Vill inte lämna gårdsplanen!

J

_jossan__

snälla hjälp mej! jag har ett jätteproblem som jag skulle ilj ha hjälp med.
Mitt sto vill inte lämna gårdsplanen, förut var det bara precis på gränsen mellan gårdsplanen och skogsvägen.
Och efter att hon hade stått pga en skada så gick hon glatt ut och jag trodde det hela var över, men nu har hon börjat igen!
Och nu har det t.o.m gått så långt att hon stannar utanför stalldörren!:eek: Hon bara planterar hovarna och vägrar gå framåt!
när man väl får fram henne så stannar hon precis framför lilla uteridbanan (hon står på en ridskola, men vi ska byta stall) och där var jag tvungen idag att hoppa av och gå typ 75m för att hon överhuvudtaget skulle röra sej det minsta lilla framåt och inte bakåt!
Det hjälper inte med spö (vilket jag inte heller vill använda) , hon bara backar och hoppar men går inte framåt! sedan när man väl är ute i skogen går hon superfint, men om man ska förbi en väg som leder till stallet så stannar hon och tjafsar! likaså om man viker av från vägen mot stallet!:mad:

snälla hjälp mej!!! vad ska jag göra??:confused:
/jossan

Sv: Vill inte lämna gårdsplanen!

ska tillägga attt med sällskap så går det jättebra

Hej

Jag har samma problem, min häst blev ovillig att rida ut själv utan sällskap efter en längre tids skada.

Han har även svårt att stå still när jag hoppar upp, hoppas någon kan ge oss ngt tips, det är ju så man nästan tappar lusten

Du måste bestämma dej för att hästen ska gå. Den är isstadig och märker att du är osäker. Pisk får du nog inte vara så rädd för men i första hand ska du mentalt bestämma dej för att du bestämmer över hästen i alla lägen. Även på marken. Den ska bara gå dit du bestämmer. Jag är helt övertygad om att med en erfaren ryttare som inte tolererar såna dumheter så skulle den gå.
Du måste känna att du har makten. Men det kan vara svårt om ni har hamnat i den här situationen så jag rekommenderar dej att prata med någon i stallet som har erfarenhet och är klok och som kan hjälpa dej. Finns inte ridlärare på ridskolan.
BE nån av dem rida iväg och se se hur det går och hur de gör. Sen kan de nog ge dej tips.
Du måste mentalt bestämma dej för att du är starkare än hästen i viljan, men jag tror du behöver hjälp annars är det lätt att sluta rida helt.

Det här är ganska vanligt. Typiskt maktkamp. Inte gå från flocken.
Vi hade en ponny hos oss när jag ar liten som hade fått åka ifrån två fodervärdar av just den här anledningen. De tappade lusten att rida. Det var en mycket snäll men envis D-ponny. I början sparng den ut i en havreåker med mej när vi had evåra strider om att gå från stallet.
Ett par gånger satt min mamma upp och tvingade iväg honom och
varje gång han stannade för att vända hem fick han pisk i rumpan och sen fick han galoppera ett varv i skogen.
Det här beteendet försvann ganska snabbt efter de första fajterna
när han väl accepterat fakta så gick allt väldigt bra och han var kanon att rida (och hoppa, han tävlade). Vi had emycket kul ihop och framförallt hans nya fodervärd som slapp de här problemen.

okej, jag ska försöka vara mer "mentalt envis", ridlärare finns det på ridskolan men det är inte alltid man får tag i dom.

Problemet med henne (hästen alltså) är att hon planterar hovarna i marken, och jag sitter och bankar och har mej men hon bryr sej inte..

Någon som kan ge mer tips?

Känner igen det du berättar!

Jag löste det genom att gå en bit innan jag hoppade upp.
På så vis bryts ett konstigt mönster.

Lycka till!

jo, jag testade det idag och det gick jättebra:banana:

Jag har haft samma problem som du. Jag har oxå ett sto som vägrade lämna stallplanen förut. Även när man kom till en väg som ledde mot stallet stannade hon.
Hon hade åkt mellan en massa olika människor som ingen ville ha henne pga det hätr, måste tillägga att hon annars var en trevlig häst att rida i såväl hoppning som dressyr, men det var när man skulle rida ut själv hon krånglade - i sällskap gick det bra,.

Jag började med att leda henne en bit från stallet och sitta upp där. Sen som ngn annan redan hade nämnt så var jag noga med att tänka framåt hela tiden, jag drev på lungt och bestämt, och la i värsta fall till spöt. Om hon ngn gång verklgien vägrade gå, så fick ajg sitta av och leda även om jag helst undvek det. Jag var oxå noga med BERÖM när hon gick framåt!
Efter ngn vecka slutade hon att stanna! :=)
lycka till!

_jossan__ skrev:
snälla hjälp mej! jag har ett jätteproblem som jag skulle ilj ha hjälp med.
Mitt sto vill inte lämna gårdsplanen, förut var det bara precis på gränsen mellan gårdsplanen och skogsvägen.
Och efter att hon hade stått pga en skada så gick hon glatt ut och jag trodde det hela var över, men nu har hon börjat igen!
Och nu har det t.o.m gått så långt att hon stannar utanför stalldörren!:eek: Hon bara planterar hovarna och vägrar gå framåt!
när man väl får fram henne så stannar hon precis framför lilla uteridbanan (hon står på en ridskola, men vi ska byta stall) och där var jag tvungen idag att hoppa av och gå typ 75m för att hon överhuvudtaget skulle röra sej det minsta lilla framåt och inte bakåt!
Det hjälper inte med spö (vilket jag inte heller vill använda) , hon bara backar och hoppar men går inte framåt! sedan när man väl är ute i skogen går hon superfint, men om man ska förbi en väg som leder till stallet så stannar hon och tjafsar! likaså om man viker av från vägen mot stallet!:mad:

snälla hjälp mej!!! vad ska jag göra??:confused:
/jossan

hon är väl istadig och ser inte dig som sin ledare, gör olika övningar som lydnad t.ex. när hon ser dig som sin ledare kommer hon att gå framåt.

Hade en welsh mountain förut som var likadan. Kan tillägga att jag själv var ca 9år då och inte särskilt stor och stark. Hon tog helt övertaget och vägrade gå. En dag skulle jag rida ut med min mamma (som hade en nordis) och hon vägrade gå FAST hon hade sällskap. Jag försökte på alla de vis att få henne att gå framåt utan att hon så mkt som rörde sig en millimiter, så min mamma fick nog och tog av mig spöet och uppefrån ryggen på nordisen tog hon i allt hon hade och gav henne ett rejält rapp över baken, hästen flög fram och efter det krånglad hon aldrig mer :devil:
Kan ju också tillägga att jag helst rider utan spö för jag hatar att använda det.
Håller också med om att du kan prova lite ledarskapsövningar så hästen inser att det är DU som är ledaren och att hon kan lita på dig.
Lycka till !!

Gilette skrev:
Jag har haft samma problem som du. Jag har oxå ett sto som vägrade lämna stallplanen förut. Även när man kom till en väg som ledde mot stallet stannade hon.
Hon hade åkt mellan en massa olika människor som ingen ville ha henne pga det hätr, måste tillägga att hon annars var en trevlig häst att rida i såväl hoppning som dressyr, men det var när man skulle rida ut själv hon krånglade - i sällskap gick det bra,.

Jag började med att leda henne en bit från stallet och sitta upp där. Sen som ngn annan redan hade nämnt så var jag noga med att tänka framåt hela tiden, jag drev på lungt och bestämt, och la i värsta fall till spöt. Om hon ngn gång verklgien vägrade gå, så fick ajg sitta av och leda även om jag helst undvek det. Jag var oxå noga med BERÖM när hon gick framåt!
Efter ngn vecka slutade hon att stanna! :=)
lycka till!

Hon får massor av beröm när hon går framåt, men det "biter" hon tydligen inte på för hon forsätter krångla. Vi har bytt stall och nu vill hon tydligen inte gå TILL det nya stallet men hon har ju bara stått där någon dag (kom dit i lördags kväll)..
Vill helst slippa använda spö för jag känner mej som en djurplågare om jag klipper till det hårdaste jag har fast i värsta fall så bryter jag en gren eller klipper till med tyglarna om jag inte når någon...
hon är väl istadig och ser inte dig som sin ledare, gör olika övningar som lydnad t.ex. när hon ser dig som sin ledare kommer hon att gå framåt
av Elisha. Hon ser mej litegrann som ledare ifrån marken..Men nu har jag bytt till privatstall så jag ska börja träna mer NH så vi får se hurd et går..

Strunta i pisken. Tydligen så har hästen ingen respekt för den ändå. Kan du inte prova att, när hon stannar, snurra henne runt runt tills hon tycker att det är jobbigt, då ber du henne att gå fram igen. Funkar det inte, då snurrar du henne igen. Någon gång tröttnar hon och går. Detta förutsatt att hon känner sig trygg med dig och att du är ledaren (gör övningar från marken) . När hon väl går, släpp alla kraven på henne. Inga skänklar och ingar tyglar, bara BERÖMM! Att fajtas med spö på en sådan här häst är lönlöst. Man får vara "smartare" än så. :smirk:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka