Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite nyfiken, vad gör bebis under tiden? Mitt barn kan sova rätt länge (2-3 timmar mitt på dan) men i övrigt tar det mycket tid att leka med honom, träna motorik, äta osv.
Sådär har jag också det, tiden går liksom åt till bebis för det mesta. Ibland har hon sovdagar och då passar jag på att göra sådant som jag inte hinner annars, typ damsuga eller städa toaletten (jag blir nuts av att gå hemma hela dagarna och se dammråttorna som katterna fäller nu). Matlagningen skall man vara glad om man hinner med alls, nu när hon inte sover så långa stunder åt gången längre.

Lite nyfiken, vad gör bebis under tiden? Mitt barn kan sova rätt länge (2-3 timmar mitt på dan) men i övrigt tar det mycket tid att leka med honom, träna motorik, äta osv.

Jag pysslar en del i köket på dagarna och bebis tycker om vara med. Jag berättar vad jag gör, vad som låter och luktar. Jag visar olika saker. Finns mycket att titta och känna på. Får vi båda lite stimulans på olika sätt.

Vad är det som händer med min aptit? Jag har läst att det är vanligt att man går ner lite i slutet på graviditeten och det verkar min kropp vilja undvika till varje pris. Inte nog med att jag drar på mig en massa vätska, nu har min magsäck förvandlats till ett bottenlöst hål... Åt en ganska stadig lunch bestående av 3 äggmackor kl 13, blev akuthungrig igen kl 16 och åt 2 apelsiner + 2 äpplen och nu är klockan 17 och jag är hungrig igen... Bebisen kommer ju bli stor som ett hus :(. 11 dagar kvar till BF känns som en hel evighet. Bara jag inte går över för länge!

Godmorgon säger unge herrn runt 4-snåret som vanligt! Då ska det snackas och och sånt fram till 6 ungefär.
Nu är det ju helg också så då får sambon vara med om det också. Och han verkar inte lika road som en annan :p
Ligger och tittar när han byter blöja och säger till honom "du han kissar nog snart" ja, jo
Vad är det som händer med min aptit? Jag har läst att det är vanligt att man går ner lite i slutet på graviditeten och det verkar min kropp vilja undvika till varje pris. Inte nog med att jag drar på mig en massa vätska, nu har min magsäck förvandlats till ett bottenlöst hål... Åt en ganska stadig lunch bestående av 3 äggmackor kl 13, blev akuthungrig igen kl 16 och åt 2 apelsiner + 2 äpplen och nu är klockan 17 och jag är hungrig igen... Bebisen kommer ju bli stor som ett hus :(. 11 dagar kvar till BF känns som en hel evighet. Bara jag inte går över för länge!
Din kropp kanske laddar på med extra energi inför kommande förlossning?:)

Hon är med. Eller sover. Kan göra typ allt med en hand numera. Hinner med precis lika mkt som innan bebis kom. Vi/jag lagar riktig mat varje dag (dvs inte billys och sån skit), jag är väl bara effektiv. Sånt som bebis "inte kan" vara med på (eller iaf inte får ut ngt av att va med på) tar jag när hon sover.

Jag har bara hört om fall där det varit tvärtom, sista 2-3 veckorna har kilona förökat sig som mest. Försök inte oroa dig, jag åt som en häst (och drack!) samt gick över en vecka och ändå kom en fullt normalstor grabb. Förstår att det är tufft att kroppen förändrats så drastiskt. Det är synd att det ska vara så jobbigt att gå upp mycket i samband med graviditet, det är ju fullt normalt. Men tom i den sitsen är man jagad av ideal :down:

Är väl ingen som sagt något om att städa och äta hela dagarna.

Jag tycker jag hinner med såväl att pyssla hemma som att leka med bebis. Men så har jag inget annat som tar tid, hästar t.ex.

Nej hästarna tar onekligen mycket tid. Tänker oftast att folk här på Buke har häst men det är nog lite fel av mig.

Jag känner inte av nån direkt tidsbrist men blev förvånad över bilden att man springer hemma och fejar, jag tycker barnet kräver mer aktivitet än att titta på det jag gör. Men det är olika för alla, som alltid med kids.

Alltså jag får snart panik. Han kan ju för fan inte vakna efter en timme och vara hungrig mitt i natten??

Stackare... Vad gör han när han vaknar? Är det fullt skrik direkt och leta mat? Jag har märkt att om jag bara väntar ut Edvin ett par minuter så somnar han bara om på nätterna. Han börjar röra på sig och vifta, ibland leta och hacka efter bröstet och ibland halvgråta, men så plötsligt så sover han som en sten igen. Många gånger man har hunnit knäppa upp bhn och gjort färdigt också sover han igen, bara att klä på! :D Andra gånger tar han bröstet, suger tre gånger och somnar med mat i munnen. :p Så jag har lärt mig att ha lite is i magen på den fronten...

I förrgår hade vi besök av våra kompisar som har en son som är precis en månad och en dag äldre än vår (blir tre månader den 16/2). Intressant att se skillnaden! Verkar som det kommer hända endel nu de kommande veckorna. Han var väldigt mycket stadigare i nacken och pratade och skrattade, fäste blicken tvärs över rummet och kunde snabbt byta mellan två föremål och tycktes ha riktigt kul i babygymmet. :)

Edvin hade inte sovit lika bra som vanligt på dagen så han blev kinkig framåt halv åtta med lite magknip. Mitt experiment med D-dropparna har fortsatt. Varje gång han fått dem kl 06 har det blivit lite kinkigt kring kl 19 som oftast går över ganska lätt. Bara om han som i förrgår varit vaken länge och hinner bli trött utvecklas det till mer magknip. Annars verkar han orka med det på ett annat sätt. Så nu fortsätter jag ge tidigt på morgonen och har jag glömt dem efter tio så struntar jag i dem!

Stackare... Vad gör han när han vaknar? Är det fullt skrik direkt och leta mat? Jag har märkt att om jag bara väntar ut Edvin ett par minuter så somnar han bara om på nätterna. Han börjar röra på sig och vifta, ibland leta och hacka efter bröstet och ibland halvgråta, men så plötsligt så sover han som en sten igen. Många gånger man har hunnit knäppa upp bhn och gjort färdigt också sover han igen, bara att klä på! :D Andra gånger tar han bröstet, suger tre gånger och somnar med mat i munnen. :p Så jag har lärt mig att ha lite is i magen på den fronten...

Provade att bara försöka natta om men han skruvade upp sig mer och mer och borrade in huvudet längre och längre in i mitt armveck. Han kunde liksom inte bli tydligare :/

Alltså jag får snart panik. Han kan ju för fan inte vakna efter en timme och vara hungrig mitt i natten??

Jag hade provat introducera ersättningen. Vi kör på både och vilket är väldigt smidigt. Men när han äter på flaska äter han "fortare" och flödet är nog ett annat. Det leder iaf till mer "däckad" bebis. Så ett större mål på flaska i samband med läggning hade gett en bebis som sov länge här. Vi använder både flaska och napp utan att amningen är påverkad, är medveten om att det inte är så för alla, men jag hade inte orkat amma om det var så täta uppbrott i sömnen.

@Lilltess
Jag vet hur det är!:( Och jag vet inte vad jag ska ge för råd förutom att tänka att det är övergående, det är en väldigt kort period ifall man ser till livet i stort.

Vi har haft en riktigt hemsk natt där unge herrn inte kunnat somna om efter maten:crazy: vi har haft vakna perioder på 2-3 timmar med sovpaus på max 90 minuter. Man är lagom förstörd i huvudet då. :meh:

Hon är med. Eller sover. Kan göra typ allt med en hand numera. Hinner med precis lika mkt som innan bebis kom. Vi/jag lagar riktig mat varje dag (dvs inte billys och sån skit), jag är väl bara effektiv. Sånt som bebis "inte kan" vara med på (eller iaf inte får ut ngt av att va med på) tar jag när hon sover.
Använder du sele eller sitter hon fint på din ena arm? Jag försöker då och då att göra saker med bebisen med men hon skruvar och ålar och har sig så jag måste lyfta upp henne hela tiden. Om jag sitter går det bättre, men oftast vill hon själv stå eller sitta nu och det kräver att jag håller med båda händerna. Hur gammal är din dotter nu?

Lilltess, min erfarenhet är att de inte blir lika mätta på bröstet kvällstid. Ger man ersättning blir de mätta och sover en längre stund.

Balahe, samma här och ordentlig städning kan jag inte göra med bebis på armen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.