Vilket hundfoder?

Jag har precis fasat över whipparna på Magnussons m&b junior, från brit care puppy. Anledningen - skiten stank av briten och den var något krämig till och från. Nu har de ätit bara Magnussons i typ 1,5dag så kan inte uttala mig än, men änsålänge är den stora skillnaden att skiten inte stinker längre och den är betydligt ljusare än innan (bra/dåligt?)

Jag har precis fasat över whipparna på Magnussons m&b junior, från brit care puppy. Anledningen - skiten stank av briten och den var något krämig till och från. Nu har de ätit bara Magnussons i typ 1,5dag så kan inte uttala mig än, men änsålänge är den stora skillnaden att skiten inte stinker längre och den är betydligt ljusare än innan (bra/dåligt?)
Att skiten är ljusare beror på att det är mindre andel animalier och mer vegetabilier.

Ah, bra att veta! Då är det kanske inget för oss..
Magnussons Meat & Biscuit Work har 18 % fett. Dock är den sorten inte spannmålsfri.
Innehåll Magnussons M & B Work
Sammansättning (samtliga ingredienser är av svenskt ursprung)

Produkter av animaliskt ursprung 50% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, ägg, vegetabilisk olja och fett 6% (kallpressad rapsolja), morötter, torkad potatispressmassa.

Analytiska beståndsdelar
Råprotein 28%, råolja och råfett 18%, växttråd 3%, kolhydrater (NFE) 35,7%, mineraler (råaska) 6,3%, (varav Kalcium 1,3% och Fosfor 1%), vatten 9%.

Omsättbar energi 1577 kJ/100 g (enl. Jordbruksverket).

Kan du utveckla vad det är för fel på Four Friends? Har gett det till min hund, nu håller vi på att byta ut dock, men alltid intressant att veta. På vilket sätt har hundar blivit dåliga?

Jag kan ju tillägga att det här var vid nylanseringen. De hundar jag känner till som blev dåliga kräktes, fick akut diarré, eller både och. Någon enstaka fick förgiftningssymptom och lades in, men det kunde man inte härleda till just fodret. Vi i butik lade också märke till att vissa påsar luktade mögel, vilket vi meddelade FF, och de tog tillbaka just de påsar vi hade öppnat. Men vi fick aldrig någon info om vad det var som var dåligt, och de gjorde inga återkallelser.
Är det så att din hund funkar på Four Friends nu, så hade jag inte oroat mig om jag var du. Antagligen har de gjort justeringar i tillverkningen, eller bytt fabrik. Men som butikspersonal blir man lite orolig när sådant här händer och tillverkaren har en "håll tyst"-policy.

Färskfoder, Sund Hundmat, elit- och oxblandningen.
Det är i princip slaktrester, dvs det som blir över, och därför klimatsmart + att de driver sin produktionsanläggning på endast solenergi. Ingen kyckling eller gris då de inte vill stödja intensivuppfödning, köttet kommer bara från djur som erbjuds fritt bete året om. Tyvärr inte svenskt kött, men jag tycker att de andra fördelarna väger tyngre. :) Gillar också texturen eftersom det inte är malt, ger hunden bra tuggmotstånd och variation.

Torrfoder, Sam's Field 4300. Innehåller på tok för mycket för min smak, men ges bara när jag glömt att ta fram frysfoder och vid t ex resor, och är ett av få torrfoder som hunden gärna sätter i sig flera dagar i rad.

Mina hundar får en kombination av torr - och färskfoder, oftast 2 mål torrt och ett mål färskt om dagen.

Som torrfoder har de i flera år ätit Magnusson Meat&Biscuit, nu har de under två månader käkat M&B Grain Free. De älskar bägge sorterna, så jag kommer nog variera lite mellan de två efter vad jag känner för :)

Som färskfoder har de fått Priima färskfoder, men nu sen Mush kommit med en 10 kg storpack av styckfrysta köttblock på ca 240 så har vi gått över till det, och jag är SÅ nöjd :bow: ! Lätthanterligt, lätt att portionera, lätt att få upp tillräckligt mycket, och framförallt inget kladd :up: !

15578961_1200683626688434_4113878819702044157_n.jpg

15578031_1200881440001986_7452856991906853460_o.jpg

Mycket nöjda hundar :D !

Det ska vi väldigt skönt att få ner kostnaden framförallt med dom nya 10-kilos kartongerna :) För oss duger bullarna då jag har mindre hundar, men burgarna duger precis lika bra och gör ingen skillnad där. Kommer däremot ta mindre plats i frysen med platta burgare, än med dessa 3-kilos påsar med bullar och det är kanon :)

Det var som tusan! Har gett Mush förut men det blev ekonomiskt ohållbart. :cautious: Vad har ni gett för kartongerna? (@russinbulle , vi bor ju i samma stad, var har du köpt dem?)

Vi har precis bytt från Acana (Large puppy & large breed) till Standardt. Tidigare var båda hundarna lite smålösa i magen, framförallt jämten vars mage verkar betydligt känsligare mage än bayrarens plåtlåda.

Nu är högarna färre, mindre och hårdare. Däremot är jämten inte riktigt lika förtjust i fodret, men han har alltid varit kräsen... Är sugen på att gå över till färskfoder, men det verkar ju bli fyra gånger dyrare O_o

Ni som färskfodrar, ungefär hur mycket läger ni på foder per månad?

Vi har precis bytt från Acana (Large puppy & large breed) till Standardt. Tidigare var båda hundarna lite smålösa i magen, framförallt jämten vars mage verkar betydligt känsligare mage än bayrarens plåtlåda.

Nu är högarna färre, mindre och hårdare. Däremot är jämten inte riktigt lika förtjust i fodret, men han har alltid varit kräsen... Är sugen på att gå över till färskfoder, men det verkar ju bli fyra gånger dyrare O_o

Min hund kostar ungefär 12 kr /dag med färskfoder. 6,5 kilos tik som äter 200-250 g per dag. Brukar köpa en 8,5 kilos låda för ungefär 330kr.

Det beror ju lite på hund och aktivitetsnivå. Jag köpte 27 kilo i slutet av oktober (24 kilo färskfoder + 3 kg torrfoder), betalar 549 för 12 kilo färskfoder = 1098 kr, ger honom betydligt mer än han ska ha då han både är svår att hålla hullet på, aktiv och äter oregelbundet (vi jobbar på det... :meh:). Har idag 9 kilo kvar. Han äter ju även torrfoder då och då, samt vissa måltider hos dagmatte om han inte ätit hemma eller om vi kommer tidigt/hämtar sent.

Tillägg: 16 kilo corgi.

Det allra viktigaste, tycker jag, är att se på vad fodret verkligen innehåller. Jag vill inte ha foder med majs, då det blir socker i kroppen, och inte spannmål. Jag läser noooga på förpackningarna. Det gäller att vara uppmärksam på det som nämnts innan, när en råvara delas upp i t.ex. majsmjöl, majsgluten, majsskal osv i oändlighet:down:
Jag är helt såld på färskfoder men skulle jag få en hund som inte klarar det så får jag ju såklart tänka om. En del behöver en skvätt torrfoder till sitt färskfoder t.ex. för att inte bli dåliga i magen.

Det var som tusan! Har gett Mush förut men det blev ekonomiskt ohållbart. :cautious: Vad har ni gett för kartongerna? (@russinbulle , vi bor ju i samma stad, var har du köpt dem?)
Jag har inte köpt min första låda än, då jag inte gjort slut på bullarna riktigt än. Men utpriset är 449 kg för 10 kg (och har man då uppfödarrabatt blir man extra glad) :)
Men alla som har Mush ska kunna ta hem. Jag brukar köpa från PP:s i Skarphagen, men kanske får beställa om dom inte har plats med kartonger.

Det allra viktigaste, tycker jag, är att se på vad fodret verkligen innehåller. Jag vill inte ha foder med majs, då det blir socker i kroppen, och inte spannmål. Jag läser noooga på förpackningarna. Det gäller att vara uppmärksam på det som nämnts innan, när en råvara delas upp i t.ex. majsmjöl, majsgluten, majsskal osv i oändlighet:down:
Jag är helt såld på färskfoder men skulle jag få en hund som inte klarar det så får jag ju såklart tänka om. En del behöver en skvätt torrfoder till sitt färskfoder t.ex. för att inte bli dåliga i magen.
Majs klassas som spannmål, fö håller jag med dig.

@Elegant machinery Jag ska precis iväg och hämta 47 kg Nordic spannmålsfria á 1755kr, det ger ett kilopris på 37,3 kr. För mina två räcker det med två kartonger (2x16kg) á 1170kr/månad och då får jag lite över.
Det är bara svenska råvaror från Skövde slakteri och Ugglarps slakteri.
Innehållsförteckning: Oxkött, Vom, Rå morot, Potatisfibrer, Mineral, Kalk, Vitamin, Oxblod
Hundarna sitter och dreglar när det ska serveras!

Jag läser och läser om olika hundfoder (torrfoder) och olika tester, men självklart så står det ju både bu och bä om diverse sorter. Jag känner mig halvt vilsen i foder-djungeln. Vad ska man välja?

Vad äter era hundar? Vilket märke och varför ger du det fodret?
Jag vill ju ge min valp bästa förutsättningar och jag betalar hellre mer för ett foder som jag vet att han mår bra av. Kan ju tillägga att han är en schäfer/rottweiler-korsning.

Tack på förhand!

Jag ger Royal Canin medium Junior som bas. Hon funkar mycket bra på det, har kanonpäls, luktar inget, bra andedräkt, fäller inte och bajsar lagom.
Ibland blötfoder, nån matrest, lite äpple eller vad som finns.
Vi har inte plats för extra frys eller att tömma vår egen, sen tycker jag torrfoder är smidigt.

Både nordic by nature och taste of the wild tycker jag är bra i af och det är ju inte heller en nackdel att båda är vetefria..

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 082
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag vet att det redan finns trådar om just vilket hundfoder som är "bäst" och jag har läst dem alla men ändå inte riktigt hittat rätt i...
2
Svar
38
· Visningar
10 672
Senast: nilie
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 239
Senast: SusieQ
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka