Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Ja, så (har jag för mig) har jag läst att det är. Om NUPPet visar hög sannolikhet för DS så går man ofta vidare och gör fostervattensprovet som ger besked.

Kul att redan har fått se bebben! Och framförallt skönt att sannolikheten var så låg för DS! Här måste man åka över 25 mil för att göra såna där tester så det känns inte så aktuellt, men det hade varit helt klart intressant! Dessutom är det väl snart för sent för en annan då jag ska på min första kontroll hos barnmorskan på måndag och då är jag i v 12+5 (tror jag att det blir).

Helt otroligt vad fort bebis växer nu, (precis uppdaterat min gravidblogg med bebisfakta) och jag var ju på UL med Rasmus i v.15 så jag vet ju verkligen hur den ser ut där inne vid den här tiden. Och nu är det bara 3 veckor kvar till ultraljud :love:

Sen börjar magen bli så fin nu, inte bara tjock utan en bebismage :love:

Har börjat kika lite på syskonvagn, maken tycker det känns onödigt men jag vill ju kunna gå ut med både Rasmus och liten när jag är hemma. Visst funkar säkert en ståbräda men hur kul är det på vintern ;) Och speciellt om Rasmus ska sova.

Ska försöka köpa en begagnad, men jag är ju liten kräsen :angel:

Storleken är jag inte så orolig för, ihopvikt är Rasmus vagn 106*63*28. Och syskonvagnarna är 85*79,5*50 (sen snygga twin nitro) samt 90*77*50 (den mindre twin city)
Här är det EL för hela bunten, Brion är grymt stor och Teutonia är tung.

Och hur kul är det med ståbräda om ungen vill gå åt ett annat håll?

Ska kolla på ELs vagnar, har verkligen inte satt mig in i det där än.

Exakt!!

Kolla fälgarna på nitron *grr* (en av anledningarna till att jag köpte en cangaroo till Rasmus :angel: )

Jag har varit hos kiropraktorn idag och GUD vad skönt det var! Jag som haft ont i rygg och fogar och nerver och huvud och nacke sen jag blev gravid, jag känner mig som en ny människa. Mary I love you! Hon kan dessutom behandla mig ända fram till förlossningen så jag tänker inte ha lika ont som förra gången.

Pmm så fort jag fått i mig lite mat ska jag kolla vagnar, har inte riktigt ätit idag och hilding vilding har precis somnat, han var jäääävligt seg idag! Å andra sidan har jag lyckats bli av med min andra häst (den sista) hon åker på torsdag så det ska bli skönt. Två enögda hundar räcker, behöver inte ha en enögd unge också :crazy:

Vad skönt att allt gick bra på KUBtestet!

Och du tänker inte berätta vad för en det är antar jag? :D

ja med tanke på att jag tänkte avliva henne så är detta ett bättre alternativ, hon ska till en hästhandlare jag känner, han ska betäcka henne så det blir jättebra. fullblod är så himla svåra att bli av med. Min andra häst var en 5åring oinriden för jag vågade inte när jag var gravid med sam och sen har jag inte haft tid. 5000 kr fick jag för henne. Men hon har det jättebra, en tysk veterinär köpte henne och skriver gulliga mail om hur bra det går!

Lycka till på hältutredningen.

tack, ja det var skönt.

Jag vet faktiskt inte vad det är för något. Vet inte om de kan se det redan nu - så jag tänkte vänta med att fråga till rutin-UL.

Vi funderar också på det där med ståbräda. Vår kille är kanske lite äldre (?), men han reser sig i vagnen när han är less på att sitta..... Jag funderar mest på hur mycket en treåring orkar stå. Man kan ju ta rejäva dagsturer ibland.

Och jag ska också försöka klara mig utan syskonvagn. William kommer att vara nästan 2år och 7 månader när bebis tittar ut. Jag har ärvt en ståbräda av brorsan men frågan är om det funkar här på landet (jag får hålla mig på vägen). Sen är mina planer att ska jag ut och gå med bebis får jag göra det när William är på dagis (han kommer gå 15 tim/vecka) och vill bebis sova i vagnen kan jag ju dra den här hemma på gården medans Wille leker. Det verkar ju funka i tanken i alla fall :idea:!

Fast risken finns att jag sitter här med en syskonvagn också tillslut... :angel:

Stabrada ar sakert bra om ungen for det mesta kan uppfora sig i affarer och kan sta pa bradan t ex nar man gar i trafik eller sa. Min Sam ar 19 manader och gar alltid at motsatt hall haha.

jag kollade lite pa blocket igar, det finns ratt manga beg syskonvagnar i skane till bra pris. Jag bor mitt ute i ingenstans sa jag behover inte imponera pa nagon, men den ska funka bra i terrang och tala vader och vind.

Hur ar det med Emmaljunga, kan man t ex vanda dem om helt? Eller kan man ha ett barn at ena hallet och det andra barnet at andra hallet? Man vill kanske ha bebisen mot sig och hilding vilding at andra hallet. Men med mjuklift gar val inte det? Maste jag leta pa nyare modeller da?

Man kan ju ocksa ha bebis i sjal eller sele och den stora i vagn. De hade billiga syskonvagnar pa blocket *tipsar*.

Man glommer fort hur latta de ar nar de ar nya :D Och efter 6 manader eller sa sitter de ju anda upp mesta delen av tiden sa da kanske man vill ha en syskonvagn.

hittar ni några bra vagnar?
har inte lagt mig i eran diskution nått, har fullt upp med att få en avkomma än så länge... :angel:

har idag i värmen, bakat bullar för första gången på 7 år!
28593680.jpg
fantastiskt goda.... :d

lagt upp nya bilder i magbilder! och nu börjar det verkligen synas (och kännas) att det är nått därinne.

viktuppgång hittils: 6-7 kilo (räknar från inskrivningen och vikten pendlar upp å ner med ett kilo....)
ujuj, vart ska detta sluta....... :crazy:
vill verkligen inte lägga på mig för mycket, och motar bort alla vikt-ångest-tankar, men ujuj, vad det tar emot ibland.

mina ben är normala igen, om jag inte sagt det?
lite svalare väder, så var det fixat. :banana:

Men guuuuud vad gott det såg ut! Kan man baka kanelbullar med en supervild 19 månaders? Det tar ju så sjukt lång tid. :( Jag kan ju göra en fläta iaf!

Vad skönt att dina ben svullnat av sig igen, det såg inte så skönt ut!

Angående vagnen har jag inte letat nåt mer, hade för första gången på 19 månader (ja mer eller mindre) en kväll borta från huset utan Sam så jag var ute och skrittade en runda med en kompis. Det blev antagligen sista gången för jag fick ont i fittfogen och sammandragningar :cry: Men nästa år, då jävlar ska jag rida järnet!

Däremot hittade jag en jättesöt gård..... i Sverige....... :angel:

Jag har förresten varit hos doktorn idag, blodtryck och urin jättenormalt och jag hade gått upp 2 kg sen v 10. Livmodern kändes högst normal, ända upp till naveln och vi pratade igenom svininfluensavaccinet (som de inte har något av här just nu men han rekommenderade att vaccinera sig när det kommer ut).

Han sa även att han hade läst en artikel om ett par i Sverige som fått ett barn och gjort som projekt att inte berätta för någon vilket kön barnet var. Så vi pratade lite om det och kom fram till att lagom är bäst och att man ska bejaka barnet som den person det är, och inte pga kön eller icke kön. Haha lätt tänkte jag i det mest homofoba landet i världen ungefär.

*kl*

Får jag slänga in en fråga och se om någon kan svara på den här :laugh:

Under föräldrarledigheten har du rätt enligt avtal att få jobba på ditt jobb kanske 20 tim/mån? Alltså jobba lite extra istället för att återgå till ens vanliga arbetstid under 1a året. Vet inte vad det blir i % på vårat jobb då vi inte riktigt jobbar 160 tim. Sammtidgt få önska dagar tex en hel helg och sen en kväll? Eller kan arbetsgivaren neka det?

Nu tror/hoppas jag inte att det skulle vara något problem på mitt jobb eftersom det är ett callcenter och det behövs alltid folk. Men tänkte hur det såg ut enligt "lag".

Känner att man nog skulle behöva lite extra cash i kassan om man ska överleve och inte bara få sitta hemma.

Ska även fråga min chef när han är tillbaka på semestern för den andra kan juh ingenting.

Senast ändrad:

Jag tror det är så att under tiden du har fått föräldraledighet beviljat (alltså den tiden du sökt) så kan du inte kräva att få komma tillbaka. Däremot kan du be, och finns det utrymme så finns det. Så är det hos oss och vi går på vanligt Unionen-avtal.

Bra att allt är bra!

Vi ska ta reda på könet. Gjorde det förra gången med, berättade för familjen vad det var men inte för "allmänheten". Det där att bejaka som person och inte kön är inte så viktigt för mig, för oss är det viktigare att vara goda jämställda förebilder när barnet kommit istället. Dela på föräldraledighet, tid med barnet, att man drar lika i hemmet, anknyter lika till barnet, att det är lika viktigt för båda med jämvikt mellan arbete/hem osv. Det tror jag är viktigare än att att jag kallar fostret för han eller hon. Tror också det är lättare för sonen att knyta an om man kan säga lillebror eller syster om magen.

Sen är inte jag en person som rusar iväg och köper kläder av viss färg bara för att det är en tjej eller kille.

Men allt sånt är individuellt! Så länge det känns bra för just det paret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18