Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå, jag kan släppa över ansvaret, men hittills har det bara hänt när liten är vaken. Med tanke på hur hårt sambon sover är det inte så konstigt att jag tycker det känns olustigt att lämna över nattetid. Jag har alltid varit en sån som vaknar av minsta lilla, han däremot har sovit sig genom två stormar. Så det @Balahé och @YaHilweh skrev nu var rätt intressant. Liknelsen med en väckarklocka var bra! Det lär väl visa sig så småningom hur det går för än så länge är det inte aktuellt.

Jag hoppas verkligen att man vaknar av bebisgråt även om man sover djupt i vanliga fall. Jag har sovit mig igenom både jordskalv, åskoväder och ett otal alarm på väckarklockan... :angel:

Här hade vi magknip deluxe igår kväll. Lite lite bajs på dagen tyckte jag, luft kom ut men inget mer. Han var jättetrött och slumrade lite emellanåt men vaknade och hade ont. Vid ett kom det lite lite och vi kunde gå upp och lägga oss. Hade kommit jättelite till morgonen och ingenting nu på hela dagen. Han brukar ju göra ifrån sig ordentligt regelbundet hela dagen så det är väldigt ovanligt...

Nu när jag bytte nästan tom blöja tänkte jag ge det en chans med grodhållning. Har provat lite med blöja på men nu tänkte jag ge det en chans över handfatet. Han blev inte alls glad utan skrek rätt ordentligt. Tänkte att jag ger det en minut. Så sa det plötsligt KABLAM och en stor laddning plus en dusch kiss kom på en gång. :o :banana: Så nöjd bebis! Nu hoppas jag det lossnade riktigt så vi slipper mera ont!

Lille Joseph är här :love:

Klockan 12.00 föddes han igår och förlossningen gick i raketfart. Fick dock komplikationer och hade drygt 10 pers runt mig då de förberedde för akutsnitt då hjärtslagen gick ner och han satt fast. Blev till slut en klippning först sugklocka sen tång så stackarn är lite blåslagen men jag slapp snitt. Från klockan 9.30 till 11.00 hade jag gått från 4cm till 9cm då de satte in epiduralen. Läkarna hade inte fattat att jag var så öppen eftersom de gått så snabbtså givetvis gjorde det ingen nytta. Men det var ändå till min fördel för när de klippte mig kunde de använda kanylen till bedövning.

3010gram och 46cm så en liten kille :) men normal för vecka 37 bebis

Grattis!!

Jodå, jag kan släppa över ansvaret, men hittills har det bara hänt när liten är vaken. Med tanke på hur hårt sambon sover är det inte så konstigt att jag tycker det känns olustigt att lämna över nattetid. Jag har alltid varit en sån som vaknar av minsta lilla, han däremot har sovit sig genom två stormar. Så det @Balahé och @YaHilweh skrev nu var rätt intressant. Liknelsen med en väckarklocka var bra! Det lär väl visa sig så småningom hur det går för än så länge är det inte aktuellt.

Nej det är inte ett dugg konstigt, det menade jag inte. Och jag tänkte mer på detta när jag svarade;

"Jag har provat gå och lägga mig och lämna över, men de gångerna har det hunnit bli gnälligt innan jag somnat och då är det helt omöjligt för mig att släppa det".

Nej det är inte ett dugg konstigt, det menade jag inte. Och jag tänkte mer på detta när jag svarade;

"Jag har provat gå och lägga mig och lämna över, men de gångerna har det hunnit bli gnälligt innan jag somnat och då är det helt omöjligt för mig att släppa det".

Jaså. Ja men jag kan inte somna när det är ledsen bebis nere, så då kliver jag hellre upp igen. Pappan kan alltså fortfarande ha ansvaret bara det att jag inte kan sova. Har ju varit ute med häst en timme, åkt till affären osv. Men hur trött jag än är kan jag inte somna om han gråter.

v 37 nu. Hos barnmorskan igår, bebis ligger fortfarande högt och jag tyckte det var ganska jobbigt att ligga på rygg på britsen. Idag har den lille varit extra stökig och att gå och handla blev en pärs. Jag fick sammandragningar fast jag rörde mig i snigeltempo och det uppskattades inte i magen för då satte den lille igång att sparkas hej vilt. Lite obekvämt att köra bil men någon som hamrar på revbenen hela tiden! Hoppas nu att bebis sjunker ner permanent den här veckan så jag får luft!

Har svullnat ännu mer, och min dubbelhaka börjar smälta ihop med min vanliga haka. Vanliga strumpor gör att jag får djupa fåror vid vristerna och det är lika spännande varje gång jag ska sätta på mig skorna. Men det hjälper faktiskt att gå med riktigt tighta skor, det pressar upp vätskan lite från fötterna.

Stört omöjligt för mig med Maja Kandi, det river i hela min kropp. Är jag på annan plats kan jag fokusera på annat dock.

Precis. :) En dag hade han gråtit hela dagen så när sambon kom hem lämnade jag över och gick ut i stallet en timme. Där kunde jag andas och tanka energi innan jag gick in igen. Men jag skulle aldrig kunnat gå in i ett annat rum för samma sak medan det fortfarande skreks... Det gör ju fysiskt ont även i mig när liten är ledsen...

v 37 nu. Hos barnmorskan igår, bebis ligger fortfarande högt och jag tyckte det var ganska jobbigt att ligga på rygg på britsen. Idag har den lille varit extra stökig och att gå och handla blev en pärs. Jag fick sammandragningar fast jag rörde mig i snigeltempo och det uppskattades inte i magen för då satte den lille igång att sparkas hej vilt. Lite obekvämt att köra bil men någon som hamrar på revbenen hela tiden! Hoppas nu att bebis sjunker ner permanent den här veckan så jag får luft!

Har svullnat ännu mer, och min dubbelhaka börjar smälta ihop med min vanliga haka. Vanliga strumpor gör att jag får djupa fåror vid vristerna och det är lika spännande varje gång jag ska sätta på mig skorna. Men det hjälper faktiskt att gå med riktigt tighta skor, det pressar upp vätskan lite från fötterna.
Tipsar om stödstrumpor, för mig är det ett måste!

Det märks att lilla fröken börjar få bättre styrka och styrsel på sin kropp. Det viftas hej vilt och med större kraft än tidigare och hon har börjat ta tag i saker. Tyvärr har kontrollen på att bromsa en rörelse inte riktigt hängt med så hon har dunkat handen både i pannan och på näsan så att hon börjat gråta:( Det löser väl sig så småningom, hon fäktar ju efter grejer i babygymmet ibland när hon är motiverad, måste bara lära sig att dosera kraften också :D

Hon sitter gärna i famnen och tittar sig omkring och ibland vill hon stå lite. Att få henne att ligga på mage och lyfta huvudet är dock inte lätt. Från BVC säger de att man skall göra det 20 min per dag så att de får träna ryggen och armarna inför krypandet. Hon kan visst hålla upp huvudet en kort stund även i magliggande, men oftast somnar hon efter några få minuter. Det går bättre om hon ligger på mitt bröst, men nu har hon börjat tycka att hon skall äta så fort hon ligger där;) Någon som har en bra idé? Än så länge finns det ingen sak som är tillräckligt intressant för att hon skall vilja vända sig mot för att se den.

Blä... Mår inte alls bra idag :( feberkänsla, illamående och ont i kroppen och huvudet. Tror bara jag är "vanligt" sjuk dock men ska till BM imorgon oavsett så det inte är blodtrycket som spökar.

Nu får bebis gärna hålla sig inne lite till i alla fall ;)

Vad segt @Jenka! Hoppas liten väntar tills du mår bättre!

Kl
För mig har det varit himla segt med avslaget. Det har kommit lite lite lite hela tiden. Önskar ju att det bara hade kommit typ allt på ett par veckor men icke. Igår var första gången jag gick utan binda, precis sex veckor sen förlossningen. Försökte för några dagar sen men då vart det till å byta trosor... :cautious: Det har kommit så lite så det har liksom nästan inte synts i bindan ens, men gick inte å va utan. Sjukt segdraget. För några dagar sen trillade det ut ett stygn också, visste inte att det kunde ta sån tid för dem att släppa... Har efterkontroll hos bm på fredag nästa vecka så får väl se om det sitter kvar nånting då. Känns lite obehagligt att ha sex innan man vet att det ser ut som det ska. :o

Var på kontroll hos BM i tisdags, med blandat resultat. Mitt HB som varit för lågt när de mätt med stick i fingret är när det tas via blodprov i armen ypperligt bra på 122 (visade 100 från fingret...) Alla andra värden de mäter är också bra förutom att jag ligger på gränsen till för lågt på blodplättar. Vad det innebär sa inte min BM något om när hon ringde igår och berättade svaren på blodproven, men att de kommer ta om just det provet nästa gång för att följa upp så det håller sig på rätt sida gränsen.

Tyvärr har bebisen vänt sig om och ligger nu i säte efter att hittills ha legat rättvänd vid varenda kontroll. Så nu blir det en extra koll på torsdag och ligger hon fortfarande fel då vändningsförsök och om det inte lyckas antagligen snitt. Jag hoppas på att hon vänder sig antingen självmant eller att vändningen lyckas. Är inte alls sugen på kejsarsnitt faktiskt. Eller framförallt inte den begränsningen det medför efter ingreppet. Att "slippa" förlossningen är ju en sak, men att inte kunna lyfta sonen hemma på flera veckor skulle medföra väldigt mycket gråt och förtvivlan från hans sida, han är fortfarande väldigt mammig.

Ja det får nog bli det! Vad är bäst, bomull eller nylon?
Bomull tycker jag helt klart! Köpte nån variant som hette "work" som har varit riktigt bra.
Nylon tycker jag blir lite obehagligt, särskilt om man blir lite svettig om fötterna. Men så går jag aldrig i nylonstrumpor annars heller.

Igår arbetade jag min sista dag. Idag är det vab för dottern som fick hjärnskakning tidigare i veckan o ska ta det lite lugnare än vad det är på dagis. Kändes knasigt att vara på sjukhuset o spendera natten där av helt fel anledning. Många sjuksköterskor som skämtade om det också ;)
Annars har jag mkt sammandragningar, en del som gör ont. Vaknade i natt av lätt mensvärk men somnade om igen o nu är den som bortblåst.
I helgen har vi många potentiella barnvakter så jag skulle mer än gärna föda barn, men det är en vecka innan beräknat datum och sån tur har jag väl inte.

Var på kontroll hos BM i tisdags, med blandat resultat. Mitt HB som varit för lågt när de mätt med stick i fingret är när det tas via blodprov i armen ypperligt bra på 122 (visade 100 från fingret...) Alla andra värden de mäter är också bra förutom att jag ligger på gränsen till för lågt på blodplättar. Vad det innebär sa inte min BM något om när hon ringde igår och berättade svaren på blodproven, men att de kommer ta om just det provet nästa gång för att följa upp så det håller sig på rätt sida gränsen.

Tyvärr har bebisen vänt sig om och ligger nu i säte efter att hittills ha legat rättvänd vid varenda kontroll. Så nu blir det en extra koll på torsdag och ligger hon fortfarande fel då vändningsförsök och om det inte lyckas antagligen snitt. Jag hoppas på att hon vänder sig antingen självmant eller att vändningen lyckas. Är inte alls sugen på kejsarsnitt faktiskt. Eller framförallt inte den begränsningen det medför efter ingreppet. Att "slippa" förlossningen är ju en sak, men att inte kunna lyfta sonen hemma på flera veckor skulle medföra väldigt mycket gråt och förtvivlan från hans sida, han är fortfarande väldigt mammig.

Jobbigt, hoppas du slipper snitt! Hur gammal är sonen?

Bomull tycker jag helt klart! Köpte nån variant som hette "work" som har varit riktigt bra.
Nylon tycker jag blir lite obehagligt, särskilt om man blir lite svettig om fötterna. Men så går jag aldrig i nylonstrumpor annars heller.

Igår arbetade jag min sista dag. Idag är det vab för dottern som fick hjärnskakning tidigare i veckan o ska ta det lite lugnare än vad det är på dagis. Kändes knasigt att vara på sjukhuset o spendera natten där av helt fel anledning. Många sjuksköterskor som skämtade om det också ;)
Annars har jag mkt sammandragningar, en del som gör ont. Vaknade i natt av lätt mensvärk men somnade om igen o nu är den som bortblåst.
I helgen har vi många potentiella barnvakter så jag skulle mer än gärna föda barn, men det är en vecka innan beräknat datum och sån tur har jag väl inte.
Jag gillar inte heller nylon i vanliga fall så då blir det bomull! Hur vet man vilken storlek man ska ha? M, motsvarar det typ strl 38? Ska man utgå från den storleken man har normalt eller den man har med svullna fötter?

Skönt att slippa jobba mer. Håller tummarna för att den lille tycker att det är dags i helgen!

Jag gillar inte heller nylon i vanliga fall så då blir det bomull! Hur vet man vilken storlek man ska ha? M, motsvarar det typ strl 38? Ska man utgå från den storleken man har normalt eller den man har med svullna fötter?

Skönt att slippa jobba mer. Håller tummarna för att den lille tycker att det är dags i helgen!
Ang storlek vet jag inte riktigt. Jag har min vanliga storlek men så är jag inte jättesvullen heller. Jag fick bra hjälp i affären när jag skulle välja, vet att både apotek o hälsokost har.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar