Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Milosari
Så fin du är! Men tycker synd om dig som är så svullen, skönt att det verkar bra ändå. :)

När vi ändå är inne på vikt... Jag gick upp från 63 vid första invägningen (60 i normala fall) till 78. Dagarna efter förlossningen vägde jag 71, och det väger jag fortfarande! :mad: Lite tröttsamt när så många av er andra var tillbaka på startvikten så snabbt och jag är lååångt därifrån, och på torsdag är det åtta veckor sen han kom... :meh: jag bor fortfarande i mjukisbyxor och för stora tröjor för jag är för tjurig för att köpa nya kläder och jag kommer inte i mina gamla... Börjar bli less på bulldegen som tycks sitta bra på magen. :mad: Trodde ju att man skulle rasa i vikt om man ammar men inte jag iaf...

@Milosari
Så fin du är! Men tycker synd om dig som är så svullen, skönt att det verkar bra ändå. :)

När vi ändå är inne på vikt... Jag gick upp från 63 vid första invägningen (60 i normala fall) till 78. Dagarna efter förlossningen vägde jag 71, och det väger jag fortfarande! :mad: Lite tröttsamt när så många av er andra var tillbaka på startvikten så snabbt och jag är lååångt därifrån, och på torsdag är det åtta veckor sen han kom... :meh: jag bor fortfarande i mjukisbyxor och för stora tröjor för jag är för tjurig för att köpa nya kläder och jag kommer inte i mina gamla... Börjar bli less på bulldegen som tycks sitta bra på magen. :mad: Trodde ju att man skulle rasa i vikt om man ammar men inte jag iaf...

Jag rasar inte i vikt denna gången så som jag gjorde med stora tösen men jag orkar inte bry mig. Enda som är lite jobbigt är den begränsade garderoben för som du säger så ids man inte köpa nytt eftersom dom gamla kommer passa sen igen. Å dom kommer väl på när dom kommer på. Tills dess - fettisdagen idag - Nutellasemla i magen - check :D

(Stressa inte kilona. Det är inget kul att leva med att bara tänka på fett och valkar. Tiden kommer när du blir av med extrakilona utan stress :) )

@Milosari

Det kommer! Det är inte vanligt att rasa i vikt så snabbt. För mig tog det ca 9 månader att gå ner allt, ingen särskild träning utan bara promenader. Då har jag ändå väldigt lätt för att tappa vikt vanligtvis sett.
Det är ju, som allt annat, olika för alla. För en del krävs det lite mer ansträngning. Men jag tycker absolut inte att du ska känns dig stressad över det!

@Milosari

Inte alla rasar i vikt. Jag har legat still på samma vikt nu sedan typ tre-fyra v efter förlossningen. Om inte annat tänker jag att man kanske springer av sig en del när bebis börjar ta sig runt på egen hand:p

BVC-besök idag. Lilla stumpan har nu passerat 6 kg (6070g) och är 61,5 cm lång. Frågade sköterskan om vilken kroppstyp hon anser att bebis har och hon höll med om "normal". Varför vill jag då veta det? Jo, jag har blivit ombedd att vara med i en testgrupp för produktutveckling av en barnprodukt och de behövde bakgrundsdata i form av bla längd, vikt, ålder och kroppstyp. Vet ännu inte hur mycket jag får avslöja eftersom jag inte fått se kontraktet ännu. Ska bli intressant iaf. Sambon brukar ju skoja med mig om att jag är en ständig testare. Jag provar typ alla nya smaker/sorter av produkter jag gillar.

Vad goa ni är med pepp. Tack! Jag har aldrig behövt tappa i vikt, har legat väldigt stadigt på mina 60kg, så att vara i det här läget är väldigt ovant, jag vill liksom tillbaka till min vanliga kropp nu på stört. :o Men både bm och sambon säger samma sak, det kommer när jag börjar jobba igen. Det kan man ju alltid hoppas och sikta på. Kommer ju absolut inte banta eller så medan jag ammar men sen så! :devil: Tur man har ett aktivt jobb plus att hästen ska igång framåt hösten efter sin mammaledighet, då jäklar!

Onsdagstankar:
- Inte konstigt att man får ont om tid som förälder. Hur mycket tid går åt att bara sitta och titta på ungen? ;)
- Vagnen är i bilen, bebis vaken och hundarna vill ut. Får se till att 1) våga prova bärselen och 2) ha vagnen inne när sambon börjar jobba. Nu får jag väl ta och väcka honom istället.
- Jag behöver handla kläder men vill inte släpa in lilleman i köpcentrum än. Får väl beställa på internet och hoppas att det passar och kommer snabbt.

Onsdagstankar:
- Inte konstigt att man får ont om tid som förälder. Hur mycket tid går åt att bara sitta och titta på ungen? ;)
- Vagnen är i bilen, bebis vaken och hundarna vill ut. Får se till att 1) våga prova bärselen och 2) ha vagnen inne när sambon börjar jobba. Nu får jag väl ta och väcka honom istället.
- Jag behöver handla kläder men vill inte släpa in lilleman i köpcentrum än. Får väl beställa på internet och hoppas att det passar och kommer snabbt.
Det går åt sjukt mycket tid till att amma och byta blöjor också...

Hur du ska lösa det med hund och bebis vet jag inte, men ang kläder har jag ett tips. Om de är till bebisen du behöver handla kan du alltid be mormor/morfar/farmor/farfar att handla. Vi har gjort så ett par gånger under mellandagsrean när jag inte ville ta med liten till stan. Funkade bra. Behöver du handla åt dig själv får väl bebis och pappa hänga en stund själva :)

Och jag som tyckte jag fått så långt fint hår @Milosari :d

Om man inte ammar på heltid, vad händer då med produktionen? Trappar man bara ner och börjar ge flaska nu och då utan att brösten exploderar? Vill gärna amma länge men kanske ffa på natten, det funkar sisådär när jag jobbar trots pump. Men har man någon mjölk nattetid om man inte ammar och stimulerar produktionen på dagen?

/Barnet har sovit en timme och bh + tröja är genomvåta..

Min son är 10 månader gammal och jag ammar numera bara kväll/ev natt/morgon. Produktionen har ställt in sig efter detta :) Visst är det väldigt fullt fram emot kvällen men inte så att det gör ont eller läcker.

När sonen var mini hade jag hur mycket mjölk som helst och var jämt blöt kändes det som. Uppsamlingskopp på andra bröstet under amning och blockamning hjälpte massor!

Hur du ska lösa det med hund och bebis vet jag inte, men ang kläder har jag ett tips. Om de är till bebisen du behöver handla kan du alltid be mormor/morfar/farmor/farfar att handla. Vi har gjort så ett par gånger under mellandagsrean när jag inte ville ta med liten till stan. Funkade bra. Behöver du handla åt dig själv får väl bebis och pappa hänga en stund själva :)
Ja absolut, det var mer skämtsamt menat :)

Det är jag som behöver amningskläder,

Ja det gör det såklart, var mer skämtsamt menat.
Beställer nog kläder, känns lite länge att lämna de själva (matmässigt). Möjligt om de följer med men stannar utanför iof. Det är lite mer amningsvänliga kläder jag behöver. Kan man förresten anta att brösten håller ungefär samma storlek snart?

Nu har jag, V och hundarna klarat av en dryg timmes promenad ihop. Funkade riktigt bra! Midjebälte till kopplen var ett väldigt bra köp känner jag. Längtar tills kroppen blir starkare och fogarna slutar göra ont.

Beställer nog kläder, känns lite länge att lämna de själva (matmässigt). Möjligt om de följer med men stannar utanför iof. Det är lite mer amningsvänliga kläder jag behöver. Kan man förresten anta att brösten håller ungefär samma storlek snart?

Nu har jag, V och hundarna klarat av en dryg timmes promenad ihop. Funkade riktigt bra! Midjebälte till kopplen var ett väldigt bra köp känner jag. Längtar tills kroppen blir starkare och fogarna slutar göra ont.

Att kunna gå i en timme måste ju kännas helt fantastiskt! Visst hade du väldigt mycket besvär av fogarna innan? Antar att det blivit något bättre eftersom du kan gå riktiga promenader nu?

@Jenka
Vad härligt med den lyckade promenaden! :) Jag skulle också behöva amningskläder, har bara varit för lat för att orka fixa. :o Köpte ju två linnen innan han kom men de är alldeles för tighta över bysten... Så jag bor i mjukisbyxor och för stora T-shirtar. Inte så roliga kläder om man ska nånstans men funkar ypperligt när man är hemma. ;)

Att kunna gå i en timme måste ju kännas helt fantastiskt! Visst hade du väldigt mycket besvär av fogarna innan? Antar att det blivit något bättre eftersom du kan gå riktiga promenader nu?
Ja, fick problem rätt tidigt. Det blev faktiskt bättre sista veckorna av graviditeten, och ännu bättre nu, så det är jätteskönt! Känner av det nu dock.

Jo, jag förstod att det var skämt, jag lyfte fram den mindre roliga biten ( blöjorna) som tar tid. Är lite kinkig och negativ idag nämligen  :yuck: Har fått bada bebis och byta mina och hennes kläder två gånger idag. Först kräkte hon ner allt och ett par timmar senare bajsade hon så mycket att det bokstavligt talat rann ner för hennes ben.:cool:

Nu vet jag inte hur stora krav du har på amningskläder, men linnen har funkat helt ok att skicka bud för att köpa. Vill dock varna för att Lindex amningslinne är relativt smala över den inbyggda bhn.

Jag har fortsatt med grodhållningen lite nu och då eftersom det är lockande med få bajsblöjor och tänker att det måste vara gött att slippa göra ifrån sig i en blöja.

Och idag gav det resultat :banana:
Två bajsningar och tre kissar har vi lyckats tajma in idag! Och när man ser hur nöjd lillgrabben blir får man ju lite blodad tand att fortsätta!:D

Jag har inga fler besök hos bm inbokade, ska ringa sjukhuset imorgon om tid för överburenhetskontroll så det blir väl nästa besök.
Är så trött idag :crazy: trots att jag sov ok inatt. Har legat i sängen/soffan hela dagen, tog en promenad nu och hämtade posten och nu är jag helt slut. Kroppen som inte pallar påfrestningarna riktigt kanske, samtidigt som den är så trög och inte fattar vad den ska göra. Nu har den ju lyckats tillverka en unge, men den ska ju ut också :confused: Det har varken kroppen eller bebis förstått.

Har du fått tid för överburenhetskontroll och vad innebär det?
Imorgon har jag min sista inbokade tid hos bm. Sen vet jag inte vad som händer, mer än att jag fortsätter att vänta :cautious:

Jag har blivit frusen av mig igen (var jättevarm som gravid) och när man går såpass bar över armarna/bröstet så resulterade det i att jag också shoppat lite amningskläder idag. Boob hade en del på rea så jag beställde tre långärmade tröjor därifrån. Jag har sedan innan fyra amningslinnen från hm, de tycker jag har varit stora i storleken. Köpte första i L men där ramlar brösten ur själva bröstdelen:o så då köpte jag M och de sitter bra.

Vi har löst det som så att sambon åker med när jag behöver göra något ärende så väntar han med bebis antingen utanför i vagnen eller i bilen.
Jag har inte testat att pumpa/mata med flaska än och drar mig lite för det eftersom amningen funkar så bra.
Vi får väl se längre fram hur behovet ser ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar