Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har införskaffat droppar som ska vara för bebisar med kolik då bebis blir väldigt ledsen när det är gaser och bajs på gång, men dessa ska bara ges en gång om dagen och inte inför varje måltid som jag läst att någon ger här. Har vi köpt fel typ av droppar? Ville ha de som minskar gaser och gör det lättare för bebis att få ut allt.
Dessa innehöll även olja och då dök tanken upp att oljebaserade D-droppar ställer ju till det med magen för många, så då kanske det gör det ännu värre med dessa droppar också? Vill ju inte ha motsatt effekt :crazy:

12705608_10208642128549669_1426917751823909097_n.jpg

Jag slår ett slag för sjal!
Ja det är ett par strumpor hon har som vantar.

Jag har sett den här bilden flera gånger oxå när skillnaden på BB och en ergonomisk sele kommer upp.
2b161_3d70.jpg

Ja jag hoppas verkligen det kan hjälpa!!

För oss gör det stor skillnad om bebis får ersättning precis innan läggdags och sedan får snutta på bröstet tills han tuppar av i sängen än om han bara skulle amma, då tar det inte lång tid innan han börjar igen och det blir väldigt dålig sömn dom nätterna. Så vi ger numer ersättning samt att jag ammar så mycket det går. Tycker inte det är fel med ersättning, bara lite bökigt med allt kokande.. :p

Gäller detsamma med sjalar? Har beställt en sjal så jag kan få mer gjort här hemma då bebis helst vill att man antingen ligger bredvid honom när han sover eller så ska han bli buren. Och om sjalen fungerar så blir det nog en mei-tai också. Så känner att det nog kommer bli mycket bärande i sjal här hemma och inte bara när man ska ut. Men det kanske inte är att rekommendera i så fall?

Du behöver nog inte oroa dig. Grodpositionen är en naturlig ställning och du kommer väl inte bära barnet 24/7.

Vi har en one och förstår inte riktigt Roxers kritik. Med Newborninlägget sitter barnet just som ett M.

Jag har hört att risken med ergonomiska är att man bär för långa stunder, barnet behöver få räta ut sig ibland

Problemet är när barnet växer eftersom sitsen blir för smal, eller finns det breddningsdelar till sitsen så att den går från knävecken till knäveck? Även lite äldre barn bör få en m-form på rumpa och knä, om än inte lika djup som för en spädis.

Att barnet sitter för länge är nog ingen större risk. Åtminstone min säger ifrån när han tröttnar eller vill äta eller byta blöja. Jag har honom mot mig, så jag kan ju läsa av rätt snabbt om det är något som inte är bra. Han kan även "komma undan" i sjalen om han får för mycket intryck. Tror att det är större risk för platt bakhuvud för barn som ligger mycket i vagn tex. Många folkslag som bär sina barn har oftast väldigt tidigt utvecklad motorik dessutom.

Det låter ju onekligen som att sjal är något att satsa på. Borde väl kunna användas både av mig och sambon, vilket en sele inte kan utan rejält med justeringar eftersom han är man och dessutom överviktig = mycket större än mig. Om jag har förstått det rätt så är det trikå man ska ha i början och sedan något annat tyg? Har kikat lite på blocket och det verkar gå att få tag på ganska billiga men kan visst också kosta betydligt mer. Är det utseende eller funktion man betalar ett högre pris för?

Det låter ju onekligen som att sjal är något att satsa på. Borde väl kunna användas både av mig och sambon, vilket en sele inte kan utan rejält med justeringar eftersom han är man och dessutom överviktig = mycket större än mig. Om jag har förstått det rätt så är det trikå man ska ha i början och sedan något annat tyg? Har kikat lite på blocket och det verkar gå att få tag på ganska billiga men kan visst också kosta betydligt mer. Är det utseende eller funktion man betalar ett högre pris för?
Det är inga problem att ha även sele även om man är olika som bär. Man knäpper på sig midjebältet, drar år det och drar sedan åt axelremmarna som, iaf jag, länger ut varje gång jag tar av den.

Vi har införskaffat droppar som ska vara för bebisar med kolik då bebis blir väldigt ledsen när det är gaser och bajs på gång, men dessa ska bara ges en gång om dagen och inte inför varje måltid som jag läst att någon ger här. Har vi köpt fel typ av droppar? Ville ha de som minskar gaser och gör det lättare för bebis att få ut allt.
Dessa innehöll även olja och då dök tanken upp att oljebaserade D-droppar ställer ju till det med magen för många, så då kanske det gör det ännu värre med dessa droppar också? Vill ju inte ha motsatt effekt :crazy:
Vilken är det ni köpt då? Jag antar att det är Sempers magdroppar eftersom de ges en gång om dagen. Det är mjölksyrebakterier (probiotika) som ges för att få god miljö i magen. Sen finns det Minifom som ges inför varje måltid. De minskar gaserna i magen under måltiden. Många ger både och eftersom de har olika funktioner men båda med avsikt att få en bättre fungerande mage.

Gäller detsamma med sjalar? Har beställt en sjal så jag kan få mer gjort här hemma då bebis helst vill att man antingen ligger bredvid honom när han sover eller så ska han bli buren. Och om sjalen fungerar så blir det nog en mei-tai också. Så känner att det nog kommer bli mycket bärande i sjal här hemma och inte bara när man ska ut. Men det kanske inte är att rekommendera i så fall?
Jag hade inte valt att ha mitt barn hängandes på magen hela dagarna, de blir ju rätt fast och kan inte träna motoriken.

Roxer, upp till 62 cm funkar inlägget. Sen är den betydligt bredare än på bilden här ovan, inlägget sätter mer barnet högre upp tycker jag. Efter det bör barnet vara så stort att det inte vill sitta stilla längre stunder tänker jag. Ergonomiska vagnar avråder vår sjukgymnast ifrån, barnet ligger som ett M och stärker inte ryggen.

@Maja_Kandi Jag tänkte på det förut idag - ger du Sempers magdroppar? Annars kanske det kan vara värt att prova eftersom det bullrar mkt fr magen.

Sen tänkte jag även på d-vitaminerna. Om du nu upplever att de ger magknip, och det ju tyvärr inte är ngt alternativ att inte ge, så kan du ju kanske pröva att ge dem uppdelat på fler tillfällen? Tex tre ggr per dag. Det borde i vart fall inte bli värre.

Jag hade en trikåsjal först. Men efter att jag köpt en vävd (jag köpte min på Little frog) så kommer jag med nästa barn ha vävd från start. Jag upplever den mycket stadigare, både för mig och bebis. Upplevde trikå som ostadig, men den var bra i början tills bebis var över 5kg. Dock hade jag en budget variant av trikåsjal så det är säkert en av anledningarna. Men en vävd kan man ha från nyfödd till länge sedan kan man göra mycket fler knyt samt knyta på rygg när bebis blir lite större.

Men som med allt annat så får man vad man betalar för. Det är lite meck i början tills man lärt sig knyta ordentligt. Men när man väl kommit in i hur man knyter avlastande samt hittar det som passar för dig som individ då är det helt grymt.
Sök på wrap you in Love på Youtube hon har mängder av bra tut på hur man kmyter med de olika länderna. Jag använder främst Fwcc nu medan hon är så liten.

Jobbade till 18 och avslutade dagen med att spy, hej magsjuka! Ett antal spyor och diarré senare började det sippra vatten vid 22 och strax efter började det komma värkar. Ungefär samtidigt började sambon spy.

Åkte hemifrån 01.30 i ambulans eftersom sambon inte kände sig i form att köra mig. Inne på Varberg ca 02, då öppen 5 cm. Stod/hängde vid ett gåbord med lustgas i högsta hugg i dryg timme innan det en stund efter tre började trycka på rejält. Några få krystvärkar ned rejäla pauser emellan senare så kom vår tjej kl 03.34. 3415g 48 lång och 35,5 cm om huvudet.

Jobbade till 18 och avslutade dagen med att spy, hej magsjuka! Ett antal spyor och diarré senare började det sippra vatten vid 22 och strax efter började det komma värkar. Ungefär samtidigt började sambon spy.

Åkte hemifrån 01.30 i ambulans eftersom sambon inte kände sig i form att köra mig. Inne på Varberg ca 02, då öppen 5 cm. Stod/hängde vid ett gåbord med lustgas i högsta hugg i dryg timme innan det en stund efter tre började trycka på rejält. Några få krystvärkar ned rejäla pauser emellan senare så kom vår tjej kl 03.34. 3415g 48 lång och 35,5 cm om huvudet.

Grattis! Men fy för att vara magsjuk samtidigt. Mår ni bättre?

Jag hade inte valt att ha mitt barn hängandes på magen hela dagarna, de blir ju rätt fast och kan inte träna motoriken.

Roxer, upp till 62 cm funkar inlägget. Sen är den betydligt bredare än på bilden här ovan, inlägget sätter mer barnet högre upp tycker jag. Efter det bör barnet vara så stort att det inte vill sitta stilla längre stunder tänker jag. Ergonomiska vagnar avråder vår sjukgymnast ifrån, barnet ligger som ett M och stärker inte ryggen.

Fast en vagn är ju inte alls samma sak. När du bär i sjal tränar barnet nack- och ryggmuskler så länge det är vaket. När barnet sover ligger det närmare kroppen och vilar. Barnet kan ju dessutom röra sig på ett annat sätt i sjalen än i en baby Björn eftersom det går att ta spjärn med både händer och ben mot bäraren. Det är många som tror att sonen är äldre än vad han är eftersom han är så stabil i kroppen, mycket tack vare bärandet.

Grattis!!
Men det låter lite som en mardröm med pågående magsjuka! Har de isolerat er eller hur hanteras det på avdelningen?

@Hjartagna Om det tröstar något så kräktes jag vid var och varannan sammandragning för att mitt blodsocker var för lågt. De försökte ju skicka hem oss... Halvvägs till bilen var jag tvungen att ta en värk med alla fyra på gatan över en smutsig sandlåda medans jag kräktes. Har väl haft mer glamorösa dagar..! och stort grattis!

Tack för alla tips, har inte varit många stunder över för mig att sitta vid datorn, idag ska vi till doktorn för att se vad det kan vara - mjölkprotein kanske.

Imorse lyckades vi vara på vc kl 8, och sen tagit en promenad och hittat nya promenadvägar :)
Blodtrycket ligger bra (ska tillbaka och diskutera fortsatt medicinering på fredag) och ansiktet går att röra allt mer. Känns bra!

Hemma igen nu, sonen ligger i knät och kör 100 olika grimaser i vanlig ordning. Hans minspel är ju fantastiskt, han kompenserar väl för sin mammas ansikte ;)

Du behöver nog inte oroa dig. Grodpositionen är en naturlig ställning och du kommer väl inte bära barnet 24/7.

Nej det blir kanske inte så mycket trots allt, utan mest när jag behöver göra saker där två händer krävs och bebis inte sover någon annanstans.

Vilken är det ni köpt då? Jag antar att det är Sempers magdroppar eftersom de ges en gång om dagen. Det är mjölksyrebakterier (probiotika) som ges för att få god miljö i magen. Sen finns det Minifom som ges inför varje måltid. De minskar gaserna i magen under måltiden. Många ger både och eftersom de har olika funktioner men båda med avsikt att få en bättre fungerande mage.

Ja det är probiotika dropparna, och det var inte dessa vi var ute efter då vi inte misstänker kolik då han aldrig skriker i timtals, utan han blir bara ledsen när han måste kämpa ut pruttarna. Så vi får ge oss iväg till apoteket idag igen och se om de andra dropparna finns.

Nej hela dagen blir det ju absolut inte, vi gör så mycket annat. Barnvagnspromenader, soffhäng där vi brukar träna nacke och rygg, träna att stå m.m., sitter i babysittern eller slumrar i sin bebisgunga, ligger i babygymmet. Så det blir nog bra ändå hoppas jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2