Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fyller år den 24/1, det är årets fattigaste dag! Helt värdelöst faktiskt.

Jag får normalt inte lön förrän den 27e varje månad dessutom :p Kan förstå att datumet är lite trist. I min dröm hade jag dock en lösning - om man köper från internet kan man ju oftast betala med faktura :laugh:
Tror dock att den här lille knodden kommer hålla sig inne till februari. Även om jag tycker det vore lagom nästa vecka. Inte mycket man kan bestämma, han gör redan som han vill... :cautious:

Han får ju dock komma precis när som helst bara han är frisk och allt går bra :heart

Nu har jag fått feber också. Suck! Superförkyld, feber och höggravid är en hemsk kombination kan jag meddela.
Mannen ska jobba imorgon och dottern skulle varit på kalas mellan 13-16, kalaset blev tyvärr inställt pga sjukdom. Känns sådär kul att vara själv med henne imorgon, tur hon är 4 1/2 år och hyfsat självgående. Hoppas på att jag mår bättre imorgon, känns dock inte så troligt just nu.

Nu har jag fått feber också. Suck! Superförkyld, feber och höggravid är en hemsk kombination kan jag meddela.
Mannen ska jobba imorgon och dottern skulle varit på kalas mellan 13-16, kalaset blev tyvärr inställt pga sjukdom. Känns sådär kul att vara själv med henne imorgon, tur hon är 4 1/2 år och hyfsat självgående. Hoppas på att jag mår bättre imorgon, känns dock inte så troligt just nu.

Krya på dig! Håller med resten, hade inte heller orkat jobba.

Är nu tillbaka på vikten jag låg på innan jag blev gravid :up: Har fortfarande det där mörka strecket kvar på magen, någon som vet när det försvinner?

Hade hembesök av bvc häromdagen och lillen hade gått upp bra i vikt! :D Fick även D-droppar som vi skulle börja med men maken drog iväg till apoteket direkt och skaffade några bättre som är för känsliga magar. Hade ju kunnat prova de vi fick först men men. :angel: Varför chansa när det finns bättre alternativ.

Känns som att vi börjar få lite mer ordning på dygnen nu och får sova mer, bebis sover längre stunder och är vaken mycket mer på dagarna nu, sitter gärna i babysittern och tittar på tv :laugh: Han verkar tycka om när det är ljud runtomkring. Babygymmet är dock inte så intressant ännu. Hoppas att det ska bli lite mildare väder ute så vi kan gå ut på promenad. Har fått rådet att inte gå ut med bebis om det är kallare än -10 och här har det legat på -20 till -30 sedan hemkomst i princip.:meh:

Är nu tillbaka på vikten jag låg på innan jag blev gravid :up: Har fortfarande det där mörka strecket kvar på magen, någon som vet när det försvinner?

Hade hembesök av bvc häromdagen och lillen hade gått upp bra i vikt! :D Fick även D-droppar som vi skulle börja med men maken drog iväg till apoteket direkt och skaffade några bättre som är för känsliga magar. Hade ju kunnat prova de vi fick först men men. :angel: Varför chansa när det finns bättre alternativ.

Känns som att vi börjar få lite mer ordning på dygnen nu och får sova mer, bebis sover längre stunder och är vaken mycket mer på dagarna nu, sitter gärna i babysittern och tittar på tv :laugh: Han verkar tycka om när det är ljud runtomkring. Babygymmet är dock inte så intressant ännu. Hoppas att det ska bli lite mildare väder ute så vi kan gå ut på promenad. Har fått rådet att inte gå ut med bebis om det är kallare än -10 och här har det legat på -20 till -30 sedan hemkomst i princip.:meh:

Men hallå, är det bara jag som inte gått ner nånting sen förlossningen!? O_o:mad: Första invägningen hos bm var 63 kilo, som mest var det 78, är fortfarande på 69,5! Jag ska ner på 60, that's it!

Skönt att ni börjar få lite mer rutiner. :)

Men vadå inte gå ut om de e kallare än minus tio? Det har jag gjort... Annars skulle vi aldrig ta oss ut!

Men hallå, är det bara jag som inte gått ner nånting sen förlossningen!? O_o:mad: Första invägningen hos bm var 63 kilo, som mest var det 78, är fortfarande på 69,5! Jag ska ner på 60, that's it!

Men vadå inte gå ut om de e kallare än minus tio? Det har jag gjort... Annars skulle vi aldrig ta oss ut!

Gick du bara upp 6.5 kilo? Oj. Jag hade redan gått upp två kilo när jag var på invägningen så jag vet inte hur jag ska räkna.. vägde 45 innan graviditeten, 47 på invägningen och 59 dagen innan förlossningen. Har sedan stått stadigt på 48 sedan förlossningen!

Gick du bara upp 6.5 kilo? Oj. Jag hade redan gått upp två kilo när jag var på invägningen så jag vet inte hur jag ska räkna.. vägde 45 innan graviditeten, 47 på invägningen och 59 dagen innan förlossningen. Har sedan stått stadigt på 48 sedan förlossningen!

Nej nej, vägde ju 78 som mest så 15kg upp från startvikt. ;) Men jag har alltid vägt 60 så länge jag kan minnas så det är målvikten.

Ni som redan fått era bebisar. Hur länge sover de varje gång och hur lång tid är det mellan måltiderna? Ungefär? Här har det kommit upp i fyra timmar nu! Wiho!

Igår kväll hade vi ett litet återfall på magknip igen... Stackars liten... Men som tur var så höll det bara i sig några minuter så vi har fått sova ändå. Nu när jag klev upp och släppte ut hästarna beordrade jag sambon att byta blöjan. När jag kom in igen låg båda i sängen, den ena mosig och halvsovande, den andra klarvaken. Gissa vem som var vem. :D Nu är det nån som nästan somnat om i mitt knä så ska försöka smyga upp och se om vi kan få sovmorgon i sängen. :)

Ni som redan fått era bebisar. Hur länge sover de varje gång och hur lång tid är det mellan måltiderna? Ungefär? Här har det kommit upp i fyra timmar nu! Wiho!

Igår kväll hade vi ett litet återfall på magknip igen... Stackars liten... Men som tur var så höll det bara i sig några minuter så vi har fått sova ändå. Nu när jag klev upp och släppte ut hästarna beordrade jag sambon att byta blöjan. När jag kom in igen låg båda i sängen, den ena mosig och halvsovande, den andra klarvaken. Gissa vem som var vem. :D Nu är det nån som nästan somnat om i mitt knä så ska försöka smyga upp och se om vi kan få sovmorgon i sängen. :)
Nu har vi ju bara testat på bebislivet i en vecka men på dagarna kan han sova ganska länge utan mat, i alla fall 3-4 h vissa dagar. Inatt har varit en bra natt och då har det varit 2-2.5 h med hyfsat lätt att somna om. Nu har vi precis bytt blöja och jag jobbar på att få lilleman att somna om ordentligt (vaknar så fort jag lyfter över honom till nestet) och sambon rastar hund = förbereder oss för ett par timmar till i sängen!:D

Det undrade jag också förra gången, upptäckte då att efter några veckor så gick det att skrubba bort. Väldigt mystiskt tyckte jag :)

Grattis till viktnedgång! Härligt!
För mig tog det drygt 8 mån att gå ner allt sist, utan någon särskild ansträngning ska väl tilläggas. Räknar med ett liknande scenario denna gång. 18kg upp nu och hinner säkert med två till haha

Jag hade väl inte så himla mycket extra vikt förutom bebis, plus att jag har slarvat ordentligt med maten här hemma nu efter förlossningen då jag glömmer bort att äta, har föredragit att sova när tillfälle getts :angel:

Här sovs det runt 1h-3h på dagtid och runt 3-4h nattetid. Äter varje gång han vaknar det lilla matvraket :p Får ge ersättning ibland då min mjölk inte räcker till när det blir för tätt mellan måltiderna. Men jag är glad att han äter för han hade gått ner lite för mycket på sjukhuset. Gick snabbt att få tillbaka den vikten här hemma dock så nu är allt bra!

Vet inte om ni testat men här när lillen börjar kvida och ha sig och vi misstänker magont så kör vi sån där EC (?) eller vad det kallas, när man håller bebis i grodställning över handfatet. Försöker även göra det efter varje måltid och jag tycker han verkar må mycket bättre när jag försökt hålla dessa rutiner än när jag slarvat. Verkar vara lättare för honom att få ut bajs och gaser på det viset än i blöjan när han ligger ner.

Det undrade jag också förra gången, upptäckte då att efter några veckor så gick det att skrubba bort. Väldigt mystiskt tyckte jag :)

Grattis till viktnedgång! Härligt!
För mig tog det drygt 8 mån att gå ner allt sist, utan någon särskild ansträngning ska väl tilläggas. Räknar med ett liknande scenario denna gång. 18kg upp nu och hinner säkert med två till haha

Jaså, låter ju helskumt :laugh:

Tack, tack, men jag hade inte gått upp så mycket i egen vikt utan var mest bara bebis och allt som är inne i magen. Så med slarv med maten i nästan en månad så försvann det lilla extra snabbt :D Tycker huden på magen har dragit ihop sig bra med dessutom.

Rutiner? Här kan det variera kraftigt hur ofta hon äter och hur länge hon sover. Dagtid äter hon oftast med 2-3,5 h emellan och nattetid från 3 upp mot 7-8 timmar mellan. Sova är samma variation, ibland blir det bara några powernaps på typ 20 min under dagen, ibland sover hon bort mest hela dagen. På natten sover hon tack och lov oftast bra, minst 3 timmar i sträck ofta 4-6 timmar.

Går gränsen redan vid -10? När jag var liten bodde vi i Norge och där sov alla ungarna middag utomhus. Man smorde in ansiktena med vaselin för att vi inte skulle få köldskador och bäddade ner oss i fårskinn. Tror det var kallare än -10 i alla fall. Men å andra sidan vet jag inte om detta bara gällde barn som var äldre än ditt barn är. Och det var ju i början på 80-talet, forskningen kan ju ha gått framåt ;)

Rekordet på att sova är tre timmar och det har varit dagtid..

Gnäll. Kunde inte somna förrän runt 4 inatt. Trött men klarvaken. Har vilat lite nu under fm men inte lyckats sova ikapp... Är väl lika bra att hålla sig vaken så kanske jag får sova lite inatt :meh:

Ni som fortfarande har bebis kvar i magen - får ni mycket kommentarer? Jag har under de senaste månaderna fått maaassor med kommentarer om magens storlek. Att det måste vara två därinne, eller ett stort barn, eller att den där kan aldrig stanna inne ända till februari, den blir klar tidigare. Som att undersökningar och ultraljud visar fel. Trots min "jätteklump" jag tydligen har i magen har han aldrig lyckats sparka på revbenen eller trycka på urinblåsan, så det var ju omtänksamt av honom...
Rätt skönt att vara hemma och inte behöva träffa några människor :grin:

Gnäll. Kunde inte somna förrän runt 4 inatt. Trött men klarvaken. Har vilat lite nu under fm men inte lyckats sova ikapp... Är väl lika bra att hålla sig vaken så kanske jag får sova lite inatt :meh:

Ni som fortfarande har bebis kvar i magen - får ni mycket kommentarer? Jag har under de senaste månaderna fått maaassor med kommentarer om magens storlek. Att det måste vara två därinne, eller ett stort barn, eller att den där kan aldrig stanna inne ända till februari, den blir klar tidigare. Som att undersökningar och ultraljud visar fel. Trots min "jätteklump" jag tydligen har i magen har han aldrig lyckats sparka på revbenen eller trycka på urinblåsan, så det var ju omtänksamt av honom...
Rätt skönt att vara hemma och inte behöva träffa några människor :grin:

JA! HELA tiden... Och inte bara magen, utan även MIN storlek. Jag bad barnmorskan att kolla en extra gång men nej, bebis är ingen jätte utan helt normalstor. Min trycker dock på alla håll och kanter, men så är jag hyfsat kort också. Blir kanske lättare att komma åt både revben och blåsa då.

JA! HELA tiden... Och inte bara magen, utan även MIN storlek. Jag bad barnmorskan att kolla en extra gång men nej, bebis är ingen jätte utan helt normalstor. Min trycker dock på alla håll och kanter, men så är jag hyfsat kort också. Blir kanske lättare att komma åt både revben och blåsa då.

Jag är knappt 160, så magen har liksom ingenstans att växa förutom utåt. Och trycker gör han, men mest åt sidorna och utåt.
Jag frågade också bm igår faktiskt men hon tycker han känns normalstor och att magen är normal den också.

Går gränsen redan vid -10? När jag var liten bodde vi i Norge och där sov alla ungarna middag utomhus. Man smorde in ansiktena med vaselin för att vi inte skulle få köldskador och bäddade ner oss i fårskinn. Tror det var kallare än -10 i alla fall. Men å andra sidan vet jag inte om detta bara gällde barn som var äldre än ditt barn är. Och det var ju i början på 80-talet, forskningen kan ju ha gått framåt ;)

Ja det är rekommendationen där jag bor iaf, kanske är olika beroende på var man bor :) Vet inte alls hur kallt det är ok att det är så jag känner att det är bäst att följa deras råd för att vara på den säkra sidan.

72699D28-1A53-4558-B1A4-D3C6CB4DB750.png_zps0e9ywue7.jpeg

Här är alltså vecka 39. :p
Nu har jag börjat samla lite vätska tror jag, men innan var det verkligen bara magen på min normala kropp. Men nu struntar jag nästan i vad jag stoppar i mig också utan äter det jag är sugen på sen några veckor tillbaka... :o:angel:

72699D28-1A53-4558-B1A4-D3C6CB4DB750.png_zps0e9ywue7.jpeg

Här är alltså vecka 39. :p
Nu har jag börjat samla lite vätska tror jag, men innan var det verkligen bara magen på min normala kropp. Men nu struntar jag nästan i vad jag stoppar i mig också utan äter det jag är sugen på sen några veckor tillbaka... :o:angel:
Vilken härlig mage! Den set ut att funka som ett bra bord ;)

Jag får också mkt kommentarer, jag är strax över 160 o väldigt smal så det ser ju säkert lite roligt ut med en gigantisk boll på mitten ;)
Jag har ätit vad som fallit mig in under hela graviditeten, jag har nästan aldrig sötsug eller liknande annars men när jag är gravid så blir det svårt att motstå. Det enda jag har försökt att hålla mig ifrån någorlunda iaf är läsk.
Har gått upp från 45kg till 63kg och det känns kan jag säga :D
Mkt kommentarer här med om att jag inte kommer att gå tiden ut, men det ger ju mig förhoppningar om att det ska dra igång snart och sån tur lär jag inte ha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar