Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Ni som har bebisar som är 6 mån eller mer, ger ni dem välling? Jag planerar att börja med välling direkt när man får (6 mån). Jag hoppas att det kommer funka.

Jag började med välling när Isabell var 5½ månad. Då började hon även sova hela nätter, innan vaknade hon vid 2 för mat. :)

Okej, så du "tjuvstartade" lite. Jag kanske ska köpa hem ett paket nästa gång jag handlar (Alicia är ju 5,5 mån nu). Ja, av min erfarenhet efter storebror står barnen sig betydligt bättre på välling än på bröstmjölk och ersättning. Framförallt ersättning var odugligt när jag slutade amma (han skrek halva nätterna av den).

Moa gick över till välling när hon var 6 månader, och tyvärr har vi inte märkt nån större skillnad på henne, hon vaknar lika ofta nu som hon gjorde då.

Usch vad trist angående sömnen. Hos oss var det otrolig skillnad med storebror, men han fick vi till att ta vällingen/flaskan först vid 7-8 månaders ålder någongång.

Norpan har precis introducerats välling. Jag köpte någon risvälling som smakade som höbôs utblandat med vatten. Norpan tyckte heller inte att det var något gott.

Mannen köpte en annan sort, havrevälling och det går faktiskt ner. Han har fått sammanlagt en dl idag.

Gröt äter han redan. Och banan och morot. Banan är godast.

Jag kommer att sakna amningen. Det är så mysigt så mysigt. Men jag ska börja jobba om en månad så det blir att vänja honom vid vällingen ordentligt.

Nu har jag börjat flytta lite. Höet fick flytta upp till nya gården. Packlådorna börjar staplas på hög här i lägenheten. Kommer att bli hur mycket som helst. Vi har rätt mycket brôte.:D Men snart har vi ju fler rum att fylla upp.;)

Men har du talat om för Moa att man sover bättre med välling/gröt i magen? Om inte så kan du ge henne "Barnhandboken-hur man blir ett exemplariskt barn".;)

Förstår att det är jobbigt. Jag skulle nog inte stå ut utan bli folkilsken. Har ett stort sömnbehov. Som just nu pga annat än Viktor inte blir tillfredsställt. Idioter som tycker att däcktjut och att bôrna runt är det häftigaste som finns här i stan.:cool: Helst på nätterna då och i vår närhet.

KL
Hej på er alla! 'Vi är tillbaka efter Öland, Skåne och Kosta. Storebror är kvar i Skåne hos morfar så vi lever lyxliv med bara E. Vikken semester-nu kan man ju prata med varann samtidigt som man äter!

E ställer sig i krypställning, kan nästan sitta och pratar heeeela tiden:D. Kul att få tillbringa tid med bara honom. Men ohyggligt tomt och konstigt utan storebror:cry:,

Jag vet inte alls vilka tider jag kommer att ha. Mitt trevliga dygnspassjobb har min vikarie fått. Att jobba som personlig assistent suger ibland. Man sitter alltid löst. Även om jag är fastanställd i den kommunen. Och jag har 8 mil enkel resa. Tar en timma.

Så det är lika bra att sluta amma så slipper sambon sitta där med en unge som bara skriker efter tutten och jag kan inte komma hem och amma. Kan bli jättetidiga morgonar jag får jobba och sena kvällar.

Jag jobbar på det men mannen vääääääääääääägrar för tillfället. Så jag får vackert knapra piller om jag ska få mig nåt.:cool:

Fler barn är vi båda helt inställda på. Aldrig kunde vi tro att det var så roligt och härligt. (Ja, vissa dagar är det kanske inte så roligt...)

Jag vet ju inte hur det kommer att fungera men ev kan jag kanske ha morgonsnutten kvar. Men vi får se. Sambon kanske inte tycker att det är så kul att jag väcker Vickis vid fem på morgonen innan jag åker till jobbet.

Men jag jobbar på att få anställning på närmare håll. Det kommer att vara ohållbart så här när vi båda jobbar. Så jag har sökt och antagits till usk-utbildning i höst. Ska både jobba och läsa. I och med att jag har jobbat så mycket inom vården kan jag validera bort väldigt mycket. Så jag hoppas att det ska gå. Det kanske blir tufft men jag är ju van vid att ha det rätt tufft och jobba jättemycket. Nu har jag ju inte så många hästar heller. Bara min egna och shettisen. Fifan när jag hade två stall och fem hästar. Det var jättejobbigt. Fanns ju ingen ledig tid alls tycker jag.

Vad ni skriver jag hänger ju inte med, tror ni jag har full fart hemma eller :eek:

Tilde är så j*vla envis och så in-i-helv*te mammig! Oj vad det spänner i hennes navelsträng när jag försvinner utom synhåll och hon är så arg på sin pappa som klippte av den!
Sen ska hon äta själv, går INTE att mata henne, hon ska dricka ur glas (fast helst bara bubbla..) och flaskan går knappt. Det är tutten som gäller och gärna dygnet runt om hon fått bestämma. Idag skrek hon hysteriskt i 1½ timme i sin säng så hon + lakanet vart helt plaskblött för hon inte fick somna vid bröstet.
Hon står på alla 4, kryper baklänges, blåser bubblor och "mun-pruttar", sitter själv om man parkerar henne på rumpan men vill helst gå om man håller henne i händerna. Pratar och säger ma-ma-ma och pa-pa-pa :love:
Hur kunde hon bli så stor!!??

Rasmus har kommit in i 3 års trotsen och är hemsk, skitkul när han har en 12 veckors valp som oxå är i samma trotsfas, gissa om de gör hyss ihop :mad: Men han är nästan blöjfri, bara på natten han har blöja. Men inte natten till igår för då glömde pappa att ta på honom blöjan men han sov ändå utan att kissa!!
Säger massa roliga saker. Som att Tilde inte har några tänder, Tilde har ingen hals. Pekar på rumpan och säger att där kommer de bajs, sen på snoppen och där kommer det kiss och så på pungen och där kommer det bebisar :rofl:

En inte helt ovanlig syn när Tilde inte är med mamma
31332952.jpg

:D
31332956.jpg

Hon kan vara glad oxå ...
31332961.jpg

Sån var min lillasyster också.:cool:

Först fick mamma mig som var så lätt och behändig bara jag fick sova i min egen säng. Sen kom Hannes... stackars mamma. Och två år efter ett par tvillingar. Hjälp. Inte lätt det där.

Jag hoppas att nästa barn blir lika behändig som Norpan. Men man får ta vad man får och de lär väl inte skrika i all evighet. Det kanske inte är någon tröst just nu men när Tilde är 14 så sover hon nog gärna i sin egen säng och skriker om mamma ska vara med jämt. "LÄMNA MIG IFRED!" eller nåt.:D

maken har lärt henne att rynka på näsan och "flåsa"
en näsblåsare. :D
störtsköna när dom gör så!

AKÅ:
det känns som att din lilla Norp inte lider nämnvärt för att blöjorna blir större...... ;)
men aldrig skoj med tänder, åk till Norge och köp dentanox! :idea:

Vindvissla:
oj, va stor han har blivit då, lilla Isifis. Å han är såååå söt! :love:
beklagar förlusten med mobilen åxå, förstår att det måste göra ont i hjärtat!!!!!!! :angel:

Chlo:
Matilda hade åxå utslag ala svampinfektion delux under halsen efter hennes fruktansvärda dreglande!!!!!
försvann efter ca 2 veckor. usch, vilket bök det var och hur bär man sig åt för att hålla torrt och luftigt i alla dessa veck???
men medryttare, tillika 6-barnsmamma, tipsade om filmjölk. lite att äta, så syran verkar innifrån och lite på huden, så syran verkar utifrån.
vet inte hur sugen jag är på att ha en filmjölksstinkande bäbis dock... luktar redan skumt nog som hon gör. :p
Matilda får välling. startade 5,5 månader med godnattvälling i hopp om att hon skulle hålla sig mätt och sova längre. men nej då..........
men hn gillar det och det är ganska mysigt att sitta med flaskan på kvällen!
men nu har Lilla Fröken Fis förstått att det är hon som bestämmer vad och hur man ska äta och ibland är det mindre mysigt att sitta med flaskan.
så ibland blir det gröt till kvällsmat istället.

Leia:
Nisse - den mänskliga sälen. :D

ojojoj, den lilla damen vet minsann vad hon vill och inte!!!!
men var inte rasmus åxå väldig tidig med allt?
du har väl helt enkelt fått intelligenta och kvicka barn. ;)

usch, jag har inte tid med mitt liv. eller nått alls. kan inte komma ihåg sist jag bara fick lägga mig ner och titta i taket eller slöglo på tv en halv dag. när kvällen kommer ch jag får sätta mig ner är ofta första gången på hela dan som jag får göra det. ni vet nig vad jag pratar om.
det är disk och plock och tvätt och mat och bajs mest hela tiden. och som om jag inte hade noog mycket att göra, igår fumlade jag till med an bajsblöja och råkade tappa skiten i golvet. bajset hade den perfekta konsistensen för att splatta in sig rejält i mosaikgolvet.
jag bara konsaterade lite lojt; oh no, i dropped the shit.......... och fick skura golv.

men igår grillande vi entrecote och drack rödvin (när blev rödvin så gott???) och bara njöt av att det inte fanns knott, mygg, barn eller vind i närheten.

å nu sover dom båda två. borde åxå sova lite, men måste ju uppdatare mig på era liv ibland åxå!!! :banana:

KL

Här är en frustrerad bebis till!! Står i krypställning och tar sig lite var som men inte krypande vilket gör honom JÄTTEARG. Dessutom är det ju jobbigt att träna så då blir han arg för det. Längtar tills han kommer över den tröskeln.

Idag är maken iväg och hämtar storebror som varit hos min pappa i veckan. Det har gått jättebra, han har sovit hela nätterna och inte frågat efter oss en enda gång :love:. Och vi har som sagt haft semester med bara E. Ätit sittande båda två, även om man ibland har bebis i knäet, kunnat shoppa i lugn och ro osv. Tog tom en drink i hotellbaren häromkvällen, med E i vagnen.

jerseyko Visst är det härligt med 3åringar.....:crazy:. De kan konsten att plocka fram det sämsta ur en. Jag bara undrar hur länge trotsperioden varar, vår har varit från ca årsskiftet nu:devil:

usch, är i samma som dig, denna frustration. gick bra ett tag med matilda, men nu inser hn att hon vill mer än hon kan och blir rent förbannad över att inte kunna ta sig fram!

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 613
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 965
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 327
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?