Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte?
Jag vet inte vad jag ska tycka o tänka om den här diskussionen, det verkar som om alla pratar om olika saker.
ALLA bytesdjur har sina ögon placerade på sidan av huvudet för att se ett så stort område som möjligt o ALLA rovdjur har ögonen placerade "framåt". Bytesdjuren rör sig "snirklande" o rovdjuren går rakt på. Ingen människa kan vara flockledare för en häst pga att en sådan ledare inte lämnar flocken! Man kan dock vara ranghög o det är väl det vi strävar efter?
Vi som rovdjur o människor ska väl kunna "tänka" o försöka tolka hästens kroppsspråk, hästen har inte den fördelen att den kan tänka på samma sätt, med det inte sagt att den inte kan vänja sig vid saker, bra o dåliga saker.
Ett föl som föds i nåt av våra stall är inte tamt bara för att det föds av ett tamt sto! Hur många ohanterade unghästar finns det inte? Om hästen kunde tänka som några vill att den ska kunna borde den väl lägga sig ner som liten o tänka: "Jag ska bli tamhäst när jag blir stor!"?
Ja, men varför fungerar det då utan att jag "bevisat" något för min häst? Ja, antagligen för att man gör något rätt iaf utan att tänka att "nu ska jag vara häst". Man gör saker som hästen förstår, den flyttar sig kanske för att man skickar samma signaler till den som de andra flockmedlemmarna gjort i ALLA dagar som de gått ihop? Skön tanke tycker jag! Jag har pluggat tyska, franska o "hästspråket" o vet ni? Jag kan alla! Mina hästar kan bara ett språk o efterso jag kan deras snack så förstår vi varandra mkt bra!!
Hästen inte bara uppfattar oss som ett rovdjur - vi är rovdjur! MEN som jag oxå skrev, hästar vänjer sig med olika saker o jag antar att det även gäller din kanin! Hästen vänjer sig med din lukt, din kroppshållning, din röst osv men i grund o botten så ÄR du ett rovdjur. Ang naturfilmer så tycker jag att du ska titta igen o om du inte har lust med det kan du gå ut i en beteshage o titta på de stigar som kor, hästar, får mm trampar upp under en betesperiod. De stigarna är INTE raka utan går lite hit o dit. Hur det är med kaninens stigar vet jag inte o tänker inte uttala mig om det heller.
Sorry, men ditt inlägg är ganska skoj
Hur vet du att hästen uppfattar människan som ett rovdjur? Att vi ÄR rovdjur är helt jag med på - men hur vet du hur hästen ser på dig?
Under vilken tid "vänjer" sig hästen vid människans lukt, kroppshållning, röst etc? Unghästtiden? Föltiden? Under hela livet?
Tycker att det är ett lustigt påstående - att hästen "vet" att människan egentligen är ett rovdjur men "har lärt sig" att inte vara rädd... Det går det inte ihop nånstans.
Ang naturfilmer så tycker jag att du ska titta igen o om du inte har lust med det kan du gå ut i en beteshage o titta på de stigar som kor, hästar, får mm trampar upp under en betesperiod. De stigarna är INTE raka utan går lite hit o dit. Hur det är med kaninens stigar vet jag inte o tänker inte uttala mig om det heller.
Sorry, men ditt inlägg är ganska skoj
Hur vet du att hästen uppfattar människan som ett rovdjur? Att vi ÄR rovdjur är helt jag med på - men hur vet du hur hästen ser på dig?
Under vilken tid "vänjer" sig hästen vid människans lukt, kroppshållning, röst etc? Unghästtiden? Föltiden? Under hela livet?
Tycker att det är ett lustigt påstående - att hästen "vet" att människan egentligen är ett rovdjur men "har lärt sig" att inte vara rädd... Det går det inte ihop nånstans.
Jag fattar inte riktigt ditt resonemang här. Vadå lär sig tidigt i livet att vara rovdjur till lags
Ett exempel: Min ena häst hade aldrig sett en hund i sitt 3-åriga liv. Han var inte rädd ändå för min hund när han träffade den. Borde han då inte visa nånting eftersom han tydligen ser hunden som ett rovdjur enligt dig? Hunden var lös, hur skulle han kunna veta att den inte var farlig? Hönorna som fanns på gården däremot, de var han skraj för.
Så du menar att endast lukten ska vara tillräcklig för dem? Då kan jag berätta att det finns otaliga saker som en häst reagerar på. Rörelser, beteenden, ljud, lukter, omgivningens känslor...Därför att de inte luktar rovdjur.
Apropå rovdjur osv läste jag någonstans att det kan ha viss betydelse hur vi rör oss. Tittar man på savannen, kan fortsätta med zebra som exempel, så blir inte zebran rädd om lejonet bara traskar förbi, eftersom den då inte visar aggressivitet.. men så fort det är ute för att jaga är väl rörelsemönstret annorlunda och aggressiviteten där. Den här killen som skrivit det, menade att det är lika för häst-människa och vi därför måste tänka på hur vi för oss vid hästen.
Men oavsett så blir det väl oftast bäst om man är lugn och sansad...