Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni verkar vara flera i tråden med bebisar som skriker mycket. Om skrikandet kommer främst på kvällarna kan man fundera över om det är övertrötthet/överstimulering som är orsaken. Små bebisar blir lätt överstimulerade och det skriket är lätt att missta för magont.

Hoppas ni hittar lösningar så ni era bebisar inte behöver vara ledsna.

@Lilltess
Vad läskigt med ekg... Hoppas det visar bra värden.

@Janey
Spännande! Heja heja!

Kl
Gnällvarning.

Igår somnade Edvin redan klockan åtta. Sambon ville lägga sig tidigt men jag ville inte väcka liten för att bära upp honom. Har börjat lära mig hans mönster nu så jag vet att han äter, är vaken en stund, sover, innan han vaknar blir det lite orolig sömn när det ska lättas på trycket, sen sover han en stund till innan han vaknar. Klockan tio vart det ändå sängdags och självklart väcktes han mitt i pruppandet och fick såklart magknip. :( Och gissa vem som fick vagga ledsen liten? Inte var det han som väckte honom iaf... Som tur är så gav det med sig ganska snabbt så vi fick sova bra.

Blir så spyless på sambon ibland. Hur kan man somna när bebis ligger och skriker bredvid? Hur kan man sova sig igenom värsta skriken? Han skulle fan sova om det så slog ner en bomb och huset rasade! Visst vet jag att han jobbar, är trött på kvällarna och behöver sova, såklart att det är så. Men ibland blir jag så frustrerad... Han är halvt omöjlig att få upp ur sängen på morgnarna också. Imorse gav jag Edvin till honom efter att han ätit. "Han behöver rapa, jag ska ut och släppa ut hästarna". Sambon blinkade, tog Edvin och lade honom mage mot mage och klappade lite på rumpan... Orkade alltså inte ens sätta sig upp. Suck!

För övrigt så måste det varit en mardröm eller nåt inatt för Edvin vaknade och gallskrek direkt från start, jätteledsen! Så tog det bara nån minut så sov han gott igen. :o Då vaknade faktiskt dummeln bredvid också - hör och häpna. Imorse när han ätit och jag lagt honom i babynestet för att gå och fixa frukost så började han plötsligt också skrika. Sprang tillbaka och då hade stackaren rivit sig ordentligt i ansiktet. Lugnade sig snabbt när jag tog upp honom. Fattar inte hur snabbt de där naglarna kan växa!
Jag är inte säker på att de faktiskt sover igenom det, utan låtsas;) Nej men allvarligt, det är gjort studier på det där (också). De visade att den förälder som har ansvaret också är den som vaknar lättast.

Så om du skulle sova borta och bebis och pappa sova själva hade han vaknat vid gnäll. Nu vet han att du vaknar och tar hand om det och kan därför sova igenom en hel del.

Här märkte vi det tydligt nu igår natt. Jag hade inte fått sova mer än drygt 4 h natten mot söndag och tyckte att nu måste jag få sova natt mot måndag, även om sambon skulle till jobbet. Jag sov i 7 (sju!) timmar i sträck, tills lillan ville äta och då hade sambon varit vaken till och från under natten för att titta till henne. Även i natt har hon sovit bra, fram till ca kl 5 och sen nu till 8.30 igen.

Ni verkar vara flera i tråden med bebisar som skriker mycket. Om skrikandet kommer främst på kvällarna kan man fundera över om det är övertrötthet/överstimulering som är orsaken. Små bebisar blir lätt överstimulerade och det skriket är lätt att missta för magont.

Hoppas ni hittar lösningar så ni era bebisar inte behöver vara ledsna.
Vår lilla skriker nog egentligen inte så mycket (alla bebisar skriker ju) men hon skriker ofta och mycket när hon är själv med sin pappa. Detta är ju dock hans version så jag vet ju inte hur det faktiskt är. Det är kanske inte mer än när jag är själv med henne men att han upplever det värre. Sådant är jättesvårt att veta.

Tyvärr har han lite fått för sig att det är jag som kan bäst och att lillan "saknar mamma" när jag är borta. Det gör hans vilja att "felsöka" (i brist på bättre uttryck) sitt eget agerande begränsad. Jag tror ju att det är något hon förmedlar som han inte snappar upp och då blir hon upprörd.

@Maja_Kandi Vi har inga magproblem men på kvällarna blir han ibland otröstlig och smågråter. Då är det bara att gå och lägga sig, det fungerar alltid. Så jag tror att han är trött då, vilket han alltid verkar bli senast 21.00, även om han sovit större delen av dagen.

Skönt att det är någon mer som är less och lynnig :p Jag har överlämnat samtliga blöjbyten till sambon senaste nätterna eftersom han inte kan lära sig hur de ska sitta och kombineras oavsett hur många gånger jag förklarar. Då är det learning by doing som gäller. Sen förstör han ändå genom att lägga honom på en huvudkudde under sitt täcke. Också en grej av sjuhundra som jag förklarat är dumt/farligt/ger läckage/gör honom ledsen. Men jag orkade bara inte tjata mer så jag låg vaken och höll ett öga på honom i tio minuter tills han ville äta.

Bvc-besök snart, två veckor sedan senast nu. Dock inte veckans höjdpunkt, igår fick jag kontakt med en granne längre bort som RIDER :banana:Vi ska ta en premiärtur på torsdag, så roligt! Nu är vi åtminstone tre som kan göra sällskap, det är inte illa i en såhär liten by.

@Maja_Kandi Vi har inga magproblem men på kvällarna blir han ibland otröstlig och smågråter. Då är det bara att gå och lägga sig, det fungerar alltid. Så jag tror att han är trött då, vilket han alltid verkar bli senast 21.00, även om han sovit större delen av dagen.

Skönt att det är någon mer som är less och lynnig :p Jag har överlämnat samtliga blöjbyten till sambon senaste nätterna eftersom han inte kan lära sig hur de ska sitta och kombineras oavsett hur många gånger jag förklarar. Då är det learning by doing som gäller. Sen förstör han ändå genom att lägga honom på en huvudkudde under sitt täcke. Också en grej av sjuhundra som jag förklarat är dumt/farligt/ger läckage/gör honom ledsen. Men jag orkade bara inte tjata mer så jag låg vaken och höll ett öga på honom i tio minuter tills han ville äta.

Bvc-besök snart, två veckor sedan senast nu. Dock inte veckans höjdpunkt, igår fick jag kontakt med en granne längre bort som RIDER :banana:Vi ska ta en premiärtur på torsdag, så roligt! Nu är vi åtminstone tre som kan göra sällskap, det är inte illa i en såhär liten by.

Har pappan svårt att klä på kläderna också? Det har min sambo. Han har liksom ingen känsla alls för att tajma ihop hennes sprattel med att få på kläderna. Det är lite kul att lyssna på honom när han står därinne och muttrar över att hon medvetet motarbetar honom :D

Kul med ridsällskap:) Jag har nog, äntligen, fått tag på en tjej som skall hjälpa mig med ridningen. Tyvärr kan hon inte sköta stallet också pga tidsbrist, men i nuläget är det skönt bara att hitta någon som kan och vill rida hästen trött en-två gånger i veckan. Jag orkar inte tillräckligt länge och inte varje dag, då protesterar kroppen. Så nu får jag vara lite hästskötare åt henne så får vi se var det landar med tiden. Helst vill jag ju ha en regelrätt medryttare som mockar mot att hen får rida två gånger i veckan.

Jag var sängliggandes det första dygnet efter förlossning så mannen fick fint lära sig både blöjbyten och påklädning väldigt snabbt. Dock är det jag som har lille A nästan hela dygnet. Jag ta hela nätterna och dagarna när mannen jobbar. Sen när mannen kommer hem så lagar han mat och sköter lite sysslor sen är det kväll och då har förmodligen A somnat på mig ;) Jag lämnar bara över när jag äter, duschar och är i tvättstugan. På helgerna är det såklart annorlunda när pappan är ledig :)

Inser att jag borde ta en sväng till frisören i veckan... Kan ju vara lättare så länge bebis befinner sig på insidan ;)

Inser att jag borde ta en sväng till frisören i veckan... Kan ju vara lättare så länge bebis befinner sig på insidan ;)

Min krabat visar inga tecken på att vilja komma ut överhuvudtaget. Nu är det väl dessutom hyfsat många i tråden som fått bebis tidigare än BF, så nu räknar jag nästan med att gå över till max. Om det blir nån bebis alls. :cautious: *inte alls bitter*

@Balahé Det har han säkert, det tar honom i snitt 10 minuter i tvättstugan för ett blöjbyte :meh: Då har han alltid hunnit kissa på skötbädden såklart, och då "glömmer" sambon byta handduk. Men igår gjorde han det så kanske har det kopplat vad gäller den biten.

Just nu rider jag bara när jag vill, har fri tillgång till en nordis på lösdrift som sköts av ägaren. Hade inte orkat ha häst uppstallad så jag förstår att det är kämpigt. Hur tänker du ang hästen längre fram, har du hittat något annat alternativ till uppstallning?

Lillgrabben är 58 cm lång och väger 5,2 kilo, nu är han ikapp och förbi! Har plockat fram kläder i 62 nu, det känns riktigt sorgligt att lägga undan allt smått och fint som han inte kan ha längre. Jäklar vad fort tiden går alltså, känns både bra att han blir alltmer "personlig" och hemskt att vår lilla ömtåliga bebis är ett minne blott.

@Balahé Det har han säkert, det tar honom i snitt 10 minuter i tvättstugan för ett blöjbyte :meh: Då har han alltid hunnit kissa på skötbädden såklart, och då "glömmer" sambon byta handduk. Men igår gjorde han det så kanske har det kopplat vad gäller den biten.

Just nu rider jag bara när jag vill, har fri tillgång till en nordis på lösdrift som sköts av ägaren. Hade inte orkat ha häst uppstallad så jag förstår att det är kämpigt. Hur tänker du ang hästen längre fram, har du hittat något annat alternativ till uppstallning?

Lillgrabben är 58 cm lång och väger 5,2 kilo, nu är han ikapp och förbi! Har plockat fram kläder i 62 nu, det känns riktigt sorgligt att lägga undan allt smått och fint som han inte kan ha längre. Jäklar vad fort tiden går alltså, känns både bra att han blir alltmer "personlig" och hemskt att vår lilla ömtåliga bebis är ett minne blott.
Ibland måste man upptäcka saker själv :D tex att den blöta handduken inte byts ut av sig själv.

Hur gammal är din kille nu? Han har nästan exakt samma mått som lillan hade när hon var 9 v och 3 dagar, men hon var 1 cm längre. Här har vi också börjat plocka bort en del i 56 och ta fram lite i 62. De kläderna kändes ju jättestora för några veckor sedan, men börjar snart bli lagom. Har börjat köpa på mig i strl 68 nu...

Vad gäller hästen så har jag lagt ut en tråd här om mest tidseffektiva uppstallningen :) Där lutar det åt att lösdrift är det mest effektiva. Hästen trivs väldigt bra där hon står nu, men det finns ingen möjlighet att köpa till tjänster utan det blir snarare mer och mer som plötsligt inte längre ingår i stallhyran. Det kanske kan räknas som en annan typ av höjning av stallhyran kanske. Får se om jag flyttar eller ej för jag har rätt höga krav på ridmöjligheter, förvaring och bekvämligheter. Om hästen dessutom skall gå i hagen dygnet runt krävs det att flocken är bra (inga vallacker som klättrar och ingen som äter täcken tex) och att underlaget inte blir söndertrampat. Jag har blivit mer och mer bekväm med åren och framförallt vill jag inte lägga all min vakna tid i stallet längre.

Har även lite lösa funderingar på att sälja, men det blir med klar förlust. Häst som är knepig att tas med, inte helt lättriden samt har visat sig ha lite fysiska utmaningar. Ska vara väldigt glad om jag får henne såld alls tror jag.

Vad roar ni er med medan ni ammar?
Sambon har pikat mig för att jag sitter och surfar på telefonen väldigt mycket och jag vill inte bli en sån som sitter med telefonen fastklistrad i ansiktet! :nailbiting:

Min krabat visar inga tecken på att vilja komma ut överhuvudtaget. Nu är det väl dessutom hyfsat många i tråden som fått bebis tidigare än BF, så nu räknar jag nästan med att gå över till max. Om det blir nån bebis alls. :cautious: *inte alls bitter*
Haha så tänkte jag också när så många fick tidigt, att statistiskt sett så skulle jag gå över tiden :p men icke!! Du får försöka tänka att världen är större än buke så det blir missvisande att bara se till oss i denna tråden ;)

Vad roar ni er med medan ni ammar?
Sambon har pikat mig för att jag sitter och surfar på telefonen väldigt mycket och jag vill inte bli en sån som sitter med telefonen fastklistrad i ansiktet! :nailbiting:
Försöker att inte pilla på telefonen jämt, men det blir lätt så. Läser ibland tidningen, tittar på TV, pratar i telefon eller med sambon. Ibland är lillan mer pigg och vill ha kontakt och då försöker jag att uppmuntra det och prata med henne istället. Blir mer och mer att hon tittar när hon äter, så snart blir det nog bara fokus på henne.

Haha så tänkte jag också när så många fick tidigt, att statistiskt sett så skulle jag gå över tiden :p men icke!! Du får försöka tänka att världen är större än buke så det blir missvisande att bara se till oss i denna tråden ;)
Precis, vi är ju inte alls statistiskt korrekta här. Vi är flera förstagångsmammor som fött innan Bf när man oftast går över tiden. Både jag och @Maja_Kandi hade ju förlossningar som började med att vattnet gick och det är inte så vanligt.

Ibland måste man upptäcka saker själv :D tex att den blöta handduken inte byts ut av sig själv.

Hur gammal är din kille nu? Han har nästan exakt samma mått som lillan hade när hon var 9 v och 3 dagar, men hon var 1 cm längre. Här har vi också börjat plocka bort en del i 56 och ta fram lite i 62. De kläderna kändes ju jättestora för några veckor sedan, men börjar snart bli lagom. Har börjat köpa på mig i strl 68 nu...

Vad gäller hästen så har jag lagt ut en tråd här om mest tidseffektiva uppstallningen :) Där lutar det åt att lösdrift är det mest effektiva. Hästen trivs väldigt bra där hon står nu, men det finns ingen möjlighet att köpa till tjänster utan det blir snarare mer och mer som plötsligt inte längre ingår i stallhyran. Det kanske kan räknas som en annan typ av höjning av stallhyran kanske. Får se om jag flyttar eller ej för jag har rätt höga krav på ridmöjligheter, förvaring och bekvämligheter. Om hästen dessutom skall gå i hagen dygnet runt krävs det att flocken är bra (inga vallacker som klättrar och ingen som äter täcken tex) och att underlaget inte blir söndertrampat. Jag har blivit mer och mer bekväm med åren och framförallt vill jag inte lägga all min vakna tid i stallet längre.

Har även lite lösa funderingar på att sälja, men det blir med klar förlust. Häst som är knepig att tas med, inte helt lättriden samt har visat sig ha lite fysiska utmaningar. Ska vara väldigt glad om jag får henne såld alls tror jag.

Det kanske han trott att den gör, eftersom jag inte vill lägga ungen på nerpinkad bädd. Jaja, han är bra på många sätt också och även om huvudet verkar hänga på trekvart ibland älskar han sonen, det är viktigast. Jag ska bli lite trevligare känner jag. 6 veckor idag är han! Samma som er om man drar av veckorna hon vad tidig?

Blir inte mycket klädköp här, vi har fått mängder. Och hans släktingar har alltid med sig saker, en granne kom tom över med en kassa fina kläder deras son precis vuxit ur. Skönt att inte behöva lägga pengar men lite trist att inte få gå lös i affärerna. Det är lite av ett rus att köpa barngrejer, som med hästarna. Som om man kan visa hur mycket man tycker om honom genom att komma hem med prylar. Måste hitta andra kanaler för min kärlek innan han blir äldre så lika bra kanske ;)

Jag gillar lösdrift, sköter den ju själva men det är en tidsåtgång på 10 minuter i snitt om dagen att köra ut en hö och halmbal i veckan, fylla vatten och strö ut halmen. Men som du säger, det är svårt att hitta en bra lösdrift. Åkte med en kompis i höstas och tittade på platser för att bli inspirerad. Men en hage på 50 kvm med en rucklig lada där taket svankar kan jag liksom inte tänka mig att ha häst i. I synnerhet inte i stökig blandflock. Och uppvärmda utrymmen eller typ varmt vatten verkar då inte vara överrepresenterat. Det är synd att lösdrift på många håll blivit något halvdant som ska vara så billigt som möjligt. Till våren ska vi dränera öppningarna och sanda våran så de får rulla sig svala i sommar, det är vi ensamma om vad jag sett. När jag sålde min gamla i samband med graviditeten var det också med förlust, har lån på den som jag betalar på. Men det fick det vara värt, i gengäld hinner jag mycket mer nu. Om det inte känns som att det ger annat än stress och är skönare att åka hem från stallet än dit tror jag sälja är rätt väg att gå. Är det en kapabel kuse som är "värd besväret" sas? Såna finns det köpare till, min var ju svår att rida, köra i släp, sko och hade tvång.

Jag är inte säker på att de faktiskt sover igenom det, utan låtsas;) Nej men allvarligt, det är gjort studier på det där (också). De visade att den förälder som har ansvaret också är den som vaknar lättast.

Så om du skulle sova borta och bebis och pappa sova själva hade han vaknat vid gnäll. Nu vet han att du vaknar och tar hand om det och kan därför sova igenom en hel del.

Här märkte vi det tydligt nu igår natt. Jag hade inte fått sova mer än drygt 4 h natten mot söndag och tyckte att nu måste jag få sova natt mot måndag, även om sambon skulle till jobbet. Jag sov i 7 (sju!) timmar i sträck, tills lillan ville äta och då hade sambon varit vaken till och från under natten för att titta till henne. Även i natt har hon sovit bra, fram till ca kl 5 och sen nu till 8.30 igen.

Hm! Intressant... Jag har inte sovit utan att ha ansvaret för liten sen vi var på BB. Då sov jag några timmar medan pappa hade honom. Jag har provat gå och lägga mig och lämna över, men de gångerna har det hunnit bli gnälligt innan jag somnat och då är det helt omöjligt för mig att släppa det.

Men hur ska man ens våga åka in nånstans och lämna över ansvaret när han är så svårväckt!? O_o Tänk om Edvin skriker i en timme utan reaktion liksom... (nu tror jag ju att pappan skulle vakna efter nån minut om det inte blev tyst, men vad vet man?)

@Bluefish
Skrattade lite när jag läste dina inlägg. Du beskriver nästan min sambo. :p Skönt att det inte bara är här! Just det där med att byta på skötbordet efter sig är så typiskt här. :p Dock är han duktig på blöjbyten och påklädning, det tråkiga där är att jag måste be honom göra det nästan varje gång. Visst har det hänt att han tagit eget initiativ, men då ritar jag nästan ett kors i taket varje gång. :p

Här är det jag som gör det mesta också. Sambon är borta 06-17.30 ungefär och när han kommer hem är han trött (som om inte en annan är det liksom :meh:) och vill mest däcka framför datorn eller tvn. Men han tar gärna över Edvin och sitter och pratar med honom och underhåller honom. Oftast lagar han mat, men att kunna fixa disken eller tvätten utan att jag typ säger åt honom att göra det har nog aldrig hänt. Och det ska alltid komma ljudliga suckar och pustar över det. :cautious: Som om jag tycker det är mycket roligare... Oftast blir det att jag tex ber honom byta i diskmaskinen, han säger jadå. Fyra dagar och oändligt massa tjat och påminnelser senare blir jag less och gör det själv. För jag står inte ut med ett växande diskberg...

Apropå stallsituation så har jag det rätt bra tror jag. Stall på gården med två inhyrda. Jag sköter alla in- och utsläpp och fodringar men tjejerna brukar hjälpa till med det när de är här i bra tid. :) Tar ju inte många minuter att springa ut och kasta ut hö heller, är bara lunchen jag tycker är lite besvärlig ibland om Edvin är vaken eller sover inne. Inte så kul att springa ut då... Annars är ju sambon hemma så det löser sig med resten. Min ponny är dräktig så har inget tvång på mig över motion. Det var typ det första jag sa när vi plussade, "bara så du vet det så betäcker jag Queenie". :p Blir skönt att komma igång tillsammans framåt september, oktober nånting. :)

Har också fått lägga bort lite kläder... Strl 44 är för litet numera och en pyjamas med fötter i 50 är för kort i benen. Några bodysar i 50 börjar sitta lite tight också. :o Har plockat fram 56-garderoben men inte använt nåt av det än. Har fått massvis med kläder så jag tror knappast vi kommer behöva köpa nånting, blir väl mest om man ser nåt särskilt man tycker är fint. Jag är dock ingen shopping-nisse alls så det suget finns inte här. :p

En kompis var förbi och hälsade på idag. :) Vi har fått massvis med saker av dem och nu kom hon med två kassar till med kläder. :o Hon visade mig också hur man gör med babybjörnen jag fick av henne som jag inte tordats använda än. Himla smidig pryl! Mysigt att gå runt med liten på magen! Dock var det himla bökigt att få dit honom tyckte jag. :p

Efter hennes besök tog vi en dryg timmes promenad och han ligger fortfarande och sover ute i vagnen. :) Nollgradigt här idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V