga om min svullna hals och läkaren konstaterade att mina lymfkörtlar var förstorade men hade ingen aning om vad det kunde bero på. Så länge jag kände mig frisk var det dock ingen större fara trodde hon. Fick Rinexin utskrivet så jag kan andas genom näsan i alla fall. Nässprayen gav massvis med näsblod redan dag 3...

Natten till igår var ett helvete. Han vaknade med max 1h intervaller. Han kompenserade det dock med att precis ha sovit 5h!!!!! Lilla älsklingen :love:

@Janey
Liksom @Bluefish så hade jag faktiskt i princip tagit för givet att det är så det ska vara. Hon kan hjälpa dig med disk och tvätt och det du kallar markjobb medan du får kvalitetstid med DIN bebis. Jag kan aldrig tro att hon skulle ta illa upp om du verkligen sa åt henne att nu vill du faktiskt ha DIN bebis. Menar hon på att du ska vila så säg då bara att det har du redan gjort så nu vill du visst ha honom. Såklart kan hon få skörda frukten hon också de lugna stunderna men det måste faktiskt prioriteras att du själv ska få ha ditt barn så ofta och länge du vill.

Sen förra omgången med magont har vi *peppar peppar* haft några lugna dagar. Dagen efter var det lite knip under fm men sen verkar han ha sluppit det! Han har sovit gott, gjort ifrån sig utan gnäll och varit pigg och glad när han varit vaken. :) Så underbart!

Men nu har han haft ett par dagar då han i princip sovit konstant hela tiden och jag har knappt sett honom vaken utan att gäspa. :p Nu två nätter i rad har han varit jättepigg en sväng mitt i natten istället och legat och skrattat och låtit. Igår kväll åt han vid tio, sov till två, vaken till tre men ville inte ha nån mat, snuttade ett par sekunder just innan han somnade bara. Sen vaknade han nu efter fem och hade inte heller jättebråttom att äta. Kanske det börjar arta sig så jag kan få sova hela nätter snart? :p

Blöööh!
Jag är så trött att ögonen går i kors! Två nätter med minimalt med sömn. Det är inte så att han är ledsen eller har ont eller nåt. Han vill bara vara näranäranära och när han somnar och man ska lägga över honom i nestet så säger det pling så är han vaken och det är bara att börja om igen.
och OM man skulle lyckas lägga över honom sover han väldigt oroligt och låter som ett halvt dagis :meh:
Jag antar att det är det första utvecklingssprånget och hoppas att vi snart är förbi det för jag skulle behöva några timmars sömn :grin:

Blöööh!
Jag är så trött att ögonen går i kors! Två nätter med minimalt med sömn. Det är inte så att han är ledsen eller har ont eller nåt. Han vill bara vara näranäranära och när han somnar och man ska lägga över honom i nestet så säger det pling så är han vaken och det är bara att börja om igen.
och OM man skulle lyckas lägga över honom sover han väldigt oroligt och låter som ett halvt dagis :meh:
Jag antar att det är det första utvecklingssprånget och hoppas att vi snart är förbi det för jag skulle behöva några timmars sömn :grin:

Du kan inte prova ha honom på en handduk bredvid dig som du drar upp så han hamnar vid ditt huvud när han somnat? Kan ju göra att han sover lugnare om du inte behöver lyfta honom för att flytta honom till en "säker" plats.

Du kan inte prova ha honom på en handduk bredvid dig som du drar upp så han hamnar vid ditt huvud när han somnat? Kan ju göra att han sover lugnare om du inte behöver lyfta honom för att flytta honom till en "säker" plats.
Tack för tipset, det lär komma till användning när han är lite mer samarbetsvillig med sömnen. Men just nu får jag inte honom att somna bredvid mig alls, inte ens om jag ammar honom liggandes bredvid utan det verkar som att han kräver att få ligga på/i famnen och försöker man då glida ner honom därifrån när han somnat så vaknar han direkt...

Åhh tack. Sambon tycker jag är löjlig som känner så men sa ändå till henne när hon försökte ta honom ifrån mig igår så det har hjälpt mig idag att säga ifrån lite mer. Var så trött att jag somnade igår typ helt medvetslös. När jag vaknade hade hon sovit hela natten med honom bredvid sig i soffan. Suck. Men när jag håller honom då ska han minsan sova i sin säng annars skaffar vi ovanor.

Men när sambon sa att vi nog ska sova hemma igen så sa pratade hon med bebis "vad ska vi göra Joseph? Ska vi rymma härifrån?" känns inte okej att säga så när mamman sitter i rummet liksom.

MEN jag vet att hon menar väl och hon är så fäst vid honom. Jag har jättekul med henne med och gillar henne mycket så jag blir lite kluven hur jag ska göra med henne.

Angående medicinen tycker jag han blev värre efter den. Men googlade och en del sa att dom kan bli värre innan dom blev bättre. Reflux kan dock vara orsakat av mjölk allergi. Kände att nä nu är det nog så skickade sambon att beställa mjölkproteinfri mjölk. Dessvärre säljs det inte ute i butik. Men vi beställde på ett apotek och har vi tur kan vi plocka upp det vid 16.00 idag! Säljs proteinfri mjölk direkt på apoteken eller är det på recept i Sverige med?

Här har bebis varit väldigt gnällig och klängig idag. Gick jättebra i fm, han somnade tidigt, halv tio, och låg ute i vagnen till två. Sen dess har han varit vaken. Har velat snutta mest hela dan men om han somnar och jag lägger honom ifrån mig vaknar han och blir gnällig igen... Det enda som funkar är om han får vara i famnen och man gungar honom. Han är så trött så ögonen typ går ihop av sig själva men han vill inte somna! Håller alla tummar jag har att han slipper magont ikväll, annars blir det kämpigt...

Har för övrigt provat att gå tre D-droppar imorse och två nu ikväll. Får väl se om det ger nånting.

Jobbade till 18 och avslutade dagen med att spy, hej magsjuka! Ett antal spyor och diarré senare började det sippra vatten vid 22 och strax efter började det komma värkar. Ungefär samtidigt började sambon spy.
.

Gästar tråden lite...

Vilken mardröm! Jag blev magsjuk i 8:e månaden och tyckte att det var omänskligt.. Du FÖDDE barn med magsjuka.

Galet tufft jobbat av dig! Och grattis till lilla tjejen såklart!!

Åhh tack. Sambon tycker jag är löjlig som känner så men sa ändå till henne när hon försökte ta honom ifrån mig igår så det har hjälpt mig idag att säga ifrån lite mer. Var så trött att jag somnade igår typ helt medvetslös. När jag vaknade hade hon sovit hela natten med honom bredvid sig i soffan. Suck. Men när jag håller honom då ska han minsan sova i sin säng annars skaffar vi ovanor.

Men när sambon sa att vi nog ska sova hemma igen så sa pratade hon med bebis "vad ska vi göra Joseph? Ska vi rymma härifrån?" känns inte okej att säga så när mamman sitter i rummet liksom.

MEN jag vet att hon menar väl och hon är så fäst vid honom. Jag har jättekul med henne med och gillar henne mycket så jag blir lite kluven hur jag ska göra med henne.

Angående medicinen tycker jag han blev värre efter den. Men googlade och en del sa att dom kan bli värre innan dom blev bättre. Reflux kan dock vara orsakat av mjölk allergi. Kände att nä nu är det nog så skickade sambon att beställa mjölkproteinfri mjölk. Dessvärre säljs det inte ute i butik. Men vi beställde på ett apotek och har vi tur kan vi plocka upp det vid 16.00 idag! Säljs proteinfri mjölk direkt på apoteken eller är det på recept i Sverige med?
Jag har en 1 åring som är mjölkprotein allergisk. Hon är även utredd för reflux. Hon har i perioder ätit magsårsmedicin. Jag tyckte inte det hjälpte dock. Hon har ätit mjölkprotein fri kost sedan hon var 6 veckor. Hon äter Nutramigen LGG. I Sverige finns den att köpa på apotek, kostar ca 250kr burken. Dottern äter en burk var 2,5 dag. Utan recept blir det dyrt. Med recept betalar vi 120kr oavsett hur många burkar vi får på receptet. Senaste receptet var på 36 burkar (120kr). Receptet innan var på 48 burkar.

Dottern fick ont i magen, kräkningar (som fortsatte till ca 10 månader, därav refluxutredning), röda fläckar på kroppen (sk mjölkfläckar). Eftersom hennes bror hade samma diagnos så gick det fort med utredningen.

Hoppas verkligen er lilla kille blir bättre snart oavsett vad det är!

Mvh Miks

Det är jätteviktigt för anknytningen att man får ha bebis nära sig så nej du skämmer inte bort bebis genom att låta honom sova i din säng OCH det är inte okej att bebis är mer hos någon annan än hos dig om inte omständigheterna kräver det. Så du måste nog vara riktigt tydlig och sätta ner foten. Om systern blir sårad så är det hennes problem, inte ditt. Sedan tycker jag nog att pappan förtjänar en stekpanna i skallen. Han MÅSTE ta din oro på allvar! Kanske hade det varit bäst om han tog ledigt från jobbet och hjälpte dig istället för att systern gör det?

T
Här har bebis varit väldigt gnällig och klängig idag. Gick jättebra i fm, han somnade tidigt, halv tio, och låg ute i vagnen till två. Sen dess har han varit vaken. Har velat snutta mest hela dan men om han somnar och jag lägger honom ifrån mig vaknar han och blir gnällig igen... Det enda som funkar är om han får vara i famnen och man gungar honom. Han är så trött så ögonen typ går ihop av sig själva men han vill inte somna! Håller alla tummar jag har att han slipper magont ikväll, annars blir det kämpigt...

Har för övrigt provat att gå tre D-droppar imorse och två nu ikväll. Får väl se om det ger nånting.

Tips som säkert redan används, men då får du bara ignorera mitt tips ;-).

Sele/sjal :up::idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?