Vill ge linfrö

M

_Mimmii_

Hej!
Jag vill ge linfrö till min häst men jag undrar då om det är såhär det går till:

1. Jag häller upp 2 dl hela linfrön i en burk
2. Kokar vatten och häller över
3. Låter det stå i några timmar till det svalnat och blivit slemmigt
4. Färdigt att ge

är detta rätt?:bump:

Sv: Vill ge linfrö

Hej!
Jag vill ge linfrö till min häst men jag undrar då om det är såhär det går till:

4. Färdigt att ge

Jag tror att det räcker att hälla kokande vatten på linfröna, men för att vara på den säkra sidan så låter jag mina linfrön koka i någon minut.. för blir de inte riktit upphettade så bildas det ett gift när kärnan å skalet möts när hästen tuggar på dem å giftet kan ge syrebrist.. så därför för att vara på den säkra sidan så låter jag mina koka lite :P

Hej!

4. Färdigt att ge

När jag bodde i Tyskland så visade min väninna att det räcker inte med att hälla kokhett vatten utan du häller 1 dl linfrö i en kastrull tillsammans med vatten och kokar upp detta, under omrörning, så att den blåsyra som bildas försvinner.

Lotta

Hoppar in lite... Varför ger man linfrö?
Jag vet ju att linfrö ar bra för magen. Dvs människomagen, men är det verkligen lika bra för hästar? Tycker att det finns ganska mycket vi stoppar i våra hästar idag som egentligen inte är gjort till dem...

Malin

För länge sedan prenumurerade jag på foderrådgivningsartiklar. Då skrev denna utbildade kvinna (från SLU) att forskning visat att det bästa sättet att bli av med blåsyran var att hälla kokhett vatten över fröna. Att koka var alltså sämre.

linfrö kok är bra för magen, tarmarna, pälsen och huden (kanske för fler saker :angel: ) det är inget nytt "tillskott" vad jag vet så har det använts till häst i minst 45 år.

tre frågor till :D

1. låter 2 dl/dag rimligt för en ganska stor häst?
2. han har fått linfrön förut, men måste jag vänja honom vid det nu?
3. hur länge kan linfrön stå? hade tänkt att koka det på morgonen och ge det senare vid lunch, men eftersom att jag inte är såå morgonpigg vore det lättare om jag kokade det på kvällen:angel:

Jag kan tipsa dig, och alla andra, om att man kan ge KROSSADE linfrön istället och då behövs ingen kokning/stöpning alls. Blåsyran har försvunnit ur dom när de är krossade. Bara att blanda i det övriga fodret och ge... t ex med betfor. Det där slemmet bildas ÄNDÅ när det kommer i kontakt med vätska i hästens mage.

Ett annat, ännu bättre enlgit mig o många andra, alternativ är förstås att fodra med linfrökaka/pellets. Det har t ex Hippo ett som heter "Hippo Lin cubes". Det är bara att ge.

Hoppar in lite... Varför ger man linfrö?
Jag vet ju att linfrö ar bra för magen. Dvs människomagen, men är det verkligen lika bra för hästar? Tycker att det finns ganska mycket vi stoppar i våra hästar idag som egentligen inte är gjort till dem...

Malin

Jodå linfrö är ett VANLIGT hästfoder. Finns med i foderböcker och rekommenderas av veterinärer.

Och JA, det ÄR verkligen jättebra för hästar också. Av erfarenhet vet jag att alla veterinärer jag mött har rekommenderat linfrön till min kolikhäst av olika anledningar - t ex för att undvika förstoppning och för att lindra katarr/magsår.

Linfrö klassas också som ett mycket bra PROTEINFODERMEDEL. Det innehåller rikligt med protein och bra fetter.

vi ger 1 dl/vecka (kokt) till hästarna och en halv till ponnyna.
kokar mitt kvällen innan.

därför att dom inte behöver mer ;) . vi ger det för pälsen och det har vi gjort i sådär 30 år.

Fast inte till unghästar då det saknar aminosyror!

Saknar aminosyror gör det inte. Tvärtom så innehåller det mkt sådana. Dock innehåller det litet mindre av den viktiga aminosyran lysin än t ex soja och raps. I den senaste analysen jag såg innehöll linfröpelletsens råprotein 3,6 % lysin och sojan 4,7 %. Ofta ligger dock soja på 5-6 % lysin. HH

Man kanske skulle börja med linfrö till sig själv då. Har en jobbig magkatarr. Har ätit det på gröten någon gång, men har då varken krossat eller kokat dem innan, måste man det?

Man kanske skulle börja med linfrö till sig själv då. Har en jobbig magkatarr. Har ätit det på gröten någon gång, men har då varken krossat eller kokat dem innan, måste man det?

Nej det behöver man inte till människor. Minns inte VARFÖR men det hade nåt med att göra att hästar var mer känsliga för blåsyran (kanske också för att man ofta ger dem betydligt MER av linfröt).

Jag brukar köpa krossade linfrö och ta 2matskedar i ett glas o hälla i vatten så glaset blir fullt, sen dricker jag upp det efter en halvtimme eller timme eller så.

Jag tycker det är rätt gott att äta bara sådär, direkt ur handen. Men det kanske är bättre att blanda med vatten.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 283
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar