Vill man vara en häst för sin häst?

Sv: Vill man vara en häst för sin häst?

Du verkar kunnig på det här området, hur kommer det sig att hästar inte alls är rädda för hundar? Och katter? (Iaf ingen som jag träffat) Hästen lär ju se hund och katt som rovdjur med?

Det är väl väldigt individuellt? :confused: Sen handlar det inte om rädsla i den benämningen att hästen flyr. Flyr hästen från dig?

Det handlar om hur de ser på oss. Ser de på oss som rovdjur, ser de på oss som hot? Hästar vet mycket väl att hundar och människor är rovdjur. Men lär sig redan från tidigt i livet att de gör bäst i att försöka vara till lags.

Vi har ju mer eller mindre kontroll över dessa djur men vill man ha ett ömsesidigt förtroende så måste man vara medveten om att det vi gör, som för oss kan liknas med ett beteende hästar använder sig av, kan misstolkas då vårt syfte inte är självklart för dem. Vi är inte samma sorts djur som hästen.

Men på samma sätt som en häst lär sig acceptera och inte vara rädd för oss människor så lär de sig också att inte vara rädda för hundar, katter, och annat. Men det betyder inte att de tolkar oss lika eller att de inte ser att vi är rovdjur.

Det jag menar är att det är viktigt att man förstår detta för genom att anpassa sin hantering och sitt sätt kan man få en mycket mer harmonisk och trevlig relation. För meningen är ju att alla ska må bra och ha så roligt tillsammans som möjligt. Och man får också en mycket mer pålitlig relation till sin häst.

Jag håller med dig: fast men vänlig hand. Lugnt och fint. Ömsesidigt förtroende. Tänk efter före.

Jag har också läst Parelli m fl men tror inte ett dugg på teorin att tamhästar som har levt i människans sällskap sedan födseln ser oss som ett rovdjur, hur vi än må lukta. Det är bara så ologiskt. Tror inte att mina barns kanin ser oss som rovdjur heller; gjorde han det skulle han vara livrädd för oss hela tiden och det är han inte. Varför skulle djur se oss som farliga om vi aldrig uppträtt hotfullt?

Och vis av all tid de har tillbringat hos oss, nog har tamdjuren lärt sig att läsa av vårat kroppspråk lika bra (eller ännu bättre) än vi har lärt oss deras.

Den helt ohanterade vildhästen är en helt annan sak förstås men nu talar vi inte den hästen vad jag förstår.

En anekdot: när jag skaffade min häst för snart ett år sedan så hade jag inte ridit på så länge att jag var jättenervös varje gång jag skulle ut o rida. Min häst stod då och sket och sket i stallgången, han kunde skita 5 ggr under tiden jag gjorde i ordning honom. Sen fick jag plötsligt självförtroendet tillbaks och började se fram emot ridningen. Vips så slutade hästen skita i stallgången.

Kan inte hitta någon annan förklaring än att han påverkades av min nervösitet och det fick hans mage att gå igång. Någon berättade för mig nyligen att man har kommit fram till att hästar känner adrenalindoft på oss när vi är stressade eller rädda. Det kände nog han på mig, fast jag uppträdde lugnt o fint och visade inte utåt någonting alls tyckte jag själv.

Hästen (och andra djur) har en hel sinnesvärld som vi inte ens kan ana, och de tolkar oss på många fler sätt än vad vi tror. Kroppspråket är säkert bara hälften.

Därför att de inte luktar rovdjur.

Vad jag fiskar efter är att det snarare är beteendet - inte lukten - som avgör vad hästen uppfattar som rovdjur eller fara. Man kan ju lätt skrämma upp en häst genom att smyga på den, kura ihop sig osv. Och det är därför hästarna reagerar på rådjur & älgar - de rör sig hastigt i skogen (för å inte tala om fasaner:eek:!) Min häst har sett rådjur, älgar, kossor etc under hela sitt liv så han är knappast rädd för djuren som sådana - han blir rädd när de beter sig som "rovdjur". Likadant med katter, hundar och rävar...

F.ö. Hur vet du att hästen "vet" att människan är ett rovdjur?

Jag vet inte vad jag ska tycka o tänka om den här diskussionen, det verkar som om alla pratar om olika saker.
ALLA bytesdjur har sina ögon placerade på sidan av huvudet för att se ett så stort område som möjligt o ALLA rovdjur har ögonen placerade "framåt". Bytesdjuren rör sig "snirklande" o rovdjuren går rakt på. Ingen människa kan vara flockledare för en häst pga att en sådan ledare inte lämnar flocken! Man kan dock vara ranghög o det är väl det vi strävar efter?
Vi som rovdjur o människor ska väl kunna "tänka" o försöka tolka hästens kroppsspråk, hästen har inte den fördelen att den kan tänka på samma sätt, med det inte sagt att den inte kan vänja sig vid saker, bra o dåliga saker.
Ett föl som föds i nåt av våra stall är inte tamt bara för att det föds av ett tamt sto! Hur många ohanterade unghästar finns det inte? Om hästen kunde tänka som några vill att den ska kunna borde den väl lägga sig ner som liten o tänka: "Jag ska bli tamhäst när jag blir stor!"?
Ja, men varför fungerar det då utan att jag "bevisat" något för min häst? Ja, antagligen för att man gör något rätt iaf utan att tänka att "nu ska jag vara häst". Man gör saker som hästen förstår, den flyttar sig kanske för att man skickar samma signaler till den som de andra flockmedlemmarna gjort i ALLA dagar som de gått ihop? Skön tanke tycker jag! Jag har pluggat tyska, franska o "hästspråket" o vet ni? Jag kan alla! Mina hästar kan bara ett språk o efterso jag kan deras snack så förstår vi varandra mkt bra!!

Jag vet inte vad jag ska tycka o tänka om den här diskussionen, det verkar som om alla pratar om olika saker.
ALLA bytesdjur har sina ögon placerade på sidan av huvudet för att se ett så stort område som möjligt o ALLA rovdjur har ögonen placerade "framåt". Bytesdjuren rör sig "snirklande" o rovdjuren går rakt på. Ingen människa kan vara flockledare för en häst pga att en sådan ledare inte lämnar flocken! Man kan dock vara ranghög o det är väl det vi strävar efter?
Vi som rovdjur o människor ska väl kunna "tänka" o försöka tolka hästens kroppsspråk, hästen har inte den fördelen att den kan tänka på samma sätt, med det inte sagt att den inte kan vänja sig vid saker, bra o dåliga saker.
Ett föl som föds i nåt av våra stall är inte tamt bara för att det föds av ett tamt sto! Hur många ohanterade unghästar finns det inte? Om hästen kunde tänka som några vill att den ska kunna borde den väl lägga sig ner som liten o tänka: "Jag ska bli tamhäst när jag blir stor!"?
Ja, men varför fungerar det då utan att jag "bevisat" något för min häst? Ja, antagligen för att man gör något rätt iaf utan att tänka att "nu ska jag vara häst". Man gör saker som hästen förstår, den flyttar sig kanske för att man skickar samma signaler till den som de andra flockmedlemmarna gjort i ALLA dagar som de gått ihop? Skön tanke tycker jag! Jag har pluggat tyska, franska o "hästspråket" o vet ni? Jag kan alla! Mina hästar kan bara ett språk o efterso jag kan deras snack så förstår vi varandra mkt bra!!

Jo tack jag har också läst det där om hur rovdjur/bytesdjur ser ut och som sagt, jag köper det inte. Jag behöver inte gå längre än till mina egna djur för att se att de inte uppfattar mig som ett rovdjur. Gjorde dom det skulle dom vara rädda hela tiden och försöka springa ifrån mig, non? Speciellt kaninen, som till skillnad från hästen har noll försvar och har alla sinnen utanpå jämt.

Dessutom så tycker jag att påståendena om hur djur rör sig är helt åt skogen, kommer man med såna svepande påståenden så har man inte studerat djurvärlden speciellt noga tycker jag. Inte sjutton rör sig rovdjur "rakt på", har du sett en naturfilm någon gång med ett lejon som jagar en zebra? Är det någon som snirklar så är det ett hungrigt rovdjur som har fått syn på ett byte. Den rör sig bara "rakt på" i sista språnget. Ett smygande snirklande beteende kan vara otroligt hotfullt. Tänk efter själv: Människa A kommer gående mot dig på en stig i skogen. Människa B smyger runt bredvid stigen som du går på, med ögonen på dig hela tiden. Vem skulle du vara mest rädd för?

Och med tamhäst menar jag inte en ohanterad häst, jag trodde det framgick att jag menar en häst som är hanterad som den genomsnittliga tamhästen.

Jag säger inte att man inte ska försöka tolka hästens kroppsspråk. Varenda vettiga hästmänniska har ägnat sig åt det under alla sekler som människan har umgåtts med hästar. Jag tycker bara att det blir lite krystad när man ska försöka få till förklaringar som att hästen uppfattar oss som ett rovdjur. Jag tror bara inte att det är sant.

Hästen inte bara uppfattar oss som ett rovdjur - vi är rovdjur! MEN som jag oxå skrev, hästar vänjer sig med olika saker o jag antar att det även gäller din kanin! Hästen vänjer sig med din lukt, din kroppshållning, din röst osv men i grund o botten så ÄR du ett rovdjur. Ang naturfilmer så tycker jag att du ska titta igen o om du inte har lust med det kan du gå ut i en beteshage o titta på de stigar som kor, hästar, får mm trampar upp under en betesperiod. De stigarna är INTE raka utan går lite hit o dit. Hur det är med kaninens stigar vet jag inte o tänker inte uttala mig om det heller.

Hästen inte bara uppfattar oss som ett rovdjur - vi är rovdjur! MEN som jag oxå skrev, hästar vänjer sig med olika saker o jag antar att det även gäller din kanin! Hästen vänjer sig med din lukt, din kroppshållning, din röst osv men i grund o botten så ÄR du ett rovdjur. Ang naturfilmer så tycker jag att du ska titta igen o om du inte har lust med det kan du gå ut i en beteshage o titta på de stigar som kor, hästar, får mm trampar upp under en betesperiod. De stigarna är INTE raka utan går lite hit o dit. Hur det är med kaninens stigar vet jag inte o tänker inte uttala mig om det heller.

:rofl::rofl: Sorry, men ditt inlägg är ganska skoj ;)
Hur vet du att hästen uppfattar människan som ett rovdjur? Att vi ÄR rovdjur är helt jag med på - men hur vet du hur hästen ser på dig?

Under vilken tid "vänjer" sig hästen vid människans lukt, kroppshållning, röst etc? Unghästtiden? Föltiden? Under hela livet?

Tycker att det är ett lustigt påstående - att hästen "vet" att människan egentligen är ett rovdjur men "har lärt sig" att inte vara rädd... Det går det inte ihop nånstans.

Hur vet du att hästen uppfattar människan som ett rovdjur? Att vi ÄR rovdjur är helt jag med på - men hur vet du hur hästen ser på dig?

Under vilken tid "vänjer" sig hästen vid människans lukt, kroppshållning, röst etc? Unghästtiden? Föltiden? Under hela livet?

Tycker att det är ett lustigt påstående - att hästen "vet" att människan egentligen är ett rovdjur men "har lärt sig" att inte vara rädd... Det går det inte ihop nånstans.

Håller helt med dej, det där rovdjurstänket är verkligen uppåt väggarna, hästar liksom hundar o katter har levt så länge med människor att de knappast ser oss som varken rovdjur eller hästar i första hand:rofl:

Kl
Ang ohanterade föl/unghästar:
Redan föl är nyfikna på oss och vill ha kontakt, alla som haft ston med föl vet att fölen, även om de går på bete med mamman hela sommaren, gärna vill ha kontakt med människor och mest av allt är nyfikna på alla andra varelser. Inte rädda.

Ang naturfilmer så tycker jag att du ska titta igen o om du inte har lust med det kan du gå ut i en beteshage o titta på de stigar som kor, hästar, får mm trampar upp under en betesperiod. De stigarna är INTE raka utan går lite hit o dit. Hur det är med kaninens stigar vet jag inte o tänker inte uttala mig om det heller.

Då har vi rovdjur till hästar i det stall där mina bor för att deras stigar är raka. När jag hämtar min häst så brukar vi få gå igenom ett "ratat" område med långt gräs där dom skiter och där är det en spikrak stig som går igenom. Sen går den stigen ihop med en annan stig som går rakt ifrån favvostället under trädet och fram till grinden. Finns ingen skillnad mellan deras stigar och dom som jag skulle gjort.

Inte en spiral, en snirkel eller en kurva så långt ögat når.

Precis. Vi kan aldrig veta vad hästar tänker, vi kan bara ha teorier. Det där med hästen-ser-människan-som-rovdjur är bara en teori, men man får den dängd i huvudet som om det vore fakta. :angel:

Roligt att kunna glädja någon eller några! Var o en är salig på sin tro! :angel:

Jag fattar inte riktigt ditt resonemang här. Vadå lär sig tidigt i livet att vara rovdjur till lags :confused:

Ett exempel: Min ena häst hade aldrig sett en hund i sitt 3-åriga liv. Han var inte rädd ändå för min hund när han träffade den. Borde han då inte visa nånting eftersom han tydligen ser hunden som ett rovdjur enligt dig? Hunden var lös, hur skulle han kunna veta att den inte var farlig? Hönorna som fanns på gården däremot, de var han skraj för.

Jag fattar inte riktigt ditt resonemang här. Vadå lär sig tidigt i livet att vara rovdjur till lags :confused:

Ett exempel: Min ena häst hade aldrig sett en hund i sitt 3-åriga liv. Han var inte rädd ändå för min hund när han träffade den. Borde han då inte visa nånting eftersom han tydligen ser hunden som ett rovdjur enligt dig? Hunden var lös, hur skulle han kunna veta att den inte var farlig? Hönorna som fanns på gården däremot, de var han skraj för.

Och omvänt, min nya grannes halvårsgamla hund, när hon kom till stallet för första gången var hon livrädd för alla hästar och är det fortfarande. Enligt resonemanget borde hon förstå att hon är ett rovdjur och dom bytesdjur och räkna med att hon är boss och dom är rädda för henne. Eller hur :smirk:

Apropå rovdjur osv läste jag någonstans att det kan ha viss betydelse hur vi rör oss. Tittar man på savannen, kan fortsätta med zebra som exempel, så blir inte zebran rädd om lejonet bara traskar förbi, eftersom den då inte visar aggressivitet.. men så fort det är ute för att jaga är väl rörelsemönstret annorlunda och aggressiviteten där. Den här killen som skrivit det, menade att det är lika för häst-människa och vi därför måste tänka på hur vi för oss vid hästen.

Men oavsett så blir det väl oftast bäst om man är lugn och sansad...

# Venetskapliga tester visar att bytesdjur via lukten kan känna av närvaron av ett rovdjur.

Om inte annat signalerar hela vårt beteende och kroppsspråk att vi är rovdjur. ;)

Därför att de inte luktar rovdjur.
Så du menar att endast lukten ska vara tillräcklig för dem? Då kan jag berätta att det finns otaliga saker som en häst reagerar på. Rörelser, beteenden, ljud, lukter, omgivningens känslor...

Det är en instinkt och ett beteende som djuret har för att överleva.

Under rätt omständigheter och sålänge djuret inte påvisar ngt hotfullt beteende finns det inte ngn anledning för hästen att bli rädd om den har en trygg tillvaro, är van vid nya upplevelser eller liknande. Det finns tusen saker som avgör. En del hästar är otroligt rädda för älgar, oavsätt om de står på lång avstånd, helt stilla och vara är, andra ätet hösilage ur samma höhäck. Det är individuellt.

Apropå rovdjur osv läste jag någonstans att det kan ha viss betydelse hur vi rör oss. Tittar man på savannen, kan fortsätta med zebra som exempel, så blir inte zebran rädd om lejonet bara traskar förbi, eftersom den då inte visar aggressivitet.. men så fort det är ute för att jaga är väl rörelsemönstret annorlunda och aggressiviteten där. Den här killen som skrivit det, menade att det är lika för häst-människa och vi därför måste tänka på hur vi för oss vid hästen.

Men oavsett så blir det väl oftast bäst om man är lugn och sansad...

Ja, du har så rätt!

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar