Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska på mitt andra återbesök idag, vet fortfarande inte varför jag ska gå på två. En till läkare och en till BM. Men vad gör man inte!
Tänkte stanna på vägen och köpa en ask choklad som tack, då hon vart grym hela tiden! En ask choklad kan hon om inte annat ställa på fikarumsbordet :)

Jag lyckades få bönan att somna vid 21 igår, vid 00.30 började hon vakna, men vaknade aldrig. Så jag väckte henne, matade och bytte på henne. Sedan sov hon till 6.30 utan att vakna. Jag bara älskar att vi börjar få lite rutiner, jag jagar absolut inte rutiner. Men det är så skönt att sova ibland.
Jag har börjat läsa lite för Bönan, just nu är det Emil i Lönneberga (Den ljusgröna boken som jag blev läst för som liten, vilket även sambon blev, då vi fick en påse böcker av svärmor). Anledningen till att jag läser är mest för att det är så otroligt svårt att hitta samtalsämnen med en bebis. Speciellt när jag är hemma helt ensam i två dygn lite då och då. Hon svarar när jag pratar med henne/läser för henne och jag får lite annat utbyte av det än att upprepa samma ord hela tiden.

Sedan är det ju alla hjärtans dag på söndag, vi firar egentligen inte den dagen. Men samtidigt så är den lite mysig, det har blivit så att vi alltid vart på bio helgen då alla hjärtans dag infunnit sig. Men inte i år.

Dock har svärmor/farmor erbjudit sig att vara barnvakt i några timmar. Som hon längtar tills hon får vara det, jag är 100% säker på att bönan kommer bli behandlad som en prinsessa där. Vi har bestämt att ta erbjudandet, så Bönan ska vara hos farmor några timmar under lördagen. Vi kommer dock ej gå på bio utan vi kommer åka till hemmakväll, hyra en film och sedan laga mat tillsammans. Innan vi hämtar Bönan igen, jag är lite nervös för att vara utan bönan den tiden. Samtidigt som jag vet att sambon och jag verkligen behöver lite ensam tid med varandra.
Jag blir mest sur och gnällig av att bara gå hemma, istället för att klättra på väggarna blir jag lat och gör ingenting. Motsatt effekt så att säga. Brukar fungera så när det blir för mycket.

På tisdag ska jag och bönan på mammaträff i stan! Det ska bli riktigt trevligt, att få träffa lite nya mammor/barn.

Nu ska jag skriva ett kärleksbrev till sambon som jag sedan ska försöka få Bönans hand/fotavtryck på :D

Hur har ni haft det med andningen på slutet? Jag har blivit jättetjock i halsen, antagligen pga svullnad, och i natt var det hesmkt. Snarkade så högt att jag väckte mig själv flera gånger och vaknade dessutom med sömnparalys vid ett tillfälle (kunde varken andas eller röra mig ur fläcken. Varar sekunder men känns som en evighet). Sambon föreslog Bricanyl vilket 1177 sa ok till men jag fegade ur... Och nu kan jag inte somna för det känns så tungt med andningen...
Fy vad det låter obehagligt. Jag hade kollat upp det om jag var du. Andas hör ju liksom till det man MÅSTE göra :D

Jag blir mest sur och gnällig av att bara gå hemma, istället för att klättra på väggarna blir jag lat och gör ingenting. Motsatt effekt så att säga. Brukar fungera så när det blir för mycket.

Åh vad jag känner igen detta. Är likadan. Kan till en viss gräns vara rastlös och fara runt och göra saker, men har nu börjat komma in i "jag skiter i det" istället. Bävar för hur det går om jag faktiskt säljer min häst. Nu känner jag att jag hade velat lägga tid på att träna, promenera och hitta på saker med sambon och lillan istället för att åka till stallet direkt när sambon kommer hem. Säljer jag hästen är det väl stor risk att jag ändå bara blir sittande i soffan några timmar till per dag...

Appropå det, vad gör ni egentligen hela dagarna nu när ni går hemma?

Gnäll varning på mitt inlägg, behöver bara skriva av mig lite. Sorry om jag kapar någon diskussion.

Men vår lilla supersnälla gosunge har förvandlats till en fäktande, krampande kolik unge. Vi testade den engelska versionen av minifom och det hjälpt de första dagarna. Första gången vi gav dropparna så var det som att en propp släppte, och de ha hjälpt honom att fisa sen dess. Men tycker "koliken" har blivit värre och värre. Igår från 17.00- 01.00 var han konstant i magsmärta, tryckte och grät.

Sambon har dragit på sig en rejäl förkylning så jag är helt ensam med honom. Igår vart tanken att han skulle sova hos sin syster men efter att haft en gråtande bebis och inte lyckats äta sen lunch bara satte jag mig och storgrät i kapp med stackars bebis. :cry: Så sambon kom hem och sov i hallen :o på madrass då såklart. Det hjälpte lite att amma honom, men dessvärre så gör det ju så fruktansvärt ont på mig då han fortfarande har sin tongue tie. (ska bort i slutet på månaden) Men det var värt de 10min av tystnad i taget. Dessvärre stimulerade det min mjölkproduktion något enormt utan att tömma bröstet så vid 01.00 tiden var bröstet så fullt att jag satt där med en skrikande bebis och ett bröst som gjorde superont :( Så när han väl somnade så fick jag sätta mig med pumpen och förlorade dyrbar sovtid.

Känner mig ensam, ledsen och maktlös, speciellt nu när jag inte kan få någon avlastning från sambon. Dock löste vi det så att hans syster kommer ikväll 18.00 och hjälper mig lite.

Nu ska vi dock testa colief, vilket bryter ner laktosen i mjölken som man droppar i 30 min innan de ska äta. Håller tummarna att det hjälper. Enligt mamma hade jag jätte-allergi mot mjölk när jag var bebis - vet inte om det var mjölkprotein eller laktos men är än idag lätt laktosintolerant (äter ost, smör osv men i små mängder, trycker jag ett glas mjölk eller yoghurt så börjar jag ehh, blöda ur ändtarmen :nailbiting:)

Så jaa - Olycklig mamma just nu :down:

Tillägg - nu fiser han hela tiden och småbajsar med det. Kräks lite, dock kom en kaskad spya efter kvällsmålet igår. Ideer på det?

Fy vad jobbigt @Janey .Jag tycker att det låter som att liten är känslig mot något du äter. Du skriver att du är laktoskänslig, men äter du laktosfria mjölkprodukter? Spädbarn är oftast känsliga mot mjölkproteinet, inte laktosen. Så om du äter något med mjölk i - laktosfritt eller ej - går det över i din mjölk. Detta ger kanske ingen effekt dag ett eller två, men när det blir flera dagar efter varandra ansamlas det i kroppen och ger bebis problem. Här i Sverige tror jag att BVC rått dig att prova mjölkproteinfri kost i en-två veckor för att se om det gör någon skillnad. Kan tyvärr inte tipsa om ersättningsprodukter eftersom de jag ätit är svenska (oatly).

Det kan också vara bara vanligt ont i magen och då växer det bort på ett par månader, när tarmarna mognat.

Åh vad jag också känner igen mig! Innan när jag var gravid ångade jag ju på och städade och grejade jämt, inte nu...

Ehm. Typ ingenting... :o Jag har ju hästen på gården så fixar i stallet och tar nån promenad med vagnen när andan faller på. Tappade lite sugen när vågen stod still trots långa promenader varje dag, måste försöka rycka upp mig på det planet igen. Det är ju så himla skönt att gå bara man tar sig ut! Han sover som tur är lika bra i vagnen om jag bara ställer ut den på bron också så det går ingen nöd på lilleman fastän mamman är lat.

Nu har vi dessutom varit utan internet och därmed också utan tv i snart två veckor! :arghh: Fy satan vad det är tråkigt... Och ju mindre det finns att roa sig med desto mindre verkar jag ha lust att göra. :cautious: Har man tvn så kan man ju iaf slötitta på nåt program medan man går runt och plockar.

@Janey
Åh vad jag lider med dig! :( Förstår precis den där maktlösheten man känner...

Jag har fått höra att det är aldrig laktos utan mjölkprotein som är problemet för spädbarn eftersom bröstmjölken i sig innehåller mycket laktos. Så jag skulle råda dig att prova vara helt mjölkfri en vecka och se om det har hjälpt. Jag har varit helt utan rätt länge nu men nu funkar det ju rätt bra med bara några mildare återfall så jag har inte tordats provocera än. :o

Fy vad jobbigt @Janey .Jag tycker att det låter som att liten är känslig mot något du äter. Du skriver att du är laktoskänslig, men äter du laktosfria mjölkprodukter? Spädbarn är oftast känsliga mot mjölkproteinet, inte laktosen. Så om du äter något med mjölk i - laktosfritt eller ej - går det över i din mjölk. Detta ger kanske ingen effekt dag ett eller två, men när det blir flera dagar efter varandra ansamlas det i kroppen och ger bebis problem. Här i Sverige tror jag att BVC rått dig att prova mjölkproteinfri kost i en-två veckor för att se om det gör någon skillnad. Kan tyvärr inte tipsa om ersättningsprodukter eftersom de jag ätit är svenska (oatly).

Det kan också vara bara vanligt ont i magen och då växer det bort på ett par månader, när tarmarna mognat.

Dessvärre behöver vi toppa upp med ersättning då jag inte producerar tillräckligt med bara pumpen :( så även om jag utesluter mjölk helt så är ju ändå ersättningen där. Vi vill ju helst inte ge soja mjölk då jag läst att det är väldigt hög östrogenhalt och man ska vara försiktig med att ge det till pojkar. Hoppas ju fortfarande att jag kan gå över till helammning snart, två veckor tills vi har vår kallelse, skulle spara mig massa tid plus att jag kan fixa med min egna mat. Så jag är rätt desperat att testa något som funkar tills dess.

@Janey
Dessutom tänka på att undvika sånt som gör en själv gasig i magen. Bönor och kål tex.

Det är ju jättebra att han får ur sig luften! Så kan det vara här också, massor med luft och det följer med lite lite bajs samtidigt. Jag ser allt som kommer ut som positivt!

Har du fått lära dig att massera magen förebyggande? Det hjälper nåt enormt här! Han pruttar och fiser som en tok när jag masserar och ibland bajsar han också.

Jag har inga problem att få tiden att gå, kan snarare tycka att det är lite ont om den?!
Hundpromenad på någon timme + en kortare, fixa i stallet och eventuellt göra nåt med pålle, amma (tar väl mest tid:p) och greja lite hemma med tvätt, disk och sånt. Och sen kommer sambon hem och då blir det fixa mat och en del mys i soffan.
Men kan inte påstå att jag fixar och donar överdrivet hemma. Men så går det rätt fort att röja upp 55 m2:D

Dessvärre behöver vi toppa upp med ersättning då jag inte producerar tillräckligt med bara pumpen :( så även om jag utesluter mjölk helt så är ju ändå ersättningen där. Vi vill ju helst inte ge soja mjölk då jag läst att det är väldigt hög östrogenhalt och man ska vara försiktig med att ge det till pojkar. Hoppas ju fortfarande att jag kan gå över till helammning snart, två veckor tills vi har vår kallelse, skulle spara mig massa tid plus att jag kan fixa med min egna mat. Så jag är rätt desperat att testa något som funkar tills dess.
Här finns mjölkfri ersättning att köpa på Apoteket. Vet inte om ni har det? Annars kanske någon kan köpa till dig och skicka så att ni får testa.

Soja ska du undvika om du tror att bebis är känslig mot mjölkprotein. De är inte helt sällan känsliga mot sojaprotein också då.

Håller med @Maja_Kandi om att det är bra att han fiser. Att det kommer lite bajs med är inte konstigt, det gör ofta det i början har jag fått lära mig.

Kom just hem från efterkontrollen.
Jag har fått okej att börja träna och även löpträna :love:
Men gör det ont så ska jag ta det lugnt samt att jag ska ta det lugnt med ren magträning med. Men annars är det bara att köra på!!
Så jag ska nog knacka på dörren hos grannen i morgon och se om man får klappa häst :D:D

@Maja_Kandi Åhh, jag hoppas inte det mjölkprotein.. Tycker han verkar mindre ont efter bröstmjölk jämfört med ersättning, men det kanske är inbillning?

Massage tekniker har jag provat genom lite google hjälp, men tycker inte det har hjälpt. Vet inte om jag gör rätt, bara youtube som min guide. Nu prutar han och bajsar så det kanske är mer magsmärtor som är problemet?

Men tack båda! @Balahé Sambons mamma var här nyss och hennes enda svar på mitt gnäll var "alla bebisar är så, det går över om 3månader". Kändes inte så upplyftande eller hjälpsamt. Givetvis var han så tyst och snäll när hon var här och gullade. Känner man sig ännu mer värdelös.

Den mjölkfria ersättningen, vad är den gjord av istället?

Idag har vi varit och skrivit på om faderskap och gemensam vårdnad.

Imorgon måste jag ringa vc och se vad som hänt med remissen för blodtrycket.

Nån nämnde hms amningskläder. Jag har en vadderad bh därifrån som jag är väldigt nöjd med, behöver fler bara. Deras linnen provade jag under graviditeten men de var trånga över brösten redan då tyckte jag... Tänker att jag ska köpa lite roligare toppar sen, normalt sett har jag mest jobbkläder eller hund/skogskläder men det blir väl lite annorlunda nu, särskilt när man börjar ta sig iväg sen förhoppningsvis.

@Maja_Kandi Åhh, jag hoppas inte det mjölkprotein.. Tycker han verkar mindre ont efter bröstmjölk jämfört med ersättning, men det kanske är inbillning?

Massage tekniker har jag provat genom lite google hjälp, men tycker inte det har hjälpt. Vet inte om jag gör rätt, bara youtube som min guide. Nu prutar han och bajsar så det kanske är mer magsmärtor som är problemet?

Men tack båda! @Balahé Sambons mamma var här nyss och hennes enda svar på mitt gnäll var "alla bebisar är så, det går över om 3månader". Kändes inte så upplyftande eller hjälpsamt. Givetvis var han så tyst och snäll när hon var här och gullade. Känner man sig ännu mer värdelös.

Min kompis båda barn har mjölkproteinallergi och de har snabbt blivit bättre när hon skippade mjölken. Hon har gett den här sorten, vet inte om den går att få tag på i England
http://www.apotea.se/pepticate-modersmjölksersättning-450-g

Mjölkproteinallergi brukar som tur är växa bort :)
http://www.1177.se/Skane/Tema/Barn-...ar1/Sjukdomar-och-besvar-A-O/Komjolksallergi/

Nu har jag inte testat någon mjölkfri ersättning då jag ammar fullt ut numera. Det finns massor av sorter och de flesta är vad jag förstår specialbehandlade för att spjälka mjölkproteinet. Hittade även någon som var majsbaserad när jag googlade. Vanlig ersättning är ju gjord av komjölk så visst kan han ha mindre besvär efter amning jämfört med ersättning. Bröstmjölken är ju även mer lättsmält än ersättning generellt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar