Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Jag kände så flera gånger i slutet av min graviditet. Gjorde superont, så jag fick börja mig framåt och vila. Sen gå jättejätte sakta för att det inte skulle komma tillbaka. Kändes också som bebis pressade sig neråt i samband med det.
Tog upp det med min barnmorska, men hon sa att det inte var något att oroa sig för, det var normalt (iof var precis allt normalt enl. min bm).

Hm, när i slutet? Jag har ju 3 månader kvar, hoppas det inte blir värre.. :crazy: Kunde knappt sitta ner när jag red förut, fick stå upp i stigbyglarna, luta mig framåt och hålla ena handen under magen och den andra i manen... Måste sett rätt kul ut. :D
Var hos bm i måndags, men ska till bvc med barnen i veckan så jag kan ju kolla om min bm har tid några min. Kan ju kanske vara bra att hon skriver in det i journalen så att det finns med där.

Jag har också börjat känna av magont när jag rider. Men det tror jag mest beror på vad jag har ätit. Dålig kvalisort på föda gör att jag får mer gaser och en bebis som trycker på svullna tarmar är inte mysigt. Inte alls.

Men hästaskrället behöver jag inte oroa mig för vad det gäller hennes motion. Gissar på att det är en senskada hon skaffat sig och det är lika med lång konvalecens. Så hon får gå o skrota i hagen och jag gå hemma o föda barn. Få se vad de säger på djursjukhuset på fredag. Mamma kunde följa med dit för behöver hästen röntgen, (vilket jag inte tror), så får jag väl inte hålla hästen själv. Ultraljudet kan jag ju vara med på.

Jag är ju i vecka 26.. Idag åt jag 2 mackor till frukost kl 9, sen har jag bara suttit ner typ. Halv tolv gick jag ut för att hämta posten, har ca 30 m till brevlådan. Fick ont direkt, på samma ställe som sist. Känns precis som håll. Nu hade jag ju varken ätit eller druckit nåt precis innan, då kan det väl knappast vara håll? Ska kolla om det finns nån ledig bm när jag ändå är på bvc sen, kan ju vara bra att fråga om det iaf.

Jag har ju precis kommit igång med hästen efter att han varit halt ett bra tag, fasen att jag inte kan rida nu då!:(

Nej vad trakigt med senskada. :( Fast battre nu an sen nar du fatt barn, om man ska vara krass. Hoppas det inte ar en allvarlig strackning.

Jag var nyss hos min doktor, som sa att jag inte skulle bry mig sa mycket om ultraljudsdatumen. Enligt honom var det sakraste att rakna pa BIM! :bump: Sa da gor jag det och raknar med en stor bebis bara hihi. Helt plotsligt ar jag i v 30 och har 76 dagar kvar!

Ska ocksa uppdatera med en magbild senare men tycker den har stannat av i sin vansinnestillvaxtspurt nu som tur ar! Kanner mig nastan lite smidig igen, men det ar nog nagon slags graviditetsnormaliseringsprocess for jag nar fortfarande inte fotterna :D

å ja känner mig allt annat än smidig!!! :mad:

var hos BM idag, allt såg lika bra ut som vanligt....
behövde fortfarande inte väga mig, hon fråga inte heller, men 109 kilo är ja uppe i nu, 14 kg upp sen inskrivning.
vecka 32+4.
SF-mått: 32
HB: 131
B-glukos: 4,2
Protein i urin: 0
Blodtryck: 110/60
huvud ner och rumpa upp!!!!!!! :banana:

fostret låg väldigt högt upp och hade bara hjärtljud på 130, men det berodde på att den inte tycker om när jag ligger på rygg. livmodren lägger sig då över kroppspulsådern och jag får ett litet blodtrycksfall, vilket bäbis inte alls diggar.

alla gånger som jag trott att det är bäbisen som tryckt utåt visade sig vara sammandragnigar! fick nämligen en precis när jag la mig ner och då frågade jag om det.
detta innebär att jag har SD mycket, mycket oftare än vad jag trott hittils.

har sista veckan börjat känna av ett tryck neråt och trott att det har varit bäbis, men det är bara belastningen av livmoder och bäbis som upplevs tyngre nu.

samtidigt som jag inte kan vara nog glad åt att vara gravid, börjar jag känna ett det kan få räcka nu.....

antal kuddar i sängen: 4.
en åt det vanliga hållet vid huvudet, en på motsatt håll, för att sträcka ut bröstkorg, en under magen som stöd, min rygg dödar mig annars och en i reserv som jag kan läga mellan benen, så att inte ljumskarna klagar så förbannat.
vaknar vid minsta lilla ljud, är hungrig, törstig och kissnödig. upp och kissar, dricker vatten och sen är det hopplöst att somna om igen. får svettningar om det är över 21 grader i rummet. har en katt som envisas med att ligga å trampa mig i håret, en sambo som fiser och en katt nr 2, som jämt ska sitta på mattan i sovrummet och tvätta tassarna (jag avskyr när djur tvättar sina tassar, har nån slags fobi mot ljud som har med munnar att göra).

håret är trassligt, huden är flammig, ögona är svullna, magen spänd och dessutom har jag tappat känslen runt naveln. dubbelhakorna dansar hulahula och det knakar på vänser sida i ryggen när jag går.

men jag har iallafall fina naglar. :crazy:

Jag glomde saga att allt sag bra ut hos doktorn :D Blodtrycket normalt fast jag vet att det gar ner lite ibland, speciellt pa formiddagarna da jag kan bli helt snurrig. Har gatt upp 12 kg hittills :eek: men magen ar verkligen fylld, det ar ingen mjukismage direkt! Idag har jag dessutom lite ont i botten av den, men det kan ju vara som du sager med tyngden nerat... Jag blir ocksa helt svimfardig om jag ligger pa rygg, men det gar i sangen om jag har en kudde under ena skinkan :D Annars kanns det som om mina hofter ska trilla av!

Men Cilla jag haller med, nu kan det racka! Dags att det blir november nu med det samma! Oktober kanns helt onodigt i ar :D

Haha stackars din katt som inte far tvatta sig, du kan fa lana min han vet inte hur man gor sa han ar alltid full av fron, kvistar, sniglar mm. Jattefrascht!

Usch det låter inget vidare..

du kan gärna få lite av mina må bra hormoner sopm just nu flyger runt i min kropp, gör inte så mycket om jag mår lite sämre nu ett tag så du hade hemskt gärna fått lite.. särskilt dina sammandragningar kan jag ta så min unge skjuts ut som en kanon imorgon!

Jag har fått min första "craving".. fast den är nog inte så normal...
Jag är sugen på.....:
*trumvirvel*
att jogga!!

Och det enda sättet jag kan somna på är om jag ligger på rygg, annars blir hon asförbannad där inne! "morsan ligg inte på sida jag får inte plats" och fast jag gått så länge nu så gör hon kullebyttor! Det är så häftigt att se men känns ju så läskigt när hon sprattlar med (haha jag höll på att skriva bakbenen :o) benen för att komma runt och man känner hela benen längst med magen.
Inte ens maken kan somna om jag ligger i närheten :angel:

Sen är jag ridsugen så in i h*lvete! Om 2 veckor kanske jag kan åka ner och hälsa på pållen och ta några varv.

ah, lyllo dig å få sitta på en häst säger ja bara!!! :love:

glömde ju klaga på att ja är jävligt trött på att sitta som om jag har ett järnspett uppkört i arslet åxå... :D

haha, knappast här heller och bättre blev det ju inte sen igår när vår kära föräldrautbildare mycket inlevelserikt berättade hur det gick till när livmodertappen vidgas och barnet kommer ut!
stckars Andreas, han kommer väl aldrig mer att vilja stoppa in nått där..... :crazy:

fick nästan en chock igår, när jag såg alla andras små och fina, knappt synbara magar!!! jisses, va stor jag kände mig! sen visade det sig att den som skulle ha näst efter mig skulle ha 19 december, alla var alltså MINST en månad efter mig! inte konstigt att de var så små då...... :grin:

Jag kan skriva under på allt du skrev... suck, jag är så nöjd nu.

Var till läkaren idag och är nu sjukskriven resten av tiden. Misstänkt havandeskapsförgiftning står det på läkarintyget. "Fostret behöver ytterligare några veckor i magen" står det :eek: shit va läskigt det var att läsa...

Så hemma, massa vila och pota på lite bara.
Känner mig jätte tom idag, hux flux ska man sluta jobba och vara hemma. Iaf så tog dom och gjorde tillväxt UL och bäbis är iaf rätt storlek! Skönt!

Efter mycket funderande så smög jag ur mig " ser ni vad det är för nått" fick då till svar "menar du kön?, vi ser att det är en bäbis":crazy: Man behöver ju inte vara otrevlig, det är ju inte direkt så att jag har möjlighet att välja bort bäbisen om det skulle vara "fel"?? (som de självklart inte kan vara)

Såg två ryttare på väg in till stan och var på väg att börja grina!:eek: Känner mig liiiiite känslig för tillfället :angel:

uscha... *klappar lite på ena axeln och kramar om lite*
vi gör som vindvissla skrev, hoppar över oktober, så kan vi ploppa fram dom på en gång!!!
50, MAX 65 dagar för mig, 48, MAX 63 för dig, sen är vi mammor. :D

alltså... jag har en omkrets på 122 cm, men lik förbaskat var det en tjej på klädpartyt jag just kommit hem från som sa att "du ser ju superfräsch ut, la inte ena märke till att du var gravid förrän du sa det!"
hallå eller? :eek:
snacka om super-icke-komplimang!!!!!
huuuuuuuuur kan man mista den gravidmagen för en tjockismage? och sen säga det? att inte människan skäms!!??

Tack! Ja det är bara att hålla ut nu!

Men du helt ärligt, du har en jättefin gravidmage kan INTE tas för tjockismage!!! Hon måste ha snurrat runt sina tankar i huvudet åt helt fel håll oxå råkade hon öppna munnen.

Kan ju berätta en rolig grej som läkaren gjorde på ultraljudet... vi hade ju konstaterat att jag var lite överviktig redan från början, inget konstigt i det men sen när den nya läkaren skulle göra UL (var två med) så sa hon "det blir så mörkt här nere" då sa riktiga läkaren "och varför blir det så för tror du", nya läkaren funderar en stund sen säger riktiga läkaren "för att hon är lite...(tyst) varpå nya läkaren säger "aha, lite stor" *ASG*:rofl:

Jag höll på att dö av skratt, läkaren skulle vara finkänslig och visste inte hur hon skulle säga det och då lät det ju bara värre haha vad är problemet med att säga "det är för att hon är lite överviktig" :rofl:

Senast ändrad:

jag mätte faktiskt min fölmage runt om igår, tyckte mina 112 cm lät mycket, så om nån missar din gravidmage kollade de nog inte så noga!

Såg två ryttare på väg in till stan och var på väg att börja grina!:eek: Känner mig liiiiite känslig för tillfället :angel:

Med Rasmus störtbölade jag varje gång jag hörde aerosmith. Den här graviditeten är det när jag hör release me, tror det har med saabs reklam med alla små foster. och tror ni inte den sjöngs på idol nyss! Tur jag är ensam så ingen ser mig :angel:

*kl*

Var hos BM idag. Fick lyssna på hjärtat, 142 slag/min var det :laugh: Härligt och höra det lilla hjärtat slå.

Mitt blodtryck såg inte så jätte bra ut. När jag satt upp var det uppe i 160/93, sen testade hon efter att vi lyssnat på hjärtat o jag fick ligga ner hade då 148/85.

Så vi ska hlla lite extra koll på det och hon ville att jag skulle försöka ligga ner och vila 10 min ibland. Vilket är helt hopplöst med det jobbet jag har.

Imorgon ska jag dit igen och få träffa en läkare.

Eftersom jag är otroligt trött, sover dåligt, blodtrycket är högt, ont i kroppen, orolig över att behöva börja äta medicin igen (som inte är bra för barnet), får ingenting gjort och jag är stressad, vilket gör att jag INTE klarar av att sluta snusa då det är det enda som håller mig uppe. Allt detta hade jag (förutom foglossning) sist jag vart sjuksriven för sjukdomen, så jag känner igen alla symptomer på att jag börjar bli helt slut och tillslut orkar inte göra NÅGOT.

Hon ville ev få mig sjukskriven några % så jag kan få vila lite oxå. Allt detta kan ha ett sammband med sjukdommen jag har, vilket hon då tyckte inte borde vara några problem att få mig sjukskriven för.

Men får se vad läkaren säger imorgon. Sen ska jag ringa sjukgymnasten oxå för foglossningarna.

Fick även veta att vi ska på nytt ultraljud i v 30, tillväxt UL pga sjukdomen.

Ska tillbaka till BM den 15e oktober för att kontrollera blodtrycket igen. jag känner mig verkligen som en stamgäst på hälsocentralen/MVC nu. :p Idag var det 4e gången jag var hos BM sen i juni. Sen tar jag prover hela tiden o träffar läkare stup i ett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka