Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hjälp! :nailbiting:

Vet inte om min förlossning startat eller om jag vara inbillar mig.

Vaknade i natt med molande mensvärk som kommer och går. Samt ilningar neråt och delar av slemproppen verkar ha kommit (dock helt klar inget rosa). Ibland känns det ingenting och jag känner mig jättedum som ens tänker tanken förlossning och ibland gör det jätteont. Bara i ljumskarna dock inget i ryggen, men ibland känns det som att magen gör en våg, haha.

Är bara i vecka 37+0 så det är väl lite tidigt? Internet hjälper inget alls och många beskriver det som förvärkar. Men inte kan man väl gå såhär i flera veckor :eek:

Spännande! Hur går det för dig?
Både ilningar och mensvärk kan väl starta flera veckor innan. Även efter slemproppen kan det väl dröja ett tag. Men spännande att det händer något i alla fall :) Här märks ingenting direkt.

Vaknade i natt med molande mensvärk som kommer och går. Samt ilningar neråt och delar av slemproppen verkar ha kommit (dock helt klar inget rosa). Ibland känns det ingenting och jag känner mig jättedum som ens tänker tanken förlossning och ibland gör det jätteont. Bara i ljumskarna dock inget i ryggen, men ibland känns det som att magen gör en våg, haha.

Är bara i vecka 37+0 så det är väl lite tidigt? Internet hjälper inget alls och många beskriver det som förvärkar. Men inte kan man väl gå såhär i flera veckor :eek:

Det kommer alltså i intervaller? I så fall låter det som att det är på gång. :)

Inga nyheter än så länge. Fortfarande bara molvärk. :( Vill att det ska bli utveckling åt något håll så att jag antingen kan slappna av eller förbereda mig.

Spännande, du får hålla oss uppdaterade :D

Hoppas för din skull att det kommer igång och att du slipper gå såhär för länge. Adrian kom ju 9h efter min första förvärkar det kan ju även gå fort :) lycka till!

Prova grodhålla över handfat/toa/dusch/badkar. Går att hålla så med dem med blöja på också. Brukar hjälpa dem att prutta/bajsa. Finns bilder på blojfribebis.se och på 1177.se om man söker på babypottning hur man gör.
Tack för tipset! Jag upplever dock inte att han har problem att göra ifrån sig, snarare att det blivit ett par bajsblöjor mer än vanligt (och tidigare än vanligt, de brukar komma på eftermiddagen men idag kom de första tidigt på morgonen). Och han pruttar på som vanligt.
Känns som att det onda gav med sig kring lunch.

Tror vi skippar dropparna idag och ser hur det blir och sen testar att ge imorgon igen så kanske man märker om det finns ett samband.

Spännande, du får hålla oss uppdaterade :D

Hoppas för din skull att det kommer igång och att du slipper gå såhär för länge. Adrian kom ju 9h efter min första förvärkar det kan ju även gå fort :) lycka till!

Eller hur!! Hoppas med att det ska komma igång mer snart för det är rätt tradigt att sitta och ha halv ont utan att något händer. Svärmor trodde att mini kommer inom en vecka iaf, men känner mig lagom sugen på att gå med kramper i en hel vecka.

Kan ju vara så att han bara sjunker ner för nu är det mest ilningar neråt som känns (efter knaprat panodil). Åhh denna ovisshet! :wtf:

Vi hade lite magknip igen igår kväll. Hoppas det inte är nåt som tänkt vara kvar, jag tycker nog att det var bättre när han slapp ha ont alls... Mormor var här och hälsade på från tretiden, han var vaken från strax efter tre till tio. Slumrade bara lite nån stund här och där men magen väckte honom. Sen vaknade han vid två och då sprakade det till ordentligt och sen pruppade han massor! Nästa gång vaknade han vid sex och det pruppades mycket då också. Hela dagen igår var magen lite ovanlig. Han hade inte gjort ifrån sig från morgonen så det var rätt uppenbart att det var det som var problemet. Efter att bajset kommit ut kom det ju massvis med luft.

Idag har det varit som vanligt med magen så jag hoppas hoppas att han slipper ha ont ikväll...

Idag har vi varit på vift hela dagen! Först for vi till jobbet och grattade chefen och var kvar där flera timmar. Han sov från att vi klädde på honom hemma och nästan hela tiden där. :p Jag tabbade mig och glömde ge Minifom när han skulle amma... :banghead: Sen for vi vidare till svärmor, han sov hela tiden i bilen. Där var han dock vaken och jag kom ihåg dropparna. :)

De här sempers magdroppar, är det typ samma sak som Minifom? Har mest bara hört att det ger man bara en gång/dag istället för inför varje måltid. Hade ju varit ganska skönt att bara behöva ge en gång om dagen så man inte riskerar att glömma dem... Och att man slipper ge mitt i natten. Jag tycker det är så svårt att veta hur ofta man faktiskt ska ge Minifom. Om han ammar ena sidan först blir det oftast en paus på tio-tjugo minuter innan han vill ha andra sidan. Ska jag bara ge inför första eller inför båda? Jag brukar bara ge inför första, såvida det inte är typ en timme mellan. Är rädd att ge för mycket?

Nu är första badet avklarat och unge herrn uppskattade det faktiskt!:up:
Men konstigt vore väl annat, hans mamma går ju under smeknamnet Sälen för sitt badande i tid och otid:D:p

Vi hade lite magknip igen igår kväll. Hoppas det inte är nåt som tänkt vara kvar, jag tycker nog att det var bättre när han slapp ha ont alls... Mormor var här och hälsade på från tretiden, han var vaken från strax efter tre till tio. Slumrade bara lite nån stund här och där men magen väckte honom. Sen vaknade han vid två och då sprakade det till ordentligt och sen pruppade han massor! Nästa gång vaknade han vid sex och det pruppades mycket då också. Hela dagen igår var magen lite ovanlig. Han hade inte gjort ifrån sig från morgonen så det var rätt uppenbart att det var det som var problemet. Efter att bajset kommit ut kom det ju massvis med luft.

Idag har det varit som vanligt med magen så jag hoppas hoppas att han slipper ha ont ikväll...

Idag har vi varit på vift hela dagen! Först for vi till jobbet och grattade chefen och var kvar där flera timmar. Han sov från att vi klädde på honom hemma och nästan hela tiden där. :p Jag tabbade mig och glömde ge Minifom när han skulle amma... :banghead: Sen for vi vidare till svärmor, han sov hela tiden i bilen. Där var han dock vaken och jag kom ihåg dropparna. :)

De här sempers magdroppar, är det typ samma sak som Minifom? Har mest bara hört att det ger man bara en gång/dag istället för inför varje måltid. Hade ju varit ganska skönt att bara behöva ge en gång om dagen så man inte riskerar att glömma dem... Och att man slipper ge mitt i natten. Jag tycker det är så svårt att veta hur ofta man faktiskt ska ge Minifom. Om han ammar ena sidan först blir det oftast en paus på tio-tjugo minuter innan han vill ha andra sidan. Ska jag bara ge inför första eller inför båda? Jag brukar bara ge inför första, såvida det inte är typ en timme mellan. Är rädd att ge för mycket?
Nej, sempers magdroppar är inte alls samma sak. De innehåller "goda" magbakterier för att ge en bra bakterieflora i tarmen. Minifom är till för att göra gasbubblorna mindre och därmed lättare att fisa och rapa ut. Du behöver inte ge Minifom om det är kortare tid emellan om du byter bröst. Hade det varit en timme mellan hade jag nog gett igen, dår är det ju mer än en timme sedan han fick dropparna. Det är inte hela välrden om du glömmer något mål, det blir ju inte helt verkningslöst bara för det :)

Spännande @Janey ! Håller tummarna för att det drar igång ordentligt snart.

Jag har haft magsmärtor till o från sen igår, tror tyvärr inte att det är värkar utan snarare magen/tarmarna som slår bakut pga all järnmedicin o magmedicin. Obehagligt är det iaf! Så har bestämt mig för att minska järntabletterna till en om dan och ta bort magmedicinen o hoppas att magen reder det... Sen när bebisen väl är ute så får jag öka dosen järn igen.
Detta har gjort mig lite stressad o nervös inför förlossningen. Väskan är nu iaf hyfsat packad. Behöver köpa blöjor och bindor o lägga i också.

Nej, sempers magdroppar är inte alls samma sak. De innehåller "goda" magbakterier för att ge en bra bakterieflora i tarmen. Minifom är till för att göra gasbubblorna mindre och därmed lättare att fisa och rapa ut. Du behöver inte ge Minifom om det är kortare tid emellan om du byter bröst. Hade det varit en timme mellan hade jag nog gett igen, dår är det ju mer än en timme sedan han fick dropparna. Det är inte hela välrden om du glömmer något mål, det blir ju inte helt verkningslöst bara för det :)

Tack för info! När och varför börjar man ge sempers? Bvc fick det att låta som att de var ett alternativ till Minifom.

Det är just det där med hur lång tid mellan som är för lång tid som jag tycker är svårt. :o Nu började han äta nio, åt tjugo minuter, sen ville han ha mer strax innan tio och då fick han mer. Men ofta är det ett blöjbyte och sen äta mer och då får han inte igen...

Funderar på om det kanske är näsdropparna som ställde till det för magen de senaste två kvällarna. Har spolat ganska mycket för han har varit riktigt täppt. Men igår spolade vi inget alls tror jag och ikväll har han pruppat som han ska... Men det är ju bara typ saltvatten i de där dropparna så jag vet inte... Känns som man letar anledningar till allt hela tiden. :p

Eller hur!! Hoppas med att det ska komma igång mer snart för det är rätt tradigt att sitta och ha halv ont utan att något händer. Svärmor trodde att mini kommer inom en vecka iaf, men känner mig lagom sugen på att gå med kramper i en hel vecka.

Kan ju vara så att han bara sjunker ner för nu är det mest ilningar neråt som känns (efter knaprat panodil). Åhh denna ovisshet! :wtf:
Testat vetekudde?

Prova grodhålla över handfat/toa/dusch/badkar. Går att hålla så med dem med blöja på också. Brukar hjälpa dem att prutta/bajsa. Finns bilder på blojfribebis.se och på 1177.se om man söker på babypottning hur man gör.

Jo det gör jag redan hyfsat regelbundet och det fungerar jättebra, förutom nu efter att han fick den där droppen. Kom inte ut någonting på hela natten varken i blöja eller handfat.

Samma inatt igen, ledsen bebis, ingen sömn, inget bajs.
Kom dock en hel del nu under förmiddagen och han sover gott på min arm just nu i en ställning som inte ser alltför bekväm ut :p Men antar att den är avlastande för magen.

Testat vetekudde?

Har ingen vetekudde hemma :o, men det blev både bad och dusch igår. Efter några högre toppar i natt så verkar det som att molvärken har minskat dramatiskt så det verkar vara falskt alarm. Vet inte om jag är besviken eller lättad. Bävar inför förlossning och datum-mässigt passar det bättre om han iaf väntar någon vecka till men samtidigt är jag trött, stor och längtar efter att få träffa honom :p

@Janey
Ta ett örngott, häll i ris och knyt en knut. fungerar precis som en vetekudde! Var min räddare i nöden när jag fick rejäla ryggsmärtor under graviditeten.

Har kommit på hemligheten med varför man "ofta" går ner i vikt under amning, man hinner ju knappt äta. Senaste veckan har jag snittat en portion middag och två kiwi per dag. Inte bra, nu har jag slevat i mig gröt till frukost och överväger att baka en sockerbomb ikväll :D Vi har lämnat bort sonen för första gången i helgen, för att gå på bio. Det gick jättebra och farmodern var överlycklig. Men kämpigt var det, jag var mitt i en snyftig bokserie om hemska barnöden så jag fick kämpa för att inte börja gråta första kvarten. Har svårt att avgöra om jag är hormonell och känslig, men sur som ättika kan jag ju skriva under. Bråkar på sambon mest hela tiden, tycker han är helt huvudlös större delen av dagen. Så ja, överlever vi småbarnsåren klarar vi mycket ;)

Jag är sååå less på att gå hemma nu! Hoppas verkligen det blir bättre med bebis sen.
Taktiskt nog började jag kolla jobbannonser, hittar ju massa intressant, liiiiite fel timing.

Jag är också superless. Framför allt på att gå och vänta, vara så här stor och tung, ha ont i kroppen, och inte kunna eller orka göra någonting. :(

10 dagar till BF idag. Igår bröt jag nästan ihop pga smärtan i ryggen och ville bara att allt skulle vara över. Sambon försökte trösta med att nu är det faktiskt inte långt kvar. Men det känns som det... Speciellt om jag skulle gå över :arghh: I så fall skulle det kunna vara mer än tre veckor kvar :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar