Sv: Vill inte till förskolan
När kommer kompisen tillbaka?
Kanske han kan vara hemma tills dess utan att förlora platsen.
Verkar han ha roligt när han väl är där?
Kanske pappa kan lämna honom. (kan tänka mig att det blir mycket med barnvagn och skötväskor och grejor och glömda saker osv när man har två barn och det kanske blir lite extra jobbigt för honom med.)
När A vägrat gå till förskolan har jag försökt med fåniga uppmuntringslekar, innan katastrofen var ett faktum då inte när barnet gråter. (1,2,3 dagis Hurra! och ta det en liten lite bit i taget. Oj mamma tog skorna, de är för små! bara stortån gick i, vill du trycka på hissknappen, kan du låsa upp bilen, klättrar du in själv... ) istället för argument som -du måste faktiskt och mamma ska jobba nu och det blir roligt senare. Då har det gått över väldigt snabbt, om det beror på det eller ngt annat låter jag vara osagt.
(Jag har också fånig som jag är sagt till treåringen när jag hämtat -Du A, skulle det inte vara mycket roligare om du på morgonen sa Hurra! dagis och på eftermiddagen sa Hurra! mamma istället för "vill inte" båda gångerna.
Det har säkert ännu mindre effekt
men det är som sagt riktigt bra nu.)
Om det är själva lämnandet som är problemet så upptäckte vi (även om vi inte gör det därför) att det är oändligt mycket lugnare att lämna på dagis 07.15 när det är en fröken och två barn till. Då är det bara att nöjt sitta och säga hejdå och äta lite på sin smörgås. Klockan 8-9 däremot med många barn på gården som redan börjat med lekar, då kan det vara mycket svårare och läskigare för honom.
Men annars håller jag nog med Cirkus, jag hade testat att låta honom vara hemma mer och ev börja längta till dagis.