Vill ge linfrö

Sv: Vill ge linfrö

Jag ger mitt sto 2 dl linfrön som jag blandar med betforn och häller över hennes pellets. Hon har varit mkt bra i magen i år och har superfin päls.

Min häst får linfrön. Jag kokar dem och sedan så mixar jag dem, detta har jag hört ska vara det allra bästa. Jag har hört att det inte är tillräckligt att bara hälla varmt vatten över dem och låta de stå, utan de bör kokas.

Har även gett krossade linfrön men får inte längre dag på dem. Det var jättelätt att fodra med eftersom de inte ens behövdes blötas upp.

Ne , nu känner jag att jag har gjort jättefel!
Jag ger minhäst 1 dl lifröpellets, torr, till kvällmasten (den liggervisserligen i betforen) Har jag gjort fel?

Om man vill ge bulkmedel( tarmvolymutökande) till sin häst så är psylliumfrö ( Loppfrö att föredra framför linfrö) på grund av att dessa ej innehåller cyanväte och följdaktligen behöver man inte hälla kokande vatten på psylliumfrö utan det räcker att maten som hästen skall ha innehåller något fuktigt så att inte fröna fastnar mot fukten i munhåla svalg på hästen vid ätandet( fröskalen är extremt fuktbindande varför dessa är utmärkta för sandkolikprofylax )
man ger en ponny ca 1 dl x 2 och stor häst 2 dl x 2 om man vill ge förebyggande när hästarna går i nerbetade hagar och äter rötter eller om man har en häst som har lätt att få kolik.

Okey så om man hittar linfrön krossade så är det enklast att ha..
Hmm, min kompis (fodervärd just nu åt min tös) dom köpte hem linfrön igår men det var nog hela för dom skulle få lov och hälla kokandes vatten över dom.

En fråga om det... Ska man koka upp vatten och sedan hela vattnet med linfröna och låta stå, ja hur länge?? tills det svalnat lr?
Vissa säger att man ska låta linfröna koka lite med vattnet så man sla hela i linfröna i det kokande vattnet i någon min sedan ställa av å låta svalna. Hur?? Haha, vill inte göra fel..

Tack för mycket bra tråd :)
Jag hade själv tänkt starta en liknaned, men har läst mycket nu. Så jag har förstått att man ska ge de krossade linfrön, eller det där skumma andra som jag läste här i slutet ;)
men hur mycket ska man ge till hästen varje dag? har en rätt liten stor häst, 154. Rätt kraftigt byggd, och fick sitt första kolikanfall i min ägo (lite mer än ett år) i tisdags. Väldigt lätt anfall, men jag vill vara lite förebyggande. Vill skona hans lilla känsliga mage, då han redan är 17år snart.
Mycket bra tråd som sagt :idea:

Nej du har gjort helt rätt. Pelletserna behöver inte behandlas. De är redan upphettade vid tillverkningen. HH

tre frågor till :D

1. låter 2 dl/dag rimligt för en ganska stor häst?
2. han har fått linfrön förut, men måste jag vänja honom vid det nu?
3. hur länge kan linfrön stå? hade tänkt att koka det på morgonen och ge det senare vid lunch, men eftersom att jag inte är såå morgonpigg vore det lättare om jag kokade det på kvällen:angel:

1. Låter eimligt tycker jag, räkna på din foderstat annars så får du ju veta exakt hur mkt han behöver.

2. Ja, det bör du göra, aven om man gett ett foder innan så ska man alltid vänja gradvis. Jag skulle börja med en halv dl lr nått och öka till 2 inom en vecka.

3. Jag kokade på kvällen och gav på morgonen, kan du inte ge då istället för på lunch?

:D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 283
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar