Sv: Vinter 09-10 mammor
å ja känner mig allt annat än smidig!!!
var hos BM idag, allt såg lika bra ut som vanligt....
behövde fortfarande inte väga mig, hon fråga inte heller, men 109 kilo är ja uppe i nu, 14 kg upp sen inskrivning.
vecka 32+4.
SF-mått: 32
HB: 131
B-glukos: 4,2
Protein i urin: 0
Blodtryck: 110/60
huvud ner och rumpa upp!!!!!!!
fostret låg väldigt högt upp och hade bara hjärtljud på 130, men det berodde på att den inte tycker om när jag ligger på rygg. livmodren lägger sig då över kroppspulsådern och jag får ett litet blodtrycksfall, vilket bäbis inte alls diggar.
alla gånger som jag trott att det är bäbisen som tryckt utåt visade sig vara sammandragnigar! fick nämligen en precis när jag la mig ner och då frågade jag om det.
detta innebär att jag har SD mycket, mycket oftare än vad jag trott hittils.
har sista veckan börjat känna av ett tryck neråt och trott att det har varit bäbis, men det är bara belastningen av livmoder och bäbis som upplevs tyngre nu.
samtidigt som jag inte kan vara nog glad åt att vara gravid, börjar jag känna ett det kan få räcka nu.....
antal kuddar i sängen: 4.
en åt det vanliga hållet vid huvudet, en på motsatt håll, för att sträcka ut bröstkorg, en under magen som stöd, min rygg dödar mig annars och en i reserv som jag kan läga mellan benen, så att inte ljumskarna klagar så förbannat.
vaknar vid minsta lilla ljud, är hungrig, törstig och kissnödig. upp och kissar, dricker vatten och sen är det hopplöst att somna om igen. får svettningar om det är över 21 grader i rummet. har en katt som envisas med att ligga å trampa mig i håret, en sambo som fiser och en katt nr 2, som jämt ska sitta på mattan i sovrummet och tvätta tassarna (jag avskyr när djur tvättar sina tassar, har nån slags fobi mot ljud som har med munnar att göra).
håret är trassligt, huden är flammig, ögona är svullna, magen spänd och dessutom har jag tappat känslen runt naveln. dubbelhakorna dansar hulahula och det knakar på vänser sida i ryggen när jag går.
men jag har iallafall fina naglar.