Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Sjukdom som depression eller? Du behöver inte svara men jag har ätit medicin mot depression, slutade i januari för vi(jag) blev sugen på en till unge. De har gått bra fram tills nu, är stressad till miljoner men får inte ett skit gjort, så blir jag lite stressad över de och så fogarna gör det ju inte enklare. Sova vad är det? Kvällarna är hemska, kommer aldrig i säng.

Trakigt med blodtrycket, hoppas det inte blir varre. Hoppas du far bli sjukskriven om du inte kan vila pa jobbet, det ar viktiga grejjer det har.

Varfor ska det vara sa himla svart att ta det lugnt och stressa ner egentligen? Jag ar dodstrott men vagrar anda ga och lagga mig tidigt. Smartast hade ju varit att ha allt klart innan 20, lasa dorrar och mata hundar och sen somna med Sam, som jag anda gor. Da hade jag inte behovt hoppa upp mitt i natten och gora allt detta sen! Och alla projekt jag vill hinna med! Och huset som ser ut som ett mindre bombnedslag...

Vi kanske far ta oss i kragen och ta det lugnt, lasa en bok och dricka varm choklad.

Det är inte depression utan jag har graves sjukdom (giftstruma) som jag behandlas för. Nu äter jag dock ingen medicin för värdena såg bra ut sist, men är orolig efter varje provtagning att dom måste sätta in medicin igen.

Den sjukdomen gör att min kropp går på högvarv och jag får hjärtklappning om sköldkörtelhormonerna blir för höga. Så jag var sjukskriven i oktober/november förra året på 25%.

Det är samma här, jag får jätte dåligt samvete över att sambon får städa/diska mm. Det kan jag göra egentligen (dammsuga är jobbigt för fogarna men går), MEN det är svårt att ta mig tillskott och göra det.

Att ta sig från soffan och börja diska är jätte "jobbigt" så jag skjuter alltid upp det. När jag väl börjat så går det i rasande fart. Sen är det väl inte bättre av att jag är en sån person som alltid tänker "jag tar det sen". Så sambon hinner alltid före mig och jag får otroligt dåligt samvete över det varje gång han diskar/städar. Så han gnäller på mig och blir stressad själv av att behöva göra det. Jag försöker bättra mig, men som sagt det är svårt att ta mig tid till det.
Tom gå ut med hunden är "jobbigt", jag får aldrig det gjort heller. Jag kommer till utanför dörren, och där står jag och kastar boll mm så hon iaf får springa av sig lite. "Tur" att hon är i svärmors o deras hundgård när jag jobbar sen tar dom in henne och går en promenad på 30-1tim varje dag.

Att gå och lägga oss i tid är inte vår starka sida, vi somnar väl mellan 23-02 på natten trots att båda ska upp 5 o jag kl 6.30.

Trakigt med blodtrycket, hoppas det inte blir varre. Hoppas du far bli sjukskriven om du inte kan vila pa jobbet, det ar viktiga grejjer det har. .

Mamma har även hon haft högt blodtryck så ja. Jag kan inte lägga mig ner och vila på jobbet vilket hon ville att jag skulle göra. Vi har en soffa och den står inne på chefens kontor, helger går det bra men inte på vardagarna. Så som mest kan jag "vila" på min stol framför datorn.

Risken finns att det blir värre, så det blir som när jag vart sjukskriven. Jag orkade verkligen INGENTING, städa och laga mat mm var en pärs, jag trodde jag hade gått in i väggen totalt. Vart bättre när jag vart medicinerad. Tur att jag iaf har en sambo som kan hålla reda på lite isf, för när jag bodde själv såg det ut som hej kom och hjälp mig hemma. :crazy:

Fast tank inte sa, graviditeten kommer ju att ta slut ratt sa snart. Och da kan du borja medicinera igen om det ar det som felas.

Haller tummarna for att du ska ma lite battre den lilla tid som ar kvar! For sen behover du en massa energi!

Risken är att blir det för höga sköldkörtelhormoner igen och jag inte medicineras för det så påverkar det barnet eftersom kroppen går in i stress och arbetar för fullt. Samt att barnet kan få samma sjukdom när den föds pga att den får för lite hormoner, eller hur det var (komplicerat) :D

Men värdena har sett bra ut i 6 v iaf, dom var tom lite för låga och dom kunde gå upp lite till. Tar prover varannan vecka för att kolla detta. känne rmig verkligen som en stammis och ser ibland ut som en narkoman i armvecken :p

Ditt blodtryck ligger ju som mig ungefär och jag blev sjukskriven på heltid fast i samband med att jag samlar mycket vätska och har lite protein i urinen vilket gör att de är rädda för havandeskapsförgiftning. Det är inget de är fundersam på hos dig? Verkar visst kunna vara väldigt olika hus läkare bedömer en oxå på olika ställen.

BM nämnde ingenting om ev. att dom är rädda för havandeskapsförgiftning. Gjorde inget urinprov idag, sist jag gjorde det var på inskrivningen. Bör dom inte göra det varje gång man är dit eller?

Kanske jag ska fråga imorgon när jag ska till läkaren?

Men satt själv och läste att för högt blodtryck kan vara tecken på ev.. havandeskapsförgiftning.
Vad hade du för blodtryck?

Mitt var juh olika, borde det inte vara någorlunda lika oavsett om jag sitter upp eller ligger? Vad är högt blodtryck egentligen? :confused:

Senast ändrad:

Mitt var 165/95 förra veckan och 140/92 nu när jag hade varit hemma. Jag har ju kollat hemma oxå och mitt tryck skiftar från 150/97 till 120/75 då jag vilar så därför gäller det ju att ta det lugnt och vila.

Högt blodtryck brukar dom säga är 140/90 men det är ju undertrycket som är viktigast för det är då hjärtat vilar och är det för högt så får ju inte hjärtat vila då det ska vila så att säga. (undertrycket är ju det tillhöger om strecket).

Konstigt att du inte kollat nå protein i urinen sen inskrivningen...spec då du har högt blodtryck, skumt. Be om det nästa gång!

Jag tycker oxå att det låter konstigt att dom inte kollat proteinet i urinen. Jag trodde dom skulle göra det idag, men icke.

Ska nog fråga läkaren om det imorgon och se vad hon säger. Jag vill juh inte gå och oroa mig över det oxå. :crazy:

Jag är bara sån som hatar att fråga om saker, alldeles för rädd för att dom ska tycka man är dum i huvudet som inte litar på dom o att dom ska tycka man är paranoid. :o

Äsch fråga på! Ingen tycker att du är dum!

Men jag hade svårt en gång med hur jag skulle säga en sak till BM haha. När hon tog blodtryck på mig så tog hon höger arm när jag satt upp och sen vänster när jag låg. Blev lite fundersam över om man skulle göra så och frågade mamma som är ssk och hon sa att när man ska jämföra så bör man ju ta på samma arm men annars kan man ta på båda. Tydligen kan trycket skilja lite på vä och hö arm för att det är olika i förhållande till hjärta eller nått.

Iaf nästa gång så gjorde BM samma sak och jag hade tänkt på hur jag skulle kunna få ur mig att hon skulle ta på samma arm utan att låta som att jag sa åt henne typ.

Så när hon skulle ta igen när jag låg ner och började sätta den på vänster arm så sa jag försiktigt "kan det vara nån skillnad om man tar på olika armar, tänkte bara för du tog på vänster när jag satt upp"

"just det, tog vi på vänster när du satt, då gör vi det nu oxå" sa hon och fick känna sig duktig istället för att jag skulle vara där med pekpinnen :p

Ska nog ta mig mod till att fråga. Tycker min BM är lite stressad och förvirrad, så det kan mycket möjligt vara så att hon glömt det oxå.

Det tar juh inte många sekunder att göra det tycker jag, då vet vi att det inte är någon fara med det iaf om det inte visar något. Det borde juh vara bättre att göra det en gång för mycket än en gång för lite.

förklara att du är lite orolig över havandeskaps...ning, så lovar ja att dom kollar dig. jag var in jättetidigt och gjorde extra tester, trots att det är väldigt ovanligt med förgiftning innan v 28. sen har ja varit in en gång till och kollat samma sak.
bara liiite nojjig!
och då har ja ett blodtryck från en annan planet, ligger runt 110/60 varje gång!

Då ska jag nog fråga läkaren imorgon. :laugh:

tack för peppningen! Har verkligen jätte svårt för att fråga saker.

Som när min medicin läkare frågar hur jag mår, " ja jag lever väl, det är bara bra" är alltid mitt svar. Även fast jag egentligen mår skit så vill jag alltid framstå som att jag mår jätte bra :crazy:

jag har jätte svårt även att säga det till min sambo och det låter bara som usla bortförklaringar när jag försöker förklara varför jag inte diskar. Inte det att jag inte vill göra det utan bara att det tar lång tid innan jag "orkar" ta mig dit och göra det. Vilket han inte kan förstå (helt förståligt).

Fast idag var jag "duktig" beklagade mig hos BM. Skönt att ha sambon där (första gången) så han oxå fick veta från någon annan att det är naturligt att jag är som jag är och att han verkligen måste stötta mig o inte klaga på mig när jag inte gör saker på en gång.

NU börjar han faktiskt bli mer o mer delaktig. Han försöker känna bäbis vilket inte går så jätte bra ännu. Men igår så satt han o kollade på magen då jag sa att bäbis lever loppan där inne, helt plötsligt ser man en spark rakt åt sidan, som verkligen syntes o han tyckte det var jätte roligt :D

Gud vad jag gnäller o jag har nog skrivit en rman i denna tråd idag. :D

man får klaga å man får skriva romaner här. *känner igen känslan* :D

själc har jag luggit på vänster sida hela natten, eftersom bäbisen tydligen har växt 5 cm till på bara ett dygn och numer ligger mot höger revben och trycker värre än värst när den sidan hamnar ner!
mina nattliga svettningar gör att ja vrider av mig täcket och ligger med rumpan utan täcke = jättekall rumpa.
höger ben är visst jättetungt tycker höger höft och protesterar så mycket det går.

det första ja ska göra efter förlossningen är å lägga mig pladask på mage. som en valross. å så tänker ja ligga tills nån drar upp mig. sen åker ja hem å fortsätter ligga på mage. kan tänka mig att rulla lite åt ena sidan, bara för amma, men därimellan tänker ja minsann tokligga på mage!

drömde förresten att ja hade en liten flicka inatt. av någon anledning lämnade jag hemme i en barnklädesbutik och uträttade några ärenden. när jag kom tillbaka efter 8 :eek: timmar, var hon fortfarande vaken och glad! jag frågade om allt hade gått bra och barnvakten svarade att det hade det.
jag plockade upp lilla snuttan från golvet och kramade om henne och då kröp hon ihop under hakan, lixom fram på bröstet på mig, suckade och somnade. :love: och vilken känsla det var!!!

Haha du och dina drömmar. Känner igen känslan av att längta efter magsovande, eller egentligen vilket sovande som helst utan jättemage! Det konstiga är att man nästan glömmer bort hur man sover på mage! Det tog jättelång tid innan jag mindes hur man sov på mage, ni vet sådär med ena benet uppdraget. Åh så skönt det är! Fast om man samsover blir det lite svårt också, det tog flera månader innan jag vågade vända ryggen åt Sam.

det första ja ska göra efter förlossningen är å lägga mig pladask på mage. som en valross. å så tänker ja ligga tills nån drar upp mig. sen åker ja hem å fortsätter ligga på mage. kan tänka mig att rulla lite åt ena sidan, bara för amma, men därimellan tänker ja minsann tokligga på mage!

*hrm* du har inte tänkt på vad som kommer hända dina bröst när magen väl försvunnit :angel:

Mina exploderade 3e dagen, f*n att jag inte tog en bild. Vakna på morgonen och min topp som var gigantiskt, täckte bara ovansidan av brösten :rofl: Jag försökte röra mig, men det gjorde så satans ont och jag var svullen upp på axlarna och in under armarna, inte visste jag att man hade så mkt bröstkörtlar! Sen satte jag mig upp, och kände hur det gick vågor av bröstmjölk där inne :rofl:

Lyckan av att se sina fötter igen efter gravidmagen var förstörd, nu var är 2 supergigantiska stenhårda megabomber.

Lolo%20Ferrari.bmp

:angel:

KL
Skickar en tanke till alla. Är många som verkar ha det jobbigt och tungt på olika sätt.

Inga direkta tips eller råd, mer än precis som någon sade att fråga bm. Kollar protein i urinen tror jag inte de gör rutinmässigt, men om man är orolig eller har symptom så gör de så klart det.

Mm sova på mage blir nice. De hårda brösten brukar på de allra flesta stabilisera sig på några dagar, de är fortfarande större men inte stenhårda.

Jag har stressigt och pressande jobb men är oftast duktig på att slappna av, men det ligger träning bakom det. Både fysisk och mental! Utan fysisk aktivitet slutar inte min hjärna heller att gå på varv så därför är jag träningsmaniker, även nu som gravid. Men det gör att kroppen och hjärnan slappnar av. Svårt med foglossningar och andra problem och sjukdomar såklart, men kanske något att jobba på när förlossningen är över och alla gravidsymptom förhoppningsvis går över. Utan träning hade jag sprungit in i väggen för länge sen. Nu har jag inga problem med att släppa allt och lägga mig 21 om jag behöver det. Gravid eller ej.

Själv är jag *pepparpeppar* oförskämt fräsch. Trött på kvällarna så klart men då lägger jag mig som sagt. Sonen lägger sig ju 8 så sen är det fritt fram för mig om jag vill. Men jag gillar ju inte att vara gravid så jag tycker det är jobbigt med växande lekamen. Dessutom hittar jag inte mina järntabletter som jag köpte dyrt i helgen :mad:Fattar inte hur en helt ny burk kan försvinna? Snacka om I-landsproblem:angel:

Lyckan av att se sina fötter igen efter gravidmagen var förstörd, nu var är 2 supergigantiska stenhårda megabomber.

Alltså hur funkar mina händer med min hjärna? Försvunnen ska det ju stå :rofl:

Vår_Vinter Min dator är så j*vla dum i huvudet, jag skrev ju ett inlägg till dig men ser nu att det är borta :confused:
Min mamma har oxå struma, så mig kollar de var 6e månad, alla prover har sett bra ut men tydligen kan ett prov vara okey fast det inte är det *hrm* minns inte vem som sa det eller om det är sant.

Jag vet faktiskt inte om det är sant det du skrev, har aldrig tänkt på det :D

Pratade med läkaren idag iaf, gjorde urin prov som inte visade något. Vi tog blodtrycket igen, o det visade 159/91 sen fick jag vila i 5 min då låg det på 133/79. Så det är juh en skillnad. Läkaren sjukskrev mig iaf på 100% fram till 18e oktober, sen får vi se om jag går upp på 100% igen eller bara jobbar 25-50%. Så nu ska jag vila dessa 2½ v. Synd bara att det märks på lönen när man är sjukskriven :mad: Läkaren var jätte bra, hon var själv gravid och ska gå på mammaledighet i slutet av oktober, så hon förstår juh iaf :D

Jag hoppas jag får sålt bilarna nu, så jag får in lite välbehövliga pengar :banana:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka