Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är såklart individuellt. Men jag tror att många spädbarn föredrar att vara nära typ hela tiden :D De är ju vana vid alla kroppens ljud o det ger en trygghet. Jag sitter mest i soffan, hela tiden. Ammar, snuttar o sover på mig. Men så är ju min lilla bara några dagar och det brukar ju bli bättre med tiden.
Ja det känns ju mest rimligt. Så vill man röra på sig är sjal att rekommendera?

Trikåsjal är helt klart en räddare för mig vad gäller hundpromenad osv. Lätt eftersom du knyter den på kroppen och kan sen plocka i och ur bebis efter behov. Baby Björn är inte ergonomiska för bebis, så jag hade nog valt en manduca eller ergobaby med spädbarnsinlägg om du vill ha sele.

@Saigon och @Sedna
Ja det var nog det också. Men det var väldigt tydligt att han hade ont i magen. Det mullrade och levde om i magen hela tiden och fick han ur sig nånting blev han tvärlugn en liten stund innan det tog fart igen.

Har märkt de senaste dagarna när jag testat mig fram med D-dropparna att om han fått sova bra på dagen så orkar han ta sig igenom magknipen på kvällen och det blir inte lika dramatiskt. Men igår fick han inte sova lika bra som vanligt på dan och då blev det totalt kaos för honom.

Jag kommer ju inte tordas ta med honom på nånstans alls om han ska behöva ha det såhär på kvällarna...
Stackars liten!

Det har jag också märkt att toleransen för tarmrörelser är högre om hon är utvilad.

Jag tycker bebis fungerar som unghäst när det gäller intryck och trötthet. Ibland blir det för mkt av bara ngt litet och ibland "tål" de rätt mkt.

Ngt som också blivit tydligt med tiden för oss är hur oerhört mkt bättre sömnen blir för bebis vid kyla och frisk luft. Min blir oerhört gnällig och svårstimulerad de ggr som vi spenderat större del av dagen inomhus pga dåligt väder eller för att det inte hunnits med. Så numera blir det långpromenad och utomhussovning/aktiviteter även vid dåligt väder.

Trikåsjal är helt klart en räddare för mig vad gäller hundpromenad osv. Lätt eftersom du knyter den på kroppen och kan sen plocka i och ur bebis efter behov. Baby Björn är inte ergonomiska för bebis, så jag hade nog valt en manduca eller ergobaby med spädbarnsinlägg om du vill ha sele.

Men dom har ju en ergonomisk? Eller den är dålig den med och varför då isf?

Fler frågor från en som plötsligt har blivit mycket medveten om att hon inte kan något om bebisar...

Vad gör man av dem i början? Vill de mest ligga ner eller hellre bli burna? Ska man skaffa en sån där sjal redan nu? Och kanske en docka så man kan träna sig på hur man ska knyta utan att tappa bebisen? :o. Har en sele (baby björn) som fungerar från 3,5 kg men det känns ändå som om bebis ska vara lite större innan hen sitter i den. Eller vad tror ni?
Det är ju olika det också. Vår lilla vill helst inte vara själv nu, tre månader gammal. Tidigare var det lättare att sätta/lägga henne i babysittern så kunde hon sitta där nöjd och sprattla medan jag åt, duschade eller gick på toaletten tex. Nu vill hon helst bäras runt hela tiden. Idag hann jag ge katterna mat och plocka fram min frukost innan hon försökte ta sig upp från babysittern. Sedan satt hon och klängde runt på mig medan jag försökte äta. Nu sover hon med mig som stöd för huvudet.
Vi har en Baby björn som fungerar helt ok (börjar bli lite väl trång att ha med overall i nu). Har du en sådan så testa den och se om du och bebis trivs innan du lägger massor av pengar på sjalar och selar. Inte alla barn vill bli burna utan trivs bra i tex vagn.

Vad trist @Maja_Kandi. Men visst kan sojangrädden varit en bidragande faktor tillsammans med mycket intryck och dålig sömn. Jag tog bort sojaprodukterna efter att ha resonerat med BVC. Det står på iaf vissa sojaprodukter att de ej skall ges till barn under ett år och då tyckte de på BVC att jag borde skippa det också iom att sojaprotein och mjölkprotein är lika i struktur.

Vad har du för belägg för att de inte är ergonomiska för bebis? (Inget påhopp. Nyfiken).

Vad har du för belägg för att de inte är ergonomiska för bebis? (Inget påhopp. Nyfiken).

Baby Björn-selarna ger varken c-kurva för ryggen eller m-position för benen. De nyaste bb (one) är liiite bättre, men långt ifrån bra.

Ryggraden på en bebis rätas ut under första året. Baby Björn tvingar barnet in i en väldigt uträtad ryggrad. Titta på bilden nedan.

anatomie-kindliche-wirbelsaeule-en.jpg

Nyfödd längst till vänster och ett åring till höger.

Barn i bb:
24905-4-babybjorn_barsele_original_classic_kritstreck-17117631-2003849162-xtra.jpg

Barn i ergonomisk position:

c.jpg

M-position:
P1010318.jpg

I BB hamnar belastningen på barnets bäcken i höfterna, medan mer ergonomiska bärdon ger en jämnare belastning. Se nedan:
hips.jpg

Finns barn som har överrörliga höfter där bbs selar kan vara direkt skadliga då lårbenets kula tvingas ut mot höftskålens kant, dock gäller det långt ifrån alla barn.

Har en vän vars 4 månaders hade legat vaken med ont i höfterna på natten efter några timmar i en babybjörn one på dagen. De använder den väldigt restriktivt efter det. Kortare stunder är nog rätt ok, men jag hade nog valt något annat om man bär barnet mycket och länge. :o

Sen brukar de tidiga bb-selarna vara hysteriskt osköna för bäraren, men det är ju mer ett problem för mamman/pappan. :)

Jag har aldrig använt sjal så det vet jag inte. Har en ergonomisk sele som jag använt först när bebisen är nån månad gammal o lite mer stadig.
Första tiden så är jag inte så rörlig, vilket kan vara frustrerande men jag har samtidigt rätt ont/är öm både här o där så det är rätt skönt att ta det lugnt.

Baby Björn-selarna ger varken c-kurva för ryggen eller m-position för benen. De nyaste bb (one) är liiite bättre, men långt ifrån bra.

Ryggraden på en bebis rätas ut under första året. Baby Björn tvingar barnet in i en väldigt uträtad ryggrad. Titta på bilden nedan.

Barn i bb:
24905-4-babybjorn_barsele_original_classic_kritstreck-17117631-2003849162-xtra.jpg

c.jpg

M-position:
P1010318.jpg

I BB hamnar belastningen på barnets bäcken i höfterna, medan mer ergonomiska bärdon ger en jämnare belastning. Se nedan:
hips.jpg

Finns barn som har överrörliga höfter där bbs selar kan vara direkt skadliga då lårbenets kula tvingas ut mot höftskålens kant, dock gäller det långt ifrån alla barn.

Har en vän vars 4 månaders hade legat vaken med ont i höfterna på natten efter några timmar i en babybjörn one på dagen. De använder den väldigt restriktivt efter det. Kortare stunder är nog rätt ok, men jag hade nog valt något annat om man bär barnet mycket och länge. :o

Sen brukar de tidiga bb-selarna vara hysteriskt osköna för bäraren, men det är ju mer ett problem för mamman/pappan. :)
Tack för ett så utförligt svar! Väldigt lärorikt! :bow:

Barn i bb:

c.jpg

M-position:
P1010318.jpg

hips.jpg

Men då borde dom väl inte få marknadsföra one som ergonomisk om den fortfarande inte är bra? Eller det finns sämre ergonomiska och hur blir dom det? Jag tänker att en ergonomisk är ergonomisk?
Det är bara en undran :)
Vi har kikat lite på olika selar men inte köpt någon än. Sjal är inget för oss men det hade varit skönt att ha en sele till när det behövs.

Men då borde dom väl inte få marknadsföra one som ergonomisk om den fortfarande inte är bra? Eller det finns sämre ergonomiska och hur blir dom det? Jag tänker att en ergonomisk är ergonomisk?
Det är bara en undran :)
Vi har kikat lite på olika selar men inte köpt någon än. Sjal är inget för oss men det hade varit skönt att ha en sele till när det behövs.

Den är ju mer ergonomisk än deras original tex, men mindre än en manduca eller ergobaby. Man pratar ofta om att bebis ska ha stöd från knäveck till knäveck för att det ska bli riktigt bra. One är ju ok för de minsta, men blir rätt fort för kort i sitsen samt att ryggen blir väldigt rak. Jag skulle kika på en manduca, den har inbyggt spädbarnsinlägg. Ergobabyn kräver ett spädbarnsinlägg som säljs separat. Tula är också bra, men dyrare. Sen finns ju selar sydda av sjalar såsom mei tai eller fly tai.

Vår lilla tös har börjat sova mer på dagarna igen. Alltså flera timmar per dag. Är vaken om kvällarna och somnar runt kl 22. Hon sover visserligen bra om nätterna och verkar ha börjat fasa ut nattmålet nu. Men jag blir ändå lite orolig när hon sover så mycket. Hur länge sover era barn per dag?

Vi är oxå inne i en sådan period. Sover mer, nu är väl din förvisso runt månaden äldre än vår böna?
Gått från att vara mycket vaken till att åter igen sova nästan hela nätterna. Pigg 1-2h sover 3-4h så gör hon hela dagarna. Om nätterna somnar hon vid 21-22, har börjat läsa ett kapitel Emil i Lönneberga vid 21.00 då ligger hon och lyssnar och jollrar i 30-40 min innan hon somnar :love:
Sedan vaknar hon ibland om hon är hungrig vid 3-4 på natten och nästa gång runt 8 på morgonen och sover sedan till elva ungefär.

Vi har en one och förstår inte riktigt Roxers kritik. Med Newborninlägget sitter barnet just som ett M.

Jag har hört att risken med ergonomiska är att man bär för långa stunder, barnet behöver få räta ut sig ibland

En släkting till maken sa att hon hade föräldratjänst istället för var föräldraledig, det tycker jag är ett skitbra uttryck. Min tid är menad att ägnas åt dottern, jag är faktiskt i tjänst som förälder (inte hushållerska).
Jag håller helt med där! Jag kastar in någon tvätt och viker lite kläder och plockar självklart undan efter oss. Men dammsugning, tyngre matlagning och sådant. Det får faktiskt vänta tills sambon är hemma, antingen tar han Bönan eller så får han städa upp/dammsuga och det som behövs.

Fler frågor från en som plötsligt har blivit mycket medveten om att hon inte kan något om bebisar...

Vad gör man av dem i början? Vill de mest ligga ner eller hellre bli burna? Ska man skaffa en sån där sjal redan nu? Och kanske en docka så man kan träna sig på hur man ska knyta utan att tappa bebisen? :o. Har en sele (baby björn) som fungerar från 3,5 kg men det känns ändå som om bebis ska vara lite större innan hen sitter i den. Eller vad tror ni?

Jag tänker inte svara något om BabyBjörn då jag är lite anti den typen av sele, den nya one är dock mkt bättre :) Jag fick provbära kusinens BabyBjörn och fick otroligt ont i ryggen efter ca 20 min. Jag kör sjal och kan bära i timmar utan problem :)
Har burit i sjal redan från BB. Jag var oxå orolig i början, om man skulle tappa bebis. Men man hittar fort tekniken :) I början var dock sambon med, med en extra hand ifall att. Men nu knyter jag när vi vaknar och knyter upp vid blöjbyte/matning. Annars kör vi sele i stort sett hela dagen, då vi inte ligge ri gymmet eller vilar i sängen medan mamma viker kläder.

Ang. blöjbyte på natten, Vi byter när Bönan vaknar och vill ha mat. Någon gång mellan 3-4, dock har jag kommit på att om jag väcker och matar/byter det sista jag gör innan jag lägger mig. Mellan 00-00.30 så vaknar hon inte fören runt 7 snåret på morgonen. Sedan kör vi EC och rutinpottar vid matning, lek, sömn.

Jag har hört att risken med ergonomiska är att man bär för långa stunder, barnet behöver få räta ut sig ibland

Gäller detsamma med sjalar? Har beställt en sjal så jag kan få mer gjort här hemma då bebis helst vill att man antingen ligger bredvid honom när han sover eller så ska han bli buren. Och om sjalen fungerar så blir det nog en mei-tai också. Så känner att det nog kommer bli mycket bärande i sjal här hemma och inte bara när man ska ut. Men det kanske inte är att rekommendera i så fall?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar