Vill man vara en häst för sin häst?

Sv: Vill man vara en häst för sin häst?

# Venetskapliga tester visar att bytesdjur via lukten kan känna av närvaron av ett rovdjur.

Om inte annat signalerar hela vårt beteende och kroppsspråk att vi är rovdjur. ;)

Så du menar att endast lukten ska vara tillräcklig för dem? Då kan jag berätta att det finns otaliga saker som en häst reagerar på. Rörelser, beteenden, ljud, lukter, omgivningens känslor...

Det är en instinkt och ett beteende som djuret har för att överleva.

Jo, det vet jag (är biolog..). Det är du som är inne på att lukten är så viktig. Jag tror inte att en häst som levt hela sitt liv med människor associerar människolukten med fara/rovdjur. Om man som människa vill skrämma en häst är det 1000 ggr mer effektivt att göra det med sitt rörelsemönster.

Det finns tusen saker som avgör. En del hästar är otroligt rädda för älgar, oavsätt om de står på lång avstånd, helt stilla och vara är, andra ätet hösilage ur samma höhäck. Det är individuellt.

Det har väl snarare att göra med inlärning.
Såg en filmsnutt häromdagen om en tam flodhäst (!). Den gick runt i familjens kök tillsammans med hundarna. Här snackar vi världens farligaste djur..

En häst lägger inga värderingar i vad för sorts djur du är. Det är bara vi människor som har det underliga beteendet. Däremot är hästar bytesdjur vilket gör att de har förmågan att skilja på rovdjur och inte rovdjur - genom vårt beteende, kroppsspråk och vår lukt. Detta är en ren instinkt som hjälper dem att identifiera faror.
Tja det låter lite motsägelsefullt det där; å ena sidan bryr sig inte hästen om vad jag är för ett djur, men å andra sidan är det just det den gör om den delar in andra djur i "rovdjur" och "icke rovdjur".:D

Dessutom blir det mindre förvirrande för dig. Efter som att hästar är ett helt annat djur än oss så har de också helt andra sätt att uppfostra, tänka, värdera. Om du använder ett språk som är anpassat för ett rovdjur så blir det naturligt för dig att också agera som ett rovdjur vid motgångar, hot osv. Det förstör bara ännu mer och snart har du en häst som är antingen kuvad, rädd, ovillig eller opålitlig. Och att tänka som en häst men tala som ett rovdjur gör det hela bara mer förvirrande och avancerat för er båda.
Men det här var väl ändå det bästa :rofl::rofl:
Om jag talar rovdjursspråket så börjar jag också bete mig som ett sånt småningom, så för att jag själv ska komma ihåg att inte bete mig som ett rovdjur mot min häst, så är det bäst att jag både börjar tänka och tala som en häst när jag är med min häst. Månne han skulle känna sig trygg då, om jag också börjar skygga för stenen vid vägkanten och kråkan på taket :D

De blev lite otydligt så jag skriver om´et :D
En häst lägger inga värderingar i vad för sorts djur du är. Det är bara vi människor som har det underliga beteendet. Däremot är hästar bytesdjur vilket gör att de har förmågan att skilja på rovdjur och inte rovdjur - genom vårt beteende, kroppsspråk och vår lukt. Detta är en ren instinkt som hjälper dem att identifiera faror.

Tja det låter lite motsägelsefullt det där; å ena sidan bryr sig inte hästen om vad jag är för ett djur, men å andra sidan är det just det den gör om den delar in andra djur i "rovdjur" och "icke rovdjur".:confused:

Dessutom blir det mindre förvirrande för dig. Efter som att hästar är ett helt annat djur än oss så har de också helt andra sätt att uppfostra, tänka, värdera. Om du använder ett språk som är anpassat för ett rovdjur så blir det naturligt för dig att också agera som ett rovdjur vid motgångar, hot osv. Det förstör bara ännu mer och snart har du en häst som är antingen kuvad, rädd, ovillig eller opålitlig. Och att tänka som en häst men tala som ett rovdjur gör det hela bara mer förvirrande och avancerat för er båda.

Men det här var väl ändå det bästa :rofl:
Om jag talar rovdjursspråket så börjar jag också bete mig som ett sånt småningom, så för att jag själv ska komma ihåg att inte bete mig som ett rovdjur mot min häst, så är det bäst att jag både börjar tänka och tala som en häst när jag är med min häst. Månne han skulle känna sig trygg då, om jag också börjar skygga för stenen vid vägkanten och kråkan på taket :banana:

Lite funderingar såhär mitt i natten... i mååånga trådar kan man läsa om att man ska behandla sin häst "si eller så" eftersom det är så en annan häst hade gjort. Man ska tydligen så långt det är möjligt använda sig av "hästkroppspråk" och försöka prata till hästen på hästens språk.

Något jag dock börjat fundera på det sista är om detta verkligen är rätt. Är det det bästa att försöka "lura" hästen att man är en annan häst? .

Det är inte att lura hästen att tala dens kroppsspråk, snarare känner sig hästen lättad av att någon som dels ser annorlunda ut och som inte luktar häst (;)), tar sig tid att prata med den, även om dialekten kanske är lite knagglig :smirk:. Hästar är flockdjur och av naturen ganska lata, därför överlåter den gärna ledarrollen till en starkare individ. Du förhoppningsvis, annars kan ju hästen lika gärna axla den rollen själv. Hästens liv står faktiskt på spel...

Och vill man verkligen att hästen ska behandla en själv som om man vore en annan häst? Jag vill i vart fall absolut inte det. Jag vill att hästen ska se mig som en "trevlig figur som man måste vara mycket försiktig med, annars går den sönder"

Ja, man vill att hästen ska behandla en som en häst. Är man en värdig ledare har men inget att frukta. Då ser hästen upp till dig...

När jag personligen hanterar hästar gör jag det som "gamla hästgubbarna" sa; "Med en fast men vänlig hand". Och jag har inte en tanke på att försöka framställa mig som en annan häst inför hästen. Givetvis försöker jag läsa hästens signaler, men jag inbillar mig inte att hästen ska tro att jag är en annan häst för det.

Vad tycker ni i frågan?

Naturligtvis kan man göra som man alltid har gjort (obs; jag är inte ironisk eller menar att det som är "gammalt" är förlegat). Det ska kännas rätt också. Fungerar det för både häst och människa kanske man kommer -om inte till målet, så i alla fall- en god bit på vägen om man bygger ens relation till hästen på kärlek. Ofta vill hästarna vara människan till lags och det är nog därför som det fungerar såpass bra som det gör...

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar