Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fåglar går
Jösses vilken klantig fågel!
Men allvarligt talat så tror jag dom som letar fåglar här skulle hitta en så stor fågel om den flugit ihjäl sig!
Jag funderade själv på hur det skulle gå med fågellivet, eftersom vi är klassad att ha ett ovanligt rikt fågelliv här. Men verken som sattes upp 2000 har än inte skördat fågelliv.
* Jenny *
att fåglar går, kan jag bevisa:http://youtu.be/8NAAzBArYdw
dessutom en skenande snurra: http://youtu.be/OeoVaqdwZXw
*kl*
Var finns alla dessa vindkraftverk som låter så jävla mycket?
Jag vet att det fanns ett i Maglarp - men det byggdes 1981 och stängdes 1993. Ja, det lät mycket (vilket var en av anledningarna till att det stängdes) - jag har besökt det - men det har ju hänt hur mycket som helst på de 32 år som gått sedan det byggdes. Detta vindkraftverk var dessutom en prototyp.
Ja, de susar när man står alldeles intill och bullrar om man står inuti. Förflyttar man sig några meter hörs ju ingenting. Det går att föra ett samtal i normal samtalston ståendes rakt under ett vindkraftverk utan några som helst problem; står man inuti blir det lite svårare.Dom "swuschar" ju lite....det kanske är störande för vissa känsliga människor![]()
Ja, de susar när man står alldeles intill och bullrar om man står inuti. Förflyttar man sig några meter hörs ju ingenting. Det går att föra ett samtal i normal samtalston ståendes rakt under ett vindkraftverk utan några som helst problem; står man inuti blir det lite svårare.
Men jag gör det rimliga antagandet att alla som tycker att vindkraftverk låter mycket inte bor inuti sådana.
Därtill finns ju regler om buffertzoner mellan vindkraftverk och bebyggelse och måtten varierar från 400-1000 m. lite beroende på vem som yttrar sig och hur stort verket är, men det finns inte en chans i världen att vindkraftverk bullrar så mycket att det, rent ljudmässigt, krävs en så stor buffertzon.
Fast man vet ju inte. Finns ju folk till allt.Vindkraftverk brukar dock vara rejält igenbommade utifrån.
Dom "swuschar" ju lite....det kanske är störande för vissa känsliga människor![]()