Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillar inte heller nylon i vanliga fall så då blir det bomull! Hur vet man vilken storlek man ska ha? M, motsvarar det typ strl 38? Ska man utgå från den storleken man har normalt eller den man har med svullna fötter?

Skönt att slippa jobba mer. Håller tummarna för att den lille tycker att det är dags i helgen!
Jag röstar också för bomull. Du får hjälp att mäta i affären, men bäst är det om du kan mäta på morgonen innan du klivit ur sängen. Då är benen som minst svullna. Du tar ett måttband och mäter runt vadens tjockaste del och runt vristen. Storleken på foten har mindre betydelse än mått omkretsen eftersom det viktiga är att få rätt kompressionsgrad. Du kan säkert ha den lägre kompressionsgraden, de högre brukar mest vara för äldre eller personer med hjärtproblem.

Hoppas att hon vänder sig spontant @Hjartagna, vad jag har läst/hört om vändningsförsök är det väl inte jättekul. Fast hellre det än snitt känner jag. Förr förlöste de även barn i säte, sambon är född i säte och det gick det med.

@Maja_Kandi Hur snabbt efter att du ätit någon mjölkprodukt får din kille ont i magen? Håller på och försöker ta reda på hur det är med frökens mage här genom att provocera med lite mjölk i kosten. Åt ost på pizza förra helgen men blev inte klok på om det gav utslag. Hade två nätter med lite skrik då men ingen direkt skillnad dagtid. Åt nu lite glass igår kväll och märker inte något säkert ännu.

Hon sitter gärna i famnen och tittar sig omkring och ibland vill hon stå lite. Att få henne att ligga på mage och lyfta huvudet är dock inte lätt. Från BVC säger de att man skall göra det 20 min per dag så att de får träna ryggen och armarna inför krypandet. Hon kan visst hålla upp huvudet en kort stund även i magliggande, men oftast somnar hon efter några få minuter. Det går bättre om hon ligger på mitt bröst, men nu har hon börjat tycka att hon skall äta så fort hon ligger där;) Någon som har en bra idé? Än så länge finns det ingen sak som är tillräckligt intressant för att hon skall vilja vända sig mot för att se den.

Hon oss "hänger" bönan ofta på axeln, då hon gillar att se sig om. Men hon tränar alltid nacken där. Hon är riktigt stark, samma i sjalen/selen. Där tränar hon nacken hela tiden :)

@Hjartagna Jag fick ju ett akutsnitt. Tog ca 5 dagar innan jag kunde lyfta bönan ordentligt och gå utan att stanna vart steg. Men inte fören efter ca 10 dagar vågade jag lyfta bönan i trappan.
Jag har idag 7v efter snittet fortfarande konstig känsel strax över snittet och ingen känsel på snittet.
Men för min del är jag glad att det blev snitt :o

Jag var på efterkoll nr 1 (jag vet fortfarande inte varför jag ska på dubbla efterkoller, men läkare ena gången och bm andra). Den läkaren är ju helt fantastisk, ska jag ha ett syskon i framtiden tänker jag kräva henne som läkare under grav. Störtskön människa!

Fick P-piller utskrivet, började ta dom direkt och mensen har redan dykt upp. Visste att det var på g då jag har haft hormonella känningar av det sista dagarna. Blir sur, arg och ledsen för allt två dagar innan mens.
Men allt såg fint ut.

Dock tänkte jag på en sak, ska man inte under/efter grav göra en gyn undersökning. För att se att allt ser bra ut eller så? Tycker man läser att alla gör vaginala undersökningar titt som tätt. Jag har inte gjort det en gång.

Jag var på efterkoll nr 1 (jag vet fortfarande inte varför jag ska på dubbla efterkoller, men läkare ena gången och bm andra). Den läkaren är ju helt fantastisk, ska jag ha ett syskon i framtiden tänker jag kräva henne som läkare under grav. Störtskön människa!

Fick P-piller utskrivet, började ta dom direkt och mensen har redan dykt upp. Visste att det var på g då jag har haft hormonella känningar av det sista dagarna. Blir sur, arg och ledsen för allt två dagar innan mens.
Men allt såg fint ut.

Dock tänkte jag på en sak, ska man inte under/efter grav göra en gyn undersökning. För att se att allt ser bra ut eller så? Tycker man läser att alla gör vaginala undersökningar titt som tätt. Jag har inte gjort det en gång.
Det är väl främst vaginal kontroll om du har fött vaginalt. Jag gissar att de kollar snittet annars?

Hoppas att hon vänder sig spontant @Hjartagna, vad jag har läst/hört om vändningsförsök är det väl inte jättekul. Fast hellre det än snitt känner jag. Förr förlöste de även barn i säte, sambon är född i säte och det gick det med.

Smyger in en sväng angående föda i säte.
Det finns sjukhus/förlossningar som fortfarande tillåter det. Här i Helsingborg till exempel. De anser att om mamman vill och ställt in sig på vaginal förlossning så är det bättre att genomföra en sådan än att snitta och därmed låta mamman genomgå en stor operation. Det finns dock lite extra personal närvarande om det ska födas i säte såklart :)

BM-besök idag. Förra veckan var han i stort sett fixerad, hela jag följde med när hon kände på hans huvud. Idag hade han åkt upp lite igen så nu är han ruckbar igen :mad: Lilla skitunge, ska redan börja busa med mamma :cool:

@Maja_Kandi Hur snabbt efter att du ätit någon mjölkprodukt får din kille ont i magen? Håller på och försöker ta reda på hur det är med frökens mage här genom att provocera med lite mjölk i kosten. Åt ost på pizza förra helgen men blev inte klok på om det gav utslag. Hade två nätter med lite skrik då men ingen direkt skillnad dagtid. Åt nu lite glass igår kväll och märker inte något säkert ännu.

Det vet jag inte riktigt eftersom jag åt mjölk redan från början. Men när jag hade ätit gröt på mjölk tog det typ 1,5 dygn innan magknip som satt i ett par dagar. Bävar för att försöka...

Igår kväll hade vi en stunds magknip innan han plötsligt fick ur sig en rejäl laddning och blev lugn. Sen hade det inte kommit nåt förrän i fm, då var han ledsen innan det sa kablam och han fyllde en blöja. Sen på skötbordet masserade jag magen och då kom det först minst lika mycket till och en stund senare en skvätt till. Man får vad man ber om. :D Haha, älskade lilla unge! :heart

Nu har han sovit i vagnen länge två dagar i rad! Igår gick jag en promenad och sen sov han ute på bron, totalt 4,5 timme. Idag orkade jag inte masa mig ut på promenad så han fick bara sova på bron. I fem timmar!! Shit pomfritt! :o Då var det väldigt överfullt i skafferiet vill jag lova. :laugh:

Igår kväll hade vi en stunds magknip innan han plötsligt fick ur sig en rejäl laddning och blev lugn. Sen hade det inte kommit nåt förrän i fm, då var han ledsen innan det sa kablam och han fyllde en blöja. Sen på skötbordet masserade jag magen och då kom det först minst lika mycket till och en stund senare en skvätt till. Man får vad man ber om. :D Haha, älskade lilla unge! :heart

Nu har han sovit i vagnen länge två dagar i rad! Igår gick jag en promenad och sen sov han ute på bron, totalt 4,5 timme. Idag orkade jag inte masa mig ut på promenad så han fick bara sova på bron. I fem timmar!! Shit pomfritt! :o Då var det väldigt överfullt i skafferiet vill jag lova. :laugh:
Ja man får vara lite försiktig med vad man önskar. Vår lilla hade, igen, hållit igen på bajset i några dygn. Senast släppte det en stund efter att vi lossat lite mha windi. Alltså gjorde jag det igen när hon hade ätit frukost och det kom ut lite grand. När jag sen åt frukost sprakade det till och hon bokstavligt fyllde hela blöjan. Trodde att jag skulle hinna byta innan det rann över, men icke. Hon hade kläderna hon fick på sig i ca 30 min innan de var nerbajsade:crazy:

Det vet jag inte riktigt eftersom jag åt mjölk redan från början. Men när jag hade ätit gröt på mjölk tog det typ 1,5 dygn innan magknip som satt i ett par dagar. Bävar för att försöka...
Så länge alltså. Här har det än så länge inte varit någon större skillnad. Är ju alltid en viss variation mellan olika dagar.

Ja man får vara lite försiktig med vad man önskar. Vår lilla hade, igen, hållit igen på bajset i några dygn. Senast släppte det en stund efter att vi lossat lite mha windi. Alltså gjorde jag det igen när hon hade ätit frukost och det kom ut lite grand. När jag sen åt frukost sprakade det till och hon bokstavligt fyllde hela blöjan. Trodde att jag skulle hinna byta innan det rann över, men icke. Hon hade kläderna hon fick på sig i ca 30 min innan de var nerbajsade:crazy:

Ja hade jag inte gått för att byta blöjan idag och allt han släppte på skötbordet också hade kommit i samma blöja så hade det varit samma visa här. :p

Får hon inte ont i magen när hon håller sig så länge?

Ja hade jag inte gått för att byta blöjan idag och allt han släppte på skötbordet också hade kommit i samma blöja så hade det varit samma visa här. :p

Får hon inte ont i magen när hon håller sig så länge?
Så småningom får hon ju det (tror vi iaf). Hon blir gnällig dag tre om det inte kommit ut innan. Hoppas på lite regelbundna bajsblöjor nu, en-två per dygn hade ju varit bra. Får se hur hon mår imorgon, har ätit lite tzatziki (stavning?) ikväll.

Grattis @Janey till pojken! Hur går det för er kvarvarande? Någon mer på gång?

Vi har en topperiod då han sover större delen av dagarna och hela nätterna. Annars fäktar han med armar och ben, pratar och skrattar. Var väldigt vaken på sjukhusbesök och charmade alla i rummet :D Läkaren trodde han var äldre och tyckte han var väldigt stadig i nacken så släpper det nu och fortsätter som vi gjort.

Imorgon ska jag jobba första passet, så nu ska sambon få mer än enstaka timmar ensam med honom. Har varit nyttigt att åka och rida ibland, idag när jag var iväg kom jag hem till en ledsen unge som fick mat och sedan slumrade i soffan medan jag kunde duscha och greja i tvättstugan. När han blir ledsen vill jag ta över direkt för det är ju så enkelt att trösta honom för mig. Men ger jag det några minuter så är han lika tyst med pappa också. Får fokusera på det imorgon, annars är det nog risk för grav separationsångest från min sida. Men - jag har fått klartecken att jobba fullt ut under sommaren om jag vill, vi är ett par man kort så jag kan inte tänka mig att det inte finns en tjänst ledig i höst. Så jäkla skönt - ett fast, trivsamt jobb hägrar.

Här händer ingenting, det går snarare bakåt. Han är ju inte ens fixerad längre :meh: Han kommer vilja stanna inne till påsk, minst. Midsommar kanske.
Ingen mensvärk, inga ilningar, några enstaka förvärkar. Men satans ont i ryggen, även höfter och bäcken eftersom jag inte kan vända mig i sömnen längre. Så jag sover några timmar på ena sidan, vaknar av att det gör ont, måste vända mig vilket är ett helt projekt. Repeat. :up:

Vi har en topperiod då han sover större delen av dagarna och hela nätterna. Annars fäktar han med armar och ben, pratar och skrattar. Var väldigt vaken på sjukhusbesök och charmade alla i rummet :D Läkaren trodde han var äldre och tyckte han var väldigt stadig i nacken så släpper det nu och fortsätter som vi gjort.

Imorgon ska jag jobba första passet, så nu ska sambon få mer än enstaka timmar ensam med honom. Har varit nyttigt att åka och rida ibland, idag när jag var iväg kom jag hem till en ledsen unge som fick mat och sedan slumrade i soffan medan jag kunde duscha och greja i tvättstugan. När han blir ledsen vill jag ta över direkt för det är ju så enkelt att trösta honom för mig. Men ger jag det några minuter så är han lika tyst med pappa också. Får fokusera på det imorgon, annars är det nog risk för grav separationsångest från min sida. Men - jag har fått klartecken att jobba fullt ut under sommaren om jag vill, vi är ett par man kort så jag kan inte tänka mig att det inte finns en tjänst ledig i höst. Så jäkla skönt - ett fast, trivsamt jobb hägrar.

Vad härligt det låter! Din grabb är väl bara en vecka äldre än min om jag minns rätt, då hoppas jag att jag har samma att vänta. ;) Men när han sover hela nätterna, vaknar du själv då av att skafferiet är öppet? Eller av att han låter, eller är han helt tyst och lugn?

Edvin gillar inte alls att ligga på mage. :p Han har fått ligga några gånger/dag på fårskinnet men det tar inte lång tid innan han är missnöjd eller vänder sig själv. Han har börjat le lite grann när han är vaken och det blir mer och mer direkt ögonkontakt istället för att stirra runt i luften. :)

Idag har min kompis som är fotograf varit här, fick lite bilder men vår morgonrutin blev lite omkastad så han var inte vaken som jag hade räknat med. Jag och sambon vaknade sex och klev upp, sonen sov vidare till sju. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar