Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det funkar inte att pumpa för dig? Så kan ni ge på flaska vissa mål om dagen.
Risken med att delamma är att produktionen stannar av rätt bra men självklart gör ni det som är bäst för er. Jag har ju själv två som är uppfödda mest på ersättning.
Vi gav NAN till sonen och Nutramigen till tösen då hon var känslig i magen. Den sistnämnda köper man på apoteket för hutlösa pengar om man inte får den på recept från bvc vilket vi fick.

Jag har tillräckligt med mjölk för att pumpa, det är mer att jag får inte till det när jag håller i lillkillen samtidigt. Vilket jag gör 80% av tiden!

Edvin låter i omgångar när han sover. Så grymt söt när han drömmer och ligger och snackar! :love: Men det är typ nån gång/timme och däremellan sover han gott (och tyst). :) Igår när han sov på dan tänkte jag också sova men blev hela tiden väckt av antingen honom eller telefonen. :meh:

Tycker synd om er som inte får sova mer än nån timme i stöten... Här sovs det som regel 4-5 timmar i vagnen dagtid och ca 4 tImmar nattetid. Roligt är att han börjat vara vaken lite mer och är mer och mer "med", tar mycket ögonkontakt och flinar och grimaserar. :love:

Ang napp så fick vi kämpa med det. Numera går det ganska bra men den används inte alls ofta. :) Bara ibland när han är ledsen eller orolig.

Inatt fick jag sova 3h i stöten i två omgångar :banana: Fick tips från bvc att inte ha honom så nära mig för han kan vakna av att han känner min doft och vill amma. Nu har jag honom nere vid fötterna och det verkar funka. Eller så är detta bara en tillfällighet:p

Jag har tillräckligt med mjölk för att pumpa, det är mer att jag får inte till det när jag håller i lillkillen samtidigt. Vilket jag gör 80% av tiden!

Du får göra som jag gör, pumpa ena bröstet medans bebis äter från det andra så blir det lite lugnare i famnen. Å då får jag oftast hjälp av min man eller tös att hålla pumpen åt mig så det underlättar ytterligare. Min lilla är hos mig hela tiden med men vi har fått det att funka nu. En elektrisk pump underlättade väldigt mycket för min del så behöver jag inte pumpa själv utan bara se till att den är på sin plats.

Du får göra som jag gör, pumpa ena bröstet medans bebis äter från det andra så blir det lite lugnare i famnen. Å då får jag oftast hjälp av min man eller tös att hålla pumpen åt mig så det underlättar ytterligare. Min lilla är hos mig hela tiden med men vi har fått det att funka nu. En elektrisk pump underlättade väldigt mycket för min del så behöver jag inte pumpa själv utan bara se till att den är på sin plats.

Problemet är att han sprattlar rätt mycket när han ammar. Och mjölken kommer med.sådan fart att han i början får släppa bröstet ett par gånger och då sprutar det överallt. Så att försöka stoppa det plus att pumpa plus att hålla i en rörlig bebis är ingen bra kombination ;) Sen på kvällen när mannen kommer hem finns där inte riktigttid för honom att hjälpa mig. Han ska laga mat och gå ut med hunden sen ska ju han ha lite egentid med sonen. Och att pumpa utan att amma eller precis ha ammat funkar inte riktigt. Men såklart ska jag ge det ett försök, kanske blir expert på att multitaska ;)

Såg att du fått tips om att de gröna finns på little kids corner (fö en trevlig butik, har varit där några gånger), men den som vi fick var en som är väldigt lik Nuk genius i sugdelen.
Tack för svar och tips! Då kanske man ska svänga förbi butiken nästa gång man har vägarna förbi. Men perfekt att de även har nätförsäljning.

Problemet är att han sprattlar rätt mycket när han ammar. Och mjölken kommer med.sådan fart att han i början får släppa bröstet ett par gånger och då sprutar det överallt. Så att försöka stoppa det plus att pumpa plus att hålla i en rörlig bebis är ingen bra kombination ;) Sen på kvällen när mannen kommer hem finns där inte riktigttid för honom att hjälpa mig. Han ska laga mat och gå ut med hunden sen ska ju han ha lite egentid med sonen. Och att pumpa utan att amma eller precis ha ammat funkar inte riktigt. Men såklart ska jag ge det ett försök, kanske blir expert på att multitaska ;)

Har du testat att bulla upp bebis vid bröstet när ni sitter i soffan med kuddar och filtar? Jag gör så om jag är själv så ligger hon på plats och en hand håller pumpen och den andra kan se till så bebis får bröstet igen om hon släpper det.
Det är en hel vetenskap att pumpa men du kommer säkert in i det snabbt. Man får vara lite påhittig bara ;) :p

Jag har börjat fundera på att bara deltidsamma om han inte börjar äta med mer mellanrum för att kunna "vila" från honom. Några tips på ersättning?
Vi har blivit rekommenderade Nan av både neo och bvc så det gav vi som komplement tills bröstmjölken räckte. Har även en låda i reserv i skafferiet om jag skulle behöva åka iväg och det inte räcker med det som är utmjölkat.

Jag har fått sova från kl 22 till 07! Nu ligger en nyäten bebis brevid mig och snackar. Lillan sov mycket under dagen igår men var vaken typ fem timmar på kvällen och åt rejält vid 20.30 och lite till under kvällen. Så skönt att få sova, har börjat få svårt att somna om efter nattmålet.

Shit vad hon börjar bli stark i händerna. Hon nöp mig hårt i armen flera gånger igår. Gjorde dessutom sugmärke på mig...

12694901_10154109174172150_289227679246670809_o.jpg

Fettot i egen hög person bredvid blivande mormor. Som sagt ganska svullen om både händer och ansikte! Min antydan till dubbelhaka har förvandlats till någon sorts stor och mjuk påse...

Ena foten på morgonen, med grop efter tryck med fingret. Bättre än så blir det typ inte! Tack vare stödstrumpor så blir det i alla fall inte katastrof heller längre. Bäst av allt är att med ganska mycket våld få ner fötterna i skorna så det blir riktigt högt tryck. Efter en 20 min eller så har svullnaden gått ner rätt mycket. Skööönt!
12646704_10154109168157150_630764279497957777_o.jpg

Jag inser nu att jag har väldigt dåligt med helfigursbilder på mig själv men här ser man lite i alla fall. Före-bild...
11406329_860638154022165_6168722392020511125_o.jpg

Och jag som tyckte jag fått så långt fint hår @Milosari :d

Om man inte ammar på heltid, vad händer då med produktionen? Trappar man bara ner och börjar ge flaska nu och då utan att brösten exploderar? Vill gärna amma länge men kanske ffa på natten, det funkar sisådär när jag jobbar trots pump. Men har man någon mjölk nattetid om man inte ammar och stimulerar produktionen på dagen?

/Barnet har sovit en timme och bh + tröja är genomvåta..

@Milosari Vad fin du är! Och vad du klär bra i klänningen på "förebilden".
Har du pratat med din bm om att du är så svullen? Tänker så att det inte är nåt..

Inatt sov jag ruskigt dåligt, var uppe och kissade 7ggr mellan 00:00 och 7:30. Fruktansvärt! Vi har ställbar säng så jag har höjt min huvudända lite vilket underlättar när jag ska ta mig ur sängen. Fr o m idag inför jag drickförbud efter kl 21:00 på kvällen. Bara det att jag är så himla törstig på kvällarna. Men får väl dricka mer under dagarna istället.

Nu börjar jag känna mig redo för att bebisen ska komma! Börjar känna mig lite förväntansfull inför förlossningen och vill få det gjort :) Så det känns positivt.

Har du testat att bulla upp bebis vid bröstet när ni sitter i soffan med kuddar och filtar? Jag gör så om jag är själv så ligger hon på plats och en hand håller pumpen och den andra kan se till så bebis får bröstet igen om hon släpper det.
Det är en hel vetenskap att pumpa men du kommer säkert in i det snabbt. Man får vara lite påhittig bara ;) :p

Ja har hundra kuddar runt mig emellanåt ;) men jag har kanske inte har hittat det rätta sättet än. Jag får öva väl ;)

Jag hade som plan att klippa pudeln innan klumpen kom till världen men så var det någon som hade väldigt bråttom...

Nu hade det gått så långt att stackars hunden hade så mycket päls att han såg ut som en boll i kroppsformen så jag har tänkt i nån veckas tid att de borde funka om jag badar kvällen innan och sen klippa när unge herrn tog sig en tupplur på förmiddagen/mitt på dagen då de brukar vara i åtminstone två timmar.

Sambon tyckte att det lät som en dålig idé och sa att det skulle sluta med en halvklippt hund som han skulle få gå ut med :D

Så vad händer?
Hunden badades igår och jag har varit nästan överpigg sen imorse. Och det har jag ju såklart inte varit ensam om:grin: unge herrn har varit på ett strålande humör. Tills han blev övertrött. Och jag fick honom att somna flera gånger om med hjälp av olika metoder (lyssna på Metallica :D, barnvagnspromenad, ligga i sängen och lyssna på dokumentär tillsammans osv) men så går det tre minuter och det säger *pling* så är han vaken och pigg och glad.
För en stund sen somnade igen och det verkade som att han skulle fortsätta sova så jag slängde upp hunden på bordet och tänkte att det får bli en turboklippning utan en massa finlir.
Hälften klart och hans Majestät vill ha uppmärksamhet :rofl:
Hunden har ett klippt ben och tre fluffiga och klippt kropp men fullt med långt hår på huvudet:up: (och så är ju håret som blir när man klipper undanstädat heller.

Sambon kommer at dö fuldöden på promenaden i eftermiddag om jag inte får fixat till det:angel: :rofl: (om han inte dör först av städdöden:p)

Ninjamorsa? Not so much!:cool:

Jag hade som plan att klippa pudeln innan klumpen kom till världen men så var det någon som hade väldigt bråttom...

Nu hade det gått så långt att stackars hunden hade så mycket päls att han såg ut som en boll i kroppsformen så jag har tänkt i nån veckas tid att de borde funka om jag badar kvällen innan och sen klippa när unge herrn tog sig en tupplur på förmiddagen/mitt på dagen då de brukar vara i åtminstone två timmar.

Sambon tyckte att det lät som en dålig idé och sa att det skulle sluta med en halvklippt hund som han skulle få gå ut med :D

Så vad händer?
Hunden badades igår och jag har varit nästan överpigg sen imorse. Och det har jag ju såklart inte varit ensam om:grin: unge herrn har varit på ett strålande humör. Tills han blev övertrött. Och jag fick honom att somna flera gånger om med hjälp av olika metoder (lyssna på Metallica :D, barnvagnspromenad, ligga i sängen och lyssna på dokumentär tillsammans osv) men så går det tre minuter och det säger *pling* så är han vaken och pigg och glad.
För en stund sen somnade igen och det verkade som att han skulle fortsätta sova så jag slängde upp hunden på bordet och tänkte att det får bli en turboklippning utan en massa finlir.
Hunden har ett klippt ben och tre fluffiga och klippt kropp men fullt med långt hår på huvudet:up: (och så är ju håret som blir när man klipper undanstädat heller.

Sambon kommer at dö fuldöden på promenaden i eftermiddag om jag inte får fixat till det:angel: :rofl: (om han inte dör först av städdöden:p)

BILD!

Så vad händer?

Haha ska vara glad att jag tog tag i hundens päls medan sambon är hemma alltså. Han såg hemsk ut innan.

@Milosari vad fin du är! Kan inte påstå att jag saknar svullnaden.

Idag har BVC varit på hembesök. 3440 väger han nu (3170 när han föddes). Hoppas att vi slipper magont av d-dropparna.

Tack allihop! Kontroll hos BM idag, blodtrycket har gått upp men är fortfarande okej. Järnvärdet var mycket bra så nu kan jag sluta med järntabletterna och det tackar min mage för... Bebisen är fortfarande inte fixerad och ligger högt så magmåttet är stoooort. Huvudet kändes normalstort i alla fall. Vikten är hiskeliga 29,4 kg + nu :nailbiting:. Hoppas att det är minst 10 kg vätska... Jag ska in på en extra kontroll nästa vecka för att kolla blodtrycket så det känns bra i alla fall.

På hemvägen firade bebis genom att gå loss med hårda sparkar på mina revben. Det gjorde riktigt ont och det blev lite svårt att köra samtidigt som jag försökte böja ryggen i någon sorts brygga för att avlasta lite...

Ikväll är sista tillfället på föräldrautbildningen, sedan har jag gått de utbildningar som erbjuds hos barnmorskan. Nu funderar jag istället på att gå en amningsförberedande kurs. Något måste jag ju roa mig med när jag bara går och väntar!

Min vikt har ökat med 40%. Helt sjukt känns det. Men det är samma som förra gången.
Dock har jag fått fler bristningar på magen denna gången och det är jag ledsen för, inser att det nog kommer bli svårt för magen att dra ihop sig ordentligt. Men men, det ordnar sig på nåt vänster.

Idag har jag haft mkt mol/mensvärk, jag hoppas att det ger något iaf. För det är segt att gå runt o ha ont.

Jag har inga fler besök hos bm inbokade, ska ringa sjukhuset imorgon om tid för överburenhetskontroll så det blir väl nästa besök.
Är så trött idag :crazy: trots att jag sov ok inatt. Har legat i sängen/soffan hela dagen, tog en promenad nu och hämtade posten och nu är jag helt slut. Kroppen som inte pallar påfrestningarna riktigt kanske, samtidigt som den är så trög och inte fattar vad den ska göra. Nu har den ju lyckats tillverka en unge, men den ska ju ut också :confused: Det har varken kroppen eller bebis förstått.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar